Hvordan bruke eKlima fra Meteorologisk Institutt

Startet av Jostemikk, januar 10, 2012, 13:49:39 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Om å bruke eKlima for å sjekke norske værstatistikker

Første trinn er å lage en brukerkonto, og dette gjøres på eKlimas hjemmeside. Innmeldingsboksen ser slik ut, og jeg har fylt ut rubrikkene kun som et eksempel:

[attachimg=1]

Om å hente ut månedlige temperaturdata

Dette er dataene man bruker for å lage forskjellige temperaturserier. Det finnes ingen mulighet til å laste ned årstemperaturer, og dette er beklagelig.

[attachimg=2]

1. Velg alternativet for Måned.
2. Forhåndsinnstillingene til eKlima står på Fast periode. Gjør om dette ved å velge Valgfri periode.
3. I eksempelet vil jeg bruke Blindern, og jeg husket ikke nøyaktig når den serien starter, derfor valgte jeg å starte i 1900 for å være sikker på at jeg får med hele serien. Husk å bruke punktum, ikke komma, når du skriver inn datoen.
4.  Huk av for Temperatur.
5. Klikk Neste for å gå videre.

Ettersom jeg bruker Blindern som eksempel, er dette veien videre:

[attachimg=3]

1. Huk av for Oslo.
2. Huk av for Blindern.
3. Klikk Neste for å gå videre.

Da havner man på denne siden:

[attachimg=4]

Her gjør jeg ikke annet enn å velge Neste. Dette fordi det formatet dataene da vises i er enkle og markere, kopiere og lime inn i et regneark i Excel. Det står rett nok et valg for Excel der, men av en eller annen grunn er det en helt annen filtype man laster ned hvis man gjør det valget. Her må alle selv finne ut foretrukket format utfra kunnskaper og programmer man har på harddisken.

Bestillingsalternativer

Her velger jeg som regel forhåndsinnstillingene, men for å holde litt orden på de forskjellige bestillingene, er det utvilsomt smart å skrive navnet på rapporten, derfor kalte jeg den Blindern - månedstemperaturer hele serien, før jeg klikket Fullfør, kjør rapport:

[attachimg=5]

Dermed havner vi tilbake til forsiden til eKlima igjen, og vi skal hente rapporten vi har bestilt. Vent gjerne noen sekunder før dette gjøres, da det ofte tar litt tid før rapporten er ferdig. Er du for tidlig ute, er det bare å forsøke en gang til:

[attachimg=6]

Nå dukker dette bildet opp, men legg merke til at jeg selv har flere tidligere bestillinger, alle uten navn fordi jeg ikke tok meg tid til å gi rapportene navn da jeg bestilte dem. Slurv, Jostemikk!:

[attachimg=7]

Toppen av den siden som da dukker opp, ser slik ut:

[attachimg=8]

Så må man scrolle nedover på siden til dataserien for Blindern begynner i januar, 1938:

[attachimg=9]

Deretter er det bare å markere alle dataene derfra, kopiere, for så å lime det inn i et regneark:

[attachimg=10]

For å forenkle dette med markering, kopiering og innliming, er det en fordel å bestille dataene fra Blindern i punkt en fra og med nøyaktig starttidspunkt. Da slipper man tomme årstall over, slik at man kan markere alt før man kopierer og limer inn, og således slipper redigering i selve regnearket.

Det kommer etter hvert et innlegg til, og der skal jeg vise litt om hvordan jeg bruker Excel for å lage forskjellige temperaturgrafer.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Veldig, veldig bra, Joste!  ;D  ;D

Veldig, veldig håpløst, Met!!!  >:( >:( >:(

Skal prøve dette. Husk forøvrig at Excel er et dyrt verktøy som ikke alle har. LibreOffice calc gjør samme jobb gratis, og kjører ikke bare på Windows.  ;)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Er det Met-programmet selvlagd?  :o Bli ved din værhest sier jeg.  ::) Det der ser litt komplisert ut, passer nok best for spåmennene på Blindern. Selv skal jeg heller bruke et multivariat analyseprogram (kjemometri) for å få en 3D-modell. Mye enklere.  ;)

Amatør1

Jeg har testet dette litt nå. Mange takk til Jostemikk som ledet oss igjennom denne smørja. Vakkert er det ikke.

Jeg ser det går an å få generert en XML-fil og få den sendt på epost. Det skulle ikke være umulig å laget noe som leser og plotter det direkte, og i tillegg legger på litt avledete ting. Skal gi det en seriøs vurdering....
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Får du til det med programvare som er tilgjengelig for vanlig dødelige må du hyle ut, Amatør1. Jeg sliter nemlig en del med de enkleste ting, blant annet utregningen av årsmiddel, som jeg gjør manuelt på regnearket. Det tar litt tid for blant annet Bergen, som har nesten 200 år lang historikk. :D

Bye, du virker bortskjemt hva gjelder programvare. Heldiggris! (Ikke at jeg ville visst hvordan disse programmene virker!) ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Jostemikk på januar 10, 2012, 21:25:57 PM
Bye, du virker bortskjemt hva gjelder programvare. Heldiggris! (Ikke at jeg ville visst hvordan disse programmene virker!) ;D

Teorien bak dette er tung, men programmene er overkommelige (SIRIUS). Når 3D-modellen, dvs. i første omgang 3D-grafen er behørig presentert, skal jeg forsøke å lage en liten historie om projeksjoner i rom med mer enn 3 dimensjoner. Metodisk blir det likt det klimaforskerne gjør - PCA. Mer siden.

Amatør1

Jeg greide å generere en rapport på eKlima som krasjet FireFox.... spent på om den kommer fram på epost...

Programvare som er tilgjengelig for vanlig dødelige skal gå bra, jeg lager det eventuelt selv.  8) Har gjort slikt før. Men det forutsetter at jeg faktisk får ut dataene av det hersens systemet på en vettug måte. Hadde vært greit å slippe å gjøre den pek-og-klikk-øvelsen for mange ganger, det blir bare feil.

Ser ikke ut som om jeg får noen epost-rapport.  >:(  >:(  >:(
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#8
Da klarte jeg faktisk å lure ut samtlige temperaturer fra samtlige stasjoner i Akershus, fra 1900 og fram til idag, i én operasjon.



Må bare tolke dette, det lar seg gjøre
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Dager da enkelte problemer blir mindre, er gode dager, Amatør1. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Amatør1 på januar 10, 2012, 22:09:33 PM
Da klarte jeg faktisk å lure ut samtlige temperaturer fra samtlige stasjoner i Akershus, fra 1900 og fram til idag, i én operasjon.



Må bare tolke dette, det lar seg gjøre

Har du sjekket om Met har en ledig stilling?  ;)  8)

Amatør1

Jepp  :)

Jeg trenger noen dager for å lage noe på dette.... må bare tenke litt.

La dere merke til at det stod en kommentar om at noen av dataene kunne være 'Very uncertain, modeldata'.... ?

ebye: Met vil ikke ha meg, og jeg er søren ikke sikker på om jeg vil ha dem heller.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Angående de usikre dataene, har jeg ikke klart å finne forskjell selv om jeg har huket av for flere alternativer, men det er mulig jeg ikke har lett godt nok. Jeg kjører så mye på default jeg bare kan.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Jeg jobber med saken, så jeg blir litt mindre tilgjengelig et par dager...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to