Når havet stiger

Startet av ebye, januar 03, 2012, 08:28:15 AM

« forrige - neste »

dagfinn

Sitat fra: ebye på januar 03, 2012, 08:28:15 AM
Sterk skremsel i Aftenposten i dag - 3. januar 2012:

Et av de svakeste skremslene jeg har sett. Er det noen som blir hysteriske av dette? Dette er ikke verdt å kalle alarmisme. Og hovedproblemet etter min mening er ikke spådommene om havnivå, men at noen kan vurdere å planlegge mot år 2200. Selv om vi snakker om 2100, har vi ingen som helst anelse om hvordan teknologi og samfunn kommer til å se ut da.

ebye

Ja, hadde alle tenkt som deg, dagfinn:) Da hadde vi hatt Jens S, Erik S og Helge D på laget, Game over.  8)

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på januar 03, 2012, 16:01:16 PM
Den gode stjakobs

Av en eller annen grunn har jeg alltid lest det nicket som Sankt Jacobs  ;D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: seoto på januar 03, 2012, 11:35:46 AM
Hvor blir det av alt havvannet? Blir nesten litt bekymret ...  :o

Det er den onde karbonlobbyen som har dratt ut proppen på havbunnen, for å narre oss til å tro at klimakrisen er over.

Men alt det vannet er bare "in the pipeline", og plutselig fosser det ut igjen, og DA....blir det STURM UND DRANG(E)!

ConTrari

#19
Sitat fra: Amatør1 på januar 03, 2012, 11:42:10 AM

Det er ikke havet som synker, det er landet som hever seg. Vi har hatt landheving i Norge (spesielt Østlandet) helt siden siste istid...

Men Dranges 1,5 m stigning, er det med eller uten landheving?

Han tar med landheving sist i artikkelen, men i "ingressen" helt øverst, står det bare om havstigning.

"Pusterommet er at havstigningen ikke forventes å overstige 30 cm i løpet av de neste 50 årene. Utfordringen er at havstigningen vil fortsette i svært lang tid, med gradvis økende problemer for kystnær infrastruktur, kultur og natur. Basert på eksisterende faglitteratur beregner vi en havstigning om 100 år på mellom 20 til 80 cm for Oslo, noe høyere stigning langs sør- og vestlandskysten, og noe lavere i nord. Uten sterkt reduserte klimagassutslipp kan havstigningen være på 1 – 1,5 meter langs store deler av vår kyst i år 2200."

ConTrari


ebye

Sitat fra: ConTrari på januar 03, 2012, 16:28:31 PM
Sitat fra: Amatør1 på januar 03, 2012, 11:42:10 AM

Det er ikke havet som synker, det er landet som hever seg. Vi har hatt landheving i Norge (spesielt Østlandet) helt siden siste istid...

Men Dranges 1,5 m stigning, er det med eller uten landheving?

Kan det være med landligge?  :) Jeg er imidertid litt usikker på løftekraften elle synkeevnen.  8)

seoto

Sitat fra: Amatør1 på januar 03, 2012, 16:15:39 PM
Sitat fra: Jostemikk på januar 03, 2012, 16:01:16 PM
Den gode stjakobs

Av en eller annen grunn har jeg alltid lest det nicket som Sankt Jacobs  ;D

Den var litt morsom - for det gjorde jeg også i begynnelsen  8)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: ebye på januar 03, 2012, 16:34:24 PM

Men Dranges 1,5 m stigning, er det med eller uten landheving?

Kan det være med landligge?  :) Jeg er imidertid litt usikker på løftekraften elle synkeevnen.  8)
[/quote]

Det er iallfall med co2. Så da blir det sprut i ankerdrammen. Men man må bruke løftekraften med forsiktighet så ikke glasset går i dørken, for alle skuter har synkeevne.  8)

BorisA

Sitat fra: BorisA på januar 03, 2012, 15:41:19 PM
Dumt at artikkelen ikke er åpnet for leserkommentarer  >:(
Obs! Den var visst åpen for kommentarer likevel.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

dagfinn

Sitat fra: ebye på januar 03, 2012, 16:14:19 PM
Ja, hadde alle tenkt som deg, dagfinn:) Da hadde vi hatt Jens S, Erik S og Helge D på laget, Game over.  8)

:) Vet ikke helt om jeg skjønte den, men uansett så tolker jeg dette som et mulig symptom på at lufta er i ferd med å gå ut av ballongen. "OK, verden går ikke under akkurat, men la oss planlegge klimatilpasning så det ikke virker helt meningsløst". Litt samme følelsen som jeg får når vår venn Rasmus Benestad skriver at han har gitt opp troen på at menneskeheten skal kutte CO2-utslippene. Det er et brudd på den monomane tradisjonen hvor absolutt alle resonnementer må ende opp i konklusjonen om at vi må kutte CO2, og helst innen 5 år hvis vi skal "redde kloden".

dagfinn

Sitat fra: Jostemikk på januar 03, 2012, 11:31:34 AM
Benestad et. al sitter nok trygt i sine kontorer på Blindern snaue 100 meter over havet.

Selv Al Gore er nok ikke i umiddelbar fare for å bli skylt vekk.

http://www.examiner.com/climate-change-in-national/it-s-good-to-be-green-al-gore-buys-9-million-seaside-home

Bebben

Det er no ein gong han Klima-Helge utpå Bjørkeneset som er best til å laga klima.

Han heve til og med fengje prisar for det.

Kva eg meiner? Det same som eg alltid heve meint: Eg trur det når eg ser det.

Helsing Tvika-Nils
(Adresse: Tvikagarden, Øvste Instigard, 0000 Grunnfjellet)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

#28
Sitat fra: Bebben på januar 03, 2012, 23:35:03 PM
Det er no ein gong han Klima-Helge utpå Bjørkeneset som er best til å laga klima.

Han heve til og med fengje prisar for det.

Kva eg meiner? Det same som eg alltid heve meint: Eg trur det når eg ser det.

Helsing Tvika-Nils
(Adresse: Tvikagarden, Øvste Instigard, 0000 Grunnfjellet)

Nei nå må det bli slutt på dette gukke-gneldret her på forumet!

Skvatarausi rykkja rova!

http://www.youtube.com/watch?v=FDH6OHz7_nU&feature=related


ConTrari

Sitat fra: Bebben på januar 03, 2012, 23:35:03 PM

(Adresse: Tvikagarden, Øvste Instigard, 0000 Grunnfjellet)

Der som Helge ville tru at berre dei drunkna kunne bu.