FOIA har gitt fra seg passordet - og det virket

Startet av Jostemikk, mars 13, 2013, 15:23:39 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

På bloggen til Tom Nelson:

Mr. FOIA speaks: "It's time to tie up loose ends and dispel some of the speculation surrounding the Climategate affair"

SitatI've received the following unsolicited email from a person unknown to me:
========
Subject:  FOIA 2013: the password

It's time to tie up loose ends and dispel some of the speculation surrounding the Climategate affair.

Indeed, it's singular "I" this time.  After certain career developments I can no longer use the papal plural ;-)

If this email seems slightly disjointed it's probably my linguistic background and the problem of trying to address both the wider audience (I expect this will be partially reproduced sooner or later) and the email recipients (whom I haven't decided yet on).

The "all.7z" password is [redacted]

DO NOT PUBLISH THE PASSWORD.  Quote other parts if you like.

Releasing the encrypted archive was a mere practicality.  I didn't want to keep the emails lying around...

Les mer ved å klikke på linken over. FOIA ville altså ikke frigi passordet til alle, men det er i hvertfall på banen. Hva som skjer er ikke godt å si. Det blir nok ikke helt enkelt for Nelson å sitte på det i dagene framover.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg siterer mer fra Tom Nelsons blogg, samme link som i forrige innlegg:

SitatDumping them all into the public domain would be the last resort.  Majority of the emails are irrelevant, some of them probably sensitive and socially damaging.

To get the remaining scientifically (or otherwise) relevant emails out,  I ask you to pass this on to any motivated and responsible individuals who could volunteer some time to sift through the material for eventual release.

Filtering\redacting personally sensitive emails doesn't require special expertise.

I'm not entirely comfortable sending the password around unsolicited, but haven't got better ideas at the moment.  If you feel this makes you seemingly "complicit" in a way you don't like, don't take action.

I don't expect these remaining emails to hold big surprises.  Yet it's possible that the most important pieces are among them.  Nobody on the planet has held the archive in plaintext since CG2.

That's right; no conspiracy, no paid hackers, no Big Oil.  The Republicans didn't plot this.  USA politics is alien to me, neither am I from the UK.  There is life outside the Anglo-American sphere.

If someone is still wondering why anyone would take these risks, or sees only a breach of privacy here, a few words...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Nå har WUWT slått saken opp også. A. Watts innrømmer å ha fått tilsendt passordet for flere dager siden, men bestemte seg for å sitte på opplysningene til en passende anledning bød seg, samt at han ønsket bruke litt tid på å gå gjennom stoffet. Han kom imidlertid med det nå i dag, fordi andre bloggere allerede har slått opp saken.

WUWT - Climategate 3.0 has occurred – the password has been released
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#4
Dette blir en ny kolossal jobb - å finne og tolke de mailene som kan velte resten av troverdigheten?

Noen forventninger og tanker fra min side er i hvertfall:

Jeg er spesielt interessert i om vi får høre mer om hvordan man tenker å komme seg ut av den kroniske knipen med at empiriske observasjoner havner i stadig større konflikt med modellene; har de snakket om at de vet dette ville komme enda sterkere, f.eks.? Det har vært min tro hele tiden, og at det har hastet veldig med å overbevise verden før det snudde til enda sterkere "empririsk motvind" som man ikke engang klarer å trickse bort med "juksteringer".
 
Den første "løsningen" er jo blitt en klassiker: "hide the decline". Er der mer i denne gaten?
Tenk om det skulle komme et utsagn av like kompromitterende natur ut av dette!?
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Vi får bare krysse fingrene for at det finnes dynamitt av den typen du etterspør, Tele. Climategate I og II hadde også litt om usikkerhet i forbindelse med modellene. Det var da flere som pekte på modellene som nærmest verdiløse internt, mens de eksternt utnyttet dem som sannhet? Jeg mener i hvertfall å huske at det var slik, og at dette var noe av det som irriterte meg mest med medias manglende dekning. De hadde jo bare her noe å gripe fatt i for å få en slutt på galskapen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Sitat fra: Telehiv på mars 13, 2013, 22:13:01 PM
Dette blir en ny kolossal jobb - å finne og tolke de mailene som kan velte resten av troverdigheten?

Noen forventninger og tanker fra min side er i hvertfall:

Jeg er spesielt interessert i om vi får høre mer om hvordan man tenker å komme seg ut av den kroniske knipen med at empiriske observasjoner havner i stadig større konflikt med modellene; har de snakket om at de vet dette ville komme enda sterkere, f.eks.? Det har vært min tro hele tiden, og at det har hastet veldig med å overbevise verden før det snudde til enda sterkere "empririsk motvind" som man ikke engang klarer å trickse bort med "juksteringer".
 
Den første "løsningen" er jo blitt en klassiker: "hide the decline". Er der mer i denne gaten?
Tenk om det skulle komme et utsagn av like kompromitterende natur ut av dette!?

Enkelte ting tyder på at Climategate 3 ikke vil være like mye dynamitt som noen har spekulert om. Antakelig er dette "usortert" materiale som ligger til grunn for Climategate 1 & 2.

Uansett er e-postene for gamle - de går fram til høsten 2009 - til å fortelle noe om utviklingen i de aller siste årene.

Men når de nå er i hendene på seriøse og dyktige folk i den skeptiske bloggosfæren, kan det godt være at noen får øye på sammenhenger som FOIA selv/alene ikke klarte å få øye på.

Å gjennomgå 220.000 eposter er en jobb jeg ikke misunner noen... spørs om ikke det burde gjøres en dugnad i den klimaskeptiske bloggosfæren, noe a la det Donna Laframboise fikk i stand med hensyn til referansene i Klimapanelets rapport.

Det finnes sikkert drøssevis av e-poster som sier ting som "Elskling, kan du kjøpe en pizza og en flaske vin på veien hjem? Jeg har en overraskelse til deg...." eller "Kan du komme hjem og dra den (&/%¤¤ tenåringen ut av sengen og jage ham på skolen? Jeg holder på å få begeret fullt av ham ... og av deg og, så du vet det..." osv. osv. MAO ting som bare Se og hør Sæd og Hor ville være interessert i.

Vi får se... men vi lever i spennende tider  :D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

PS - og jeg rødmer av skam over off topic.... har nettopp vært til tannlegen og venteværelset er kjemisk fritt for Se og hør... de må være seriøse?

Men akk, kjendisenes manglende BH-er er nå byttet ut med UFO-konspirasjoner og klimakriser - "populærvitenskap". Vet ikke om det er et framskritt. Uansett var det større eselører på interiørmagasinene.  :D

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Sitat fra: Jostemikk på mars 13, 2013, 15:54:28 PM
Nå har WUWT slått saken opp også. A. Watts innrømmer å ha fått tilsendt passordet for flere dager siden, men bestemte seg for å sitte på opplysningene til en passende anledning bød seg, samt at han ønsket bruke litt tid på å gå gjennom stoffet. Han kom imidlertid med det nå i dag, fordi andre bloggere allerede har slått opp saken.

WUWT - Climategate 3.0 has occurred – the password has been released

Hva skjedde egentlig i denne saken? Watts fikk altså passordet, og siden har ingen hørt noe mer? Eller er det noe jeg har gått glipp av?

Dersom det kun ble stille rundt saken, har jeg ett spørsmål: Hvorfor?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Det var flere av de kjente aktørene fra tidligere Climategate-avsløringer som fikk passordet, blant annet Tallbloke. Det ble raskt en felles enighet om at det ikke skulle offentliggjøres til "allmennheten.

Siden har det vært taust. I hvert fall det jeg vet. Det kan jo skyldes flere ting.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Takk for svar. Jeg er bare så overrasket over hvor lett folk har godtatt taushet rundt dette. Men det kan jo, som du sier, skyldes flere ting.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

SitatDet var flere av de kjente aktørene fra tidligere Climategate-avsløringer som fikk passordet, blant annet Tallbloke. Det ble raskt en felles enighet om at det ikke skulle offentliggjøres til "allmennheten.

Siden har det vært taust. I hvert fall det jeg vet. Det kan jo skyldes flere ting.
Utrulig hvor fort det blir taust om slike saker og ting.....det er nesten sånn at man skulle tru at slike ting er blitt avtalt på forhånd...?  ???
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!