Den japanske nyhetsformidleren
NHK World, har denne saken, og legg merke til scrollbaren så dere får med dere alt:
CO2 density map created using satellite data
A Japanese research group has created a world map which shows estimated carbon dioxide emissions in each region using for the first time data acquired by a satellite.
The group at the National Institute for Environmental Studies estimated regional CO2 emissions by combining data from Japan's Global Gases Observing Satellite, Ibuki, and ground observation data collected for a year from June 2009.
Of 64 regions on the map, those where CO2 emissions exceeded CO2 absorption are shown in red and regions where emissions were less than absorption are marked in green.Dette bildet hentet jeg fra
Chiefio (E.M. Smith.

Han skrev om denne saken for noen dager siden, men jeg klarte å unngå å få den med meg.
Joanne Nova har også slått denne saken stort opp.
CO2 emitted by the poor nations and absorbed by the rich. Oh the irony. (And this truth must not be spoken)
Who are the world’s worst “polluters”? According to a new high-spectral-resolution Japanese satellite — it’s developing countries.Denne saken ble forsøkt slått opp både hos Curry og Lucia, men de sedvanlige podene halshugget hele saken med begrunnelsen at den første som nevnte dette er en kjeltring. (O'Sullivan). Det fikk meg til å undres over om hvis Michael Mann går ut i media og innrømmer at han har jukset med dataene i forbindelse med Hockeykølla, da vil ikke for eksempel Anthony Watts bry seg om det, for han har kalt Mann en kjeltring...
Saken er litt vanskelig tilgjengelig for meg, men slik det ser ut, produseres det mindre CO2 (naturlig og menneskeskapt) over store deler av den nordlige halvkule, enn naturen suger i seg.
Håper dere tar dere tid til å sette dere inn i denne saken og komme med kommentarer. Det er som jeg skrev ganske mye jeg ikke forstår særlig godt.
Det er mange som par pekt på at dette underbygger forskningen til Murray Salby, uten at jeg helt kobler dette heller. Hjelp!