Vårflommen i Østerdalen 2014

Startet av Jostemikk, mai 24, 2014, 17:06:48 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Litt faktaopplysninger om rådende forhold

Jeg dekker kun et begrenset område av Glomma og Renaelva i denne tråden. Først litt om dagens vannstand.

http://ekstern.eidsivaenergi.no/default/Public/Vannstand/vannstand.html

[attachimg=1]

Det er ikke like høy vannføring i dag som det var på det meste i 2013. Resultatet av den flommen kan en lese om i tråden Vårflommen i Østerdalen 2013, der bildene er tatt under den høyeste vannføringa for et år siden.

Samtale med måleansvarlig i GLB om snøforholdene i fjellene som utgjør nedslagsfeltet for de to vassdragene

For en drøy måned siden snakket jeg med han som er ansvarlig for måleravlesinger for vannføring og snødybde i nedslagsfeltet for Glomma og Renaelva i Hedmark. Han kunne fortelle at det var rekordmye snø i fjellet den gang, og vi diskuterte litt om mulige hendelser.

Enkelt forklart, så dreier det hele seg om hvor lenge mesteparten av snøen blir liggende, og hvor raskt den smelter når det først skjer. Dette er avhengig av både nedbør og temperatur.

Det vil bli bildeoppdateringer i denne tråden framover. Hvor dramatiske de blir kommer helt an på det jeg nevnte over. Kommer det mye nedbør sammen med den varmen vi har nå, vil bildene blir særdeles dramatiske. Fortsetter den høye temperaturen, men vi unngår mye regnvær, vil flommen 2014 føye seg inn i rekken av de vanlige vårflommene det går tolv av på dusinet.

Det er bare å krysse fingrene for godvær framover. Med det mener jeg lite nedbør. Skulle det verste skje, er det bare å atter en gang la seg fascinere av naturkreftene, for det er jo ikke noe en kan gjøre fra eller til, bortsett fra å redde mann og mus der gårdshus blir truet, eller i verste fall sprenge ei bru, noe man med nød og neppe unngikk å gjøre i 1995. Det er forferdelig mye vann som skal renne ut i elvene før vi når det nivået.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#1
Ettersom MSM snakker flom på både inn- og utpust ble det noen bilder i dag. Det er litt mye vann, så i Åmot og Elverum kommuner er det ikke noe å snakke om, men den neste uka kan bli interessant. Vi får bare vente og se. Det som skjer det skjer.

Noen av bildene er for sammenligning med fjoråret, og de bildene er linket til i forrige innlegg.

[attachimg=1]
I fjor sto vannet opp på bunnen av skiltstolpene. I 1995 gikk vannet helt opp til skiltene.

[attachimg=2]
I fjor sto deler av veien under vann da flommen nådde sitt maksimum.

[attachimg=3]
Hengebrua ved Glomstad er stengt. Dette er oppstrøms Glomstadfossen som er et av målepunktene til GLB som Eidsiva presenterer på sin vannstand-side.

[attachimg=4]

[attachimg=5]
Bjerkene opptrøms brua. Disse tok jeg også bilder av i fjor.

Og værutsiktene? De gidder jeg ikke spå, men jeg kan fortelle litt om hvordan det er i området i dag, og hvordan det ser ut nordover. Det er varmt, det er lummert, og det er tordenskyer nordover.

[attachimg=6]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#2
I natt regnet det litt, og tordnet brukbart sørover. I dag er været slik:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#3
Det er varmt, så det smelter mye snø i fjella. Det har regnet mye, så det burde være en dobbel-effekt på vannføringen. Hvis det ikke var for at vannføringen ikke skjønte dette.

Skjer det ikke noe helt spesielt, blir dette alt som var om "flommen" i denne delen av Østerdalen.

Her er en fersk oppdatering fra Campingplassen som sto under vann i 2013. Parabolantenna måtte tydeligvis skiftes ut, men den står på samme sted som den jeg tok bilde av i fjor.

[attachimg=1]



Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren