El-biler er ingen klimaredder!

Startet av bøvelen, januar 07, 2013, 08:49:04 AM

« forrige - neste »

bøvelen

Se her, Sigbjørn Lyngstads utmerkede innlegg om klima og el-biler i Sunnmørsposten 2. januar:


ebye

Det var en diskusjon i nyhetene i dag, 7. januar, nrk p2, 07.30.

El-bilsalget har skutt fart, ca 6000 biler solgt i fjor. Marius Holm, Zero (hvilket betyr null  :)  ) mente at avgiftene på el-bil burde vekk, fordi de var så miljøvennlige. En representant for teknologikunnskap, jeg fikk ikke med meg navnet, mente at regnskapet til Zero var fullstendig feil. Følgende måtte med: produksjonsdelen for bilen, produksjon av ladestasjoner, produksjon og avfallsdeponering av batterier. Det endelige miljøregnskapet vil se helt annerledes ut. Regner med at det kommer noe oppfølging på en så knusende kommentar.  Det er ikke så lett å være ingenting (Zero).    8)


Amatør1

Sitat fra: bøvelen på juli 29, 2013, 14:51:37 PM
Paul Rosenquist: -Elbil er det reneste tøv

http://www.autofil.no/919543/paul-rosenquist-elbil-er-det-reneste-tov

Takk for den! Artig å lese kommentarene også  8) Elbil er definitivt et lokalt Norges-fenomen og som han sier det reneste tøv. Jeg hadde en debatt med "litt varmgang" med en bekjent for noen måneder siden, der jeg pekte på disse to poengene. Jeg fikk et blikk som om jeg kom fra Mars eller noe. Men det endrer jo ingen realiteter.

Det er bare et tidsspørsmål når de forsvinner igjen.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Spiren

Også fra Danmark kommer der indrømmelser vedr. elbiler.

Det var et stort samfundspres fra mange interessenter for at fritage elbiler for afgifter i 2008, og vi må indrømme, at vi bøjede os for det massive pres. Set i bagspejlet skulle vi ikke have gjort det.

I dag står det klart, at satsningen på elbiler i Danmark ikke har slået igennem.

Morten Messerschmidt, som var Dansk Folkepartis energiordfører på daværende tidspunkt, mener at politikerne blev forført af stærke industriinteresser.

http://ing.dk/artikel/venstre-og-dansk-folkeparti-fortryder-elbilsatsning-160563
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

translator

#5
Jeg tror det er litt tidlig å konkludere med at elbilen er død. Foreløpig er ikke elbilene konkurransedyktige pga. ladingsproblemet og den begrensede rekkevidden. Men elbilene som kommer på markedet nå er langt fra små eksperimentbiler uten plass og komfort, og det er ikke sikkert at det er de store og velkjente bilprodusentene som vil lykkes best. Jeg tror amerikanske Tesla Motors med sin nye Model S har utviklet en bil som er svært nær hva kunder som ikke har noe spesielt ønske om en elbil, men med litt penger i lommeboka, kan tenkes å kjøpe:

1. Bilen ser unektelig lekker ut, kan kanskje minne om en sportsmodell av Jaguar, ikke noen Nissan Lief akkurat.
2. Den har en akselerasjon 0-100 på 6,2 s med den minste motoren (dvs. batteriet). Uheldigvis har denne bare en rekkevidde på 370 km. En kraftigere versjon klarer 0-100 på 5,6 s og har rekkevidde 480 km. Da begynne det å hjelpe, men fortsatt litt lite for lange kjøreturer. Og altså ingen brølende motor, kun støy fra dekkene og vindsus.
3. Det kanskje mest imponerende: Siden "motoren" er under bilen, er det bagasjeplass både foran og bak. Bagasjerommet bak er på utrolige 750 l og i tillegg er det bagasjerom foran på 150 l. Det blir 900 l bagasjeplass før bakseteryggen legges ned!

Her en video fra en prøvetur i Oslo (les også kommentarene)
http://www.youtube.com/watch?v=Oa67VWfBLDw

En amerikansk anmelder har vurdert bilen
http://www.youtube.com/watch?v=1kCG-WqpVnI

Presentasjon av bilen på hjemmesiden til Tesla (norsk)
http://www.teslamotors.com/no_NO/models







bøvelen

Ingen tvil om at el-biler kan være spennende!
Men det som blir feil, er at el-biler brukes som en måte å redde miljøet.
I Norge er el-biler utrolig fordelaktige med tanke på beskatning, avgifter og rettigheter. Og pga disse fordelene er Norge relativt sett det land i verden som har flest el-biler.
Ta vekk fordelene, og el-bilene vil forsvinne

Amatør1

Sitat fra: bøvelen på juli 31, 2013, 10:23:36 AM
Ta vekk fordelene, og el-bilene vil forsvinne

Hvis man ikke er enig i dette, er det jo bare å gjennomføre forsøket og se hva som skjer  8)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

bøvelen

Jeg må nesten le. "Alle" løper beina av seg for å kjøpe den siste el-bil modellen, for dermed å fremstå som mest PK (jfr Stordalen med million-mærsje, elektrisk)
Stadig er dette mantra: "reduser CO2-utslipp" drivkraften
Men CO2 har ingen virkning på klimaet. Hegnar tar for seg bløffen i dag:

Den store elbilbløffen:
CO2-utslippet fra en elbil kan ofte være høyere enn fra tradisjonelle biler
http://www.hegnar.no/okonomi/article740263.ece

Zevdo Nym

Hegnar-artikkelen er svak, og får behørig kritikk i kommentarfeltet.
Akk, så lett det er å bryte fysikkens lover for egen vinnings skyld når det ikke er straffbart.

Jostemikk

#10
Hegnarartikkelen er ikke allverden, som palelnan er inne på. Med den teknologien som finnes i dag er det mulig å gjøre dette ganske enkelt. Utnyttelsen av energi skapt til energi utnyttet er ikke allverden med tanke på leamikken i biler, ren elmotor, hybrid eller drevet av ren forbrenning.

Forskjellene i produksjon bør først og fremst dreie seg om eksplosjonsmotor kontra elmotor. Her kan det være forskjell hva gjelder naturvennlighet, men jeg har ikke satt meg inn i dette. Så er det gassenes negative påvirkning av naturen, iberegnet folk, og batterienes utslipp under produksjon, og ikke minst, hva skjer med batteriene når de er kaputt?

Så må en holde seg til realitetene for strømproduksjon i de landene der elbilene brukes. Noen steder sper de på med 50 % produksjon av dieselaggregater ved "solcelle"produksjon, altså et skikkelig falskt og forurensende kombi-bruk. Andre steder er det kull, noen steder gass, andre steder atmomkraft, vindkraft og vannkraft.

I Norge produserer vi mer enn nok strøm gjennom vannkraft. Den er ikke-forurensende, men forbannet naturødeleggende. Et mulig argument kan være å lade batteriene om natta, når mange av vannkraftverkene går på beregnet vannføring for døgnet, eller minstevannføring. Vannkraft kan i likhet med annen kraft ikke lagres av produsentene, så kanskje er det en god idé å lagre dem på batteriene til elbiler? Her må undersøkes hvilket overskudd som eventuelt produseres nattestid i alle årets årstider. Er bare å ringe et av selskapene.

Det minst naturødeleggende, i hvertfall i prinsippet, er atomkraft. Det finnes nemlig noen tilsynelatende uløselige problemer knyttet opp til atomkraften. I Japan har vi et stadig pågående kinasyndrom, og lagrene av høyradioaktivt avfall hoper seg opp i gigantiske mengder uten at noen har funnet en løsning på hvordan vi skal handtere det på en trygg måte. Problemet er pinlig nok sendt videre til de neste generasjoner, uten at noen har en garanti for at de skal klare løse det.

Hele problemet kan løses enkelt, og alle kan med god samvittighet kjøre rundt med elbiler i framtiden. Legg ned alle dagens solcellekraftverk. Begynn å bygge tilbakestrålingskraftverk etter IPCCs IR-prinsipp. IR-strålingen er påstått å være dobbelt så kraftig som solskinnet, så her er enorme kraftmengder å henge. Av en eller annen uforståelig grunn har ingen tatt patent på denne teknikken, så her er det bare å være seg sin besøkelsestid bevisst. Enorme rikdommer venter på den første ingeniøren som har patentet klart. Alle problemer løst, og jeg håper alle sender noen gode tanker til Kenberth & Kiehl.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: palelnan på september 04, 2013, 15:24:48 PM
Hegnar-artikkelen er svak, og får behørig kritikk i kommentarfeltet.

Den største feilen er at Hegnar debatterer på svindelens premisser, han lar seg lure inn i en stråmann-debatt. CO2 er ikke forurensning.

Patetisk, Hegnar!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på september 04, 2013, 16:12:30 PMBegynn å bygge tilbakestrålingskraftverk etter IPCCs IR-prinsipp.

Det er faktisk et kjempepoeng, det argumentet skal jeg begynne å bruke. Det er jo faktisk genialt oppdragende, og helt sant!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Kom over et flott fargelagt bilde av mannen hvis navn blir misbrukt til kommersielle el-bil formål.

Nicola Tesla


Forøvrig en menge andre gamle og naturlig utseende, men fargelagte bilder her .
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Spiren

Så meget sviner elbilerne

Tysk undersøgelse sætter tal på CO2-udslippet fra elbiler.

Når elektriske biler omtales som nulforuerenede, er det i voldsom modstrid med sandheden.
Det store bilmagasin, tyske Auto Motor & Sport, har testet og målt fem af de mest moderne og velfungerende elbiler på markedet, og resultatet er beskæmmende.

http://b.bilen.dk/bilnyheder/2013/12/saa-meget-sviner-elbilerne/
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.