Miljøvennlige hvitevarer

Startet av Bebben, mai 09, 2012, 23:40:27 PM

« forrige - neste »

Bebben

Jeg var den heldige eier av en ypperlig oppvaskmaskin, innkjøpt i 1995, ikke av de billigste men heller ikke av de aller dyreste. Den fikset matrester, inntørket egg osv., gammel dritt, hva som helst, som ingen ting og glass, tallerkener og bestikk kom ut skinnende rent.

For et par år siden fornyet jeg imidlertid kjøkkenet, og min gamle oppvaskmaskin passet rett og slett ikke inn - her skulle det "integreres". Så til tross for at den funket nøyaktig like godt som da den var ny, ble den gitt bort, og en ny ble anskaffet for å "passe inn".

Den nye oppvaskmaskinen er jo fantastisk på den måten at den er miljø- ditt og miljø-datt, altså at den verken bruker vann eller strøm. Og dette er jo gode greier! Hadde den i tillegg vasket, kunne vi virkelig ha snakket... men det gjør den altså ikke. Stadig vekk må oppvasken tas for hånd, enten før den settes i oppvaskmaskinen eller etter at den har vært der. Men lat som jeg er, blir det gjerne heller til at maskinen kjøres to ganger i stedet for en.

Jeg går ut fra at man får noen miljøpoenger når man lager en maskin som ikke bruker strøm eller vann.

Jeg har også en vaskemaskin, arvet etter min kone. Før vi flyttet sammen, hadde jeg en kjempegod maskin av top-load-typen. Den var riktignok 20-25 år gammel, men god som ny - alt rustfritt, skinnende blankt, funket som bare f... på alle programmer og klærne kom ut både rene og hele. Min nye samboer hadde imidlertid en splitter ny miljøvennlig sak, som vasket uten å bruke vann (og dermed strøm). Så hun anvendte matriarkatets feministiske demokratiske diktatur og ga bort min maskin mens jeg var på jobb - noe jeg trakk på skuldrene av den gangen.... men jeg lengter etter min gamle vaskemaskin, for i det nå ikke-lenger-helt-nye miløvidunderet kommer klærne ut med de samme flekkene som de hadde da de ble lagt inn, for ikke å snakke om mine duker med ervervet kattepels.

Løsningen er selvfølgelig å kjøre den en gang eller to eller tre til.

Spørsmålet vedrørende disse hvitevarene er selvfølgelig hvor mye miljø og strøm jeg egentlig har spart. Jeg lurer på om et eller annet miljøhysteri på forbrukersiden rett og slett har gått altfor langt, i den grad at det har gitt oss dårligere produkter enn dem vi hadde før.

Er jeg alene om disse erfaringene?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Vel, iallfall noe i samme gate: Den keramiske koketoppen er så avansert at det blir varmt på platen med bare 3 bevegelser, først trykke PÅ, så trykke PÅ på den valgte kokeflaten, og så KLIKKE seg nedover eller oppover til ønsket nivå.

Det er avansert det! For ikke å snakke om at dette maskineriet er så følsomt at det ofte må gnis og gnukkes en stund før det går med på å reagere.

Før dette ble det benyttet en håpløst primitiv komfyr der man vridde EN knott, og så var det gjort. Primitivt, barbarisk!