Minkende isbreer/is

Startet av Gloføken, august 11, 2011, 17:37:18 PM

« forrige - neste »

Gloføken

Ja da,  og "snart" er Oldedalen dekket av is.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.7744323
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Jostemikk

Synes det er artig med innrømmelsene av at det nok var like lite is i Briksdalsbre-armen under Vikingtida, Gloføken. Sannelig ikke dårlig av en av insider-forskerne i AGW-saken å innrømme slik. ;) Morsomt er det sannelig med alle sakene de finner der is- og fonner trekker seg tilbake. Det passer liksom så flott inn i "Aldri har det vært så lite is som nå! Aldri har det vært så varmt som nå!"

Snåle folk, egentlig. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Jostemikk

Det er IKKE et historisk bunn-nivå på drivisen i Arktis i år. Bra du følger med, Gloføken! Skal legge ut litt om dette i morgen den dag. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gloføken

Følger med jeg, Jostemikk.  Kan ikke la denna galskapen passere vet du ;)
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Jostemikk

#5
Her er alle de forskjellige leverandørene av isdata. Det er i det store og hele snakk om forskjellige måter å tolke de samme satellittdataene. Det er "Area" og "Extent" og dette "Extent" er et litt ullent begrep med forholdsvis udefinerte utregninger av ismassen (ikke kun arealet isen dekker) over større deler av "Arktis" en bare drivisen.

Først til Universitetet i Bremen, som i lang tid har hylt ut i glede over at de ville komme til å vise ny verdensrekord i lite is:

[attachimg=1]

Dette er unntaket, og hvordan akkurat DE har kommet fram til dette kan jeg ikke nok om matematikk til å kunne gi et godt svar på.

Så til NSIDC, som var svært populære forrige år blant AGW-folket, for da viste DERES graf minst is. Ikke så denne gang:

[attachimg=2]

Så til JAXA, som viser nær rekordlavt, men på ærlig vis forteller om at temperaturen i Arktis har stupt de siste døgn, med dertil hørende isøkning:

[attachimg=3]

Den neste er fra Det danske Met, og ligger godt over rekordlavt nivå:

[attachimg=4]

Så avslutter jeg med grafen fra vårt eget Nansen-senter:

[attachimg=5]

Og Ola Johannessen og de som arbeider der er i hvertfall ikke enige i at vi har hatt rekordlite is denne sommeren.

Jeg har sett at en blogger på forskning.no har gått over til å vise dataene fra Universitetet i Bremen denne sommeren. Det er i det hele tatt svært mye cherrypicking på gang, noe forøvrig AGW-folket har satt verdensrekord i. Kanskje de bør sette litt vin av all den bæra de har samlet seg, så blir ikke dagene så tunge den dagen klimaypen er over?

Den avisartikkelen Gloføken linker til er som vanlig skammelig spekulativ. Man velger å kjøre på med sedvanlig skremselspropaganda, og gjør dette gjennom å legge ut dataene til ett av mange forskningssentre. Man går fra å fortelle om noe nær isfritt Arktis, til å legge ut et kart over Sydpolen (var det ikke Nordpolen dataene gjaldt?), og forteller at havet vil stige 70 meter når isen der har smeltet. Dette kan ikke kalles annet en stygt.

Dessuten har det vært betydelig varmere de siste 10.000 år enn det er nå. Selv Cicero innrømmer dette. De skriver blant annet at alle isbreene i Europa smeltet fullstendig bort for ca 5.000 år siden.

Ellers er det uhyggelig taust om Sydpolen og issmelting. Det er ene og alene fordi det IKKE finnes negativ utvikling der nede. Ikke er det særlig å hyle over dette året heller:

[attachimg=6]

Jeg finnes absolutt ingen dokumentasjon på at den kortvarige serien på Nordpolen/Arktis fra 1979 da satellittovervåkingen begynte, viser noe som helst enestående. Det finnes absolutt ingen bevis for at det skyldes CO2-utslipp heller.

Havisen i Arktis fikk seg en smell i 2007. Det er lagt fram mye forskning angående årsaken til dette, og gjengs for mesteparten er at det IKKE skyldtes varme spesielt, men forskjellige værforhold. Blant annet at vindretningen var spesiell, og at isen blåste ut gjennom Danmarksstredet. Les mye om dette på forskning.no, som har en rimelig edruelig side angående isen i Arktis. Bare å titte på alle linkene om temaet. Les spesielt hva Johannessen fra Nansen-senteret sier. Jeg har til gode å se han bedrive blind AGW-propaganda. Linken jeg la ut er IKKE betegnende for situasjonen i år, jeg måtte bare finne en link til is-siden deres. :)

Selv besøker jeg titt og ofte Watts Up With That, som har ei meget god side om isutbredelsen i Arktis.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg har lyst til å legge til en ørliten, muligens dum betraktning.

Hvis jeg tar ut en isbit av fryseren og legger den på kjøkkenbenken vil den begynne å smelte. Etter at halvparten av isbiten har smeltet, må jeg da øke temperaturen på kjøkkenet for at den siste halvparten skal smelte? Eller er det kanskje slik at det holder med den samme temperaturen som smeltet første halvpart?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#7
Her er forresten det DNMI (Met i Danmark) forteller om dette årets Arktiske temperatur:

[attachimg=1]

I bunnen står antall døgn ut i året, og til venstre står antall grader vist i Kelvin. En grad K er det samme som en grad C. Det har krøpet godt under frysepunktet som er markert på grafen med en blå, vannrett strek.

Som alle kan se, har det IKKE vært varmt i Arktis denne sommeren.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på september 15, 2011, 12:33:59 PM
Jeg har lyst til å legge til en ørliten, muligens dum betraktning.

Hvis jeg tar ut en isbit av fryseren og legger den på kjøkkenbenken vil den begynne å smelte. Etter at halvparten av isbiten har smeltet, må jeg da øke temperaturen på kjøkkenet for at den siste halvparten skal smelte? Eller er det kanskje slik at det holder med den samme temperaturen som smeltet første halvpart?

Alt dette er fullstendig forgjeves, Joste. Klimasirkus har folrlengst fortalt oss på VGD at all sommeris i Arktis vil være vorte om fire år. Så da så.

Jostemikk

Da får vi trøste oss med fakta, ConTrari. Det er alltid stikk motsatt av det sirkuset påstår. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

SitatKlimasirkus har folrlengst fortalt oss på VGD at all sommeris i Arktis vil være vorte om fire år.

Eh.. vorte, ConTrari? Slike som doktoren fryser bort, altså?  :D

Men uansett, spådommer med kort tidshorisont er mye artigere enn slike som skråsikkert forteller oss hva som som vil skje i 2087, av åpenbare grunner ;D. Noen samler jo på slike... hvem var det nå som spådde at Storbritannia slik vi kjente det, ville opphøre å eksistere før år 2000? Paul Erlich?

Man blir jo fristet til å gjøre Pål Prestruds ord til sine: "De er jo spinnville og gale!"

... som tror de kan uttale seg skråsikkert om det som er umulig å vite, altså. Det virker som om klimahypere og til og med enkelte klimaforskere er hardt angrepet av denne spåkonesyken.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på september 16, 2011, 00:15:39 AMEh.. vorte, ConTrari? Slike som doktoren fryser bort, altså?  :D

Bebben da, ta en titt på det kyrilliske alfabetet. ;D ConTrari er egentlig en agent fra Russisk Big Oil. ;D ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på september 16, 2011, 00:24:44 AM
Sitat fra: Bebben på september 16, 2011, 00:15:39 AMEh.. vorte, ConTrari? Slike som doktoren fryser bort, altså?  :D

Bebben da, ta en titt på det kyrilliske alfabetet. ;D ConTrari er egentlig en agent fra Russisk Big Oil. ;D ;D

Det bvlir sånn når b er ved siden av v tastaturet.... ???

Ewer Gladblakk.

SitatDet bvlir sånn når b er ved siden av v tastaturet....
Har det litt på samme måten jeg ConTrari.....ikke bare på tastaturet, men aller mest i hue!

Det er nok derfor jeg er innom detta forumet så ofte! :)

Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

ufaufa