Ny prgramserie på NRK2 TV: Naturen på vippepunktet

Startet av affen, februar 26, 2014, 11:38:19 AM

« forrige - neste »

affen



NRK2 TV starter i dag kl 21.35 en ny programserie med tittelen "Naturen på vippepunktet".
I programinformasjonen heter det: "Br. dokumentarserie. Ledende klimaforskere har isolert 12 farlige faktorer som kan få en avgjørende virkning for menneskeheten og økosystemet. Hvis utviklingen tipper over et visst nivå i vår tid, kommer klimaforandringene til å skje i et mye raskere tempo. Hvilke faktorer er det snakk om? Er det mulig å skape et varselssystem for disse endringene? En ekspedisjon undersøker hvordan det går med nedsmeltingen av Grønlandsisen. De drar helt nord til Qaanaaq, en isolert inuittlandsby. (The Tipping Points: The Greenland Ice Sheet Melt) (1:6)"

"Ledende forskere" kan jo, som vi vet, være så mangt.
Tør vi håpe på en saklig og informativ programserie, eller vil det kunne bli et nytt innslag av skremselspropaganda fra "klimamenigheten" ?  Jeg har mine anelser, men ....

Følg med folkens og kommenter serien her.

Jostemikk

Jeg skal ta en titt, affen, men vet av egenerfaring at hvis dette dundrer klimaalarmistisk i vei, vil jeg skru av TV-en umiddelbart. Gir det en sjanse, så får vi se. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

affen



Ja, det bør gis en sjanse.  Som vi sier her hvor jeg kommer fra: "Det er håp i hengende snøre".

Jostemikk

Sitat fra: affen på februar 26, 2014, 12:21:12 PM


Ja, det bør gis en sjanse.  Som vi sier her hvor jeg kommer fra: "Det er håp i hengende snøre".

Han sa det på en pressekonferanse Nils Arne Eggen også. It's hope in hanging snore, og jeg skal som sagt ta en titt. Det er også noe som heter å ha bange anelser, og dette svekkes ikke av å søke på den originale programtittelen. Når en programserie blir omfavnet av disse, så vel... ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: affen på februar 26, 2014, 12:21:12 PM


Ja, det bør gis en sjanse.  Som vi sier her hvor jeg kommer fra: "Det er håp i hengende snøre".

Jeg har alltid prøvd å leve etter det ordtaket, men med årene blir snøret sprøtt ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

bøvelen

Joda, så litt av det første programmet i går, var ikke klar over at dette var i går, fikk bare med slutten.
En gjeng forskere på tur med inuitter på Grønland.
Iskanten var mye nærmere land nå.
Smeltende is
Temperaturøkning opptil 3 grd i vårt århundre
Hele polområdet kan bli isfritt, grønlandsisen vil smelte
På spørsmål fra forskerne om de hadde sett sultende og avmagrede isbjørner, svarte de at de hadde sett en død bjørn i vannet.
osv.
Jeg så jo ikke begynnelsen, men det jeg fikk se, var helt klart vinklet, ja.

Jostemikk

Programmet begynte med en fortellerstemme som kunne meddele oss at klimaet hadde vært forbausende stabilt i årtusener, hvilket hadde gjort at menneskeheten hadde blomstret. Nå var det imidlertid ikke slik lenger. Da var premisset lagt, og etter å ha pusset tennene for å bli kvitt oppkastsmaken i munnen leste jeg meg i stedet opp om hendelsene i Ukraina.

Jeg har visst ikke mage for slike programmer lenger.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Sitat fra: Jostemikk på februar 27, 2014, 09:48:54 AM
Programmet begynte med en fortellerstemme som kunne meddele oss at klimaet hadde vært forbausende stabilt i årtusener, hvilket hadde gjort at menneskeheten hadde blomstret. Nå var det imidlertid ikke slik lenger. Da var premisset lagt, og etter å ha pusset tennene for å bli kvitt oppkastsmaken i munnen leste jeg meg i stedet opp om hendelsene i Ukraina.

Jeg har visst ikke mage for slike programmer lenger.

Samme her,

det skal bli morsomt å få kjørt reprise på disse hjernevaskingsprogrammene om 10 år....
Jeg tipper det kommer til å sitte en del rødmende forskere og produsenter i diverse kroker rundt om....?
Jeg måtte slå av lenge før det var slutt - det er så HEMNINGSLØST frekt og i strid med for lengst revidert kunnskap at man blir bare uvel av å engasjere seg i slike møkkaproduksjoner.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

affen

#8

Historieløse forskere, eller bevisst politikk?

Hvordan kunne forskerne unnlate å nevne at bresmeltingen på Grønland var sterkere på 30-tallet enn den er i dag,
men med en "historisk" horisont på 20 år, ( da målingene startet ) er det vel ikke bedre å vente ?

Sitat fra en artikkel på forskning.no :  "Isbreer på Øst-Grønland smeltet vel så raskt på 1930-tallet som i dag. Det viser en lenge glemt fotoskatt med opphav i dansk-norsk maktkamp i Arktis."

http://www.forskning.no/artikler/2012/mai/323267

Amatør1

Sitat fra: affen på februar 27, 2014, 13:50:34 PM
Hvordan kunne forskerne unnlate å nevne at bresmeltingen på Grønland var sterkere på 30-tallet enn den er i dag,

Agenda 21 handler om det 21. århundre, må vite.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

torewiik

Hvis man tar tallene fra Mathismoen for god fisk, smelter 0.2 promille av Grønlandsisen pr år. Han oppgir selvfølgelg tallet i tonn og ikke i promille, og da blir tallet enormt. I promille viser det en bemerkelsesverdig stabilitet.

Jostemikk

Sitat fra: torewiik på februar 27, 2014, 16:18:19 PM
Hvis man tar tallene fra Mathismoen for god fisk, smelter 0.2 promille av Grønlandsisen pr år. Han oppgir selvfølgelg tallet i tonn og ikke i promille, og da blir tallet enormt. I promille viser det en bemerkelsesverdig stabilitet.

Når det gjelder Mathismoen, har jeg lenge mistenkt at promille kan være et viktig stikkord. Kanskje klimapromille?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

torewiik

Husket feil. Jeg måtte slå opp regnestykke mitt. 1/10 promille er det, ikke 2/10.