Bøker - forskning, politikk og annet

Startet av seoto, november 09, 2012, 14:14:45 PM

« forrige - neste »

seoto

Sitat fra: seoto på februar 08, 2014, 11:16:22 AM
Kan man, som en gjennomsnittlig innbygger i Norge i dag, klare seg uten en slik bok som hjelper oss med å oversette politiske og byråkratiske ord og uttrykk? Visste du at antall mennesker på en venteliste i dag heter "biomasse"? Kanskje kan vi ikke forvente at politikere og byråkrater skal nedverdige seg til et klart språk, som f.eks. å kalle en spade for en spade? Kanskje er de redde for at vi skal forstå hva de egentlig snakker om? Det er en veldig morsom omtale av denne boken i Dagsavisen fra i mars 2013, da den første utgaven kom ut:



Det tok sin tid, for det har vært så mange bøker å lese (og jeg har blitt en god kunde hos Amazon), men nå nyter jeg denne boka på en deilig sommerdag. Det er så herlig å se litt skikkelig ironi og fleip rundt ting som for enkelte mennesker har utviklet seg til å bli svært så seriøst i deres hverdag. Jeg har akkurat lest om "Coaching", og jeg MÅ bare sitere:

Coaching: Coach: Av engelsk for kusk. Hyppig brukt i stadig nye disipliner.

«Coaching handler om å bevege mennesker til en ønsket tilstand og egen måloppfyllelse. [En av visjonene er å] bidra til at flere i vår verden oppdager og aktiverer egne ressurser, og med entusiasme, pågangsmot og glede skaper vinneratferd i eget liv!» (http://www.coaching-nlpskolen.no/.) [rettet opp link som var feilskrevet i boka]

Populært og kostbart semiprofesjonelt kvakksalveri som fungerer som en fortrinnsvis godt avlønnet amatøraktivitet utført på hjelpetrengende mennesker med økonomisk bærekraft, drevet av en kusk, norsk hestepisker. Man kan ta en slags master i coaching, «Mentor-Coach». Se også Mentor.

Utdanningen tilbys bedrifter og enkeltpersoner og er moteriktig moduloppbygd. Her kurses det i litt av hvert: i team- og gruppe-coaching og magnetisk selvhypnose.

Av nyskapende coachingmetoder kan nevnes intensivert bruk av kosmisk energi, gjerne akkompagnert av selvets «indre orkester» eller kollektive ulvehyl i øde skoger. Mister et menneske jobben, har vedkommende selv skylden (= lav grad av måloppnåelse som dirigent av selvet). Her ser vi et flagrant møtepunkt mellom New Public Management og New Age.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.