Viktige pdf-filer i klimadiskusjonen

Startet av seoto, april 09, 2012, 11:37:03 AM

« forrige - neste »

seoto

Klimaforskning
Klimapolitikk
Avsløringer
IPPC-rapporter
RIO+20-rapporter
Norske rapporter/meldinger
Alarmistiske rapporter


 

12.04.12: Vårt medlem "Okular" har lagt mye arbeid i sine forklaringer om ENSO. ENSO som solas enerådende og allmektige eksekutør
Her finner du en oversikt med linker over tråder, artikler og innlegg Okular har skrevet om ENSO og manglende drivhuseffekt

 

Vårt medlem "P. Tuvnes" har gitt oss tilgang til dokumenter han har skrevet:
Flat jord - kald sol (2012)
Klimaskremslene er feil (2012)
Klimaskremslene er feil (2014)

 


 
KLIMAFORSKNING

Dagrun Vikhamar-Schuler, Inger Hanssen-Bauer and Eirik J. Førland, met.no Report no. 8/2010 Climate: Long-term climate trends of the Yamalo-Nenets AO, Russia (kan være vanskelig å laste ned i Firefox, men går fint i Internet Explorer)

Zhou, J., and K. Tung, 2012: Deducing Multi-decadal Anthropogenic Global Trends Using Multiple Regression Analysis. (c) 2012 American Meteorological Society:
"This is a preliminary PDF of the author-produced manuscript that has been peer-reviewed and accepted for publication. Since it is being posted so soon after acceptance, it has not yet been copyedited, formatted, or processed by AMS Publications. This preliminary version of the manuscript may be downloaded, distributed, and cited, but please be aware that there will be visual differences and possibly some content differences between this version and the final published version."

Habibullo I. Abdussamatov; Bicentennial Decrease of the Total Solar Irradiance Leads to Unbalanced Thermal B udget of the Earth and the Little Ice Age. Applied Physics Research Vol. 4, No. 1; February 2012. (Abstract)

Syun-Ichi Akasofu, sept. 2010: On the recovery from the Little Ice Age
International Arctic Research Center, University of Alaska Fairbanks, Fairbanks, USA. Artikkelen er omtalt på vårt forum.

Humlum, Solheim, Stordahl, Adv. in Meteorology, Vol. 2011, Article ID 175296: Spectral Analysis of the Svalbard Temperature Record 1912–2010. - Les på nett

Humlum, Solheim, Stordahl, Global Planetary Change, Vol 79 (2011), pp. 145-156: Identifying natural contributions to late Holocene climate change - på nettside. Full PDF-versjon av denne koster: $ 39.95 og kan lastes ned via linken.

Ole Humlum, GeologiskNyt 2/2008: Klima og CO2: - en rigtigt god hypotese?

Ole Humlum, GeologiskNyt 5/2008: Klima og CO2 - uenighedens kerne

Craig Idso and S. Fred Singer (lead authors), 2009: 2009 Report of the Nongovermental International Panel on Climate Change (NIPCC), 868 sider.

Richard S. Lindzen, 22.02.12: Reconsidering the Climate Change Act
Global Warming: How to approach the science. Seminar at the House of Commons Committee Rooms, Westminster, London, 22nd February 2012

Richard S. Lindzen, 2008: Climate Science: Is it currently designed to answer questions?

Richard S. Lindzen, 31.08.1995: Science and Politics: Global Warming and Eugenics
From Risks, Costs, and Lives Saved, R.W. Hahn, editor, Oxford University Press, New York, 1996.

Lindzen, Richard S., 1992: Global Warming: The Origin and Nature of Alleged Scientific Consensus

William Livingston, Matthew Penn, 2005: Sunspots may vanish by 2015

Warren Meyer, Nov. 2009: Catastrophe Denied. A Critique of Catastrophic Man-Made Global Warming Theory. Catastrophe Denied er også spilt inn som VIDEO. Den kan også lastes ned som PowerPoint (.ppt)

Emil A. Røyrvik, 12.04.13: Consensus and Controversy - The Debate on Man-Made Global Warming, SINTEF 2013.

Solheim, Stordahl, Humlum, 2012: J. Atmospheric and Terrestrial Physics, in press: The long sunspot cycle 23 predicts a significant temperature decrease in cycle 24. - Les på nett

Solheim, Stordahl og Humlum, 29.11.11: Solar activity and Svalbard temperatures. Submitted to Advances in Meteorology, Sept. 14 2011. Revised Version Nov 23 2011. Accepted Nov 29 2011. To be published in Special Issue on Svalbard Meteorology March 15 2012. Direkte PDF


 
KLIMAPOLITIKK/Agenda 21

Skolene har også blitt ofre for klimapolitikkens skremsler. Denne rapporten tar for seg England, og det er neppe bedre i Norge, kanskje til og med verre, siden det neppe finnes nøytral kontroll over skolebøker og -undervisning.
Andrew Montford and John Shade, 2014: CLIMATE CONTROL - Brainwashing in schools

Dr. David Evans, 23.03.12: CLIMATE COUP - The Politics
How the regulating class is using bogus claims about climate change to entrench and extend their economic privileges and political control.

Christian Gomez, Research Associate, 2011: AGENDA 21 AND YOU. Published by The John Birch Society, Appleton, WI 54912
""Current lifestyles and consumption patterns of the affluent middle class - involving high meat intake, use of fossil fuels, appliances, home and work air conditioning, and suburban housing - are not sustainable." Maurice Strong"


 
AVSLØRINGER

The Viscount Monckton of Brenchley, juli 2007: "Consensus"?What "Consensus"? Among Climate Scientists, the Debate Is Not Over

Christopher Monckton of Brenchley, 18.10.2007: 35 Inconvenient Truths - The errors in Al Gore's movie

Luboš Motl, 29. mars 2010: John Cook: Skeptical Science
Dette var den opprinnelige artikkelen på hans blogg, der man også kan lese kommentarene. Det ligger link til en pdf-utgave på Motls side, men jeg vil anbefale at den lastes ned her (mer leservennlig utgave): SPPI. Direkte link til pdf-filen.
John Cook has constructed an interesting website trying to attack the opinions of climate skeptics ... So let us look at his points and counter-points.


 
IPCC-RAPPORTER

2012: Managing the Risks of Extreme Events and Disasters to Advance Climate Change Adaptation
Special Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. 594 sider. - Summary for Policymakers. 20 sider.

2008: SAMMENDRAG FOR BESLUTNINGSTAKERE. En rapport fra arbeidsgruppe I i FNs klimapanel (IPCC). (Utg. av KLIF.)


 
RIO+20-RAPPORTER

UNCSD Secretariat, March 2012: Green Economy Knowledge-Sharing Platform: Exploring Options. Executive Summary.


 
NORSKE RAPPORTER/MELDINGER

Meld. St. 21 (2011-2012) (Klimameldingen - foreløpig melding)

NOU Klimatilpassing, Sept. 2009: Klima i Norge 2100 - Hva skjer? - Denne brosjyren er en smakebit av utredninger utarbeidet på oppdrag av det regjeringsoppnevnte utvalget NOU Klimatilpassing. Resultatene er i all hovedsak hentet fra den langt fyldigere arbeidsrapporten «Klima i Norge 2100».


 
ALARMISTISKE ARTIKLER

ECOPSYCHOLOGY no. 1, March 2011 A Dialog Between Renee Lertzman and Kari Norgaard


Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Det finnes et utall av pdf-filer innen de fleste områder av "klimasaken". Det er vel på tide at vi får en egen tråd på forumet om det som finnes? I hvert fall de vi finner mest interessante? Man leser ofte disse pdf-ene, og når man trenger dem, husker man ikke lengre hvor man en gang fant dem.

Jeg har startet opp en tråd med noen få forslag. Så håper jeg at dere vil følge opp med link-adresser til andre pdf-filer som dere finner interessante. Følg opp nedenfor, og jeg skal legge dem inn i det øverste innlegget.

Kom gjerne med forslag til hovedemner, jeg har foreløpig valgt å dele opp i "KLIMAFORSKNING", "KLIMAPOLITIKK" og "AVSLØRINGER"

Når du kommer med forslag til pdf-fil, si da hvilken gruppe filen passer inn i. Dersom innholdet ikke kommer klart fram i tittelen, gi da en kort forklaring av hva den handler om.

Jeg vil sortere etter gruppe og forfatters etternavn.

Da er resten opp til dere! :)

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Glitrende, seoto. Det er flott hva de engasjerte bokormer tenker på og får til.   :)

Forhåpentligvis vil dette også løse problemet til Tele som ble diskutert her

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,692.msg11554.html#msg11554

Selv sitter jeg på en blanding av linker og fysiske pdf-er, sendt på mail. For de sistnevnte vil nok climometrics-siten fungere lenge!

Dette kommer til å bli et fantastisk Elektronisk klimabibliotek, utover alt det vi har tilgang til fra Hovedsiden. Jeg gleder meg til å få enda mer orden og oversikt over IT-kammeret mitt.   8)

Telehiv

seoto,

et glimrende initiativ!
Håper alle bidrar med å "mate" deg med spennende og informative filer!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Sitat fra: Telehiv på april 09, 2012, 15:07:33 PM
seoto,

et glimrende initiativ!
Håper alle bidrar med å "mate" deg med spennende og informative filer!

Det håper jeg også! Det er bare å legge inn forslag i denne tråden, så føyer jeg til på øverste innlegg.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Bra initiativ! Her er en link til Richard Lindzen: Global Warming and Eugenics, som jeg ble så begeistret for for en tid siden.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Takk for innsatsen, Bebben - dine linker er på plass :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Telehiv

Flere filer: Nettstedet Climate Sceptic og viktige presentasjoner der

Ser ut som vi ikke har lagt inn nettstedet Climate Sceptic på blogg-linker: http://www.climate-skeptic.com/

Her ligger forresten den meget informative presentasjonen "Catastophe Denied", med en mengde illustrasjoner og pedagogisk forklaringer på klimatiske forhold. Hvis den ikke allerede er lagt ut her på forumet (syns å huske vi drøftet den for lenge siden?), finner dere den her med lydhttp://www.climate-skeptic.com/2011/09/in-honor-of-todays-gore-fest.html.

Her finner dere den som ppt-fil (for de av dere som vil kopiere ut illustrasjoner osv.): http://www.climate-skeptic.com/2010/01/catastrophe-denied-the-science-of-the-skeptics-position.html


 
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Telehiv

#9
Her kan være et annet interessant nettsted jeg ikke har sett noen referere til så langt. Link: http://www.masterresource.org/
Dette nettstedet fokuserer mye på "jordnære" realiteter ifm. det faktum at jorden pr. dato fungerer på en gitt "tradisjonell" energitilgang og ikke drømmer (selv om vi alle drømmer om å bare bruke ren og miljøvennlig energi til alt en gang i framtida; men som kjent - jetfly har ikke skjøteledning koblet til en vindmølle ennå...), og har en svært omfattende liste med henvisninger igjen til andre info-kilder, som jeg tror mange kan finne interessant.

Her finner vi bl.a. denne interessante kommentaren til Nordhaus:

What the "Skeptics" of Climate Catastrophe are Skeptical Of: Nordhaus Reconsidered

Link: http://www.masterresource.org/2012/03/what-the-skeptics-are-skeptical-of/

Her er forresten også link til omtalen av Nordhaus' artikkel i New York Review of Books: http://www.nybooks.com/articles/archives/2012/mar/22/why-global-warming-skeptics-are-wrong/?pagination=false
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Her er link til et IPCC-dokument fra sft, nå Klif:

Sammendrag for beslutningstakere, 2329, 2008

http://www.klif.no/publikasjoner/2329/ta2329.pdf

En rapport fra arbeidsgruppe 1 i FNs klimapanel (IPCC)

Oversettelsen er gjort av Anne Britt Sandø (Bjerknessenteret og Nansensenteret) og Sigbjørn Grønås (Bjerknessenteret og UIB).

Hva med å sette initialene til innsender på hvert dokument? Det vil lette all bruk av linkene senere, f. eks oppklarende spørsmål.

ebye

Telehiv

ebye,

en liten kommentar til "beslutningstaker"-dokumentet du viser til:

Nå går det rimelig fort unna bakke faglig med denne gjengen; når jeg nå leser dette makkverket en gang til, så skjærer det i øynene hvor mange av disse  påstandene som allerede er lagt døde og begravet av en rekke kritiske studier, mens denne gjengen fortsetter å pøse på som om intet nytt har kommet til.

Som min bestefar pleide å si: Det er begrenset hvor mange som kan henge i ett halmstrå!

Oppsummert: Jeg ble litt oppmuntret når jeg ser på nytt hvor banalt The Team driver sin propaganda, og jeg blir stadig sikrere: Dette vil ikke holde så mye lenger nå!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Amatør1

Sitat fra: Telehiv på april 09, 2012, 16:38:46 PM
Oppsummert: Jeg ble litt oppmuntret når jeg ser på nytt hvor banalt The Team driver sin propaganda, og jeg blir stadig sikrere: Dette vil ikke holde så mye lenger nå!

Jeg håper inderlig du har rett, men det forutsetter én ting som jeg betviler er tilfredsstillet: Det forutsettes at det hele er en debatt om vitenskap, basert på den vitenskapelige metode.

Slik stadig flere nå opplever det, er klimaspørsmålet bare en komplisert stråmann i en politisk og ikke minst ideologisk drakamp. Om stråmannen CAGW skulle vise seg å bli tilbakevist, noe som vil skje, så endrer dette ikke ideologien til proponentene. De velger bare en annen stråmann med samme formål. Vi vet hva den heter også: 'bærekraftighet' ('sustainability').

For eksempel: Nokså tilfeldig valgt video fra BBC idag
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Telehiv

Amatør1,

ja, hvile får vi ikke selv på seierens dag, for da har talerstolen og de høyverdige vitenskapelige notabiliteter med åpen skrevende lommebok i mellomtiden flyttet over på nettopp - "sustainability" og det man kan finne av "truet biologisk mangfold" av gud vet hvilken årsak man da har kokt opp.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Sitat fra: Telehiv på april 09, 2012, 16:38:46 PM
ebye,

en liten kommentar til "beslutningstaker"-dokumentet du viser til:

Nå går det rimelig fort unna bakke faglig med denne gjengen; når jeg nå leser dette makkverket en gang til, så skjærer det i øynene hvor mange av disse  påstandene som allerede er lagt døde og begravet av en rekke kritiske studier, mens denne gjengen fortsetter å pøse på som om intet nytt har kommet til.

Som min bestefar pleide å si: Det er begrenset hvor mange som kan henge i ett halmstrå!

Oppsummert: Jeg ble litt oppmuntret når jeg ser på nytt hvor banalt The Team driver sin propaganda, og jeg blir stadig sikrere: Dette vil ikke holde så mye lenger nå!

Det dokumentet var ett av de første jeg leste da jeg begynte å ane klimalyset. Da skjønte jeg at noe var riv ruskende galt.