Flott med mer åpenhet og demokrati!

Startet av seoto, august 01, 2011, 10:47:01 AM

« forrige - neste »

seoto

SitatVoldelige spill fjernes fra butikkhyllene etter terrorangrepet

Coop Norge var trolig først ute i Norge med en slik nasjonal innskjerping. Varehandelsgiganten varslet i det stille sine avdelinger og butikker landet rundt om avgjørelsen allerede søndag. 51 såkalte varelinjer er gjort utilgjengelig for kunder. Dette inkluderer både spill samt produkter som ligner på eller skal fungere som våpen. http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article5684654.ece

Innlegg fra en svenske til samme artikkel:

SitatBra start, Coop Norge. Men jag vet från säkra källor att det här inte räcker. Om ni menar allvar så måste ni fortsätta med att ta bort all rock and roll (eller djävulsmusik, som jag kallar det) också. Samhället har bara blivit värre och värre i takt med att artister som Elvis, Kiss (Knights In Satans Service! Behöver ni mer bevis än så eller???), och Michael Bolton, rullat sina höfter, gjort djävulsdyrkartecken, och låtit sitt hår växa oroväckande långt (man ser ju snart inte skillnad på flickor och pojkar!!!). Ytterligare så kan ni ju inte fortsätta sälja serietidningar. Barn idag vill inte vara som pappa och mamma, de tror att de kan växa upp och bli som Superman, Wonderwoman, och Donald Duck. Och det här med TV och film då? JAG VILL FÖR HELVETE INTE ATT MINA BARN SKA FÅ FYRKANTIGA ÖGON!!! Usch... nej, nu har jag inte tid att skriva mer, jag måste måla klart min "God hates fags"-skylt som jag står och viftar med vid motorvägen, det är ju på tiden att någon bryr sig om barnen.

Jonas Håkansson, lørdag 30. juli kl 07
http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article5684654.ece

Da jeg leste artikkelen var det 73,7% som mente at spillene ikke burde fjernes. Med en styrking av demokrati og åpenhet er det da selvsagt klart at spillene MÅ fjernes i demokratiets navn.

Etter 22.7 har jeg lest mange rare forklaringer på Internett. Nå kommer de fram fra busker og kratt, alle disse offentlig betalte samfunnsforskerne, og uttaler seg som de dårer de er, og verst av alle er de kvinnene som har fått sine posisjoner nettopp fordi de er kvinner! Er de tanketomme? Jeg skammer meg på vegne av mitt kjønn! Jeg liker heller ikke voldelige spill, jeg liker heller ikke at ungdom skal tilbringe så mye tid på spill som enkelte gjør. Men er 22.7 den rette grunnen til å forby spill? De spiller jo rett opp i hendene på massemorderen! Tenk hvor mange frustrerte og sinte ungdommer dette vil skape! Er det hva vi ønsker? Enda flere sinte og opponerende ungdommer? - I demokratiets navn?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Så enig så enig, seoto!  :-\

Om det ikke var tydelig før, så er det tydelig nå at 22/7 brukes (i total forakt for ofrene) av sterke krefter til å svekke demokrati og åpenhet. Aftenposten har for eksempel åpent demontrert sine hensikter idag. Se Fugl Føniks: Mer åpenhet, mer demokrati - eller mer sensur?

Er det dette vi er så stolte av å ha fått til etter 22. Juli?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på august 15, 2011, 00:26:25 AM
Så enig så enig, seoto!  :-\

Om det ikke var tydelig før, så er det tydelig nå at 22/7 brukes (i total forakt for ofrene) av sterke krefter til å svekke demokrati og åpenhet. Aftenposten har for eksempel åpent demontrert sine hensikter idag. Se Fugl Føniks: Mer åpenhet, mer demokrati - eller mer sensur?

Er det dette vi er så stolte av å ha fått til etter 22. Juli?

Jeg setter stor pris på det arbeidet du legger ned for å dokumentere medienes sensur og detronisering av ytringsfriheten. Det frie ord virker å være en trussel, og dette får meg til å tenke mer på "dark ages" enn et åpent demokrati, rett til fri tanke, og et åpent samfunn.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på august 15, 2011, 14:40:18 PMJeg setter stor pris på det arbeidet du legger ned for å dokumentere medienes sensur og detronisering av ytringsfriheten. Det frie ord virker å være en trussel, og dette får meg til å tenke mer på "dark ages" enn et åpent demokrati, rett til fri tanke, og et åpent samfunn.

Takk for det, Jostemikk! Jeg anser sensuren vi opplever fra mediene som et direkte angrep på det åpne samfunnet som alle sier de vil ha, men som pussig nok virker så utrolig vanskelig å praktisere for den fjerde statsmakt.

Sitat fra: WikipediaDen fjerde statsmakt er i Norge og Danmark en betegnelse som brukes om pressen, særlig om dens rolle som kritiker og overvåker.

Dagens medier har misforstått denne rollen. Istedet for å kritisere og overvåke makthavere på vegne av folk flest, mener de seg åpenbart berettiget til å sensurere debattanter på vegne av seg selv. Det er et poeng å dokumentere dette, for de kommer til å blånekte for at det har skjedd.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

"Vårt svar er mer demokrati, mer åpenhet og mer humanitet"

Dette var de fine ordene vår statsminister smykket seg med da hele verdens oppmerksomhet var rettet mot Norge etter den grusomme terroren 22. juli.

Det rispet litt i et skeptisk sinn, tenkte at undre kan jo fortsatt skje, og prøvde å la tvilen komme mistenkte til gode.

Og hvordan har det så utviklet seg etter 22. juli?

Når det gjelder ytringsfrihet, har den blitt innskrenket. Aftenposten var først ute og stengte sin debattsentral uten forvarsel (se her og her. Direkte debatter i forbindelse med artikler ble endret. Nå må alle identifisere seg. I mine ører høres det ut for at politisk debatt er uønsket. Siden vi har hemmelig valg, hvorfor skal da folk plutselig presses til å stå fram med full navn når de diskuterer politikk? Når det gjelder problemer i arbeidslivet, hvem vil vel stå fram med fullt navn? Vi vet at for eksempel varslere er fritt vilt i Norge. Folk får sine liv ødelagt dersom de står åpent fram. (Takk til VG Debatt, som fremdeles holder åpent for en fri debatt.)

Men det var kanskje dette som skulle være åpenhet, at færre tør å kritisere politikk og arbeidsklima (og andre områder) i vårt land?

Demokrati skal jo være folkestyre. Men kan vi virkelig styre noe av politikken - i det virkelige liv? Er det rart at folk ikke gidder å gå til valg - de har så allikevel minimal påvirkning. Velger man pga valgløfter, kan man nesten være sikker på løftene ikke vil holdes. En ytterligere svekking av et levende demokrati er den fryktelige sentraliseringen av politikk som vi nå ser. I kommunepolitikken blir politikerne tvunget til å følge sentrale påbud. Lokaldemokratiet tørker inn. Det er kanskje ikke så rart at de ledende politikerne har vært så hissige på å bruke ordet "demokrati" ved enhver anledning de siste årene. Kanskje de mener at vi vil tro på det dersom vi bare hører ordet ofte nok?

Kan det så bli enda verre? Jo, overvåkingen av oss innbyggere, og dermed også kontrollen over oss, øker i skremmende tempo.

Så da er vi over på overvåking og kontroll. Hvordan henger det sammen med åpenhet og demokrati? Eller er demokrati blitt videreført til en ny form for sosialdemokrati - et sosialdemokrati der det enkelte menneskes rettigheter må ofres på politikernes oppfatning av fellesskapets alter?

Det er to svært interessante artikler i hhv Dagbladet og Aftenposten i dag.

Først Dagbladet. En dyktig skrevet og svært tankevekkende artikkel av Marie Simonsen. Hun er i hvert fall ikke redd for å ytre seg!

SitatSplitt og hersk
Regjeringen vil kvitte seg med enda en brysom vaktbikkje. Nå står Datatilsynet for tur.


Det var ventet. Datatilsynet har i årevis vært en torn i øyet på kontrollerende myndigheter med sitt iherdige forsvar av personvernet. Noen håpet presset ville lette med Georg Apenes' avgang. Apenes var en fryktet vaktbikkje som ikke nøyde seg med å bjeffe. Den som prøvde å liste seg forbi ham, fikk merke hans bitt.

Men etterfølgeren Bjørn Erik Thon har ikke vært enklere å båndlegge. Hans ilddåp ble striden om Datalagringsdirektivet, og selv om Knut Storberget til slutt vant kampen, måtte justisministeren ta telling i debatten.
[...]
Konklusjonen i rapporten er som bestilt, hvis politikerne ønsker en begrunnelse for å bli kvitt en brysom kritiker. Det var den samme framgangsmåten og begrunnelsen som i sin tid ble brukt for å kneble likestillingsapparatets pådriverrolle. At man lener seg på en rapport, gjør det mer uangripelig, men ikke mindre gjennomskuelig.
[...]

Jeg vil anbefale alle å lese denne artikkelen - den er viktig!
"Konklusjonen i rapporten er som bestilt" - veldig klar tale.

Stå på Bjørn Thon! Du er verdig å tråkke i Georg Apenes' fotspor! :)

Regjeringen foretrekker ja-folk som viser blind lydighet. Vi husker vel alle historien rundt ansettelsen av nytt barneombud i 2008. Da ville Manuela Ramin Osmundsen ha inn sin venninne på bekostning av Reidar Jarmann. Men her gikk det for langt, og de måtte ansette Jarmann som var innstilt som nr. 2, etter venninnen Ida Hjort Kraby. Det er en litt morsom underholdende beskrivelse av det på et blogginnlegg her.

Hva skjer når noen kritiserer? Våre politikere takler ikke kritikk. De vil omgis av ja-mennesker.

Aftenposten:

Sitat– Det harmonerer veldig dårlig med det som skulle være regjeringens svar på terrorhandlingen, nemlig mer demokrati og mer åpenhet, at justisministeren forsøker å begrense en advokats ytringsfrihet for å hindre kritikk mot en etat han selv leder, nemlig politiet.

Bør vi akseptere mange topp-politikeres mangel på respekt for oss vanlige mennesker, våre rettigheter og vårt demokrati?

Men så lenge folket får brød og sirkus - og det siste har man så det monner - så har man vel ikke tid til å se hva som skjer og at nettet snøres. Det er så deilig å seile tankeløst med på den store floden ... uten bekymringer. Og kanskje det er like greit?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.