Hjelp Ecotretas med å finne Al Gores apostler i Antarktis

Startet av Amatør1, februar 01, 2012, 21:50:59 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på februar 02, 2012, 11:36:20 AMHan har jo erfaring med å "redde" andre kriserammete næringer.

Det hadde vært sabla morsomt å hatt så mye penger å dytte i lomma på Gore at en kunne vært med på den turen. Opptrådt smørblidt, og fortalt på aller høfligste vis hvor frisk naturen der nede er ved enhver anledning.

Men akk, hadde jeg så mye penger, hadde de nok gått til et par andre ting. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Som kommentert før, på AD, så presenterte Lehman Brothers Bank sin egen klimarapport i 2007. Gore var styremedlem i banken, og bl.a. James Hansen var rådgiver for rapporten.

I Lehman Brothers klimarapport, som jeg tipper fremdeles slenger omkring på nettet et sted, kan vi lese detaljert om hvordan "jordens klima" vil være om en hundre års tid.

Vi får da formode at de bygger på de berømte, treffsikre klimamodellene til Gore og IPCC, og Hansens prognoser.

Det banken imidlertid var ute av stand til å forutse, var sin egen konkurs - ikke i år 2100, men bare noen måneder senere.

Det rare med heksedoktorer og UFO-fanatikere er hvordan de alltid kan finne en forklaring på hvorfor de tar feil - hver gang, men det er et annet likhetstrekk mellom drivhusteorien og CO2 og alt det derre der og "subprime"-boblen: Nemlig at en masse aktører kjøpte seg tungt inn i noe de ikke forsto, men trodde fullt og fast på, herunder både lek og lærd, og både rik og fattig, både Lehman Brothers og noen bondefangede norske småkommuner.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Dette er litt "off topic", men Bebbens innlegg fikk meg til å sjekke litt nøyere - for i klimasaken henger jo sakene ganske tett sammen.

Lehman Brothers: The Business of Climate Change II

SitatIn February of this year, Lehman Brothers published The Business of Climate Change: Challenges and Opportunities. In the Foreword to that study, we wrote that we saw climate change as a slow but powerful force that, like globalisation, technological change, or population ageing, inexorably stands to shape, possibly quite fundamentally, the economic environment in which companies operate.

We also wrote that we viewed the publication as merely the first step in engaging our corporate and investing clients in what, we trusted, would over time become a deeper and progressively more informed dialogue on the subject. In the event, these expectations have been more than fulfilled: we have already had many thoughtful, and challenging, discussions with clients. The principal issue on their collective mind is what policies are likely to be enacted in the name of climate change. And this is appropriate: many businesses, as well as a range of asset prices, will be importantly affected by policies, made in the name of climate change, long before they are affected by climate change itself.

De henviser i teksten blant annet til
Gore, A. (2006), An Inconvenient Truth.

I pdf-rapporten biter jeg meg merke i navnet John Llewellyn, og undersøker litt nærmere.
Dette er en mann som har vært i toppen hele sitt liv. Her er hans CV.

Et av hans arbeidssteder har vært OECD. Der finner jeg forbindelsen til UNFCCC-konferansene:
OECD participation in more UNFCCC conferences:
2010: COP16 Cancun
2009: Copenhagen COP-15
2008, "COP14" held in Poznan, Poland
2007, "COP13" held in Bali, Indonesia.
2006, "COP12" held in Nairobi, Kenya.

Jeg legger merke til at OECD tydeligvis ikke deltok i Durban.

Llewellyn ble nok ikke til stor glede for Lehman Brothers, i hvert fall ikke for de som tapte penger. Og det samme gjelder sikkert også for Gore.

John Roskam hadde en artikkel i Institute of Public Affairs i november 2008:
Did global warming send Lehman Brothers broke?

Det er godt forståelig at maktkåte mennesker er villig til omtrent å gå over lik for å komme inn i FN-systemet, da ser deres framtid ut for å være sikret. Hender det at noen som er eller har vært innenfor dette systemet blir kastet til ulvene?

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.


Telehiv

Ikke bare uspiselige, de bryter ned og bleker korallrevene.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

En ting er nå over "hele" Internett: Al Gore og hans kumpaner er på nytt truffet av Gore-effekten. Det er 15 oC kaldere enn normalt i Antarktis  8)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

BorisA

Sitat fra: seoto på februar 03, 2012, 14:45:29 PM
En ting er nå over "hele" Internett: Al Gore og hans kumpaner er på nytt truffet av Gore-effekten. Det er 15 oC kaldere enn normalt i Antarktis  8)
De har helt sikkert ordnet seg med termometer som viser 15 grader over normalen :)
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Telehiv

#22
15,75 C over normalen; de må også ha med seg stigningen siden 1850 (som deres siste tall viser egentlig har kommet bare siden 1976, alle tidligere naturlige varmesvingninger er jo behendig slettet)
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Al Gores propagandatur

Gunhild Stordalen tvirrewitter om sin tur

Ser ut for at Gore har klart å vri hodet fullstendig rundt på Gunhild Anker Stordalen - men det skulle kanskje ikke så mye til for å gjøre det? Gikk inn på hennes Twitter-konto i dag, masse god underholdning og indirekte opplysninger.

Hennes første morsomme sitat er fra før hun dro til Antarktis. Hun har blitt gjort oppmerksom på et viktig sitat av prof. Hans Rosling, og 23. januar skriver hun: "Økonomisk vekst styres fra soverommet." Antar hun vil ta sin oppgave dypt seriøst ;)

28. januar landet de i Buenos Aires, og går ombord på National Geographic Explorer i lag med Al Gore + 145 forskere, investorer m.m. for å delta i The Climate Reality Project.

30. januar lærer Al Gore henne at "No lie can live 4ever" da han dro i gang sitt show "Living on thin ice". (Godt at han innser at ingen kan leve på en løgn for alltid.)

31. januar var de så heldige at også de kunne forstyrre pingvinene og elefantselene på Hannah Point Hope.

Pr. 4. februar ser det ut for at hun har lært mye om verdens galskaper, bl.a.: "Diskuterer løsninger på vei tilbake gjennom Drake passasjen.USA bruker mer penger på potetgull enn R&D på fornybar energi." (Så vidt jeg kan forstå, må R&D bety Research and development

Samme dag finner hun også ut at "Kull er en klimaversting - verre enn olje og gass, men også billigere; en pris på karbon vil derfor ramme kullindustrien hardest." (Hun må ha fått et foredrag av Hansen.) Å ja? Og hvem andre vil rammes hardt når kull blir dyrere? Men du verden så mye hun må ha lært om livets harde realiteter på disse dagene ;)

4. februar var en aktiv dag, for hun lærte også "It's time to steer by the stars, and not by the lights of each passing ship", og også at "CCS er en nødvendig del av løsningen, sammen med energieffektivisering og fornybar energi produksjon". Med CCS mener hun vel Carbon Capture and Storage.

Som om dette ikke var nok, fikk hun også Gores foredrag om Sustainable Capitalism

Antar hun sov godt etter en slik slitsom dag - for siden har det vært stille. Hun samler nok krefter til hun kommer hjem og kan fortelle alle sine venner og bekjente om hvilke fryktelige trusler det er som truer kloden vår ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Sitat fra: seoto på februar 08, 2012, 10:44:12 AM
Al Gores propagandatur

Som om dette ikke var nok, fikk hun også Gores foredrag om Sustainable Capitalism

Antar hun sov godt etter en slik slitsom dag - for siden har det vært stille. Hun samler nok krefter til hun kommer hjem og kan fortelle alle sine venner og bekjente om hvilke fryktelige trusler det er som truer kloden vår ;)

Det andre foredraget er vel ikke holdt - ennå: "Sustainable Capitulation?  ;)

Det er en trussel for vitenskapen og kunnskapsbasert miljøarbeid, alt det tøvet som blir presentert gjennom turistøyet.

FNs generalsekretær, Bank i Moon, var i Arktis, så på isforholdene, ble fortalt at det var dramatiske klimaendringer på gang, og dette var han øyeblikkelig overbevist om og enig i

http://www.svalbardposten.no/nyheter/sterke-inntrykk-fra-arktis

Jeg har hørt på Børge Ousland, i Klimaklok-kurset til Siri Kalvig. Der var jeg usikker på om det israset vi så på bildene hans, var den naturlige kalvingen. Nærmest ingen tid til spørsmål!

Værmessig er det også vanskelig å skjønne at det smelter der oppe pga. temperaturen, som vel er langt under frysepunktet?

Og det er vel ikke å vente at dramatiske bilder blir en mangelvare etter denne turen, med Gore som inspirator!  :(

Men, det verste er vel at klimaforskere som vet noe om dette, de sitter helt stille!  :(

Telehiv

Propagandaturen til Antarktis kommer som bestilt iht. forventet endring i naturlige sykluser:

Arktis er i ferd med å snu til en kaldere trend de neste par tiårene, og et Antarktis i delvis motfase må forventes å få noen varmere tiår framover.

I et av mine første innlegg her på forumet i høsten 2011 spådde jeg derfor at det ikke ville vare lenge før IPCC-banden var på full fart sørover, bort fra den pinlige tilfrysingen i Arktis, til nye AGW-muligheter i Antarktis. Da fortrinnsvis på slutten av den antarktiske sommer.

Det er .

Og ja, nå drar de jaggu av gårde. 145 edle naturvernere. Yiiihaaaaa!!

Tenk om de innkjøpte journalistene skulle klare å filme et kalvende isfjell - da er vi i gang igjen.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

BorisA

Sitat fra: Telehiv på februar 08, 2012, 16:36:54 PM
Propagandaturen til Antarktis kommer som bestilt iht. forventet endring i naturlige sykluser:

Arktis er i ferd med å snu til en kaldere trend de neste par tiårene, og et Antarktis i delvis motfase må forventes å få noen varmere tiår framover.

I et av mine første innlegg her på forumet i høsten 2011 spådde jeg derfor at det ikke ville vare lenge før IPCC-banden var på full fart sørover, bort fra den pinlige tilfrysingen i Arktis, til nye AGW-muligheter i Antarktis. Da fortrinnsvis på slutten av den antarktiske sommer.

Det er .

Og ja, nå drar de jaggu av gårde. 145 edle naturvernere. Yiiihaaaaa!!

Tenk om de innkjøpte journalistene skulle klare å filme et kalvende isfjell - da er vi i gang igjen.

Er litt stille fra "Gutta på tur", er det noen som har hørt noe?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Boris, jeg har ikke hørt et pip. Det har vært svært kaldt for årstiden der nede, og med ualminnelig store ismengder. Regner med at dette dreier seg om den etter hvert så berømte Wiki - Gore-effekten.

SitatThe Toronto based national newspaper Globe and Mail defined the term in 2007 quoting a user's submission to the online Urban Dictionary website as "the phenomenon that leads to unseasonably cold temperatures, driving rain, hail, or snow whenever Al Gore visits an area to discuss global warming."
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

De er nok forlengst tilbake, og Gudrun Stordalen er nå blant de helfrelste, og er, pr. 18.2:
"Snart på vei til Etiopia med @PlanNorge og Helen Bjørnøy for å besøke prosjekter relatert til klima og helse."
Hun har også lært: "UNEP Year in Review: 2011 was the 10th warmest year on record and the warmest La Nina year on record." Dessuten har hun muligens lært å mislike klimarealistene: "@WasimZahid Fortell det til Klimarealistene, Wasim!" som et svar til Wasim, som ser ut for å twitre hele tiden, derfor er det umulig å finne den meldingen hun svarer på. Wasin: Lege, forsker og skribent. Jobber ved OUS Rikshospitalet, der han nok har mye fritid, siden han ser ut for å twitre hele døgnet. Jeg har aldri brydd meg om Twitter, men jeg skjønner jo nå at der kan jeg virkelig finne mange overfladiske og selvopptatte mennesker ;)

Men når det gjelder opplevelser fra turen, er det utrolig stille ... ble kulda en gedigen skuffelse?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Her er referat

Stordalen på Antarktis-tur med Al Gore
Torsdag 02.02.2012, kl. 19:13
http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/02/02/stordalen-pa-antarktis-tur-med-al-gore

"Gunhild og Petter Stordalen, den avtroppende islandske presidenten og en Bangladesh-minister vandrer nå sammen med pingviner i Antarktis - som ledd i kampen mot klimaendringer."

"De er på en klima-reise arrangert av USAs eks-visepresident og klimaaktivist Al Gore.

- Det er fantastisk vakkert her. Petter og jeg er på tur med Al Gore og hans organisasjon The Climate Reality Project. Sammen skal vi lære mer om klimaendringer, men viktigst av alt skal vi diskutere løsninger."

"Det skriver Gunhild Stordalen i sin reiseblogg under tittelen «ingen løgn kan vare evig»

Løgn og skepsis

Løgnen hun tenker på, er skeptikernes påstand om at det ikke finnes noen menneskeskapt påvirkning av klimaet.

- Dessverre er det noen som gjør alt de kan for å benekte fakta. Olje- og kullindustriens interesser er åpenbare. De jobber målbevisst for å trenere omstilling til et lavkarbonsamfunn."




Hva slags "løsning" er det hun ser for seg da? Endlösung?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to