Vindmøller = fugldrap

Startet av Jostemikk, juni 17, 2011, 19:27:09 PM

« forrige - neste »

seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Artikkelen og kommentarene tyder på at de ikke har sett Brennpunkt.   ;)

Uten at jeg kan gi referanser, synes jeg stadig jeg leser om satsning på vindkraft, uten motforestillinger. Representerer innslaget i Brennpunkt om "nei til vindkraft", bare et ørlite segment av debatten? Brennpunktdiskusjonen virket troverdig, men noen ganger blir jeg skeptisk til min egen skeptisisme. (Den debatten går uten ukvemsord av noe slag!   ;)   )

Er det andre om er usikre?    ;D    ;D    ;D

seoto

Sitat fra: ebye på oktober 23, 2012, 20:34:20 PM
Artikkelen og kommentarene tyder på at de ikke har sett Brennpunkt.   ;)

Uten at jeg kan gi referanser, synes jeg stadig jeg leser om satsning på vindkraft, uten motforestillinger. Representerer innslaget i Brennpunkt om "nei til vindkraft", bare et ørlite segment av debatten? Brennpunktdiskusjonen virket troverdig, men noen ganger blir jeg skeptisk til min egen skeptisisme. (Den debatten går uten ukvemsord av noe slag!   ;)   )

Er det andre om er usikre?    ;D    ;D    ;D

Jeg ser ikke bort fra at folk flest foretrekker mer underholdende program enn Brennpunkt. Brennpunkt er stort sett for spesielt interessert. Livet skal helst være en lek, vet du - og da kan man ikke bli for alvorlig ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Klima- og kraft-tiøringen ser ut til å falle på plass også hos samfunnets mindre begavede, toppolitikerne. Denne gang er det den britiske energiministeren som ser ut til å ha fått minst to tannhjul på plass. Han stiller seg uforstående til at de har tillatt vindmøllene bygd. Alt dette i følge Andrew Montford.

Bishop Hill - Did Hayes just kill the wind industry?

Han hentet denne oppsiktsvekkende nyheten fra The Telegraph. Nok er nok, sier den britiske ministeren:

Death knell for wind farms: 'Enough is Enough' says minister
Wind farms have been "peppered" across Britain without enough consideration for the countryside and people's homes, a senior Conservative energy minister admitted last night as he warned "enough is enough".

John Hayes said that we can "no longer have wind turbines imposed on communities" and added that it "seems extraordinary" they have allowed to spread so much throughout the country.



The energy minister indicated that only a minority of the thousands of wind turbines currently put
forward for planning permission are likely to be given the go-ahead Photo: Danny Lawson/PA
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Det var på tide! Håper det er et smittsomt virus som sprer seg med ekspressfart!
Våre fylkespolitikere har sagt ja til å skulle ødelegge grenselandskapet mot Sverige. Men så har vel aldri disse fylkespolitikerne vært gode for særlig mye, bare et fordyrende ledd på vei til sentralmakten, og ofte et sted å plassere utgåtte stortingspolitikere.

Akkurat nå er det 627 kommentarer på artikkelen i The Telegraph, og det sier vel noe om folks engasjement. Ikke mye forsvar å finne for vindmøller.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Tapte millioner på vindmøllekraft
Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE) tapte tre millioner kroner i året bare på én vindmølle. Å fjerne giganten blir også svindyrt.


Og når kan vi forvente at våre såkalt ansvarlige politikere kommer på banen for å stoppe denne galskapen?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Sitat fra: seoto på november 05, 2012, 23:52:57 PM
Tapte millioner på vindmøllekraft
Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE) tapte tre millioner kroner i året bare på én vindmølle. Å fjerne giganten blir også svindyrt.


Og når kan vi forvente at våre såkalt ansvarlige politikere kommer på banen for å stoppe denne galskapen?

Takk for linken Seoto!

Er det tilfeldig at det er NRK tro... etter Brennpunkt-programmet?

SitatMange vindmøller har vært store tapsprosjekter og flere steder står det parker som ingen har råd til å ta ned. Dette gir vind i mølla hos motstanderne av de enorme vindkraftsatsingene i Norge.

Torgeir Havik, leder i Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag, er forundret over at det fortsatt foreslås vindkraftanlegg.

– Det er ikke dokumentert at det har en klimaeffekt. Anleggene tar enorme områder, og det er skuffende å se hvor stygt det ser ut etter dem, sier Havik og legger til:

– Man bør tenke gjennom hvordan man skal sikre at anlegg blir tatt ned på best mulig måte, sier Havik.

Enda et klimatiltak i strid med både miljøvern og alminnelig bondevett? Eller kanskje ikke bare "enda ett" - vindmøller er vel på en måte selveste "plakatbarnet" for klimabevegelsens påståtte overgang til "grønn" energi"?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Denne artikkelen sto ikke på hovedsiden til nrk.no - det var på sidene til NRK Trøndelag. Men jeg håper jo at denne artikkelen vil leses av riktig mange, helst ved at NRK selv tar den på hovedsiden.

Når skal vindmøllegalskapen stoppe? Hvor mye mer natur skal vi ødelegge? Hvor mange hundretalls millioner skal fortsatt kastes bort på galskapen? Er vår regjering i det hele tatt i stand til å ta ansvar for sine misgjerninger og stoppe denne galskapen? Ja, jeg bare spør ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Dette var jo interessant, at leder i Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag er kritisk er jo verd å merke seg!

Følgende sitat er også beskrivende

SitatI august ble den kostbare vindmøllen felt. «Demo 1» har gjennom ni år produsert strøm for ni millioner kroner. Utgiftene har vært på 37 millioner.

9/37 = 24%

Gigantisk underskudd på alle mulige måter.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Naturvernforbundet er faktisk svært skeptiske til vindmøller. Også her i Østfold har de ofte vært på banen med sterk motstand mot utbyggingsplanene. Så det er da noen av disse grønne som bruker fornuft - innimellom :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Tendenser til gode nyheter:

Dead Wind: Offshore Wind Turbine Orders Grind To Halt

"Orders for offshore wind turbines have come to an abrupt halt in the UK, in what some industry figures say is the first clear sign of a long-feared slowdown in renewable energy investment.

The three leading manufacturers of the turbines due to be made for the vast banks of wind farms planned for British seas have taken just one offshore order between them this year, the FT has learned."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: seoto på november 05, 2012, 23:52:57 PM
Tapte millioner på vindmøllekraft
Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE) tapte tre millioner kroner i året bare på én vindmølle. Å fjerne giganten blir også svindyrt.


Og når kan vi forvente at våre såkalt ansvarlige politikere kommer på banen for å stoppe denne galskapen?

Har akkurat sett nyheter på NRK1, og nå viet de faktisk god plass til denne vindmøllekatastrofen. Vil dette kunne få vindmøllepolitikere til å tenke seg litt om før vi bygger flere av disse monstrene? Tapet til NTE blir større enn de nevnte 28 mill, for de må også betale millionutgiftene for å fjerne vraket. Og allikevel sto representanten for NTE fram og forsvarte "investeringen"!

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Josik


En halv milliard tatt av vinden i Trøndelag
Nord-Trøndelag fylkeskommune har tapt minst 500 millioner kroner på en mislykket vindkraftsatsing i Hundhammerfjellet.

http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article710260.ece

Galskap........
Do remember to forget
anger, worry and regret.
Live while you've got life to live,
love while you've got love to give.

Piet Heine.

Bebben

Sitat fra: Josik på november 06, 2012, 23:13:34 PM

En halv milliard tatt av vinden i Trøndelag
Nord-Trøndelag fylkeskommune har tapt minst 500 millioner kroner på en mislykket vindkraftsatsing i Hundhammerfjellet.

http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article710260.ece

Galskap........

Sannheten vil til slutt komme ut... om ikke andre steder, så på den berømte "bunnlinjen". Og jeg har på følelsen at medias oppmerksomhet på dette kan ha blitt oppmuntret av Brennpunkt-programmet forleden (ok, spekulasjon).

Enkelte ting her minner meg om et par andre ting som ikke har noe med klima å gjøre, for eksempel Internett-hypen på slutten av 90-tallet, da selv folk med økonomutdanning fikk stjerner i øynene og begynte å snakke om en "ny økonomi", som om penger nå skulle nærmest begynne å oppstå av seg selv. De ble brutalt innhentet av virkeligheten.

Det samme ble flere norske kommuner som satset fremtidige kraftinntekter på håp, tro, gull og grønne skoger i form av "investeringsprodukter" prakket på godtroende rådmenn og lokalpolitikere av unge menn i blådress - et bondefangeri av dimensjoner som alminnelige gatesvindlere bare kan drømme om.

"Subprime crisis" og "Structured Investment Vehicles" er forresten udødeliggjort her. Pussig at de ikke greier å være like gode når det gjelder "global warming" - men det kommer nok. :)

Så... poenget er at tilsynelatende oppegående folk har sølt bort en helsikes bråte med penger før - på fjas. Og det blir vel dessverre ikke siste gang heller.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Sitat fra: Josik på november 06, 2012, 23:13:34 PM

En halv milliard tatt av vinden i Trøndelag
Nord-Trøndelag fylkeskommune har tapt minst 500 millioner kroner på en mislykket vindkraftsatsing i Hundhammerfjellet.

http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article710260.ece

Galskap........

Skremmende, Josik. Skremmende. Allikevel er nok dette bare en liten del av toppen av isfjellet. For meg blir det viktigere og viktigere at de ansvarlige blir stilt til rette. Advarslene har vært å finne på enkleste vis. I Norge var vi egentlig "heldige". Andre land lå flere år foran oss i løypa angående denne galskapen, og derfor kunne vi sluppet unna. Når vi nå allikevel sitter med begge beina dønn fast i vindmølleleira, er det sannelig på tide at folk får vite hvorfor.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren