Bildetråden om alt - men selvfotografert

Startet av Jostemikk, september 06, 2012, 20:21:08 PM

« forrige - neste »

stjakobs

Denne kom jeg over i sommer. Den lille havfrue i København Vancouver.  De fikk ikke lov å lage en eksakt kopi av originalen.


[attach=1]
"IPCC is a four letter word."

Jostemikk

Der jeg bor har jeg omtrent slitt meg ut på snømåking de siste ukene. De fleste steder i landet er det nå alt annet enn en hvit jul, i hvertfall så langt i førhjulstria. Her er noen vinterbilder jeg tok i januar 2011, og det var så kaldt at kameraet knirket.













Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg kan ikke huske å ha måttet måke så mye snø noen gang som i vinter. Enkelte dager frister det ikke allverden å gyve løs på f..nskapen, og det virker rimelig logisk at det florerer med hjerteinfarkt i forbindelse med kraftig snøvær. Jeg har heldigvis sluppet, men har hatt rimelig ventilflyt noen timer. ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på januar 29, 2014, 16:22:15 PM
Jeg kan ikke huske å ha måttet måke så mye snø noen gang som i vinter. Enkelte dager frister det ikke allverden å gyve løs på f..nskapen, og det virker rimelig logisk at det florerer med hjerteinfarkt i forbindelse med kraftig snøvær. Jeg har heldigvis sluppet, men har hatt rimelig ventilflyt noen timer. ;D

Skaff snøfreser!

Her nærmere Oslo var det snøfritt til midten av Januar, men etterpå har det vært et flott julekort, og freseren har fått prøve seg flere ganger. Snømåking går fra å være et slit til en fryd  ... sålenge du får start på freseren selvfølgelig :-)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Ewer Gladblakk.

Å'fyttifaan, Joste....
Fortsetter detta så må du passe nøye på helsa di mellom snøfondene! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

stjakobs

Som i Trøndelag - også her i Bodøområdet er skiføret fullstendig fraværende i lavlandet.
Men kaldt er det og havis har vi til dels.

[attachimg=1]
"IPCC is a four letter word."

Jostemikk

#51
Himmelen har en uendelig mengde variasjoner takket være at vi bor på en vannplanet. Det at vi bor på en vannplanet kan også gi seg noen resultater, blant annet atdet kan bli litt bløtt fra tid til annen. Bildet fra himmelen er bare noen dager gammelt og er fra Østfold. Skybruddsbildet er fra Hedmark 31. juli 2011, og jeg hadde akkurat pakket sekken med termoskaffe og niste for å dra på fisketur. :P

[attachimg=1]

[attachimg=2]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

stjakobs

Tok en biltur Bodø - Kristiansund med sommerdekk sist helg. Det var interessant. Til dels heftige snøbyger underveis, men ikke glatt på veien(e).

Bildet er tatt da jeg nærmet meg fergeleiet Halsa - Kanestraumen.

[attach=1]
"IPCC is a four letter word."

Jostemikk

#53
I følge Wikipedia skal det ikke kry av sangsvaner i Norge, og de som hekker her er sjeldne i det området av landet jeg holder til.

SitatDe hekker på Island og i de arktiske delene av Skandinavia og Russland. I Norge hekker de helst i Finnmark og Troms, men enkelte hekkende par har blitt observert så langt sør som i Østfold. Hekkingen foregår i myrer og sumpområder, helst ved åpent vann. Sangsvanene er svært sky i hekketiden. Begge kjønnene bygger reiret, som ofte blir benyttet flere år på rad. Hekkingen begynner i april eller mai. Hunnen legger 4 til 6 egg som ruges i 30 dager før de klekkes.

For noen år siden fant jeg hekkende traner i et område der traner ikke hekker. Nå fant jeg sannelig hekkende sangsvaner der det så og si ikke forekommer hekking. Jeg så i det hele tatt mye fint i dag, og skulle gjerne ønske jeg hadde hatt et 400-objektiv. Får legge inn en V75 i morra...

[attachimg=1]

I et annet skogstjern var det kvinender. Gutta og jentene holdt seg i hver sin ende. Kanskje de har gått lei den hemningsløse vårorgien? Her er gutta:

[attachimg=2]

Dette er to av jentene:

[attachimg=3]

Da jeg kjørte hjem kom denne røya ut i veien for å gruse, selvfølgelig på alt for langt hold. Rett etterpå skremte jeg opp flere storfugl av begge kjønn uten å få noen fotosjanse.

[attachimg=4]

Egentlig var jeg ute for å flaksefinne bjørn. Nok en dag der det ikke gikk som jeg håpet... ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Takk for at du deler de nydelige bildene med oss :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Etter ørten hundre tidligere forsøk av den fullstendig mislykkede sorten, klarte jeg endelig å få knipsa det som må være den mest sky ande-arten som finnes. Eller, jeg har tatt bilder av dem tidligere, men dette er første gang de kan identifiseres som fugl, ikke en form for vannsprut på 150 meters hold som kunne skyldes hva som helst. ;D

Herr og fru brunnakke, ikke overraskende på vill flukt fra fotografen, som ikke har særlig brun nakke, men er kjent som en stivnakke:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Stor husedderkopp kan som navnet tilsier bli rimelig diger, og blant de største edderkoppene vi har. Denne var ikke av de største, og var usedvanlig vrien å få festa til minnebrikka. Den hadde slått seg ned i hjørnet mellom to panelbord på ytterveggen, og som vanlig er når man skal forsøke seg på slite småttinger, blåste det så fælt at det tok flere titalls bilder for å få et bilde som nesten satt munnen i fokus. Den har to kroktenner som ikke kommer særlig godt til syne på dette bildet, og de var tilbaketrukket inn i munnfolden. Trur eg...

[attachimg=1]

Etterkoppen er et trivelig dyr. Verre er det med enkelte insektarter, så som myggene som ga meg sesongens 200 første stikk i går kveld mens jeg venta på solnedgangen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Gårsdagens harde regnskurer fikk edderkoppen på nordveggen til å evakuere en bordgang østover. Det nye spindelvevet den sitter i er festet på overliggerne på stående villmarkspanel. Den bryr seg ikke nevneverdig om en innpåsliten fotograf, og det skal den ha takk for.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Laaangt utpå jordet, selvfølgelig i direkte motlys. Herr og fru Trane. Som hekker i området, til tross for at det ikke hekker traner her. Det vet heldigvis ikke herr og fru Trane, for de har ikke lest ornitologenes versjon av AR5-SPM.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren