Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

BorisA

#2385
Positivt!

Jeg legger merke til at de skriver "forskere" og ikke KLIMA-forskere.
Ligger det noe der?

PS! Er usikker på hvor glade miljøverneren blir, de liker nok ikke å miste en "skremmefaktor".
Hvis man leser den nyopprettede vgd-tråden "Mer CO2 gir mindre ørken", ser man at CAGW'ere har vanskelig for å glede seg over gode nyheter.
De VIL ha det trist de....

http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1767281/tittel/mer-co2-gir-mindre-oerken
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jan Erik Ellingsen

Også i Stavanger Aftenblad:


Forskere tror klimaendringer gir grønnere jord
http://www.aftenbladet.no/nyheter/utenriks/Forskere-tror-klimaendringer-gir-gronnere-jord-3198462.html#.Uby8T7U4XIW



Kommenter gjerne her på Stavanger Aftenblad. Bare husk å sjekk innstillingene på Facebook slik at det du publiserer er offentlig, ellers blir ikke kommentaren synlig for de som ikke er innlogget på FB. Og vi ønsker at mest mulig realistisk info om klimaet skal fram i lyset slik at alle kan se det...


Jan Erik Ellingsen
Professor i Klimahypokonder-strategi, Randershøyskolen AP

Spiren

Satellite observations reveal a greening of the globe over recent decades. The role in this greening of the 'CO2 fertilization' effect – the enhancement of photosynthesis due to rising CO2 levels – is yet to be established. The direct CO2 effect on vegetation should be most clearly expressed in warm, arid environments where water is the dominant limit to vegetation growth. Using gas exchange theory, we predict that the 14% increase in atmospheric CO2 (1982–2010) led to a 5 to 10% increase in green foliage cover in warm, arid environments. Satellite observations, analysed to remove the effect of variations in rainfall, show that cover across these environments has increased by 11%. Our results confirm that the anticipated CO2 fertilization effect is occurring alongside ongoing anthropogenic perturbations to the carbon cycle and that the fertilisation effect is now a significant land surface process

Donohue et al. 2013

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/grl.50563/abstract

30 tidligere

Carbon Dioxide and Agricultural Yield: An Assemblage and Analysis of 430 Prior Observations

The probable effect of the increasing global atmospheric CO2 concentration on agricultural yields was evaluated. More than 430 observations of the yield of 37 species grown with CO2 enrichment were extracted from more than 70 reports published during the past 64 years. Most of the studies were performed in greenhouses or growth chambers. Open fields might respond less than greenhouses or growth chambers to increased CO2 because nutrient levels in general world-wide agriculture are lower than those in the indoor studies, or open fields might respond more because light levels are generally higher outside. The data also were dominated by high value crops, but results should be applicable to the three-fourths of the world agriculture represented by the C3 crops and possibly to the remaining C4 crops as well. Keeping these limitations of the data in mind, the analysis showed that yields probably will increase by 33% (with a 99.9% confidence interval from 24 to 43%) with a doubling of atmospheric CO2 concentration

Kimball 1983

https://www.agronomy.org/publications/aj/abstracts/75/5/AJ0750050779
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

stjakobs

"IPCC is a four letter word."

Spiren

Hei stjakobs

Linken til til nbr.co melder 404 error
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

stjakobs

#2390
Den virket tidligere i dag. Noen som vil ringe til NewZealand og sjekke? Kanskje de slår av om natta?

Selve infoen lå her:

http://wattsupwiththat.com/2013/06/16/nz-greens-lose-interest-in-global-warming-no-hellfire-no-brimstone/
"IPCC is a four letter word."

seoto

Sitat fra: stjakobs på juni 16, 2013, 21:18:11 PM
Den virket tidligere i dag. Noen som vil ringe til NewZealand og sjekke? Kanskje de slår av om natta?

Selve infoen lå her:

http://wattsupwiththat.com/2013/06/16/nz-greens-lose-interest-in-global-warming-no-hellfire-no-brimstone/

Det virker som om artikkelen er kommet bak en betalingsvegg. Jeg leste den tidligere. Den samme journalisten har flere artikler, og han virker absolutt ikke som en klimafanatiker! Her er en artikkel han hadde for ca. en måned siden:

Faith, not facts, drives global warming
http://www.nbr.co.nz/article/faith-not-facts-drive-global-warming-dc-139899
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

I nyhetene på nrk p2, rundt kl. 07 i dag 17. juni, ble det fortalt om Bistandsminister Heikki Holmås, som i dag skal møte Vatikanets utenriksminister. Hovedtemaet/-kampen var kvinners rettigheter. Litt av en oppgave i pavens hule!

Ett av fortrinnene for at Holmås så lyst på fremgang i saken, var bl.a. det gode samarbeidet han/de/vi/Norge? hadde med Vatikanet om klima!

Ingen tvil, nå er det lettere å skjønne hvorfor det norske ministeriet er så sterke i troen. 

Det lukter da klimaklovn av dette?    ;D

seoto

Kanskje Holmås bytter religion når han ser hvilken pomp og prakt det er innen Vatikanet? Han trenger jo egentlig ikke bytte, han kan jo bare tro dobbelt så sterkt ;)

Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor Norge - eller norske politikere - skulle samarbeide så tett med Vatikanet om klima? Jeg trodde vi i hovedsak var et protestantisk land, men jeg lurte litt på alt MSM-ståket rundt siste pavebytte, spesielt hos NRK. Kanskje vi brått er på vei til å løpe Vatikanets ærender i dag? Jeg antar at religion ikke har vært brukt mot folk for siste gang. Man må jo ha noe som kan ta over for klimatroen når den snart tar slutt.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Spiren

Klimaændringer: Holger Kresel ( tysk politiker) er kritisk

Holger Krestel kræver en forklaring av regeringen. Hvorfor er klima skeptikere blevet miskrediteret (i en undersøkelse). Kresel betvivler, at lobbyister kan have det sidste ord i et videnskabeligt spørgsmål.

I undersøkelsen blev kritiske forskere beskrevet som uvidende. De var faglig uvitende og havde ingen kendskab og at de arbejdet for energi- og olieindustrien og var betalte propagandister.
Klima skeptikene har præsentet data, som viser en stigning i CO2, men viser et fald i den globale opvarmning. I undersøkelsen fremstår det som bagvaskelse og kætteri.

Krestels ønskede først og fremmest at vide, i hvilket omfang og efter hvilke kriterier det tildeles forskningsbevillinger . Dette spørgsmål kan besvares men kun skriftligt på grundlag af forretningsordenen på et senere tidspunkt.
Og hvordan forskergruppen blev bemandet med sammenflettet klima lobbygrupper. Den føderale regering sagde at medarbejdene udøvet nogen bibeskæftigelse for disse organisationer.

Jeg spørger også, om forfatterne til undersøkelsen, en filosof, en erhvervsskole lærer, en tidligere lobbyist på Greenpeace og Eurosolar og en pressemedarbejder og forfatter af børnebøger, er stand til at vurdere en videnskabelige diskusjon om klima.

Med hensyn til den nuværende oversvømmelse, spurgte Krestels: "Hvorfor bygget vi ikke diger. Hvorfor har såkaldte klima og miljøforkæmpere hæmmet os i årene mellem 2002 og 2011 hvor vi rent faktisk kunne ha oppført effektiv beskyttelse  mod oversvømmelse.  8)

http://www.deutsche-mittelstands-nachrichten.de/2013/06/52780/
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Amatør1

Sitat fra: seoto på juni 17, 2013, 08:59:28 AM
Kanskje Holmås bytter religion når han ser hvilken pomp og prakt det er innen Vatikanet? Han trenger jo egentlig ikke bytte, han kan jo bare tro dobbelt så sterkt ;)

Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor Norge - eller norske politikere - skulle samarbeide så tett med Vatikanet om klima? Jeg trodde vi i hovedsak var et protestantisk land, men jeg lurte litt på alt MSM-ståket rundt siste pavebytte, spesielt hos NRK. Kanskje vi brått er på vei til å løpe Vatikanets ærender i dag? Jeg antar at religion ikke har vært brukt mot folk for siste gang. Man må jo ha noe som kan ta over for klimatroen når den snart tar slutt.

Spør Jostemikk om dette  :)  Dagens alarmister og varmister, der Holmås, Solhjell etc. står i spissen, er mer katolske enn paven. De er på misjonstur til Vatikanet for å lære opp paven i den rette tro, dvs. hva det skal skremmes med i neste runde. Det er jo slik de holder på med NGOer.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Mikro-istiden er snart over oss. Én indikator på det er hytteprisen for eiendommer nær sjøen, i Østfold, Oslo-området, Vestfold og ned mot Kristiansand. På grunn av kjølige sommere, har hytteprisene nå sunket ca. 11 % på to år. Hyttemeglerne er ikke i tvil, i følge nyhetene på nrk p2 tidligere i dag, det er det kjølige været.

Men, jeg har ikke hørt noen rope klimakrise, klimakrise, kalde sommere, prisene synker, pga. global oppvarming. Men, det kommer nok.   ;D       8)

Obelix

ebye har helt rett, mikro-istiden er snart her, hvis den da ikke allerede har begynt. Og tegnene er klare, som ebye skrev om. I innlandet har de bønder som er vant til å ta kyrne opp på stølene sine på sommeren, de siste årene måtte utsette flyttinga til litt inn i juli  pga. vel kjølig vær i juni.  Og på hyttefeltene i Oppland, på fjellet er det mindre aktivitet nå de siste årene enn før om årene.

Og jeg fikk vite litt for sent denne våren om et leilighetssalg i Torrevieja, Spania. Moren min har ei venninne som solgte en fabelaktig fin leilighet der i år (nedbetalt, solgt ikke pga pengeproblemer) Venninnen solgte fordi det har blitt for kaldt der på vinterhalvåret! Jeg selv egret meg, for akkurat den leiligheten hadde prima beliggenhet så hadde jeg visst om salget, så....

Poenget: Selv i sør-Europa har temperaturen gått ned. Vi husker bilder fra Spania, med snø på strendene, biler på glattholka, etc.  Og de jeg kjenner som bor der fast, sier at denne trenden har økt noe kraftig de siste 3 årene.

Bildet er fra Madrid (ja, jeg vet at det ligger i høyden), men datoen er 29. April i år, ikke langt unna der hvor Atletico Madrid har sin stadion.  Han som tok dette bildet har lyst til å flytte, så frister en rekkehusleilighet - dere, mon tro....  :)
No fear for the real men! No hope for the scared!

Spiren

Allerede i 1976 kunne Friedrich Boschke i sin udbredte populærvidenskabelige bog om videnskabens gåder, "Das Unerforschte", afvise bekymringen om en "drivhusteori", for mere kuldioxid vil fremme en tiltrængt plantevækst, som for tiden if. bogen forbrugte 300 mia. tons CO2 årligt.

Om et par generationer vil man undres og le ad nutidens store klima-dommedagsprofetier, som allerede var modbevist, inden de blev mainstream.

http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/ECE5636247/den-dybe-tallerken-igen/
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

jarlgeir

Når det gjelder kommentarene fra flere her om samarbeidet mellom SV og Vatikanet, så er det grunn til å minne om at de klimatroende forlengst har oppdaget det det er svært lett å verve i religiøse miljøer.

Både Vatikanet og Statskirken vår har vist stor interesse for klimareligionen, og så vidt jeg vet har opptil flere norske biskoper blitt svært så klimareligiøse. Det er stadig vekk diverse presteskap ute og ojer seg i pressen om klimadommedag.

Vatikanet derimot holder nok stand, selv SV blir maktesløse mot ett av verdens eldste byråkratier.
It's the sun, stupid!