Når havet stiger

Startet av ebye, januar 03, 2012, 08:28:15 AM

« forrige - neste »

Bebben

Men ConTrari, da, det er Kultur, må vite!

Pådrangende... eh.. trengende teater!

http://www.youtube.com/v/-mgLEGNAoZA?

Eg skal syngja og spela for Dykk om klimakrisa!
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

#31
Sitat fra: Bebben på januar 04, 2012, 00:30:24 AM
Men ConTrari, da, det er Kultur, må vite!

Pådrangende... eh.. trengende teater!

Eg skal syngja og spela for Dykk om klimakrisa!

Jau, jau , eg er samd i dett, Pløsen!
(ingen over, under, imellom eller på siden av Hallstein Bronskimlet og hans framhaldssoge "Eg baska meg trøytt" når det gjelder våre Frogner-perifere målfører.)

Men siden vi skeier ut en tirsdags kveld, nei onsdag natt, med Heide-Steen, kan vi svippe innom en annen språkvariant:

"Hvor er mormors pistol? Norsk språk kurs."

http://www.youtube.com/watch?v=SMnPxyr2JT8&feature=related

og selvsagt vår alles kjære multikulturelle nyhetsformidling:

http://www.youtube.com/watch?v=bbi961-8zqs&feature=related




Bebben

Oj, har sett ubåtkapteinen 10000 ganger, men hadde glemt nyhetene på samisk!!

Nå GRINER jeg... ;D ;D ;D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

#33
Tråden er jo om havnivå, men siden Drange er med i denne historien også, tar jeg det her, så det ikke blir altforr mange "løse tråder".

Ja, for nå skriver TU med Drange som sannhetsvitne at det IKKE er ekstremvær i Norge for tiden...iallfall ikke UVANLIG ekstremvær.

"Det blåser ikke mer enn før. Til tross for Dagmar og Berit – klimaendringene gir ikke flere og sterkere stormer i Norge. For noen vil det være vanskelig å tro etter de siste månedenes ekstremvær. Selv statsminister Jens Stoltenberg nevnte Dagmar i samme åndedrag som klimaendringer i sin nyttårstale.  Ledende klimaeksperter lar seg imidlertid ikke blåse av pinnen.

Global oppvarming har ikke ført til flere og villere vinder, og det er svært usikkert om den noen gang kommer til å gjøre det.

– Det er like skadelig som å si at de siste to årenes kalde vintre viser at vi ikke har et klimaproblem. Enkelthendelser som disse har lite med klima å gjøre, sier klimaprofessor Helge Drange ved Bjerknessenteret i Bergen."


Noen må ha gitt Jens dårlige klimaråd for nyttårstalen?

"– Mange har hørt «varmere, våtere og villere». Vi kan forvente villere vær med mer nedbør og stigende temperatur, men ikke flere eller sterkere stormer, sier Drange."

Ehhh..."villere" uten vind er litt flaut, kanskje?

"Verken middelvinden eller ekstremvinden kan sies å ha blitt sterkere, ifølge Kjeller Vindteknikk. Selskapet er ledende innen måling og analyse av vind, og har lang erfaring fra mange ulike vindkraftprosjekter i Norge og utlandet.

– Det kan være flere år med mange stormer. Deretter noen perioder med mer konstant vind, sier meteorolog Knut Harstveit, ekspert på ekstremvindberegninger. Meteorologkollega Erik Berge peker på at det var flere sterke stormer etter hverandre i 1999, og at nyttårsorkanen i 1992 var sterkere enn både Dagmar og Berit. Går man enda lenger tilbake i tid, var det for eksempel mange særs heftige stormer på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900. Det er også stor usikkerhet knyttet til selve vindmålingene, ifølge daglig leder i Kjeller Vindteknikk, sivilingeniør Lars Tallhaug.

– Usikkerheten i gamle vindmålinger er større enn endringene i vind over tid, påpeker Tallhaug.

Selve vindmålerne har forandret seg mye og historiske data har flere feilkilder. Kulelageret i vindmålerne kan ha blitt slitt. Det kan ha vokst opp trær eller blitt hogget i nærheten av målerne, og slik endret vindforholdene. På samme måte kan nærliggende hus ha blitt bygget eller revet.

– Gjennom 30 til 40 år kan det skje en rekke slike ting, fastslår Tallhaug."


Jøss å fyse! Hørt slik banning i kjerka?

Men litt malurt i gledesbegeret må man jo ha:

"Professor Helge Drange arbeider med klimamodellering, som sammen med målte endringer gir et bilde på dagens og framtidige klimaendringer. Faktorer vil virke både dempende og forsterkende på vindstyrken i et varmere klima. Ved bakken er temperaturøkningen grunnet klimaendringene større i Arktis enn lenger mot sør, dette vil virke svekkende på vinterstormene. Økt fuktighet som følge av global oppvarming vil øke mengden av latent varme i luften, noe som kan føre til sterkere stormer. Dessuten bidrar drivhuseffekten til stadig lavere temperatur høyt oppe i atmosfæren. Temperaturfallet i stratosfæren, i 8–12 kilometers høyde over oss, er størst over nordområdene, og kan bidra til økt stormaktivitet.

– Klimamodellene gir ikke svar på om noen av mekanismene vinner, sier Drange.

– Det er i alle fall ikke belegg for å hevde at antall stormer øker. Det er mulig at de sterkeste stormene kan øke noe i intensitet, men det er stor usikkerhet om dette."


I det hele tatt: Alt eller ingenting kan skje, og skyld ikke på meg om ikke krisa kommer om fem år. Jeg bare trykket på "Enter Disaster" knappen i klimamodellprogrammet vårt.

"– Kan det være forlokkende å bruke en storm som Dagmar som argument for at noe må gjøres?

– Jeg kan forstå at det kan være fristende å bruke Dagmar som illustrasjon på hva som venter oss i framtiden, sier Drange.

Han understreker at sterke interesser overhodet ikke ønsker å få ned klimautslippene. For politikere som velges i fireårsperioder er det lettere å få støtte og sette i gang konkrete tiltak som involverer folk flest når tiltakene kobles til konsekvensene av et ekstremvær, tror Drange.

– Over tid tror jeg likevel det er å anbefale å vise tilstrekkelig grad av nøysomhet i kommunikasjonen, sier Drange."

Nå går'n på gummisåler, nå går'n på gummisåler, bare legg merke tel auane hans!
Nøysomhet i kommunikasjonen!! Har noen hvisket -nei skreket- i øret hans at det er på tide å late som man er en balansert og nøytral "forsker"?

"Han understreker at vi i dag ser fremdeles beskjedne endringer i klimaet.

– Hvis klimaendringene stopper med det vi ser i dag, hadde vi hatt et lite problem. Utfordringen er at grunnlaget for morgendagens endringer legges i dag. Fortsetter dagens klimagassutslipp kan vi få et klima i andre halvdel av dette århundre som jorden ikke har sett på mer enn tre millioner år. En så rask klimaendring er svært bekymringsfull.

Drange understreker at klimamodellen er sikrere i sin sak på andre områder – nemlig at temperaturen stiger og nedbøren blir heftigere."


Og så kommer trosbekjennelsen til slutt:

"Dette er også i tråd med hva som observeres: Temperaturen i Norge har steget med rundt én grad og nedbørsøkningen har vært på knappe 20 prosent de siste 100 år. Flommen på Østlandet i fjor gjorde store skader, det samme gjorde flere ras på nye steder. Sannsynligvis blir det mer av slikt vær."

Konklusjonen er klar: Ikke mer storm, for det tør vi ikke hevde lenger. Og vi kan trygt trekke frem de aller siste flommer og ras, for folk hsuker ikke lenger enn et par år tilbake likevel. Jeg blir kvalm av dette.

http://www.tu.no/miljo/article295875.ece


seoto

"Varmere, våtere, villere" - her er en videosnutt fra 2006 med Drange:

http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/569871
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: seoto på januar 12, 2012, 12:32:54 PM
"Varmere, våtere, villere" - her er en videosnutt fra 2006 med Drange:

http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/569871

Slutt på vinter-OL i Norge, ja. For en klovn han er!

Jostemikk

Takk for flott oppsummering med gode kommentarer, ConTrari. :D

Nå vet vi altså at det kan/kan ikke bli mer eller mindre av det vi ikke vet det vil bli mer eller mindre av.

Har Drange her brukt pengene sine på en helgardering? Samme hva som skjer nå, kan han om 10-20 år si: Hva var det jeg sa! Minner om værmeldingene i gamledager, når det var snurre-kart på NRK. De meteorologiske tegnene sa én ting, mens meteorologens kommentarer var fulle av forbehold.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på januar 12, 2012, 12:57:56 PM
Takk for flott oppsummering med gode kommentarer, ConTrari. :D

Nå vet vi altså at det kan/kan ikke bli mer eller mindre av det vi ikke vet det vil bli mer eller mindre av.

Har Drange her brukt pengene sine på en helgardering? Samme hva som skjer nå, kan han om 10-20 år si: Hva var det jeg sa! Minner om værmeldingene i gamledager, når det var snurre-kart på NRK. De meteorologiske tegnene sa én ting, mens meteorologens kommentarer var fulle av forbehold.

Takk for det, Joste! Ja, jeg tror Drange viser klare tegn på at oppgave nr. 1 er å skaffe seg ryggdekning for å kunne si: "Det var IKKE det jeg sa", når klimahysterikerne i fremtiden blir konfrontert med sline alarmistiske påstander. Feigt selvsagt, men hva gjør man ikke for å redde levebrødet.  8)

(Fatter ikke at dere fortsatt tør å bruke vanlig Smiley etter Tallbloke-affæren. Gjør som meg; med solbriller kan ingen oppdage hvem jeg er. Aluminiumsfolie funker også, ifølge professor Chaos  8))

Jostemikk

#38
Jeg føler det er på sin plass med noen kommentarer til sitatene i innlegget til ConTrari angående den nevnte usikkerheten angående meteorologiske målinger, i dette tilfellet vindmålinger.

Det ble blant annet nevnt slitte kulelagre i vindmålerne. Akk ja, om det var eneste problem. Hold dere fast:

Den vanligste måten å måle vindretning og vindstyrke er som følger. Drifteren av den meteorologiske stasjonen går ut på plenen. Stikker fingeren i munnen, og strekker så armen, og fingeren, i været for å sjekke hvilken side av fingeren som blir kald.

Når vindretningen er bestemt ved hjelp av denne høyteknologiske metoden, begynner personen å granske vegetasjonen. Fra bakke til tretopper. Hvor mye beveger kvister, grener og trær seg? Dette er værpersonen nemlig ekspert på, for han/hun har muligens, eller muligens ikke, gått på kurs, eller tatt brevkurs, for å bli ekspert på en slik kvist-avlesing.

Så går værpersonen inn i sin varme hule, og noterer ned sine data, slik at de i ettertid kan bli tatt som sikker vitenskap.

For sikkerhets skyld, her er intet behov for noe [sark off/i]. Dette er dessverre en sannferdig beskrivelse av virkeligheten.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Jostemikk på januar 12, 2012, 13:44:42 PM
Jeg føler det er på sin plass med noen kommentarer til sitatene i innlegget til ConTrari angående den nevnte usikkerheten angående meteorologiske målinger, i dette tilfellet vindmålinger.

Det ble blant annet nevnt slitte kulelagre i vindmålerne. Akk ja, om det var eneste problem. Hold dere fast:

Den vanligste måten å måle vindretning og vindstyrke er som følger. Drifteren av den meteorologiske stasjonen går ut på plenen. Stikker fingeren i munnen, og strekker så armen, og fingeren, i været for å sjekke hvilken side av fingeren som blir kald.

Når vindretningen er bestemt ved hjelp av denne høyteknologiske metoden, begynner personen å granske vegetasjonen. Fra bakke til tretopper. Hvor mye beveger kvister, grener og trær seg? Dette er værpersonen nemlig ekspert på, for han/hun har muligens, eller muligens ikke, gått på kurs, eller tatt brevkurs, for å bli ekspert på en slik kvist-avlesing.


Visste jeg det ikke, finger-, hånds- og armopprekking er en undervudert metode til kvantifisering, inntil siste geologiske periode: Klimatocen.   :o

Min prioriterte oppgave er å våkne fra dette marerittet, Klimamarerittet.  ;)

ebye

Tråden her startet med Dranges "ulv, ulv",  dvs. "Ulvene og havet"

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Hva-gjr-vi-nr-havet-stiger-6732563.html

Da er det befriende at det kommer observasjoner og konkrete saksopplysninger - om havet

http://www.statkarthavniva.no/index.php?id=45

http://www.statkarthavniva.no/index.php?id=25

http://www.statkarthavniva.no/index.php?id=15

Og linker, "just like that"

http://www.statkarthavniva.no/index.php?id=30

Det er ikke alle institusjoner, som får statspenger, og som opptrer like redelig på sin hjemmeside. Karverket er en tpisk rollemodell.  8)