Arktis på offensiven: Rekordmye is i Beringhavet

Startet av Telehiv, april 12, 2012, 23:35:57 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Enig, Tele. Men det kan se ut som om Willis har fått en korreks, for i et senere innlegg ber han så mye om unnskyldning overfor lederen av NSIDC.

Det denne saken dreier seg om er at de har trikset med normallinjen, og dette er ikke nevnt av NSIDC i deres tilsvar til Watts. Watts selv tar ikke dette faktum opp til diskusjon, og det er for meg en av de største gåter så langt i klimagalskapssaken.

Her er de tatt med buksene nede, og så velger Watts å glatte over saken!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på april 19, 2012, 11:02:40 AM
Saken om plutselige "justeringer" av grafen fra NSIDC for sjøis i Arktis har fått en dramatisk utvikling. Dramaet dreier seg om løgn fra ledelsen av senteret (National snow & ice data center/NSIDC), og ikke minst om den totale unnfallenhet fra Anthony Watts.

WUWT - NSIDC's oops moment – uncoordinated changes make for an interesting 24 hours.

Watts forteller her at han i utgangspunktet så på dette som en ikke-sak, men forandret syn på dette da han satt seg litt mer inn i saken.

Han kontaktet ledelsen ved NSIDC, og tok nok disse fullstendig på senga. De var rett og slett ikke klar over noen justering. Dette er vel og bra. Watts fikk dette klart fram i dagen. Men så er det slutt på alt som er vel og bra.

Ledelsen ved NSIDC forklarte til slutt denne "justeringen" med at deres daglige oppdatering ble regnet ut ved hjelp av et tredagers midtstilt gjennomsnitt, og denne utregningsmetoden fører til en litt "logrete" ende på trendlinjen. Deres justering i går bestod i å gjøre om til femdagers glidende snitt.

Anthony Watts slo seg til ro med denne forklaringen, og man hører faktisk den logrende halen slå borti både sofa, stolben og kaffekrus på salongbordet.

Gi pokker i daglig glidende snitt, det er GJENNOMSNITTSKURVEN de har trikset med!


"Men normalen min får du aldri!"  8)

("Se for en skinnende port! Stå -vil du stå! Nei, den rygger, lenger og lengere bort.")

Jostemikk

Jeg husker så vidt litt fra boka til Asmervik som du vel har som bakgrunn for "Normalen min får du aldri", ConTrari. Hovedpersonen i den boka hadde i hvertfall egne tanker som et reellt tilfluktssted. Det er mer enn "ismengden" i Arktis har. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på april 19, 2012, 12:25:40 PM
Jeg husker så vidt litt fra boka til Asmervik som du vel har som bakgrunn for "Normalen min får du aldri", ConTrari. Hovedpersonen i den boka hadde i hvertfall egne tanker som et reellt tilfluktssted. Det er mer enn "ismengden" i Arktis har. ;)

"Men tankene mine får du aldri", var det den?

I Norge har vi noe som heter Justervesenet, og de har i oppdrag å sørge for at vekter og kassaapparater gir korrekte mål og tall.

NSIDC ser ut til å oppfatte sin oppgave som det motsatte, men det kunne kanskje passe å kalle dem "justervesen" likevel ?  8)

Den skinnende porten er forøvrig fra Peer Gynt.

Jostemikk

Akkurat nå skulle det vært svært interessant med en kommentar fra Ola M. Johannessen på NANSEN-senteret:

[attachimg=1]

Sjøisen er i ferd med å skremme alarmistenes prediksjoner til modellkirkegården. Den nevnte Johannessen har uttalt seg svært edruelig angående sjøisen i Arktis på forskning.no for et par år siden, og jeg håper han tar seg nødvendig tid til dette nå også, svært gjerne med debattfeltet åpnet.

Som Tele nevnte i åpningsinnlegget i denne tråden er det først og fremst ismengden i Beringhavet som forårsaker kryssingen av normallinjen. Samtidig har det vært kaldt i Arktis de siste ukene, og smeltesesongen ser ut til å være mange uker forsinket utfra "normalen" når det gjelder akkurat dette.

Jeg tør ikke tippe hvordan dette vil gjøre seg utslag når vi i september skal gjøre opp regnskap angående årets smeltesesong. Jeg antar at det været gir, det tar det like raskt. Opplever sjøisen i Arktis gunstig vindretning utover sommeren, spår jeg taushet fra alarmistene. Det gjorde jeg forsåvidt for hele denne vinteren også, men da vrælte de høyt om manglende is rundt Svalbard og i Karahavet. Altså den sedvanlige "lokalglobale" klimakrisa. ::)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

jarlgeir

Det er grunn til å ha et grunnleggende faktum i bakhodet når man diskuterer arktsk sjøis.

Alarmistene tar utgangspunkt i året 1979 fordi dette var et år med unormalt mye is i arktis, hvilket selvsagt gir allverdens fallende grafer som man kan peke på.

Tar man derimot utgangspunkt i 1974 som var et mere normalt år, så kan man i dag konstantere at det er mere is i arktis enn i 1974.

Når utgangspunktet er som galest, blir også diskusjonen orginalest. Garbage In equals garbage out som man ser i utlandet. Og slik går dagen i sjarlatanenes alternative klima-univers.
It's the sun, stupid!

Amatør1

Sitat fra: Telehiv på april 18, 2012, 19:32:43 PM
Jeg liker ikke surt og kaldt vær, men av og til tenker jeg at det hadde smakt med en 3-4 år med SKIKKELIG kaldt og traurig vær rundt stasjonene til NOAA, GISS, CRU, litt skigåing i Jerusalem og New York (der de store beslutningstakerne har bankboksene sine) hver påske, og en ekstra haglskur nedover brødhodene på CICERO på Sankthansaften 3 år på rad...såpass at selv enkelte Aftenposten-journalister begynner å lure på om de har blitt lurt...  8)

Be careful what you wish for, er det noe som heter....

Astronomers: World may be entering period of global cooling

"The sun may be entering a period of reduced activity that could result in lower temperatures on Earth, according to Japanese researchers.

Officials of the National Astronomical Observatory of Japan and the Riken research foundation said on April 19 that the activity of sunspots appeared to resemble a 70-year period in the 17th century in which London's Thames froze over and cherry blossoms bloomed later than usual in Kyoto.

In that era, known as the Maunder Minimum, temperatures are estimated to have been about 2.5 degrees lower than in the second half of the 20th century. The Japanese study found that the trend of current sunspot activity is similar to records from that period."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på april 21, 2012, 23:45:53 PM
Sitat fra: Telehiv på april 18, 2012, 19:32:43 PM
Jeg liker ikke surt og kaldt vær, men av og til tenker jeg at det hadde smakt med en 3-4 år med SKIKKELIG kaldt og traurig vær rundt stasjonene til NOAA, GISS, CRU, litt skigåing i Jerusalem og New York (der de store beslutningstakerne har bankboksene sine) hver påske, og en ekstra haglskur nedover brødhodene på CICERO på Sankthansaften 3 år på rad...såpass at selv enkelte Aftenposten-journalister begynner å lure på om de har blitt lurt...  8)

Be careful what you wish for, er det noe som heter....

Astronomers: World may be entering period of global cooling

"The sun may be entering a period of reduced activity that could result in lower temperatures on Earth, according to Japanese researchers.

Officials of the National Astronomical Observatory of Japan and the Riken research foundation said on April 19 that the activity of sunspots appeared to resemble a 70-year period in the 17th century in which London's Thames froze over and cherry blossoms bloomed later than usual in Kyoto.

In that era, known as the Maunder Minimum, temperatures are estimated to have been about 2.5 degrees lower than in the second half of the 20th century. The Japanese study found that the trend of current sunspot activity is similar to records from that period."



....og derfor vil Japan ut av Kyoto  8)

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på april 21, 2012, 23:47:59 PM....og derfor vil Japan ut av Kyoto  8)

Sorry ConTrari, men bedre innlegg har jeg ikke fått særlig mange ganger. Blir ikke det som å si at Norge skal fjerne seg fra Kristiansand eller en annen by? 8) (Tok tipset om solbrillesitronsmiletrynet til meg!)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på april 21, 2012, 23:50:25 PM
Sitat fra: ConTrari på april 21, 2012, 23:47:59 PM....og derfor vil Japan ut av Kyoto  8)

Sorry ConTrari, men bedre innlegg har jeg ikke fått særlig mange ganger. Blir ikke det som å si at Norge skal fjerne seg fra Kristiansand eller en annen by? 8) (Tok tipset om solbrillesitronsmiletrynet til meg!)

"Eg e'kje fra Nooorge, e e'fra Beeergen."

Har skjedd allerede.

(Bra at du bruker solbriller, politiet finner deg aldri nå)  8)