Klimakrise? Hvilken klimakrise?!

Startet av Telehiv, november 24, 2011, 15:26:22 PM

« forrige - neste »

Bebben

Vel tele, for meg er det sterkeste at hun bruker uttrykket scientific fraud i forbindelse med klimaforskningen. Og da spørs det om stolhoppet ditt kan sammenlignes med reaksjonene fra the Team når de kommer, disse vil sannsynligvis katapulteres ut av stolene og "go ballistic".
:)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på januar 06, 2012, 00:16:26 AM
Av og til føles det litt merkelig - er jeg blitt gammel? - å tenke ordet "uvær" i stedet for det omvendte honnørordet "ekstremvær".

Tulleordet "ekstremvær" er et eksempel på det Tele tok opp tidligere et sted. Det er et ord som alarmistene har funnet på, selv om det ikke har noe formål, for det finnes mer en gode nok ord fra før (uvær, storm, ruskevær, orkan, etc.).

Hensikten med slike ord er å definere terminologien og gjøre tilhørerne usikre ("hmmm.... 'ekstremvær'... hva er det... høres ekstremt ut. De vet nok hva de snakker om."). Så en god ide er å plukke fra hverandre slike ord.

Bebben hadde klimaord, hva med å samle på alarmist-ord, slik som "ekstremvær"?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben


SitatBebben hadde klimaord, hva med å samle på alarmist-ord, slik som "ekstremvær"?

Ingen dårlig idé. Bebbens klimaordliste var i utgangspunktet tenkt å være et mål på hvor dypt klimahypen hadde trengt inn i det norske språket/samfunnet. På den måten var "klimalørdag", "klimapsykologi" og "klimabestefedre" mer interessante ord enn "klimakonferense" og "klimaforsker". En utvidet samling av "signal-ord" fra offentligheten med dårlig eller ikke-definert innhold vil dokumentere dette ytterligere.

I tillegg til "ekstremvær" vil jeg umiddelbart ta med "klimakrisen", helst i bestemt form entall, fordi det er en premiss for selve ordet at "debatten er over". Altså at det er et tendensiøst ord i seg selv. Ordet "klimaendringer" er av Klimapanelet forsøkt definert som synonymt med "menneskeskapte klimaendringer". Jeg sier forsøkt, for jeg er usikker på i hvilken grad de har lykkes. Skal vi si 65% :)

De engelske uttrykkene "unprecedented" og "worse than we thought" osv. er jo et kapittel for seg selv, og har etterhvert blitt så latterlige at bare noen få hardcore skeptikere gidder å parodiere dem lenger.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

#48
Sitat fra: Bebben på januar 05, 2012, 23:53:33 PMEt annet problem, er selvfølgelig hvilken champagne og sigar som bør velges den dagen det er utvetydig klart at samfunnet, miljøet og verden kan anses å ha blitt reddet fra klimahypen.

Spiller ingen rolle bare de er av slag jeg liker, og at det er nok av begge deler. Den kvelden og natta er ikke vellykket hvis man ikke våkner dagen etter i klærne man sovnet i, og oppdager flere brente hull etter sigaren i både skjorte, slips og bukse.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

#49
Det er akkurat det som er så tydelig i dag, og som viser at klimaindoktrineringen langt på vei har vært vellykket, nemlig at nesten alt vær blir tolket som unormalt, altså AGW-påvirket.
Litt blåst, og stormen får umiddelbart et navn og NRK plasserer en haug med journalister rund om på kysten for å rapportere om den kommende katastrofen.
Hører det blant folk flest også: "Varmegrader i januar, merkelige greier" sier de.
Folk (ikke alle da, men mange) har mistet gangsynet når det gjelder vær/klima. Virker som de tror at i gamle dager var været harmonisk og flott hele tiden, uten flom, ras, tørke og vekslende temperaturer.

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Bebben

Men OBS OBS. Tele ... og meg selv og andre:

Det er ikke Judith Currys egne ord. Hun siterer fra bloggen Armed and Dangerous.

Den godeste JC er nok en smule mer forsiktig:

SitatJC comment:  I think the the concept of error cascade is interesting and relevant to climate science.  I think this particular article goes over the top in essentially dismissing all of AGW as junk science, but I think his perception is correct in that once you start invoking scientific consensus and deniers, you lay yourselves open to the charge of junk science.

Men det er klart at bare det å ta opp et slikt innlegg vil føre til en del stolhopping rundt omkring.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på januar 06, 2012, 00:40:47 AM

SitatBebben hadde klimaord, hva med å samle på alarmist-ord, slik som "ekstremvær"?

Ingen dårlig idé. Bebbens klimaordliste var i utgangspunktet tenkt å være et mål på hvor dypt klimahypen hadde trengt inn i det norske språket/samfunnet. På den måten var "klimalørdag", "klimapsykologi" og "klimabestefedre" mer interessante ord enn "klimakonferense" og "klimaforsker". En utvidet samling av "signal-ord" fra offentligheten med dårlig eller ikke-definert innhold vil dokumentere dette ytterligere.

Jonas Gahr Støre var på radioen idag og benyttet alarmist-ordet "klimaansvar", mao. et signalord om at klimaet er menneskeskapt/påvirket og at vi bør ha dårlig samvittighet. På denne måten går man utenom debatten om hvorvidt det er holdbart å hevde et slikt syn.

Dette er grunnleggende udemokratisk og autoritært,
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Dette er en svært viktig påpekning, Amatør1. Og en samling av AGW-relaterte fyndord hadde helt åpenbart bidratt til å illustrere bokstavleken i denne klimadiskusjonen. Jeg har lurt på en synonymordliste, men den tar jeg opp et annet sted (tråd?).

Det er en lang rekke representasjonspersoner som antakelig vil være bidragsytere til "alarmistord" og som må følges med øynene til Argus. Og at deres formidling er både udemokratisk og autoritær synes jeg tobakksaken er et godt eksempel på

http://www.tu.no/meninger/leserinnlegg/article262853.ece

Tobakksaken startet her hjemme hos CICERO noen uker før

http://www.climometrics.org/klimatob.pdf

og Støre tar dette med seg når han skal snakke om forskning!

Dette tar jeg med som en beskrivels av "autoritær" formidling, dog uten nyord. Vi husker vel også Gore - Støre stuntet rett før COP15 , i Kjøbenhavn - rapporten "fra nord" som ble slaktet. Revyen "Forsker for en dag" er allerede spilt i virkeligheten.  ;)

Autoritær - det var imponerende å høre Støre, to timer etter at han hadde fått stasrådsnøkkeen, uttale seg om Israel-Palestina-konflikten. Nå slår det meg - var det første signalet om en autoritær formidling.  :-\

ConTrari

Sitat fra: Bebben på januar 05, 2012, 23:53:33 PM

Etter å ha lest dette, måtte jeg bare sjekke datoen. Telehiv er en spøkefugl, men vi er nok ikke kommet til første april ennå... dette føyer seg inn i en hel rekke hendelser i senere tid, uavhengig av været i Norge...

Men hva kommer til å være det endelige bevist på at klimahypen er død?

Prestrud, Alfsen eller Drange kommer vel aldri til Damaskus, slik som Judith Curry?

Er det tegn til at Benestad skimter Damaskus i det fjerne?

I stedet for en stor smell, er det mer sannsynlig at vi vil se en "quiet stepdown"?

Mediene synes allerede å ha begynt, ifølge CICERO:

SitatInternasjonale mediers dekning av klimaendringene var 20 prosent mindre i 2011 enn i 2010 - dekningen var 42 prosent mindre enn i 2009, ifølge analyser fra DailyClimate.org sitt arkiv der de følger media globalt.

Et annet problem, er selvfølgelig hvilken champagne og sigar som bør velges den dagen det er utvetydig klart at samfunnet, miljøet og verden kan anses å ha blitt reddet fra klimahypen.

Ja, men jeg skulle ønske Curry og andre ikke brukte utbredelse av vindruedyrking som bevis på varm middelalder. Det blir for anekdotisk og tilfeldig.

ebye

Det var godt å se det ordet brukt, ConTrari.  :) Du skriver

Sitat
Ja, men jeg skulle ønske Curry og andre ikke brukte utbredelse av vindruedyrking som bevis på varm middelalder. Det blir for anekdotisk og tilfeldig. (Min heving ut, ebye!)

Det presenteres alt for mye "anekdotisk" forskning. Nærmest: pst, har du hørt at...!  >:(

Homøopati lider av dette. For noen tid tilbake hadde Dagbladet funnet ut at 40 000 nordmenn benyttet seg av dette årlig. Og Dagbladet spurte i oppslaget:
40 000 kan da ikke ta feil?

Men fikk de svar - nei!  :-[

ConTrari

Sitat fra: ebye på januar 06, 2012, 12:34:45 PM
Det var godt å se det ordet brukt, ConTrari.  :) Du skriver

Sitat
Ja, men jeg skulle ønske Curry og andre ikke brukte utbredelse av vindruedyrking som bevis på varm middelalder. Det blir for anekdotisk og tilfeldig. (Min heving ut, ebye!)

Det presenteres alt for mye "anekdotisk" forskning. Nærmest: pst, har du hørt at...!  >:(

Homøopati lider av dette. For noen tid tilbake hadde Dagbladet funnet ut at 40 000 nordmenn benyttet seg av dette årlig. Og Dagbladet spurte i oppslaget:
40 000 kan da ikke ta feil?

Men fikk de svar - nei!  :-[

"Ny forskning viser"......er det vår tids: "Det var en gang...."?

Homøopati er heller ingen hyggelig historie. En nær venn dro til homøopat i Bergen for å sjekke helsen, og særlig risiko for kreft. Ingen fare for kreft, var svaret fra de små flaskene, og to år senere døde hun av det.

Jostemikk

Jeg ser hele tiden feilsitert/misoppfattet det med Leiv Eirikssons Vinland. Her burde mange utenlandske klimadebattanter lese Helge Ingstad, selv om han så vidt jeg husker aldri ga noen bombastisk forklaring på denne misoppfatningen. Han dro på bærplukking, og bær gir i likhet med druer, et godt utgangspunkt for vinproduksjon. Sukker, serru!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på januar 06, 2012, 12:46:07 PM
Jeg ser hele tiden feilsitert/misoppfattet det med Leiv Eirikssons Vinland. Her burde mange utenlandske klimadebattanter lese Helge Ingstad, selv om han så vidt jeg husker aldri ga noen bombastisk forklaring på denne misoppfatningen. Han dro på bærplukking, og bær gir i likhet med druer, et godt utgangspunkt for vinproduksjon. Sukker, serru!

Ja, folk må snart forstå at vin ikke var noe å drikke på gammelnorsk. Vin er rett og slett eng; Vinland: england (men ikke navnet på landet England, som kommer fra den nordtyske stammen anglerne). Som Bjørgvin og en masse andre stedsnavn i Norge.

Folk som tror Leiv fant vin, er på bærtur!  8)

seoto

Jeg tror det var ekstremt dårlig tilgang på sukker på Vinland. Hadde de på slike usiviliserte områder i det hele tatt tilgang til annen form for sukker enn honning og bær? Kanskje enkelte planter? Bruk av sukker ble ikke vanlig i Europa før i det 17. århundre. I det 19. århundre begynte bl.a. svenskene å dyrke sukkerbeter. Tidligere kunne sukker importeres fra land som Kina og India, men prisen var så voldsom at bare de rike kunne koste på seg en slik luksus. Etter hvert som teknikken til framstilling ble bedre, ble sukkeret billigere; og ikke minst takket være slaver.

Det finnes planter som kan gi skikkelig søtsmak. Dette vet jeg ikke så mye om, men jeg vet at planten Stevia gir en svært kraftig søteffekt. Dette "sukkeret" kan også brukes av diabetikere, da det ikke påvirker blodsukkeret, og kan ha en positiv effekt på glukosetoleranse.

SitatWikipedia:
Current research has evaluated its effects on obesity[18] and hypertension.[19][20] Stevia has a negligible effect on blood glucose, and may even enhance glucose tolerance;[21] it may be useful as a natural sweetener for diabetics and others on carbohydrate-controlled diets.[22]
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

jarlgeir

Honning var største sukkerkilde i Europa helt frem til 1600-tallet, da det begynte å komme rørsukker fra Karibien, og man begynte å dyrke sukkerbeter. Fra da av sank sukkerprisen drastisk og konsumet økte, i dag får man som kjent sukker nærmest kastet etter seg.....I starten var det lite sukker i sukkerbetene, men man greidde etterhvert å avle frem mer sukkerholdige beter, samt å effektivisere produksjonen.

Her hjemme ble mjød oftest brygget på honning. Tilgangen på honning var i tidligere tider svært liten, da man ikke skjønte hvordan man kunne sikre seg honningen uten å utrydde bikoloniene, og fordi man tok både voks og honning for å presse honning ut av voksen, så ble det svært mye voks og lite honning. På den annen side var vokslys svært ettertraktet både hos rikfolk og i den katolske kirke, og får AGW-fanatikere viljen sin kommer sikkert vokslyset til å få sin renessanse.

PÅ den annen side har jeg lest flere steder at det på Sørvestlandet (hvor klimaet er betydelig varmere enn på Vinland), innerst i de varmeste fjordene, faktisk ble dyrket vindruer. Og en venn av meg dyrket vindruer på Slependen ca 1975 på en veranda skjermet av glass på 3 sider, men fikk ikke avling hvert år da noen somre var kaldere enn andre :p.
It's the sun, stupid!