MWP - det endelige bevis?

Startet av ebye, mars 28, 2012, 17:24:22 PM

« forrige - neste »

ebye

Her er det omtale av et nytt paper, som fastslår at MWP var global, og ikke bare regional

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2120512/Global-warming-Earth-heated-medieval-times-human-CO2-emissions.html

Det er geokjemiker Zunli Lu, Syracuse University, som står bak studien. Publiseres 1. april (sikkert ok!).

SitatThe whole of the Earth heated up in medieval times without human CO2 emissions, says new study

Nå må vel motstanden mot sannheten snart gi seg?   ;)

Det var dette Norge og Canada prøvde å fjerne referanse til i AR4. Klart det ville ødelegge for IPCC, som helst ville nullet ut hele WMP.   :o

Det er også omtalt på WUWT

More evidence the Medival Warm Perio was global

http://wattsupwiththat.com/2012/03/22/more-evidence-the-medieval-warm-period-was-global/

Det er det sjeldne mineralet ikaite, som har gitt nye resultater. Krystallvann bygger opp mineralet, og forholdet mellom oksygenisotopene 16 og 18 er en indikator på klimaet under dannelse av mineralet. I varme perioder er det intet O18 .   8)




BorisA

Da er det bare å kopiere denne linken inn i et innlegg på VGD eller forskning.no, så tenker jeg at forumtrollene endelig gir seg :)
Skal du eller jeg gjøre det?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Du.   ;D

Jeg hater troll akkurat nå!   8)

BorisA

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

BorisA

Tråden fikk i allefall forumtrollene til å våkne:

http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1710312/tittel/global-varm-middelalder-fastslaatt

Mottakelsen var vel ikke overveldende for å si det sånn....
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

zulusierragolf

Oppslaget i dailymail tar vel litt hardt i. Sammendraget av artikkelen som gjengitt på wuwt konkluderer med at deres funn gir kvalitativ støtte til en påstand om MWP som et globalt fenomen. Helt ok.

Den sier ikke noe om at det var varmere enn i dag eller noe om årsakene til varmeperioden.
Det har vært svært varmt på jorden i fortidsklimaet, også mye varmere enn det er nå. Klimavekslingene i istidene var åpenbart ikke menneskeskapte. Men at det ikke har vært menneskeskapt tidligere utelukker ikke at det kan være menneskeskapt nå.

jarlgeir

Zulu skriver:

"Klimavekslingene i istidene var åpenbart ikke menneskeskapte. Men at det ikke har vært menneskeskapt tidligere utelukker ikke at det kan være menneskeskapt nå."

Man kan også hevde at vekslingene rundt MWP ikke var menneskeskapte, og at dette ikke utelukker at dagens klimaendringer er menneskeskapte. Akkurat som IPCC hevder det med varmeperioden i slutten av det 19.århundre og varmeperioden 1910-40. Svakheten ved en slik argumentasjon er at man opererer med et system der tidigere endringsfaktorer helt mysteriøst slutter å eksistere for så å bli erstattet av - tadaaa - menneskeskapte endringer. Hvor de sistnevnte er til forveksling helt like de tidligere endringene.

Så kan man synke helt ned i det absurde og diskutere hvor mye av endringene i dag som er menneskeskapte kontra naturlige samtidig som man vet at man aldri har greid hverken å identifisere eller måle sistnevnte ute i den virkelige verden.

Eller man kan avgjøre diskusjonen ved et politiske vedtak som IPCC har gjort: 90% av det som endrer klimaet i dag er CO2. 7% er solen, og 3% er alt annet (havstrømmer, vulkaner, endringer i jordbanen og ca 15 andre faktorer). Alle som har vært ute i solen en varm vårdag og praktisk talt sett snøen smelte og renne vekk, vet at dette er hjelpesløst erkesludder og sjarlatanisme på høyeste nivå.
It's the sun, stupid!

zulusierragolf

Jeg tror ikke noen hevder at klimavekslingene rundt MWP var menneskeskapte. Mulig jordbruk, avskoging etc. har hatt effekter.

IPCC hevder ikke at naturlige klimavariasjoner er blitt borte, hverken på mystisk eller natulig vis. De hevder bare at vårt tilskudd av drivhusgasser vil dominere trenden over tid. Og allerede har gjort det i noen tiår.

Alle som har vært ute en vårdag og kjent på kroppen at solen varmer og at snøen smelter vekk, skjønner nok intuitivt at dette har noe med solen å gjøre. I vår tid får solen litt ekstra drahjelp ved at noe av tilbakestrålingen ikke forsvinner ut i rommet, men blir reflektert av et stigende antall co2 molekyler i atmosfæren.

ebye

Sitat fra: BorisA på mars 28, 2012, 20:37:34 PM
Tråden fikk i allefall forumtrollene til å våkne:

http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1710312/tittel/global-varm-middelalder-fastslaatt

Mottakelsen var vel ikke overveldende for å si det sånn....

Takk for den innsatsen og linken, BorisA. Må være litt artig å ha blåst i fløyta for gjørmebrytingskampen.   ;)
Og som sagt, jeg foretrekker å sitte på tribunen, får bedre oversik da.   ;D  En ørliten detalj registrerte jeg, det ble nevnt noe om en reaksjon fra forskeren, på oppslaget i Mail Online. Vi kan jo ikke ha det slik at forskeren er uenig med journalisten. Dette må vi kikke litt nærmere på. En kan vel si at den trykte artikkelen kommer "Som fra himmelen".   8)

BorisA

Sitat fra: ebye på mars 29, 2012, 08:32:40 AM
Sitat fra: BorisA på mars 28, 2012, 20:37:34 PM
Tråden fikk i allefall forumtrollene til å våkne:

http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1710312/tittel/global-varm-middelalder-fastslaatt

Mottakelsen var vel ikke overveldende for å si det sånn....

Vi kan jo ikke ha det slik at forskeren er uenig med journalisten. Dette må vi kikke litt nærmere på. En kan vel si at den trykte artikkelen kommer "Som fra himmelen".   8)
Må vel være en uproff forsker, som ikke får journalistene til å fagfellevurdere artiklene sine først.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.