Rar stein

Startet av Smiley, juni 19, 2014, 16:44:37 PM

« forrige - neste »

Smiley

Hvordan blir disse til?

Jostemikk

Det var en snåling, Smiley! Hvor stor var den?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Smiley

Den er en av tre slike som er dukket opp under arbeid med å lage sykkelsti i Mekjarvik Rogaland. De er ca 1 meter i diameter og de blir brune etter at de har vært våte. Alle tre dukket opp med ca 50 meters mellomrom og alle tre er ca like store. Det er tydelig et høyt jerninnhold siden de blir rustfarget i kontakt med vann. De er nesten helt kulerunde.

Jostemikk

#3
Både snålt og morsomt dette her, Smiley. Jeg kan ikke noe om fenomenet. Leste meg opp litt angående de steinene du finner mot slutten av dette innlegget:

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,1485.msg32403.html#msg32403

Fant ikke ut allverdens matnyttig, kanskje bortsett fra at både mennesket og naturen har problemer med å skape "perfekte" sfærer, selv om det jo var nettopp det hagl-tårnet til Nitteda Ammonisjonsfabrikk gjorde. Samme prosessen kan vel vanskelig ha skjedd med steinen du har tatt bilde av, hvis den ikke var ei rødglødende jernkule som falt i havet til rask avkjøling.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Jostemikk. Du har jo lagt ut bilder av runde steiner i samme tråd som du linket til ovenfor (men linken førte meg ikke til de bildene). Her er bildet:

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Takk for bildelinken, seoto. Er rart du ikke kommer til innlegget, for jeg sjekket det nå, og jeg kommer til rett innlegg. Det er imidlertid "litt" langt. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren