Chiefio om E-Cat - The fat lady sings

Startet av Jostemikk, mai 23, 2013, 16:03:45 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Jeg antar at Chiefio, heretter Smith, antyder at den lubne dame synger svanesangen til en fullstendig korrupt kraftbransje, styrt og eid av like korrupte oligarker, velsignet av like korrupte politikere, beskyttet av et MSM eid av de allerede nevnte oligarker. Jeg er ikke like optimistisk som Smith, av årsakene akkurat nevnt, noe jeg kommer tilbake til. Her er litt grunnleggende om kaldfusjon og de som står bak.

Smith: E-Cat Found To Work By Independent Investigators

Først litt om E-Cat, eller energy catalyzer, mest kjent som kaldfusjon.

SitatEnergy Catalyzer
From Wikipedia, the free encyclopedia

The Energy Catalyzer (also called E-Cat) is a purported cold fusion or Low-Energy Nuclear Reaction (LENR) heat source built by inventor Andrea Rossi with support from physicist Sergio Focardi. An Italian patent, which received a formal but not a technical examination, describes the apparatus as a "process and equipment to obtain exothermal reactions, in particular from nickel and hydrogen".

Rossi and Focardi say the device works by infusing heated hydrogen into nickel, transmuting it into copper and producing heat. An international patent application has received an unfavorable international preliminary report on patentability because it seemed to "offend against the generally accepted laws of physics and established theories" and to overcome this problem the application should have contained either experimental evidence or a firm theoretical basis in current scientific theories.

The device was demonstrated to an invited audience several times, and commented on by various academics and others, but was not independently tested. In October 2011 Mark Gibbs of Forbes observed: "until a verifiably objective analysis is conducted by an independent third party that confirms the results match the claims there's no real news". In May 2013 he responded to a paper by scientists from Italian and Swedish Universities: "But much to my ... surprise, a report by credible, independent third parties is exactly what we got."

Professor Ugo Bardi of the University of Florence, noting contradictory claims made by Rossi regarding the emission or non-emission of gamma radiation, the location of a supposed factory – in Florida, or not in the United States at all – and the fact that some of his supporters are apparently deserting him, said "...the E-Cat has reached the end of the line. It still maintains some faithful supporters, but, most likely, it will soon fade away in the darkness of pathological science, where it belongs".

Kort og godt, de sprøyter oppvarmet hydrogen inn i nikkel, og denne prosessen produserer voldsom varme når nikkelet blir omdannet til kobber.

Før jeg går videre til den uavhengige konklusjonen og bekreftelsen om at kaldfusjon har den påståtte effekten, må jeg skrive litt kort om motarbeidende krefter bak alle nyvinninger innen kraftproduksjon, ofte hånlig karakterisert som ville konspirasjonsteorier (hørt beskyldningen tidligere fra mektige folk som vil beskytte seg selv?).

Nicola Tesla arbeidet utfra en annen innfallsvinkel, men uttalte skråsikkert at det var nok fri energi i jordsystemet til å hjelpe hele jordens befolkning til bedre helse, økonomi og alt annet som kan være med å bygge opp en lettere og mer rettferdig tilværelse for folk flest. Han opplevde problemer med å få patenter, hans patenter ble kjøpt opp av "myndighetene", hans laboratorium eksploderte og brant ned, og stort sett ble hele hans person skjøvet inn i glemselen, unntatt hos våpenindustrien, som høyst sannsynlig har benyttet Teslas arbeide og oppfinnelser til prosjekter alt annet enn til beste for menneskeheten. Det er makta som rår. Rikdom gir makt. Absurd rikdom gir fullstendig makt. En uniform makt som bare tilsynelatende dreier seg om frie kapitalkrefter, frie markeder, fri konkurranse osv. Fakta er at det er kapitalkreftene som styrer regjeringer, ikke motsatt. Det finnes mange eksempler på statsledere som har forsøkt sette seg mot disse kreftene, og for å konkludere svært moderat, må man kunne si at ingen av dem oppnådde særlig suksess.

Et annet eksempel på hva som skjer når de motarbeidende kreftene får herje uimotsagt av MSM og regjeringer, er det som har skjedd med de som er for dyktige, for kreative, er Joseph Newman. Han har jeg linket til tidligere, og her er en film om hans oppfinnelse. En oppfinnelse anbefalt av NASA-ingeniører og andre forskere, ingeniører og andre som har satt seg inn i hans oppfinnelse.




Heller ikke Newman har vært helt på bølgelengde med patentkontoret i USA, og det meningløse har skjedd at hans egen hjemmeside har lagt ut egenproduserte videoer som de har lastet opp på Youtube som forklarer hvordan hans energiproduserende maskin fungerer, hva hele hans patent handler om, men Youtube har slettet disse filmene, med henvisning til eierrettigheter! Det har i tillegg vokst fram en hel industri med oppgave å "debunke" alle som forsøker ta opp Newmans oppfinnelse til diskusjon.

Tilbake til den uavhengige, vitenskapelige kontrollen av kaldfusjonseksperimentet til Rossi. Nettsiden som forskningen ble presentert på "finnes ikke lenger", men som så ofte før, blir de som leter på Wayback-macine belønnet, og det som kommer nå er kopiert fra forskningen og artikkelen til Smith.

SitatE-Cat Found To Work By Independent Investigators
Posted on 23 May 2013 by E.M.Smith

With a h/t to Sera for pointing me at this article (with honorable mention for Ralph B and a Forbes article):

http://arxiv.org/abs/1305.3913

It links to this PDF that is the report of the folks who reviewed the Rossi E-Cat:

http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1305/1305.3913.pdf

Indication of anomalous heat energy production in a reactor device
containing hydrogen loaded nickel powder.
Giuseppe Levi
Bologna University, Bologna, Italy
Evelyn Foschi
Bologna, Italy
Torbjörn Hartman, Bo Höistad, Roland Pettersson and Lars Tegnér
Uppsala University, Uppsala, Sweden
Hanno Essén
Royal Institute of Technology, Stockholm, Sweden

So a pretty good selection of folks looking at it.

ABSTRACT

An experimental investigation of possible anomalous heat production in a special type of reactor tube named E-Cat HT is carried out. The reactor tube is charged with a small amount of hydrogen loaded nickel powder plus some additives. The reaction is primarily initiated by heat from resistor coils inside the reactor tube. Measurement of the produced heat was performed with high-resolution thermal imaging cameras, recording data every second from the hot reactor tube. The measurements of electrical power input were performed with a large bandwidth three phase power analyzer. Data were collected in two experimental runs lasting 96 and 116 hours, respectively. An anomalous heat production was indicated in both experiments. The 116-hour experiment also included a calibration of the experimental set-up without the active charge present in the E-Cat HT. In this case, no extra heat was generated beyond the expected heat from the electric input. Computed volumetric and gravimetric energy densities were found to be far above those of any known chemical source. Even by the most conservative assumptions as to the errors in the measurements, the result is still one order of magnitude greater than conventional energy sources.


Looks like it's real.

It's hard to fake an order of magnitude of excess heat over 116 hours...

The tests held in December 2012 and March 2013 are in fact subsequent to a previous attempt in November 2012 to make accurate measurements on a similar model of the E-Cat HT on the same premises. In that experiment the device was destroyed in the course of the experimental run, when the steel cylinder containing the active charge overheated and melted.

So "control issues" with thermal production to the point of melting steel... Um, I think that's pretty strong evidence just on its own...

You just gotta love the understated way things are put in academic papers...

The partial data gathered before the failure, however, yielded interesting results which warranted further in-depth investigation in future tests. Although the run was not successful as far as obtaining complete data is concerned, it was fruitful in that it demonstrated a huge production of excess heat, which however could not be quantified. The device used had similar, but not identical, features to those of the E-Cat HT used in the December and March runs.

Besides some minor geometrical differences, in the E-Cat HT used for the November test the charge in the inner cylinder was not evenly distributed, but concentrated in two distinct locations along the central axis. In addition, the primer resistor coils were run at about 1 kW, which might be the cause of the ensuing device failure. For these reasons, a more prudent reactor design was chosen for the test held in December and March, by distributing the charge evenly along its container cylinder, and limiting the power input to the reactor to 360 W.


It's damned hard to melt a steel cylinder of any size with just 1 kW. Make it hot, sure. Melt it? Not usually... Make a nice room heater, but not melting. Something else was going on, for sure.

Jeg vil nødig kopiere mer fra Smiths artikkel, og oppfordrer følgelig til et besøk og grundig lesing på hans egen blogg ved å klikke på linken øverst i dette innlegget.

Jeg antar det er på sin plass å oppfordre alle til å tenke grundig gjennom mange ting relatert til klimasaken i forbindelse med det jeg har presentert i dette innlegget. Hva er det AGW-alarmistene krever? Er det ikke en omlegging til karbonfri kraft og karbonfri økonomi? Hvor tror dere det egentlige ønsket om dette kommer fra? Har forsøkene på denne omleggingen via solcellekraft, vindmøllekraft og annet ført til billigere og mer tilgjengelig energi? Jeg svarer selv, og svaret er nei. Det har vært en usedvanlig vellykket kampanje for å tappe enda mer penger fra folk. Produsentene av denne "grønne" kraften har gjennomsubsidier og økt pris pr. kilowatt-time tjent mer pr. krone investert enn noen annen form for kraftproduksjon, i hvertfall sett opp mot mer moderne økonomi. Dette bør få enhver til å tenke seg ekstra godt om når det gjelder AGW-alarmistenes beskyldninger om at det er skeptikerne som er sponset av Big Oil. Fakta er jo at det er alarmistene som har nytt godt av slik økonomisk sponsing. Har olje- og kraftbransjen selv produsert både alarmistenes slagord og sak?

Det sier seg selv, og jeg tviler på at noen i det hele tatt gidder bruke energi på å motsi det, at fri og svært billig energi til hele verdens befolkning er en meget stor, økonomisk trussel mot dagens eiere av verdens største kraftselskaper. Har denne energien forlengst blitt oppfunnet, demonstrert og dokumentert? Hvis dette er tilfellet, konkluder selv, for jeg er ingen sannhetsforvalter, kun en sannhetssøker med alle de menneskelige brister som finnes i litteraturens A-Å, hva sier dette i så fall om hvem som hele tiden har vært økonomiske og politiske pådrivere for klimaalarmismen? Sett over kaffen, finn fram ei pakke kjeks, og sett dere ned og tygg, foruten kjeks, på de fullstendige konsekvensene av denne saken hvis kaldfusjon og annen såkalt fri energiproduksjon allerede er utviklet og tilgjengelig gjennom noen få års produksjonsutvikling for kommersialisering.

Jeg legger ved forskningspublikasjonen i PDF-format. Kan være greit å ha den liggende, for ting har det med å bli borte fra Internett, også fra Wayback Machine.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Takk for et interessant innlegg. Jeg har lest en del tidligere på Internett om disse tingene, men siden min forståelse av dette ligger på bortimot et lavmål, så forstår jeg ikke helt hva det dreier seg om, men jeg vet at mange viktige oppdagelser blir stoppet på tegnebrettet.

Et ordtak som sjelden tar feil, er:

Følg pengene!

I dag er det viktigere enn noen gang, fordi vi har fått en global pengestrøm.
Hvor ender til syvende og sist det meste av alle milliardene vår regjering sender ut i verden?

Det er ikke menneskehetens beste som står i høysetet til kapitalkreftene og deres lakeier :(
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Du kom meg jamen i forkjøpet, Joste!

Jeg har hatt denne linken noen dager
http://ecat.com/files/Indication-of-anomalous-heat-energy-production-in-a-reactor-device.pdf

Tror det er samme som du har lagt inn kopi av. Har lest litt, men ikke alt. Interessant, meget interessant.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Jeg ble tipset om en interessant blogg, og har perifer kjennskap til hvem han er. Det betyr blant annet at jeg vet at hans tidligere arbeidsplass var relevant i forhold til det han skriver. Dette er interessant som bare pokker, og det handler om stoff som allerede er presentert i denne tråden.

Jeg siterer bare litt av dette innlegget. Klikk på linken for å lese hele saken.

Tjodavik.no - Energisjokk

SitatDet neste energisjokket?

Veien vil være kort til ubegrenset tilgang på miljøvennlig og rimelig energi, hvis eksperimenter med såkalt lavenergi kjernereaksjon (LENR) fører frem. Konsekvensene for norsk økonomi kan bli dramatiske. Politisk initiativ er påkrevet.


Det dreier seg om utviklingen av en form for brenselceller (bedre: "energiceller") hvor hydrogen forenes med nikkel under avgivelse av varme. Prosessen krever elektrisk oppvarming og styring, men varmeavgivelsen er altså betydelig høyere enn inngangsenergien. Typisk varmeavgivelse for testinstallasjonene ligger på noen få kilowatt i form av varmt vann, og større effekt kan oppnås ved sammenkobling av enheter. Prosessen har ikke et akseptert teoretisk grunnlag, og ulike forsøk på forklaring har hittil ikke blitt godt mottatt i de rådende miljøene for teoretisk fysikk. Men eksperimentelle resultater dukker opp fra flere hold. Det ansees nå vitenskapelig godtgjort at varmen som genereres i cellene ikke skyldes noen kjemisk prosess, men oppstår ved en kjernefysisk reaksjon. Herav en av betegnelsene på fenomenet: Low Energy Nuclear Reaction (lavenergi kjernereaksjon - LENR. Reaksjonen er imidlertid ikke av det kjente slaget for fisjon (deling) eller fusjon (sammensmelting) av atomkjerner. Det inngår ingen radioaktive substanser eller radioaktiv stråling i reaksjonen, slik man ellers kjenner for kjernereaksjoner. Ingen miljøkonsekvenser. Ingen ustyrlig kjedereaksjon; prosessen er sikker. Praktisk utforming av ulike varianter av cellene synes å kunne gjøres enkelt og rimelig. Råvaretilgangen er ikke noe problem. Med én prosent av verdens nikkelproduksjon og ubetydelige mengder hydrogen kunne – meget teoretisk – hele verdens energibehov dekkes. - Med slike utsikter, hva er så hindringene?

Utviklingen er som sagt eksperimentelt drevet, ut fra ulike oppfatninger om den underliggende fysikken. Dette har medført at fremdriften styres, og hemmes, av oppfinnerinteresser. Hemmelighold dominerer. Patentering har vist seg vanskelig fordi søkerne ikke kan gi teoretisk forklaring på hva som foregår. Ønsket om hemmelighold har også hemmet gjennomføringen av uavhengig kontrollerte tester som kan kaste bedre lys over virkemåten, men noen slike tester blir utført. Flere selskaper og forskningsorganisasjoner er aktive. To eksempler med ulik tilnærming:


  • Brillouine Energy Corporation (BEC) drives av Robert Godes, en velkvalifisert fysiker. Godes har utviklet en teori for prosessen og får oppmuntring fra noen anerkjente forskere. Hans teori forklarer ikke alt, men gir grunnlag for styringen av hans energicelle. Cellen avgir foreløpig 2-3 ganger mer energi enn det som kreves for å holde prosessen gående. En produksjonsprototyp er nå under testing ved Stanford Research Institute (SRI). Hvis dette faller positivt ut, vil konstruksjonen lisensieres til produsenter av fyrkjeler, etter hvert på global basis.


  • ECAT – Leonardo Corporation drives av Andrea Rossi, en egenrådig mann med et noe plettet rykte. Han har samarbeidet med en nylig avdød professor i teoretisk fysikk, og har etablert et samarbeid med svenske Elforsk og forskere ved Universitetet i Bologna om testing av hans energicelle. Tre celler – suksessive forbedringer – er testet med omfattende instrumentering. Testrapportene er offentlig tilgjengelige og preges av faglig tyngde og grundighet. Et hovedresultat er verifisering av at varmeproduksjonen i cellene langt overstiger mulige kjemiske prosesser, og derfor bare kan tilskrives en kjernereaksjon. En særegenhet ved Rossis løsning er anvendelsen av en hemmeligholdt katalysator (hjelpestoff) som er meget virksom i prosessen. Et potensial for høyere virkningsgrad er demonstrert. Testingen finansieres av svenske bedrifter gjennom Elforsk. Svenske bedrifter har også posisjonert seg for rettigheter, og et eksperimentelt anlegg på 1 MW bygges i en container for utprøvning i Sverige. Vattenfall (Sveriges Statkraft) følger utviklingen.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren