Væranekdoter

Startet av Amatør1, august 15, 2011, 20:37:36 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på august 17, 2012, 23:31:15 PM
Er morsomt det der, og jeg skulle gjerne likt å se disse 5-minutters intervallene opp mot døgntemperaturen utregnet av Meteorologisk Institutt på Blindern. Synd værstasjonen din ikke står 5 meter fra den på Blindern.

Flott program du har laget, Amatør1!

Værstasjonen står et par hundre meter fra et sted som er listet på yr.no, men som slett ikke har noen målestasjon, men yr varsler selvsagt været og temperaturene for dette stedet. For moro skyld har jeg et hatt et annet program gående siden våren 2011, som laster ned værvarslet for dette stedet i XML format fra yr. Så i prinsippet kan jeg lage sammenligning mellom lokalt beregnet temperaturvarsel og faktisk målt temperatur, og se om det er noe systematisk.

Men jeg vet ikke om det er noen måte å laste ned i ettertid det yr.no mener er observasjoner (selv om det ikke er observasjoner) for et gitt sted?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på august 17, 2012, 23:48:55 PMMen jeg vet ikke om det er noen måte å laste ned i ettertid det yr.no mener er observasjoner (selv om det ikke er observasjoner) for et gitt sted?

Jeg har aldri sett noe slikt for værmeldingene. Nærmeste må være sesongvarslet, som jo er å finne i ettertid. Nå ga jeg meg selv ideen å lage en graf med siste års sesongvarsler fra Meteorologisk Institutt, med en sammenligning mot reelle temperaturdata. Får se i morgen...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på august 18, 2012, 00:54:43 AM
Sitat fra: Amatør1 på august 17, 2012, 23:48:55 PMMen jeg vet ikke om det er noen måte å laste ned i ettertid det yr.no mener er observasjoner (selv om det ikke er observasjoner) for et gitt sted?

Jeg har aldri sett noe slikt for værmeldingene. Nærmeste må være sesongvarslet, som jo er å finne i ettertid. Nå ga jeg meg selv ideen å lage en graf med siste års sesongvarsler fra Meteorologisk Institutt, med en sammenligning mot reelle temperaturdata. Får se i morgen...

Jeg tenkte å ta værmeldingen fra yr.no for de nærmeste timene før observasjonene (jeg har de aller fleste), og lage en graf av det. Muligens lage et "varslet døgnmiddel" ved å midle varslene for ulike klokkeslett, og så sammeligne med løpende døgnmiddel for mine observasjoner. Det er vel det nærmeste vi kommer.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Dagens vær-rapport fra Australia, "tongue in cheek"  :D

Perisher Snow Report
http://www.youtube.com/v/zLtb2vMf7LM?version=3&hl=nb_NO

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Kjempeeffekt av karbonskatten i Australia, altså. :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Sitat fra: Bebben på september 01, 2012, 12:44:49 PM
Kjempeeffekt av karbonskatten i Australia, altså. :)
Ja, vi skeptikere må nok gå litt i oss selv.
Skatter virker faktisk, også på klimaet.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Bebben


Hm...

"Snø hører fortiden til" - England 2000

"Skiføret i Nordmarka vil forsvinne i fremtiden" - Norge ca. 2009

"Snøstormer i USA knyttet til global oppvarming" - USA 2011

"Ser slutten på Australias skikultur" - Australia 2012

"Global oppvarming vil gi kalde vintre" - Norge etc. 2012

Så hva blir det til... se også

http://stevengoddard.wordpress.com/2012/09/05/co2-has-the-power-to-make-scientists-incredibly-stupid/
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Steven Goddard har samlet utrolig mye informasjon om hva msm har skrevet gjennom det siste århundret. Kjempejobb!

Når man ser alle spådommer som har kommet, burde man kanskje ta seg et kvarter hver dag med en god latter (skal jo forlenge livet) over galskapen ;)

[attachimg=1]
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Snø i Oslo sentrum idag, 14. September 2012

Er dette snø?

"Små, hvite korn danset rundt i Oslo sentrum i formiddag. Er det mulig?

Da vi ringte til Meteorologisk institutt og ba dem se på videoen, måtte flere meteorologer ta en titt for å vurdere hva slags vær man egentlig så.

- Det kan umulig være snø. Det er jo 11 grader ute!

Etter at fagfolkene hadde sett opptaket flere ganger, ble vi satt over til meteorolog Vibeke Thynes.

- Det er nok ispartikler som stammer fra de kraftige regnbygene som nettopp kom nord i Oslo. De har bare ikke rukket å smelte før de nådde bakken, forteller hun."





... Neeeei...?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Ewer Gladblakk.

Er det mulig,?.....et vaskekte svar!...? ???
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Amatør1

Kommer frosten på Østlandet i natt? Mye kan tyde på det, her er hva værstasjonen sier ikveld:

[attachimg=1 width=600]
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Her jeg bor var det kuldegrader i natt, og døgntemperaturen var drøye 4 grader. Er vel et forvarsel om hva som skal komme.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på september 20, 2012, 22:46:07 PM
Her jeg bor var det kuldegrader i natt, og døgntemperaturen var drøye 4 grader. Er vel et forvarsel om hva som skal komme.

Det kan bli en interessant høst, ja. Her er årets temperaturer hos meg + 30 dagers løpende middel, sammelignet med 30 dagers løpende middel for 2011 (rød) og 2010 (cyan). Hvor havner vi i år i forhold til de 2 tidligere år? Får vi en repetisjon av den kalde høsten 2010?

[attachimg=1 width=600]
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Amatør1 på september 20, 2012, 22:41:33 PM
Kommer frosten på Østlandet i natt?

Den kom hit, såvidt. -0.7C nå. Tidligere frost i år.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

BorisA

Årets første frostnatt i Follo: -2,4 grader i minimum i natt !
Og i tillegg er det fortsatt litt hvitt igjen på bakken etter den veritable hagleskuren i går ettermiddag.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.