Klimarosen 2012

Startet av ebye, januar 12, 2012, 23:25:58 PM

« forrige - neste »

ebye

Klimarosen for september 2012



Tildeles:

Ole Humlum for driften av det særdeles viktige nettstedet Climate4you, for boka "Det ustyrlige klima", for sitt bidrag i heftet "Naturen – ikke menneskene – styrer klimaet" og alle artiklene som bidrar til økt kunnskap om det naturlige klimaet.

jarlgeir

Vel fortjent, det er et lekkert lite nettsted han har bygd opp med svært mye data.
It's the sun, stupid!

Bebben

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Ja, Humlum er en størrelse innen klimaforskningen.

Jeg klarer ikke å unngå tanken: Hvordan hadde klimadebatten vært f. eks. i Norge, hvis alarmistene hadde opptrådt med vanlig vitenskapelig dannelse? Sik jeg ser det blir de som stiller spørsmål ved IPCC's arbeidsmetoder og resultater rett og slett sjikanert og stigmatisert.

Proponentene, tilhengerne av IPCC, består av: Pål Prestrud, Rasmus Benestad, Helge Drange, Jørgen Randers, Eystein Jansen, Hans O. Hygen og Cecilie Mauritzen.

Opponentene består av: Ole Humlum, Pål Brekke, Jan-Erik Solheim, Kjell Stordahl, Tom V. Segalstad, Martin Hovland og Ole Henrik Ellestad.

Hvorfor er den vitenskapelig debatten totalt fraværende? Er det så enkelt at det er penga som råder?

Jeg sitter her ganske forundret - kanskje litt naiv? Kanskj det er slik hver gang det barker sammen til det som skulle vært en vitenskapelig uenighet? Er Norges forhold til vitenskapelig uenighet fullstendig umodent?

Mulig dette skulle vært på en egen tråd, men tankene kom som et resultat av det synet Ole Humlum prøver å formidle til de som er grunnleggende nysgjerrig på klimaendringene!   8)


Amatør1

Gratulere til Humlum. Vel fortjent.

Sitat fra: ebye på september 18, 2012, 20:04:53 PM
Hvorfor er den vitenskapelig debatten totalt fraværende? Er det så enkelt at det er penga som råder?

Den vitenskapelige debatten er fraværende fordi det er maksimalt én side som egentlig ønsker å diskutere vitenskap. For den andre siden handler det om et politisk prosjekt.

Sitat fra: ebye på september 18, 2012, 20:04:53 PM
Jeg sitter her ganske forundret - kanskje litt naiv? Kanskj det er slik hver gang det barker sammen til det som skulle vært en vitenskapelig uenighet? Er Norges forhold til vitenskapelig uenighet fullstendig umodent?

Jeg tror ikke Norges forhold til vitenskapelig uenighet generelt er umodent. Men her har vi et gjennompolitisert tema som forlengst har forlatt det akademiske plan, det er politiker-aktivistene som lever i symbiose med forsker-aktivistene.

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,956.msg17393.html#msg17393

Som vi alle vet her på dette forumet, holder ikke alarmistenes påstand vann ved en granskning basert på den vitenskapelige metode. Derfor kjemper man med nebb og klør for å forhindre slik granskning i offentligheten, slik at aktivistene kan holde fortet og styre etter sin agenda enda en stund, kanskje helt til "the cause" er et faktum.


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

#65
Klimarosen for Oktober 2012

Her er mitt forslag på tre kandidater til Klimarosen i oktober 2012:

Martin Hovland: for sine bestrebelser på å beholde det vitenskapelige standpunktet i klimadebatten. Nå sist i artikkelen på ABCNyheter: Klima-endring i revers?

Onar Åm: for sin bok: Kampen om klimaet, som kom ut allerede i 2007. Boka er meget kritisk til IPCC og AGW.

Kjell Stordahl: for sin iherdige kamp for å vise at den globale temperaturen har flatet ut etter år 2000 og for sitt viktige bidrag i heftet "Naturen – ikke menneskene – styrer jordens klima".   

Jeg oppfordrer alle dere andre på det sterkeste til å foreslå ytterligere kandidater til Klimarosen. Alle forslag vil bli seriøst vurdert, og eventuelt komme opp som kandidater på månedens liste.

Selve avstemmingen kommer om ca. 1 uke, der oppfordres selvfølgelig også alle til å delta!

Forslag på kandidater må sendes på denne tråden innen 6. oktober.

ebye

Klimarosen for oktober 2012



Tildeles

Kjell Stordahl,  for sin iherdige kamp for å vise at den globale temperaturen har flatet ut etter år 2000, og for sitt viktige bidrag i heftet "Naturen – ikke menneskene – styrer klimaet".   

Bebben

Vel fortjent!

Det kan tilføyes: For hans alltid 100% saklige stil.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Bebben på oktober 14, 2012, 13:52:06 PM
Vel fortjent!

Det kan tilføyes: For hans alltid 100% saklige stil.

Hjertens enig Bebben. Jeg leste debattene mellom Stordahl og Benestad om dette temaet, på forskning.no, i begynnelsen av 2008. Stordahl hadde og har en elegant og saklig stil, han vek (viker) ikke en tomme fra dette. Benestad er en udannet elefant i glasshuset. Dette viker ikke han en tromme fra!

ebye

En av de virkelig hyggelige oppgaver knyttet til denne prisutdelingen, er å informere pristagerne. Alle føler seg beæret, og synes det flott å få faglig støtte på denne måten. Ekstra hyggelig er det å informere utlenlandske pristagere, nå senest professor Fritz Vahrenholt, som fikk Klimarosen for august 2012. I tillegg til å takke for prisen, komenterte han også den "rosefamilien" han ble innlemmet i, spesielt Ole Humlum og Henrik Svensmark.

Jeg har også informert medforfatteren Sebastian Lüning om tildeling av Klimarosen. I tillegg til å sette pris på den oppmerksomheten som boka "Die Kalte Sonne" har fått, skal han lage en omtale av prisutdelingen på WEB-siden

Die kalte Sonne

http://www.kaltesonne.de/

Dette er det morsomt og stimulerende å være med på.

Jeg kan røpe for dere, hvis dere holder tett, at jeg har tanker om å spre informasjon om klimadebatten i Norge og spesielt rollen til Klimaforskning.com og Klimarealistene.com, på denne siden. 

Som dere antakelig husker, holdt Fritz Vahrenholt foredrag i Oslo (UiO) i regi av Klimarealistee i sommer

http://www.klimarealistene.com/

The Forgotten Sun – Why the climate catastrophe is not taking place

http://www.klimarealistene.com/web-content/Varenholt_backup.pdf

Denne kontakten kan utvikle seg til et nyttig og effektivt vindu mot verden.    8)

Telehiv

ebye,

dette er kjempegode initiativer - ditt "oppsøkende" og konstruktive arbeid opp mot seriøse klimaforskere skal du ha stor ros for!

Dersom du klarer å få opp slike bidrag på viktige internasjonale nettsteder som du skisserer, vil jeg innstille på at du får Klimarosen for dette! (siden du neppe vil foreslå deg selv, er det herved gjort av meg, og oppfordrer alle andre til å tenke likedan!)
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Alt hva Telehiv sa :)

Ebye har allerede fått rosen tildelt en gang:
http://klimaforskning.com/klimarosen.html

Men det står kanskje ikke noe i statuttene om antall tildelinger?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Telehiv

seoto, alle,

det bør ikke være noe problem å bli tildelt en slik pris to ganger, Klimarosen måler seg mot det beste, og da noterer vi at til nå har fire personer fått Nobelprisen to ganger:
- Marie Curie, i 1903 for fysikk og i 1911 for kjemi,
- Linus Pauling, i 1954 for kjemi og i 1962 for fredsarbeid,
- John Bardeen, i 1956 og i 1972, begge i fysikk,
- Frederick Sanger, i 1958 og i 1980 begge i kjemi.

Jeg foreslår at tildelingskriteriene for Klimarosen åpner for det samme. Om ebye skulle bli tildelt Klimarosen en andre gang, kan det da f.eks. bli for "internasjonal brobygging mellom kritiske, sannhetssøkende forskere".
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Jeg går absolutt for den, Tele :) Det er ikke admin som setter reglene, så la oss høre hva sjefen for klimarosen har å si.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.