Klimabøker

Startet av ebye, november 27, 2011, 01:55:53 AM

« forrige - neste »

ebye

Den viktigste Spin-off'n ved å delta her, er all den informasjon om klimastoff jeg får tilgang til. Som et supplement til alle de blogg- og artikkellinkene vi får servert på gullfat, tror jeg dette litteraturomfanget kan suppleres med informasjon om sentrale bokverk.

Jeg ble introdusert til den skeptiske siden i dette klimakomplekset via boken til Onar Åm: Kampen om klimaet - Til forsvar for menneskeheten. (Koloritt forlag, 2007).

Den er leseverdig på mer enn en måte. Men, det er merkelig å få en form for Dejavu-følelse

http://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu

Mye av det som lekket ut i ClimateGate  1.0 hadde Åm skrevet om i 2007!

Hermed oppfordrer jeg dere andre til å tipse om nyttige og viktige bøker.

Jostemikk

Det meget godt tips, Bye! Det kom en på døra mi og lånte meg den boka for et år siden. Han syntes det passet så bra, siden jeg var så opptatt av klimasaken. Boka er et viktig bidrag! :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Har lest boka "Kampen om klimaet" av Omar Åm, det var den som "vekket" meg også!
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: ebye på november 27, 2011, 01:55:53 AM
Hermed oppfordrer jeg dere andre til å tipse om nyttige og viktige bøker.

God ide!

For den som like gjerne leser på engelsk, er
The Hockey Stick Illusion: Climategate and the Corruption of Science et nesten obligatorisk valg.

Boka er skrevet av Andrew Montford, kjent fra bloggen Bishop Hill. Den handler om årene fram til og med Climategate 1.0 i 2009, og gir den definitive beskrivelsen av hva som foregikk, basert på hva som da var kjent. Boka har meget omfattende kildehenvisninger.

Jeg vil nesten anta at det på ett eller annet tidspunkt vil komme en oppfølger fra Montford, det har jo skjedd mye siden boka kom ut.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Jeg har fått boken til Onar Åm i presang, og har begynt på den, men så skjer det så aldeles vanvittig mye om dagen at den får vente til ledige stunder. Og krakken på do er for tiden okkupert av Bill Brysons "A short history on nearly everything".

(For de som noen ganger har vanskelig for å begynne på en bok eller komme ordentlig i gang med den, er et godt råd å ha den tilgjengelig fra toalettsetet. Litt lesing og en smule refleksjon under denne daglige foreteelsen (som stort sett går av seg selv) gjør at man unngår slike ting som å se på klokken og blir sittende i hvert fall så lenge som nødvendig - som regel litt til for å bli ferdig med et avsnitt eller kapittel. Jeg vil argumentere for at dette er sunt for kropp og sjel....:) )

Donna Laframboise er på listen min, men så var det tid osv. da. Ross McKitrick har et essay om "global temperatur" som jeg har lyst å lese... Richard Lindzen har minst to essays som jeg har lest før men har lyst til å lese om igjen... dessverre har jeg ikke finansiering til å få lest alt jeg har lyst til, i og med at jeg må skaffe mat på bordet og pizza (ikke-mat) til tenåringen. Vurderer å søke Exxon om midler....

Så det mangler ikke på lesestoff. Er forresten Onar Åm aktiv i klimadebatten i dag?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Telehiv

Bebben,

morsomt at du har Brysons bok om "nesten alt" på gang. Den er jo en fornøyelig avdekking av at det vi tror har vært klok og fornuftig vitenskap over lang tid har vært det rene vrøvl og befengt med feil så grove at man knapt tror hva mainstream forskere - tidens ulike forskermakter til enhver tid - har gått rundt og trodd - og ikke minst herjet med dem som tvilte.

Eksempel: Hvor lenge er det siden forskermakta - det rådende realvitenskapelige syn - benektet at det var isen som hadde skapt landskapsformasjonene på den nordlige halvkule?

Les denne boka og bli sjokkert - og dere vil forstå hvorfor dere ikke trenger å ofre en svettedråpe over såkalt settled science i klimasaken heller. Hos Bryson finner dere en strøm av eksempler på at settled science har vært pill råtten men vedlikeholdt langt over akseptabel dato pga. makta til the establishment.

I sum: Feilantakelser av groveste slag står i kø på bred forskerfront helt opp til våre dager.   
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Sitat fra: Bebben på november 30, 2011, 22:28:33 PM

Er forresten Onar Åm aktiv i klimadebatten i dag?

Det er lenge siden jeg har sett noe av ham i avisen, han hadde jo innlegg i Aftenposten fra tid til annen.

Men han hadde en VG blogg, der er det noen få treff på klima

http://onarki.vgb.no/

Bebben

#7
Hehe Tele, Bryson er en flink forfatter som kan formulere seg skikkelig morsomt til tider.

Latterhikst skaper et innvendig trykk via larynx når stemmebåndene snører seg sammen, og trykket øker på undersiden/lungene. Dette trykket forplanter seg nedover i innvollene i retning av den lille åpningen som er den eneste trykkavlastningsventilen, operert av sfinxter-muskelen, i prinsippet er vel dette en et slags diafragmeventil (kan du finne den riktige termen for meg her, Tele?). Jeg har ikke sett dette beskrevet i medisinen (noe det helt sikkert er men jeg har ikke lest medisin), men i språkvitenskapen.

Så latter hjelper til å tømme kroppen for avfallsstoffer. Mitt poeng er nok at det gjør godt å tømme seg også for åndelige avfallsstoffer, ikke bare materielle.

Mht Bryson går tross alt vitenskapen framover, smått om senn. Men de hadde mye bedre tid før i tiden, de hadde ikke bare to år eller to måneder eller to dager eller to timer eller to minutter på seg til å "redde planeten".

_______________
Oppdatering: Dersom trykket mot sfinxter blir høyere enn strupehodet kan opprettholde, vil plicae vocales, eller stemmespalten, åpne seg og slippe ut luft for å avlaste trykket. Dette kan føre til at stemmebåndene vibrerer og danner en lyd som til tider kan høres ut som noe sånt som "øøøøøøøøøøøøøøøøøh". Det var nok dette som var tilfelle da jeg leste om Cavendish's sykelige sjenerthet.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Telehiv

Bebben,

skal komme tilbake til termfastsettelse for ventilteknologien...

Ett punkt som kan være verd å nevne om Brysons bok er at også han ender opp med dårlige argumenter når vitenskapen blir for ny og uavklart, jfr. at det han skriver om klimasaken derfor bærer preg av at han ikke har noen solide fakta å forankre seg mot.

Han havner akkurat der på en litt skuffende mainstream-tendens og har egentlig ikke så mye å bidra med. Der han glitrer, er når han ekserserer i vitenskapens historiske lapsuser.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Bebben

Takk Tele, tror termen jeg ikke klarte å komme på, var "strupeventil". Men altså ikke den som sitter i strupen  ;D

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Telehiv

Bebben,

når det gjelder de ventiltekniske forhold where the sun never shines, må du nesten selv velge den ventilteknologi som kanskje kan forhindre alt fra mindre men likevel pinlige lekkasjer, via ukontrollert flow til rene booster-katastrofer.

Dine ventilproblemer tilsier at du bør vurdere hva du kan oppnå med bl.a. avansert hydraulikk, pneumatikk, evt. overvåkningsinstrumentering, kjøling og luftkontroll.

Du må vurdere om ventiltypene kan være manuelle, motoraktiverte eller magnetdrevne, og monteringskonfigurasjonene kan være under base, på linje eller manifold.

Hovedtyper av ventiler du bør fokusere på er:

- kule
- magnet
- nål
- tilbakeslag 

Alle kan gi gode resultater hvis korrekt tilpasset og justerte mot de forventete trykk-, væske- og gassforhold.

Men løsningene er selvsagt ikke Benestad-sikret eller Prestrud-sertifiserte mot oppgulp.

Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Bebben

Takk for faglig oppdatering Tele, men jeg vil underestreke at jeg for tiden er godt ventilert og ikke plaget av noen spesielle problemer.

Dette kan selvfølgelig skyldes at jeg ikke er kommet frem til Klimadelen av Brysons bok ennå. Men denne delen av klimaproblematikken kan fort snarere skyldes arterielt trykk, noe som er vel så skummelt. Men jeg har tro på at det kan motvirkes med terapi i form av KlimahumorTM BorisA.

Nå er jeg fryktelig nær ved å spore av tråden... det er ikke klima og medisin...

Tilbake til stram tråddisiplin: Har noen her lest Michael Chrichton A State of Fear? Har tenkt på det lenge, men tastaturmila har hindret meg i å bestille den hittil.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Professor i fysisk geografi Ole Humlum (UiO) har skrevet en meget leseverdig bok om klimaet vårt: Det ustyrlige klima. Den boken gir en grundig oversikt over det meste det er lurt å være skeptisk til, angående menneskeskapte klimaendringer. Den er lettlest, for de som leser dansk lett, og den er konkret med de eksempler som blir belyst.

Humlum frister leseren med sine titler på avsnittene i boka: IPCC, de tre aber og den hvide elefant; Paradigmeskift og dannelse; Fremgang og ny erkjennelse.

Det er lett å bli skeptiker når du leser denne boka. Og det er selvfølgelig ingen overraskelse i så måte: Humlum er skeptisk til IPCC-doktrinen og understreker at naturen styrer det meste av klimaet.

En liten detalj som skjemmer dette verket – det er nærmest ingen referanser. Men uansett, jeg anbefaler boka – løp og kjøp.

Jostemikk

Takk for tipset, Bye!.

En ørliten avsporing. Humlum m.fl publiserte forskning knyttet til sykluser som driver klimaet her nordpå. Om noen sender meg en PM, så ja...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Humlum har jo også begått et strålende foredrag:

Klimaflaggellanterne, trollmannens kost og de 10 tankekors

som ligger på Climate4You:

http://www.climate4you.com/Text/KlimaTankekors%20version20081026.pdf
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!