Klimadikt

Startet av Bebben, august 11, 2011, 01:56:48 AM

« forrige - neste »

seoto

Den har jeg sansen for, BorisA  ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Hihi. Jeg synes nesten ser for meg en harmdirrende vestlending lese dette for en forsamling  ;D

Stjerne!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Den er go' BorisA, skikkelig norsk moralisme med en "tøtsj" av vestlandsfanden... vi er så skyldige at vi må øve bot for våre synder...

Det minner meg - pussig nok - om noe i en roman jeg leste for en hundre og femti års tid siden, der en voksen, ugift kvinne som bodde alene, fikk streng beskjed av sin bror om ikke å bruke vaskemiddel når hun vasket stekepannene.... men når broren ikke så det, lurte hun seg til å vaske dem med rikelig med oppvaskmiddel.... det er vel dette bitte lille opprøret jeg digger.

Såsant giftlokket ikke er på plass over byen, føler jeg nå på lignende måte en liten fandenivoldsk glede over å la bilen gå på tomgang, eller av å se naboen gjør det mens han er inne og ordner et eller annet... en halvtimes tid. (På den tiden hadde politiet en nidkjær periode med skatteinnkreving, så jeg holdt vakt for ham uten at han visste det.)

Utrolig hvor barnslig denne moralismen kan gjøre meg! Åh jeg har lyst til å være SLEM og vaske stekepannene med oppvaskmiddel! Kjøre de 500 meterne til butikken! Reise med fly! Fyre med ved! Hive melkekartongene i bosset!

Fæle greier. Tror jeg må på omskolering hos Siri Kalvig.


Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Bra du har lyst til å være litt rampete, Bebben. Trass er et tegn på at man er ungdommelig til sinns. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Bebben på november 24, 2011, 00:41:04 AM

1) Såsant giftlokket ikke er på plass over byen, føler jeg nå på lignende måte en liten fandenivoldsk glede over å la bilen gå på tomgang,

2) Fæle greier. Tror jeg må på omskolering hos Siri Kalvig.

1) Hvis du har bensinbil, er vel ikke det mye slemt Bebben, uansett giftlokk?  ;D

2) Hvis du tenker på å bli Klimaklok hos a'Siri, kan du få litt kursmateriale for forberedelse.

Her er en kursskildring

http://www.dagsavisen.no/meninger/article464378.ece

BorisA

Hyggelig at dere liktet diktet, skrev det i "full fart".
Appropos moral og selvpisking, i går tidlig var det et innslag på TV'en jeg hørte på mens jeg satt ved PC'en (fikk ikke med meg alt).
Der hadde visst June Dahr(?) laget en film om en tørkerammet kenyansk bondefamilie og ble intervjuet om den. I studio var det også et par ungsdomsrepresentanter til stede. Ordene tørke, klimaendringer (brukt i ca annent hvert ord), vestens skyld osv haglet over oss.
Det var da jeg fikk inspirasjon til mitt lille dikt. Jeg har tidligere (AD) vært innom temaet klima og religion. Det er veldig tydelig at klima for mange er et substitutt for religionen, og at de har behov for noe å kjempe for. Synden er nå å slkppe ut CO2, vi mennesker er syndige skapninger og helvete er nå blitt til klimakatastrofe. Klimaskeptikere er umoralske  hedninger osv.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: BorisA på november 24, 2011, 07:08:50 AM
Jeg har tidligere (AD) vært innom temaet klima og religion. Det er veldig tydelig at klima for mange er et substitutt for religionen, og at de har behov for noe å kjempe for. Synden er nå å slkppe ut CO2, vi mennesker er syndige skapninger og helvete er nå blitt til klimakatastrofe. Klimaskeptikere er umoralske  hedninger osv.

Fra Ole Hallesby` radiotale fra 1953

"... De hadde gode forsetter og planer, men valget var de redde for, særlig å velge straks. Jeg taler sikkert til mange i kveld som vet de er uomvendt. Du vet at om du stupte død ned på golvet i dette øyeblikk, så stupte du like i helvete.  ..."


"... Hvordan kan du som er uomvendt legge deg rolig å sove om kvelden. Du som ikke vet om du våkner i din seng om morgenen eller i helvete? Jo, ganske liketil: Fordi du vil omvende deg siden. Kunne du spørre dem som nå er i den evige fortapelse om de ikke hadde villet omvende, tenker jeg de fleste ville svare: Jo, det vil vi. Men hvorfor gikk dere da fortapt? ..."


Om vi erstatter "helvete" med "klimakatastrofe" og "uomvendt" med "skeptiker", så ser vi de klare tegnene på at CAGW er en nyreligiøs helvetes-orientert vekkelse.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

#22
Jeg må med skam bekjenne at jeg har øvd vold på min store helt Vidar Sandbeck nok en gang... håper dette ikke går ut over hans rettmessige plass blant store norske poeter (og her tuller jeg alldeles ikke):

Durbangaloppen
(Tone: Pengegaloppen - med unnskyldning til Vidar Sandbeck)

Og forskeren satt nattestid og fiksa statistikken sin:
en grader to grader tre grader fire grader fem grader seks grader sju grader åtte grader ni
For han må henge i og heve hockey-stikken sin
det blir en grader to grader tre grader fire grader fem grader seks grader sju grader åtte grader ni
Ja, det klimaet, ja det klimaet, er til bekymring for fattig og for rik.

Og han var bleik å sjå, men snart skal det bli sol å få
Vi skal reise til Durban og Bali og Mali, Tahiti, Malawi og Tanzania nå
Ja, det klimaet, ja det klimaet, det er nok grunnen til at Prestrud blir så rå.

Der blir det himmerik - i varmen som vi frykter slik
det blir en grader to grader tre grader fire grader fem grader seks grader sju grader åtte grader ni
Det må varsles, det må handles – frels Planeten, med utslipps-kutteplikt!

Men akk, så ble det blåmandan, som ofte skjer i klima-land:
Feil modeller og Dellers og Watts og d'Aleo, og skeptic-paleo og McIntyre-faen
Ja det klimaet, ja det klimaet, er til bekymring, for Trenberth og for Mann.



----
Oppdatert- fikset et rim.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Flott tekst til en av de store norske slagerne fra "gamledager", Bebben! Humra godt da The Team ble beskrevet som klimaflyktninger i revers. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Flott dikt om "Follow the money", Bebben. I tillegg til alt annet, fremstår skeptikere som "store" tekstprodusenter.

Rektor Ole D. Mjøs (Tromsø) holdt et velkommen- og innledningsforedrag for de nye realfagstudentene for en del år siden. Da sa han: "Dere er heldige, som har valgt realfag". Realister er gode på planlegging, struktur, oppgaveløsning og rapportering. Dere kan brukes over alt i næringslivet - dere er sikret jobb.

Det samme kunne han ha sagt om medlemmene her!

Bebben

En liten bønn sent en fredags kveld...

En liten bønn i Durban.

Vår Modell,
Du som er i Klimapanelet.
La ditt output bli gullstandard
og den nye Verdensklimaregjeringen bli dannet.
La Saken gå foran Vitenskapen
liksom i atmosfæren, så også i dyphavet!
Gi meg i dag den globale frykt
og tilgi meg min skepsis,
liksom jeg også har tilgitt mine hockeykølle-pushere.
Led meg ikke til Watts Up With That
med frels meg fra Lord Monckton.
For BBC og Klif tilhører deg
og makten og pengene
- i hvert fall frem til neste klimatoppmøte.
Amen.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Bebben på desember 10, 2011, 01:32:06 AM
En liten bønn sent en fredags kveld...

En liten bønn i Durban.

Vår Modell,
Du som er i Klimapanelet.
La ditt output bli gullstandard
og den nye Verdensklimaregjeringen bli dannet.
La Saken gå foran Vitenskapen
liksom i atmosfæren, så også i dyphavet!
Gi meg i dag den globale frykt
og tilgi meg min skepsis,
liksom jeg også har tilgitt mine hockeykølle-pushere.
Led meg ikke til Watts Up With That
med frels meg fra Lord Monckton.
For BBC og Klif tilhører deg
og makten og pengene
- i hvert fall frem til neste klimatoppmøte.
Amen.


Etter at Gelius måtte forlate Vålerenga kirke, antar jeg det er en stilling ledig der. Der er det høyt under taket.

En tung søknad på en ikke-utlyst mulighet.  ;D

Bebben

Fristende å søke ebye, men jeg heier på Brann. Og da blir det vel som å få Tom Segalstad inn som ny leder for CICERO.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!