Flere kjølende skyer

Startet av Jostemikk, september 16, 2011, 00:35:00 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Jeg håper virkelig at den enkelte har tid til å lese denne siste CO2/IPPC-dødaren fra Willis E. Ta opp spørsmål dere ikke forstår, så kanskje vi klarer å forstå dem sammen? :D

Cloud Radiation Forcing in the TAO Dataset

Det Willis skriver er at skyer varmer opp om natta, men gjør det kjøligere om dagen, da de stopper solstrålene. Akkurat som ethvert menneske med litt fatteevne er i stand til å forstå via egne erfaringer. Men altså ikke klima"forskerne".

Alt i alt gir skyene en kraftig netto kjøleeffekt i løpet av døgnets 24 timer, ifølge Willis. Dette er den tredje sky-saken som har kommet fram iløpet av den siste uka, og de to første har "mainstream" ligget ekstremt langt unna, for å si det mildt. Så får vi se om de tør angripe denne... ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#1
Ny forskning viser at skyer gjør det kaldere

Først en poengtering av den siste tids krangel om effekten av skyer. Kevin Trenberth og hans forsvunne varme er ikke noe annet enn et siste, desperat forsøk på å redde stumpene. Etter alle solemerker har denne forsvunne varmen aldri eksistert. Det dreier seg om solstråler som aldri har kommet inn i klimasystemet, da de er reflektert av en økning i skydekket.

Hvorfor er det så viktig for Trenberth og The Team å gå til desperate angrep på Lindzen, Spencer og andre hvis forskning viser at skyer har en nedkjølende effekt? Enkelt og greit fordi at hvis dette er sant, flere skyer fører til global nedkjøling, rakner hele skremselsveldet! CO2 i seg selv får aldri ført til noen "runaway effect" hva gjelder temperatur. Derfor er The Team aldeles og fullstendig avhengige av at økt skydekke fører til en forsterkende effekt. Økt mengde CO2 gir oppvarming. Denne oppvarmingen gir økt skydekke. Dette økte skydekket forsterker effekten av CO2.

New peer reviewed paper: clouds have large negative-feedback cooling effect on Earth's radiation budget

Denne saken fant jeg akkurat på Watts up with that.

Combining satellite data and models to estimate cloud radiative effect at the surface and in the atmosphere
Richard P. Allan*
Department of Meteorology/National Centre for Atmospheric Science, School of Physical and Mathematical Sciences, University of Reading,
Reading, Berks RG6 6AL, UK

Abstract/Summary

Satellite measurements and numerical forecast model reanalysis data are used to compute an updated estimate of the cloud radiative effect on the global multi-annual mean radiative energy budget of the atmosphere and surface. The cloud radiative cooling effect through reflection of shortwave radiation dominates over the longwave heating effect, resulting in a net cooling of the climate system of –21 Wm-2. The shortwave radiative effect of cloud is primarily manifest as a reduction in the solar radiation absorbed at the surface of -53 Wm-2. Clouds impact longwave radiation by heating the moist tropical atmosphere (up to around 40 Wm-2 for global annual means) while enhancing the radiative cooling of the atmosphere over other regions, in particular higher latitudes and sub-tropical marine stratocumulus regimes.


Hele publikasjonen kan leses her (PDF).

Alt i alt virker dette å være en solid støtte for S&B og andre som har kommet fram til at flere skyer har en nedkjølende effekt, og at Kevin Trenberth kan lete etter "the missing heat" det det gror mose på ham. Han leter etter noe som forlengst har forsvunnet ut i verdensrommet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg fant en morsom kommentar på WUWT angående denne siste publikasjonen.

Ursus Augustus says:

I just looked at Richard Allen's CV. He is A List Climate Science.

Methinks the Team would prefer to be having root canal treatment without anaesthetic about now.

Me also thinks that the term "denier" is heading back where it belongs


Jeg er også helt sikker på at The Team ville foretrukket rotfylling uten bedøvelse fremfor den slakten de har blitt utsatt for de siste ukene. Blir denne forskningen alment akseptert i forskermiljøene, er det svært mye som tyder på at The Team synger på siste verset.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

#3
Kom i tanke på et helt euforisk og relativt skjeldent kjærlighetsforhold jeg hadde en gang i tia gang jeg nå....ikke helt vitenskapelig fagfellevurdert dokumentert kansje, men jeg håper dere unnskylder meg alle sammen...?

Jo altså, jeg var sammen med den fineste av de fineste damene jeg noengang har kjent, og hadde nok ikke vært mye ute så mye, akkurat det året.
Hun syntes nok at jeg hadde blitt litt bleik, og lagde en slags solfangerskjærm av aluminimsfolie og papp til både seg skjøl og meg, og jeg lot meg overtale.....åsså satt vi der da en stund, ute i solsteiken.

Det er det værste jeg har blitt med på, snakk om after grillaften....tilbakestrålinga i trynet svei som etter en snartur i hælvete etterpå, og jeg lukta faktisk stekte koteletter! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Godt stekt kjøtt er mat det også! ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Gladblakk: Alt jeg trenger er litt aluminiumsfolie når jeg skal steke kotelettene?  ;)

Minner om denne  ...  ::)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Ewer Gladblakk.

#6
SitatAlt jeg trenger er litt aluminiumsfolie når jeg skal steke kotelettene?
Det kan se litt slik ut for meg, med tanke på skyenes tilbakestråling av "grill/steke-varme", Amatør1, men jeg har egentlig ikke stekt så mye som et egg på en blankpolert parabol-aluminiumsreflektor på en skyfri soldag i praksis da, når sant skal sies.....det forrige litt løsslupne eksempelet ble mest til i teorien min! :D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Bebben

Ewer:

Artig anekdote. Selv husker jeg at jeg kom sjokoladebrun tilbake fra en hel vår i Spania for mange år siden, med unntak av en liten del av kroppen (den gang brukte menn badebukse). På en fjelltur i ensomhet og 25 grader stekende sol mellom snøflekkene fant jeg ut at jeg i min usjenerte posisjon like gjerne kunne få litt sol overalt. Vel, resultatet ble, skal vi kalle det "rump steak"?

Men obs: Det er forskjell på reflekterte kortbølgede solstråler fra snø eller aluminiumsfolie og den langbølgede varmestrålingen fra kaldere gjenstander - hadde vi blitt brune av det siste, hadde vi ikke trengt å sole oss utendørs.

Jostemikk: Enkelte klimaforskere har nå oppdaget at solskinn får vann til å fordampe, dette vannet danner skyer og skygger for solen... en sensasjonell oppdagelse.

Jostemikk 2: Rotfylling gjøres vanligvis uten bedøvelse - den er nødvendig fordi nerven(e) i tannroten er død. Derfor heller ingen smerte. Noe jeg har fra min utmerkede tannlege som jeg har vært hos i dag... men måtte bedøves, hvorfor jeg i ettertid ikke tørte å gå på Polet. Jeg schnøvlet verre.  ::)

På den andre siden kan man selvfølgelig hevde at nerven i klimahypen er stein død og bør rotfylles.  Eller at siden tanngarden etter hvert er så skjemmet av råtne trestubber (Yamal, Bristlecones), vet man jo at det strålende smilet som presenteres offentlig er et gebiss.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på september 20, 2011, 22:17:16 PM
Jostemikk: Enkelte klimaforskere har nå oppdaget at solskinn får vann til å fordampe, dette vannet danner skyer og skygger for solen... en sensasjonell oppdagelse.

Jostemikk 2: Rotfylling gjøres vanligvis uten bedøvelse - den er nødvendig fordi nerven(e) i tannroten er død. Derfor heller ingen smerte. Noe jeg har fra min utmerkede tannlege som jeg har vært hos i dag... men måtte bedøves, hvorfor jeg i ettertid ikke tørte å gå på Polet. Jeg schnøvlet verre.  ::)

På den andre siden kan man selvfølgelig hevde at nerven i klimahypen er stein død og bør rotfylles.  Eller at siden tanngarden etter hvert er så skjemmet av råtne trestubber (Yamal, Bristlecones), vet man jo at det strålende smilet som presenteres offentlig er et gebiss.

1) Ja er det ikke utrolig? Denne oppdagelsen må være forårsaket av en ren tilfeldighet. En fra The Team el. som holdt på å få solstikk, og som kjente svalen klarne hodet etter å ha snublet inn i skyggen av en strandparasoll.

2) Eller at siden tanngarden etter hvert er så skjemmet av råtne trestubber (Yamal, Bristlecones), vet man jo at det strålende smilet som presenteres offentlig er et gebiss.

;D ;D ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren