Bumerke ditt?

Startet av ebye, oktober 23, 2011, 22:34:27 PM

« forrige - neste »

ebye

Sitat fra: seoto på november 26, 2011, 23:40:56 PM
Eller kanskje det var bumerkeklubben? ;)

Takk for påminnelsen seoto, en skal være forsiktig med å la tankene løpe av med seg!

Heretter blir det Bumerke og Bumerkeklubben.

Bebben

Sitat fra: ConTrari på november 26, 2011, 23:44:15 PM
Sitat fra: seoto på november 26, 2011, 23:40:56 PM
Eller kanskje det var bumerkeklubben? ;)

OT: A propos bu; noen som husker hvor dette sitatet er brukt i populærkulturen:

"På Vossevangen, der vil eg bu, der veks det klyver yver heia."


hm....

"Me heve fengje forskarar til middag!"

"Sidan de fann hønsa, utnemner eg dykk til distriktsveterinærar!"

og

"Hei du! Hev det kome nokre nye songar sidan "På Vossevangen"!

Det var nok den med Donald og firkant-eggene, ja...
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Bebben på november 26, 2011, 23:50:20 PM


OT: A propos bu; noen som husker hvor dette sitatet er brukt i populærkulturen:

"På Vossevangen, der vil eg bu, der veks det klyver yver heia."


hm....

"Me heve fengje forskarar til middag!"

"Sidan de fann hønsa, utnemner eg dykk til distriktsveterinærar!"

og

"Hei du! Hev det kome nokre nye songar sidan "På Vossevangen"!

Det var nok den med Donald og firkant-eggene, ja...
[/quote]

Bravo, A1 og Bebben! Primærkunnskapen sitter ennå i skallen  ;D

seoto

På Vossevangen - ja, den husker jeg fra barneskolen! Det var en av de obligatoriske. Jeg trodde den opprinnelig var nynorsk (Hulda Garborg), men så viser det seg at den opprinnelig var dansk:
http://nn.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5_Vossevangen_der_vil_eg_bu
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Konstaterer at A1 var litt kjappere- han slo meg med noen sekunder.

Men det kan jo hende at innlegget mitt ble forsinket pga ekstremvær på Vestlandet eller ekstremtåke på Gardermoen. :)

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på november 27, 2011, 00:20:35 AM
Konstaterer at A1 var litt kjappere- han slo meg med noen sekunder.

Men det kan jo hende at innlegget mitt ble forsinket pga ekstremvær på Vestlandet eller ekstremtåke på Gardermoen. :)

Da må vinneren kåres på bakgrunn av serverens plassering :-) Samtidighet for ulike geografiske lokasjoner er ingen enkel sak.  :o
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på november 27, 2011, 00:36:34 AM
Sitat fra: Bebben på november 27, 2011, 00:20:35 AM
Konstaterer at A1 var litt kjappere- han slo meg med noen sekunder.

Men det kan jo hende at innlegget mitt ble forsinket pga ekstremvær på Vestlandet eller ekstremtåke på Gardermoen. :)

Da må vinneren kåres på bakgrunn av serverens plassering :-) Samtidighet for ulike geografiske lokasjoner er ingen enkel sak.  :o

Såda, såda barn, boller og brus til begge  :)

Bebben

Sitat fra: seoto på november 27, 2011, 00:00:59 AM
På Vossevangen - ja, den husker jeg fra barneskolen! Det var en av de obligatoriske. Jeg trodde den opprinnelig var nynorsk (Hulda Garborg), men så viser det seg at den opprinnelig var dansk:
http://nn.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5_Vossevangen_der_vil_eg_bu

Det visste jeg ikke gitt... takk for linken.

Ellers ser gjendiktingen bra ut.

Om dialekten: Under mitt siste besøk på Voss for et par år siden så det ut til at uttrykket "eg heve fengje" (tilsv. engelsk: "I have got") som jeg alltid har digget, er på vei ut og overlever bare i omlandet. Jaja.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Bebben på november 27, 2011, 01:20:48 AM

Om dialekten: Under mitt siste besøk på Voss for et par år siden så det ut til at uttrykket "eg heve fengje" (tilsv. engelsk: "I have got") som jeg alltid har digget, er på vei ut og overlever bare i omlandet. Jaja.

Urbanismen seirer på alle fronter  :D

seoto

SitatOm dialekten: Under mitt siste besøk på Voss for et par år siden så det ut til at uttrykket "eg heve fengje" (tilsv. engelsk: "I have got") som jeg alltid har digget, er på vei ut og overlever bare i omlandet. Jaja.

Det er litt trist å se at språket utflates - men det er vel slik det blir når språket påvirkes på så mange måter og i så hurtig tempo. Jeg synes det begynner å bli veldig store endringer, spesielt etter at vi fikk data og pc-er - og mange ord som ikke eksisterte i vårt språk. Ellers prøver jeg fortsatt å venne meg til at et engelsk ord vi for lenge siden hadde blitt fortrolige med å bruke - service - også kan skrives sørvis. ;) Livet - og alt det innebærer, er i en evig bevegelse. Så får man henge på så lenge man kan ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: seoto på november 27, 2011, 01:54:47 AM


Det er litt trist å se at språket utflates - men det er vel slik det blir når språket påvirkes på så mange måter og i så hurtig tempo. Jeg synes det begynner å bli veldig store endringer, spesielt etter at vi fikk data og pc-er - og mange ord som ikke eksisterte i vårt språk. Ellers prøver jeg fortsatt å venne meg til at et engelsk ord vi for lenge siden hadde blitt fortrolige med å bruke - service - også kan skrives sørvis. ;) Livet - og alt det innebærer, er i en evig bevegelse. Så får man henge på så lenge man kan ;)

Hver generasjon opplever det samme, vi holder oss til hva vi engang lærte, og misliker nymotens språksprell. Språkmessig er vi som regel dypt konservative. I lang tid ble f.eks. jass skrevt jazz og uttalt på engelsk, de som likte den musikken må ha blitt svært frustrert over å høre at en så spenstig lyd skulle rime på "dass".

Fotball gikk også gjenom flere faser, fra rent engelsk uttale, via "futt-ball" til dagens "foppall".

Men hvorfor den stakkars bokstaven "C" skal være så fryktelig unorsk, har jeg aldri forstått  :)

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på november 25, 2011, 22:40:56 PM



[/quote]

Du, ehh, Jostemikk, tastet du inn mine personopplysninger da du søkte etter denne illustrasjonen ???

ebye

Hvis det er riktig, oppfordrer jeg ufaufa, dagfinn, Josik og BorisA til å søke hjelp hos Jostemikk. Han kan det med personlighetstrekk! Men hem vil de bumerkene likne på?  ;)

Jostemikk

Jeg tar nok ikke sjansen på å karakterisere medlemmer ved hjelp avatarbilder, Bye. Må bli gæli. ;)

ConTrari: Jeg så vel egentlig for meg denne avataren brukt på VGD som et våpen mot trollene. De liker ikke å bli pekt på. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på november 28, 2011, 22:15:49 PM
Jeg tar nok ikke sjansen på å karakterisere medlemmer ved hjelp avatarbilder, Bye. Må bli gæli. ;)

ConTrari: Jeg så vel egentlig for meg denne avataren brukt på VGD som et våpen mot trollene. De liker ikke å bli pekt på. ;D


Men jeg ser mitt alter ego  :o