Bekymringsmelding

Startet av Telehiv, februar 28, 2013, 09:38:41 AM

« forrige - neste »

Telehiv

I det siste har det utartet med tompratinnlegg på forumet. Et av våre nye medlemmer påpekte eksempelvis til og med at han laget noen skravleinnlegg bare for å nå 80 innlegg.

Da ble jeg faktisk forbannet:

Konsekvensen er at innlegg det er lagt mye arbeid ned i forsvinner raskt ut av frontoppslagene og klimaforskning.com ser mindre begavet ut for lesere som ikke er kjent på forumet og støter på lange haranger med intetsigende innlegg som passer best under hegnars "bare prat"-spalte.

Klimaforskning.com har over lang tid bygd seg opp et image som et reellt klimafaglig forum, som har gitt mainstream juksterere og graftriksere indre uro, og sannsynligvis bidratt til å betydelig dempe både sensasjonskåte journalister og andre opportunistiske småbjerk, met'er og ciceranter: De har lenge visst at de fort får kvalitetsris på stumpen sin på klimaforskning.com

Men hvis denne tendensen vi ser nå fortsetter, vil forumet langsomt miste denne sin møysommelig opparbeidede status.

Jeg vil imidlertid vente med å utbasunere at opptil flere har rykket inn på forumet for nettopp å dytte viktig kritisk stoff nedover og ut av frontoppslagene på diskusjonsforumet. Heldigvis har kloke seoto kontroll med framsiden og artikkelfrontingen der, men det er mitt inntrykk at de fleste brukere går rett på trådene her på debattsiden. Det kan vi også lese ut av at det - i takt med økt andel tompratinnlegg - er blitt langt færre svar/kommentarer på seriøse innlegg. 

NB: Dette er skrevet fullstendig på eget initiativ, og må overhodet ikke tillegges noen av forumforvalterne, som ikke har hatt den ringeste anelse om at jeg skriver dette.

Til slutt: Dersom noen føler at jeg her berører noe viktig og har tenkt å anstrenge seg for å gjøre noe med det, ville det være fint for å holde den frie, intelligente klimadebatt i live her på berget. Gudene skal vite det trengs.

 
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Spiren

Veldig fint du peker på dette Telehiv.  8)
Også jeg ble forbannet.
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

seoto

Takk for en god ytring, Tele! Vi setter pris på at du sier fra. Vi, som admin, er også bekymret, og vår toleransegrense er nådd. Fram til nå har vi stort sett vært heldige på forumet, og har noen få, men ekstremt dyktige medlemmer som er aktive, og slik vil vi gjerne at det skal fortsette. Det er langt viktigere med få, men innholdsrike innlegg, enn side opp og ned med nonsens. Det hender at vi fra den "harde kjernen", der mange også "kjente" hverandre fra AD, kan spore litt av, men da er det mer i "sosialt samkvem"-retningen, og det har vært akseptert, og vi, admin, har også vært med på å spore av. Men den typen avsporinger vi nå ser, er annerledes, og uønsket.

Admin vil bli strengere overfor avsporing. Avsporinger vil bli slettet uten nærmere anmerkninger, men det vil først bli tatt kopi av innleggene, slik at vi ved en tvist kan vise til hvorfor innlegg blir slettet.

Når det gjelder færre svar, føler jeg selv at jeg ofte ikke kan gi noe godt svar, annet enn å takke, siden jeg personlig føler at jeg kommer til kort vitenskapelig sett. Dessuten er det fryktelig stille med seriøse nyheter, det er akkurat som om det som har med klimaforskning har satt seg dønn fast i et spor, og at politikken står i veien for videre utvikling. Og det virker som om politikerne har satt seg dønn fast i sitt klimaspor. Det er som om det må skje noe som til og med MSM føler seg presset til å ta opp.

Inntil videre håper jeg våre trofaste forummedlemmer forsette sin viktige jobb: Komme med nyheter og opplysninger, slik at det er et sted der man kan finne ut hva som virkelig skjer innen klima og klimapolitikk. Og her vil jeg rette en dyp takk til den gode kjernen som har sørget for at nettopp dette skjer :)

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Flott at du tok opp dette, Telehiv. Jeg har ligget på "vent", med håp om at det skulle gå over. Noen antydninger om "skravlingen" har vel også blitt gitt, uten at det er gitt direkte motsvar.

Slik det er nå likner "disse skravletrådene" nærmest på spambombarderte tråder på andre debatt-fora, f. eks. forskning.no (kommentarer etter klimaartikler, som var mulig inntil sommeren 2011), VGD og tidligere Aftenposten Debatt.

Det viktigste og verste er at Forumets troverdighet kan brytes ned, en annen ting er at det er tidsøde å måtte bla seg forbi dette intetsigende utenomsnakket. Å svare er uten konstruksjon.

Så, jeg håper at disse forslagene til kursendring fører til forandring. Hittil er det jo bare debattanter uten andre argumenter, som ironiserer over aktiviteten på Klimaforskning.com. Og slik skal det være, vi ønsker ikke å miste en eneste nysgjerrig, seriøs og åpen leser.    ;)      8)

Telehiv

#4
Stor takk til Spiren, seoto og ebye, som har kommentert meg foreløpig!

Jeg var litt i tvil om det var rett å gi beskjed nå og om jeg faktisk har vurdert dette rett når jeg blir såpass stram i maska, men jeg ser at dere andre også misliker utviklingen.

Kort sagt: Vi skal ikke tåle tendenser til at noen begynner å dra forumet i retning vanlige skravleblogger, vi må tvertimot satse på å dra hverandre opp mot det ypperste av faglig-kritisk klimadebatt.

Før dette skravlet begynte noterte jeg at stadig flere nye, anerkjente og seriøse kritiske røster begynte å legge inn innlegg her. Jeg frykter at mange ikke gidder i fortsettelsen hvis det første de møter er rent sidefyll.

Jeg støtter derfor seoto 100% (eller 107% iht. hockeykøllens matematiske logikk når man ønsker noe veldig sterkt) i at skravl og åpenbare avsporinger slettes. Dersom enkeltpersoner likevel fortsetter med det, bør de bare parkeres/stenges ute med returkort tilbake til VGD, hegnar, o.l.: Det er da for fanden ingen menneskerett å forsøple et seriøst forum mer eller mindre tilsiktet.

Seriøse folk som derimot bidrar med kruttsterk dokumentert kritikk av det vi forumgjengangerne leverer, de skal vi derimot tåle så inderlig vel, og respektere langt inn i aftensangen:

Det er kombinasjonen av frisinnet toleranse for den velbegrunnede kritikk av forumets klimakritiske innlegg (inkludert fra dragonslayers som meg, osv.....) og tilsvarende nulltoleranse for søppelinnlegg som skal gjøre dette forumet interessant og noe å regne med også i framtiden

Merk: Vi har en egen humortråd ("Klimahumor") som har fungert godt til morsomme avsporinger og som jeg ikke har det minste problem med å akseptere, det er når umorsomme/irrelevante ting flytter inn på seriøse tråder at problemene oppstår.

Forumet har for mye opparbeidet kvalitet å forsvare til å la seg degenere til "just another place to hang around" og/eller "just another place that can be raided".... 

Igjen, dette står for min egen regning, og jeg håper jeg tilgis for min tro på at det går an å ha og opprettholde et forum man gleder seg til å gå inn på!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ConTrari

Sitat fra: Telehiv på februar 28, 2013, 09:38:41 AM
I det siste har det utartet med tompratinnlegg på forumet. Et av våre nye medlemmer påpekte eksempelvis til og med at han laget noen skravleinnlegg bare for å nå 80 innlegg.



Da bør man også slå ned på "innlegg" som bare består av " ;D ;D ;D".

Telehiv

Sitat fra: ConTrari på februar 28, 2013, 11:57:12 AM
Sitat fra: Telehiv på februar 28, 2013, 09:38:41 AM
I det siste har det utartet med tompratinnlegg på forumet. Et av våre nye medlemmer påpekte eksempelvis til og med at han laget noen skravleinnlegg bare for å nå 80 innlegg.



Da bør man også slå ned på "innlegg" som bare består av " ;D ;D ;D".

ConTrari,

det er vanskelig å tolke deg her, om du er for eller mot eller nøytral til herværende bekymring?
Vi bør ikke la det henge uavklart i luften hvorvidt vi skal fortsette å tåle den økte skravlefaktoren og avsporingene. Det er det motsatte av det jeg tror vi trenger: Foten tydelig i bakken.

Dersom flest mulig leverer et tydelig standpunkt ifht mitt innspill her, kunne forumadmin. lettere tolket seg til hvor aksepten for tomprat, avsporinger o.l. skal gå.

Jeg har stor tillit til at forumadmin. deretter vil foreta kloke valg om videre reaksjonsform, som forumets medlemmer kan stille seg bak.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Sitat fra: Telehiv på februar 28, 2013, 09:38:41 AM
NB: Dette er skrevet fullstendig på eget initiativ, og må overhodet ikke tillegges noen av forumforvalterne, som ikke har hatt den ringeste anelse om at jeg skriver dette.

Til slutt: Dersom noen føler at jeg her berører noe viktig og har tenkt å anstrenge seg for å gjøre noe med det, ville det være fint for å holde den frie, intelligente klimadebatt i live her på berget. Gudene skal vite det trengs.

Du treffer som vanlig spikeren rett på hodet, Tele. Som seoto nevnte, tar vi nå grep for å stoppe dette.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Telehiv på februar 28, 2013, 12:04:57 PM
Sitat fra: ConTrari på februar 28, 2013, 11:57:12 AM
Sitat fra: Telehiv på februar 28, 2013, 09:38:41 AM
I det siste har det utartet med tompratinnlegg på forumet. Et av våre nye medlemmer påpekte eksempelvis til og med at han laget noen skravleinnlegg bare for å nå 80 innlegg.



Da bør man også slå ned på "innlegg" som bare består av " ;D ;D ;D".

ConTrari,

det er vanskelig å tolke deg her, om du er for eller mot eller nøytral til herværende bekymring?
Vi bør ikke la det henge uavklart i luften hvorvidt vi skal fortsette å tåle den økte skravlefaktoren og avsporingene. Det er det motsatte av det jeg tror vi trenger: Foten tydelig i bakken.

Dersom flest mulig leverer et tydelig standpunkt ifht mitt innspill her, kunne forumadmin. lettere tolket seg til hvor aksepten for tomprat, avsporinger o.l. skal gå.

Jeg har stor tillit til at forumadmin. deretter vil foreta kloke valg om videre reaksjonsform, som forumets medlemmer kan stille seg bak.

Tele, jeg tolker deg slik at du ikke ønsker innlegg med uvesentlig innhold på forumet. Det er en fin tanke som de fleste sikkert kan stille seg bak, men da bør en slik politikk gjennomføres konsekvent, og når man følger en tråd her, og en rekke av "innleggene" består av gjensidig "backslapping" og utdeling av smileys, så mener jeg dette faller inn under kategorien tomprat.

Ikke at jeg har noe imot at det sendes hyggelige meldinger, men skal man fjerne det uvesentlige, bør det gjøres konsekvent. Forøvrig synes jeg det er litt drøyt å slå så hardt ned på et ferskt medlem, som begikk et noe flåsete utsagn.

Slik jeg leste hans innlegg, vitnet det om en person som ikke tar seg selv altfor gravalvorlig, og det kan forumet trenge.

BorisA

Jeg støtter fullt ut Telehiv's bekymringsmelding, MEN jeg mener også at ConTrari stiller helt relevante spørsmål mht til smily's etc.

Og hva med humortråder, der kan det også bli mye tull og tøys.
Det samme med "skål på lørdag"-tråder.
Eller er det ok så lenge vi har egne tråder til dette?

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Telehiv

#10
Con Trari,

takk for presisering og for at du også sporer inn mot et viktig område å ta opp og drøfte med jevne mellomrom: Selve "debattkulturen" vi ønsker og hvordan vi tydeliggjør den.

Hvis jeg forstår deg riktig her (såvel slik jeg har opplevd deg over tid), ville du foretrukket:

1. Å tilstrebe gode, seriøse, kritiske startinnlegg
2. Å gi kritiske, begrunnede svar, kommentarer og oppfølginger
3. Å unngå kosejatting og unødig dill når en god/viktig debatt er i gang, det kan fort bli en avsporing i seg selv (jeg ville for min del tilgitt innslag av "smileyklumper" hvis det kommer fra en som allerede er aktivt med i debatten/den tråden forøvrig på en meningsfull måte, men hvis smileys derimot er eneste "repertoar" må de gjerne strykes for å sette en standard, eller bruke "Klimahumor" til slikt)
4. Tør å si fra når du er faglig uenig, de som ikke tåler det gjør seg selv (og forumet!) en bjørnetjeneste på sikt
5. Holder vi oss til disse grunnprinsippene har vi et supert forum

Forstår vi hverandre riktig da, ConTrari? Og dere andre, er det ikke slik dere også ønsker det?

Når det gjelder det såkalte "ferske" medlem du trolig sikter til, så vil jeg bare anbefale å anvende den gode gamle folkeskikken for fremmedfolk som kom til gards: Man snuser litt i lokalene og på stemningen før man setter munnlæret i gang, for ikke å fornærme både vert og gjester (i riktig gamle dager kunne man faktisk få hodet kappet av for å synde mot denne regelen). Da blir man i gode hjem tatt varmt imot, og får et godt liv i
det fellesskapet. Det er aldri for sent - i rause hjem - å vise at man har forstått den regelen.

Det er neppe intelligensen det står på her, det er overholdelse av kjørereglene (forsiktig Tele-smiley)

PS: Ser at BorisA stiller noen gode, konkrete og relevante spørsmål mens jeg skrev dette, dette bør vi også sette en standard for. Vi er vel ikke flere "gjengangere" på forumet enn at denne debatten her trolig vil gi klare indikasjoner på løsninger til slutt? Som de mindre faste brukerne lett klarer å snuse seg til er forumstandard?
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Amateur2

Honnør til Telehiv!

Jeg var også begynt å bli smått irritert over innlegg bare for innleggets skyld og innlegg med manglende eller høyst aparte budskap i forhold til tråden eller trådens diskusjon, eller forsåvidt hele forumets hovedintensjon.

At det blir sidesprang i en tråd er vel ikke til å unngå, særlig fordi det ofte oppstår behov for å avklare forhold knyttet til trådens hovedtema, men det er viktig at vi ikke lar den typen sidesprang dra av gårde og ødelegge for hovedbudskapet.

Vi må heller ikke bli så firkantede at det ikke skal være lov å gi honnør når noen har levert et bidrag som har bidratt til å øke ens kunnskapsnivå eller forståelse. Det bør imidlertid være tilstrekkelig om en eller to gjør det ...
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Obelix

Jeg er helt enig med hva Telehiv skrev i trådstarten!
'Blomsten' og 'den andre' hadde etter mitt syn en særegen interesse i å vinkle trådene vekk fra fokus. 'Blomsten' har vel et langsiktig perspektiv??? (kreasjonisme) -  Uansett, temaene hørte mer under egne tråder enn der hvor de ble skrevet.
No fear for the real men! No hope for the scared!

Brattbakkallen

#13
Telehiv:

"I det siste har det utartet med tompratinnlegg på forumet. Et av våre nye medlemmer påpekte eksempelvis til og med at han laget noen skravleinnlegg bare for å nå 80 innlegg.

Da ble jeg faktisk forbannet:

Konsekvensen er at innlegg det er lagt mye arbeid ned i forsvinner raskt ut av frontoppslagene og klimaforskning.com ser mindre begavet ut for lesere som ikke er kjent på forumet og støter på lange haranger med intetsigende innlegg som passer best under hegnars "bare prat"-spalte."

"En av våre nye medlemmer", er altså meg og jeg legger meg helt flat.

Jeg mener at dette med forumets image utad er veldig viktig. Jeg drev innom her lenge før jeg registrerte meg. Det siste gjorde jeg nettopp fordi jeg syntes dette var noe ganske mere seriøst enn f.eks. VGD. Og så begynner jeg å ødelegge sjøl, noe av det første jeg gjør.

Huff.

Unskyld! Nå som andre har tatt meg i nakken, skal jeg gjøre det sjøl også. En her, Con Trari (?) var vel inne på noe med at jeg ikke tok med sjøl så høytidelig.

Det skal være visst, men jeg bør jo ta andres meninger høytidelig for det.

I skammmekroken med deg, BBK. Og bli der en stund.
:-[

BBK



Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Bebben

Sitat fra: BorisA på februar 28, 2013, 12:33:56 PM
Jeg støtter fullt ut Telehiv's bekymringsmelding, MEN jeg mener også at ConTrari stiller helt relevante spørsmål mht til smily's etc.

Og hva med humortråder, der kan det også bli mye tull og tøys.
Det samme med "skål på lørdag"-tråder.
Eller er det ok så lenge vi har egne tråder til dette?

Støttes. Som du sier er det forskjell på tråder. Hva med å ha en "uten en tråd", eller etter mønster fra en hockeytråd på AD om jeg ikke husker feil, "Den totalt useriøse klimatråden"? Kunne jo blitt gøy!

Det er en vanskelig balansegang, men generelt synes jeg det må være plass til f.eks. litt spøk, noen smileys osv, men dog ikke regelrett avsporing av trådens tema.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!