Mens jeg har det i minnet:
Det går en debatt i kommentarfeltet under en
artikkel i Dagbladet av Bjørn Samset (kommentert tidligere her), der jeg etter hvert la inn følgende innlegg:
Debatten går som vanlig av hengslene og jeg er vel ikke uskyldig selv heller, det er lett å la seg friste.
Jeg minner om at Samset ovenfor skriver at man bør være skeptisk når en ny artikkel kommer med nye funn, slik som i det aktuelle tilfellet. Den er et bidrag til debatten, men resultatet er ikke gravert på steintavler.
Ellers bør det nevnes at den nye artikkelen han viser til, ikke "finner" nok varme til å bringe observasjonene i samsvar med modellene - noe som er det egentlige problemet for forskerne, altså at de har bommet på hvordan temperaturutviklingen skulle forløpe. Se f.eks.
http://climateaudit.org/2013/1...
Etter dette dukket det opp en "TomEver" som skriver følgende:
Det du skriver er feil. Modellene har faktisk ikke bommet. Climateaudit er et svindelnettsted som lever av å spre løgn.
Jeg la inn følgende svar -
sånn cirka, det er sitert etter hukommelsen, for jeg har ikke erfaring med at Dagbladet er versting med moderasjon og tok derfor ikke kopi på forhånd (slik jeg har lært å gjøre det bl.a. med Adresseavisen):
McIntyre er en seriøs kritiker. Han har publisert fagfellevurderte vitenskapelige artikler, herunder med kritikk av Klimapanelet. Den aktuelle grafen er hentet fra Klimapanelet selv.
Du må gjerne tilbakevise det han skriver, men da skal du være god. Og vitenskapelig.
Din ondsinnede hets er ingen av delene. Den er snarere dogmatisk og antivitenskapelig.
Joda, det er harde ord - men jeg gjør nå ikke en gang annet enn å kalle en spade for en spade.
Resultatet av en slik moderasjon - med forbehold for at tilsvaret dukker opp igjen - er jo at det er lov å kalle folk for svindlere uten grunn, men ikke lov for andre å påpeke det. Det holder bare ikke. For ordens skyld er det OK for meg at mitt eget svar blir slettet,
forutsatt at dette ondsinnede våset også blir det.
Jeg har merket kommentaren til "TomEver" som "upassende". Så får vi se.