Arktiske pattedyr lider av mystiske årsaker

Startet av Jostemikk, mai 17, 2012, 19:45:13 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Muligens er det ikke bare dyra som lider. Folk ser også ut til å ha gått på en uforklarlig smell. Har vi hørt om saken i Norge via MSM? Ja, så vidt, men jeg tør vedde ganske mye på at de fleste av dere ikke har fått med dere denne saken. Det sto ikke bedre til med meg før svært nylig.

Hudirritasjon, sår, håravfall

Saken blir så vidt omtalt på NRK Samenytt - Selsykdom brer om seg i Arktis, men saken er at dette på langt nær kun dreier seg om sel. Isbjørn og hvalross har heller ikke sluppet unna. Mer om dette hos Alaskapublic.org - Polar Bears Show Signs of Mysterious Illness, der det nevnes at veterinærer og biologer klør seg i hodet. De finner ingen parasitter, ingen tegn til kjente virus- eller bakteriologiske infeksjoner.

Piloter og annet flypersonell med lufttid i området lider av samme sykdom

Om dette kan leses litt hos Prisonplanet - Fukushima to Blame For Mysterious Illness Striking Hundreds of Flight Attendants?

SitatHundreds of Alaska Airlines flight attendants have filed a formal complaint about uniforms they suspect might be causing their skin to rash and develop lesions, and their hair to fall out. But based on the timing of the symptoms and their relation to similar symptoms in local marine life and polar bear populations, it appears as though radiation from the Fukushima Daiichi nuclear disaster may also be a potential culprit.

I så fall er dette stikk i strid med både internasjonale og nasjonale strålevernmyndigheters uttalelser om Fukushima

De har som kjent gjort en glimrende jobb med å dysse ned hele Fukushima-saken. MSM har kanskje vært like servile mot myndighetene som de bruker være? Nja, det finnes hederlige unntak, og det kommer jeg tilbake til. Først litt om undersøkelsene som er gjort i de gjeldende områdene i Arktis. Jeg nevnte at de ikke har funnet årsaken til dette, men jeg nevnte ikke at de også har avskrevet stråling som mulig årsak. Ingen forhøyede verdier. Men kan dette stemme?

Fukushima - en ulmende katastrofe?

Først noen grunnleggende opplysninger om fakta. Det er målt forhøyede radioaktive verdier i både Alaska, Arktis, Canada og USA etter den katastrofale tsunamien som førte til fullt havari i atomreaktorene i Fukushima. Og det har skjedd en kjernefysisk nedsmelting. Et Kinasymdrom i Japan om du vil. Og det er på lang nær antatt å være bagatellmessig det som har skjedd.

Tusener av amerikanske barn døde av radioaktiv forurensning fra Fukushimareaktorene?

Dette blir i hvertfall ansett som sannsynlig ifølge forskning. Selv er jeg som kjent en smule skeptisk til forskning generelt, så jeg går ikke automatisk god for akkurat denne. Dann dere et inntrykk selv.

Medical Journal Article: 14,000 U.S. Deaths Tied to Fukushima Reactor Disaster Fallout

Har disse forskerne bare delvis rett, er dette uhyggelig, men kan dette stemme med tanke på hva offisielle myndigheter har fortalt oss? Nei, selvfølgelig kan det ikke det. Problemet er bare at de offisielle myndighetene så og si aldri forteller sannheten, gjør de vel? Her vil jeg benytte anledningen til å minne om hva norske representanter for strålevern fortalte oss nordmenn i forbindelse med Tsjernobylulykken, godt hjulpet av regjeringspolitikere som sammen med ekspertene så rett i NRKs kameralinser og forsikret oss om at dette ikke var noe å være redde for. Hva har kommet fram i ettertid? At noen av de samme nevnte holdt sine egne barn hjemme fra barnehage og skole i ukene etter Tsjernobylulykken. Jeg har også innsideinformasjon om vesentlig høyere stråling etter nedfallet enn vi ble fortalt fra de offisielle talsmenn og -kvinner.

Det bør også nevnes at Det amerikanske strålevernet reagerte slik på denne publikasjonen:

SitatThe Nuclear Energy Institute learned of the event last week and published this attack piece Friday: NEI Nuclear Notes: Note to Reporters: Be Sure to Fact Check Joseph Mangano, Janette Sherman and Robert Alvarez

Litt mer om realitetene i reaktorområdet i Fukushima

Uten at The Guardian en gang tør pirke borti hovedproblemet med reaktor nr. 4, var de tross alt i stand til å komme med dette.

Fukushima reactor shows radiation levels much higher than thought

SitatThe data shows the damage from the disaster is so severe the plant operator will have to develop special equipment and technology to tolerate the harsh environment, and decommission the plant. The process is expected to last decades.

Strålingen er så høy at de egentlig ikke vet hva de skal gjøre, og noen løsning vil ikke være på banen på flere tiår. Det som har skjedd i Fukushima, kan det i realiteten ha vært så katastrofalt at dette er årsaken til den nærmest paniske stengingen av resten av atomkraftverkene i Japan? Hør videre fra The Guardian:

SitatThe other two reactors that had meltdowns could be in even worse shape.

Kan myndighetenes tidlige kjennskap om dette ha vært årsaken til at også Tyskland akutt stengte det de hadde av kjernekraftverk? Gikk det endelig opp for myndighetene også der at ethvert kjernekraftverk er en tikkende, livstruende bombe for livet på jorda? Angela Merkel gjorde i hvertfall ikke dette fordi Tyskland hadde nok kraft og billig kraft fra før av. Hun er så illsint over krafttilstanden i Tyskland at hun for et par dager siden ga energiministeren sparken på dagen. Litt mer fra The Guardian.

SitatTuesday's examination, with an industrial endoscope, detected radiation levels up to 10 times the fatal dose inside the chamber.

Plant officials previously said more than half of the melted fuel had breached the core and dropped to the floor of the primary containment vessel, some of it splashing against the wall or the floor.

Particles from melted fuel have probably sent radiation levels up to a dangerously high 70 an hour inside the container, said Junichi Matsumoto, spokesman for the plant operator, Tepco. The figure far exceeds the highest level previously detected, of 10 sieverts an hour, which was detected around an exhaust duct shared by the number one and two units last year.

"It's extremely high," he said, adding that an endoscope would last only 14 hours in those conditions. When locating and removing melted fuel during the decommissioning process, he said, "we have to develop equipment that can tolerate high radiation".

It's extremely high," he said, adding that an endoscope would last only 14 hours in those conditions. Nåja, det er vel det samme legen fortalte meg, men stemmer dette, er det snakk om en katastrofe i full utvikling. Fullstendig uten at norske aviser og fjernsynsstasjoner forteller oss noe som helst. De har lagt lokk på saken. Dette er også stikk i strid med hva norske offisielle representanter for strålevernet fortalte oss. Jeg forsøkte å uttrykke min bekymring om dette i en debatt-tråd under en kronikk på forskning.no i fjor, men trakk meg ut da jeg aldri har opplevd slik drittkjeft tidligere.

Saken er som den er, og det er bekreftet både fra amerikanske talsmenn og japanske myndigheter at det har vært en del meget store utslipp i havet den siste tiden. Og da går jeg tilbake til veterinærene og biologene som har undersøkt de syke dyrene i Arktis. De som har sagt at det ikke er forhøyede strålingsverdier i dem.

The Huffington Post - Fukushima Radiation Moving Across Pacific Ocean

SitatRadioactive material from the Fukushima nuclear disaster has been found in tiny sea creatures and ocean water some 186 miles (300 kilometers) off the coast of Japan, revealing the extent of the release and the direction pollutants might take in a future environmental disaster.

In some places, the researchers from Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI) discovered cesium radiation hundreds to thousands of times higher than would be expected naturally, with ocean eddies and larger currents both guiding the "radioactive debris" and concentrating it.

Sel, hvalross og isbjørn er på toppen av næringspyramiden. Jeg regner med at alle forstår hva det innebærer i denne saken. Hva med strømforholdene i Stillehavet i tiden under og etter katastrofen som rammet Japan? Havstrømmene har ført alskens rask med seg fra Japan til det amerikanske kontinentet i månedene etter jordskjelvet. En container med en motorsykkel, et par joggesko på egenhånd. Fotballer og båter i drift. De som følger med her på forumet har nok også fulgt med på disse strømmene i forbindelse med oppdateringer om PDO/ENSO.

Folk og dyr - en ting er i hvertfall sikkert

Isbjørn, sel og hvalross har ikke pådratt seg denne mystiske lidelsen på grunn av kunststoffet i klærne de har på seg...

Ellers er ikke noe som helst sikkert, bortsett fra at vi kan være sikre på at myndighetene juger for oss de gangene de finner det lurt. Noen ganger er dette, om ikke til å forsvare, så i hvertfall til å forstå hvis man legger godviljen til. Et eksempel, muligens dårlig, kan være at amerikanske myndigheter er så redd et press for å stenge amerikanske reaktorer at de velger å holde sannheten på armlengdes avstand. De kan vektlegge sikker kraftforsyning sterkere enn lysten til å informere befolkningen om noe som kan føre til større elendighet enn mangel på ærlig informasjon angående strålingen fra Fukushimareaktorene. Selv undertegnede kan se for seg situasjoner der myndighetene gjør lurt i å legge lokk på sannheten. Er det det som har skjedd denne gang?

Jeg vet rett og slett ikke. Så lenge jeg ikke egenhendig kan være med på målingen av radioaktiviteten stoler jeg i utgangspunktet ikke på noen. Myndighetene stoler jeg i hvertfall ikke på. I ethvert land er de nasjonens største løgnere. På godt og vondt. Men angående akkurat denne saken, om enn tvilende, må jeg erkjenne at jeg tviler ørlite på strålingen som årsak til håravfall og hudlidelser.

Jeg tror det hele skyldes noe annet. Dette til tross for, for å si det som en fleip, at 101 produsenter av radioaktive artikler vi omgir oss med til daglig sier Det må 100 ganger så mye stråling til for å være skadelig som det vårt produkt medfører. Altså den gamle Mange bekker små, gjør en stor Å. Men som sagt, jeg tror årsaken til at isbjørnene nå må bestille parykk på Internett skyldes noe annet. Men jeg har tatt feil før, og at situasjonen i Fukushima er utenfor enhver kontroll virker svært sannsynlig.

Fukushima: The Crisis Is Not Over

SitatThe meltdown and unprecedented release of radiation that would ensue is the worst case scenario that then-Prime Minister Kan and other former officials have discussed in the past months. He warned during his speech at the World Economic Forum in Davos that such an accident would force the evacuation of the 35 million people in Tokyo, close half of Japan and compromise the nation's sovereignty. Such a humanitarian and environmental catastrophe is unimaginable. Hiroshi Tasaka, a nuclear engineer and special adviser to Prime Minister Kan immediately following the crisis, said the crisis "just opened Pandora's Box."

Men med det sagt, er jeg ikke sikker på om jeg stoler på Akio Matsumura heller, til tross for at han har vært FN-diplomat, taler for EU-parlamentet og andre organisasjoner. Det er jo nettopp slike som ham jeg sliter med å stole særlig på. At den forrige statsministeren i Japan underskriver på disse dystre scenarioene gjør ikke saken bedre for meg. Ikke at jeg vet at de juger.

At statsministerens talsmann angående kjernefysikk, ingeniøren Hiroshi Tasaka er like svartsynt, gjør meg imidlertid ørlite urolig. Jeg synes jeg føler en snikende irritasjon på huden både her og der, og håret tør jeg ikke engang ta hardt i.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#1
Det er litt rart det at jeg skrev dette innlegget i går. (Klokka er nå passert midnatt.) Dette står i Aftenposten akkurat nå:

SitatJotunheimen mer radioaktiv enn forskerne har trodd

26 år etter Tsjernobyl-katastrofen er radioaktiviteten i Jotunheimen flere steder i målt til langt over det som er tillatt for matproduksjon.



Angående fotograf og billedtekst:

SitatFerske målinger viser at radioaktiviteten i Jotunheimen var mye høyere enn først antatt etter Tsjernobyl-ulykken i 1986. Fortsatt ligger nivået på 70 kilobecquerel cesium pr. kvadratmeter, godt over det tillatte for matproduksjon.

FOTO: Storrud Simen

Som jeg nevnte i hovedinnlegget i denne tråden, så har vi blitt løyet for hele tiden. Jeg skrev at jeg visste om vesentlig høyere målinger enn det som offisielt ble fortalt oss.

Takk til Aftenposten som tok opp denne saken. Hadde dere bare vært på hugget mye tidligere. I mange år har reinsdyra i fjellheimen i Sør-Norge beitet i seg radioaktivitet fra lav. Og jegere har skutt dyr, og disse er spist av intetanende folk. Også barn.

Dette er bare halve sannheten om forskjellig radioaktivitet i norsk natur. Glem aldri trønderen som tok med seg fisk til måling etter Tsjernobylulykken og fikk streng beskjed om ikke å spise den fordi den lå langt over faregrensen. Da svarte trønderen:

Det var egentlig litt rart, for denne fisken har ligget i fryseren siden lenge før Tsjernobylulykken.

Legger til at målingene jeg har fått vite om ikke er fra Jotunheimen, men fra Dovrefjell. Tall fra rett etter smellen, og verdier målt flere år senere. Det Aftenposten forteller om nå er bare en bekreftelse på det flere har vært klar over i lang tid. Men dere vet hvordan det er når man forsøker å skrive om slikt på nettet, eller fortelle det til folk personlig. Det er nesten så det ikke er verdt strevet å holde på!

Et sitat til fra Aftenposten:

Sitat- Når vi tar hensyn til at noe av nedfallet er vasket ut eller beitet bort, kan vi anta at området hadde ca. 300 kilobecquerel cesium i 1986, sier Skuterud. Det er et høyere tall enn man målte da.

Nei det er det ikke. Det var målingene den gang som ble presentert falskt fra myndighetene.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#2
Nå litt om Dovrefjell, villreinstammen som lever der, og den fantastiske boka som ble skrevet om disse fjellets nomader. Boka heter «Villrein, fra urinnvåner til miljøbarometer» og er skrevet av Terje Skogland, forsker i NINA, utgitt gjennom Bokklubben Villmarksliv/Teknologisk Forlag 1994.

Skogland forteller leseren at reinstammen på Dovrefjell er den siste genetiske ressurs av fjellrein i Europa. Resten er ødelagt av tamreindrift. På Hardangervidda var det for eksempel tamreindrift helt fram mot slutten av 50-tallet. Reinen i Forelhogna – ingen genetisk ressurs som vill fjellrein. Sølen – det samme. Og slik fortsetter det. Og hva har vi gjort med denne lille restbestanden av dyret som sansynligvis var en forutsetning for bosettingen av Norge da isen trakk seg tilbake? Vi har parsellert opp leveområdet deres, tatt fra dem sommerbeitet, sluppet moskus inn, føyset titusener av sauer opp i fjellene til reinsdyra og bombet dem i år etter år grunnet forsvarets skytefelt.

For dere som er interessert i reinsdyra våre, er denne boka et must. Selv må jeg vel ha lest den 8-10 ganger. Den har fulgt med meg som sengelektyre, på dass, kjøkken- og salongbord.

Siste del av Skoglands epilog:

SitatMin første lærebok i økologi av den amerikanske økofilosofen Aldo Leopold, skrevet i 1930, åpnet med: «Å studere økologi er å lære å se sår i naturen

Sårene gror ikke lenger. Som reinen har jeg tatt min sykdom av fjellet og Tsjernobyl, og fortsatt leter jeg etter forståelse for hva vi mennesker holder på med.

Å ha vært der oppe og lært dem å kjenne ga meg en mening som livet her nede så lett lar oss glemme.
Kreftavdelingen RiT, Trondheim, april 1993.

Terje Skogland døde i 1994.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

#3
SitatNå litt om Dovrefjell, villreinstammen som lever der....
Denne "nyheten" har nådd -Dagsnytt atten- også nå, annonseres det i introen til programmet i kveld.
"Får prøve å følge med bedre enn ellers da, siden detta egentlig er veldig-veldig viktig", tenkte jeg....er spent på om jeg klarer det, hele programmet er jo en hel time langt, og ingen nevnte akkurat når innslaget kom! :-\
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Ewer Gladblakk.

Har sett det korte innslaget nå, og lurer jo fortsatt på ganske mye.

Trur kansje at man kunne ha fått flere glorete plakatoppslag hvis man hadde kunnet utnyttet bekkerell-forekomstene i mennesker, dyr og annen bånnvegitasjon bedre til fordel for bla klimaet..?
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

jarlgeir

Jostemikk,

Etter en rask gjennomlesning sitter jeg med inntrykk av at du har samme forhold til atomkraft som klimaalarmistene har til CO2.

Bare en kort tilleggskommentar siden jeg leser en del tyske medier, så får vi ta resten en annen gang.

Angela Merkel er en hyperopportunistisk politiker. Spesielt hver gang (og spesielt i forkant av valg) opposisjonen får en sak som kan gi dem fremgang på bekostning av henne selv, da stjeler hun simpelthen saken deres helt uten hensyn til hva hun selv mente for 5 minutter siden. Umiddelbar stengning av atomkraftverk var fanesaken til de grønne, og etter Fukushima antok dette hysteriske dimensjoner. Frau Merkel la den saken helt død ved rett og slett stenge ned atomkraften. Dermed beholdt hun makten fordi de grønne ikke hadde noen sak lengre. En annen grunn til stengningen var høytidelige forsikringer fra både egen miljøvernminister og diverse grønne klovner både i og utenfor industrien om at grønn energi ville komme online slik at energimangel ikke ville oppstå.

Sist vinter måtte likevel to Tyske atomkraftverk gjenåpne, og de holdt åpne hele vinteren. Dette skjedde uten noen form for fanfarer, og for alt jeg vet er de fortsatt åpne.

En ting til, siden jeg er så godt i gang:
Oslo er bygd oppå skandinavas nest største forekomst av radioaktive mineraler - alunskifter. Hver gang det graves et stort hull i byen (div tunneller, Norges Bank, Dittenhullet som ble tinghus etc) så virvles det opp mye støv fra denne alunskiferen. I 1989 var jeg ute ved ett av disse hullene i forbindelse med et veddemål, og vi brukte geigerteller for å måle strålingen. Jepp, den var ca 4 ganger så stor som målt oppe i de norske fjell, der de slaktet ned reinsdyr grunnet påstått stor radioaktivitet, og nektet salg av denne delikatessen i norske butikker.

Siden den gang har jeg hatt som utgangspunkt at alt som kommer fra de grønne klovnene om atomkraft er vrøvl, pølsevev, forbannet dikt osv osv.

Jeg er rimelig sikker på at dette atomvrøvlet kommer fra klimaalarmister og diverse miljølobbyister som har innsett at klimatrollet deres har sprukket (gått ut på dato), og de har begynt å bygge opp neste dommedagssak. Bare vent, så skal du se at alle klimasjarlatanene begynner å skrike opp om midler til forskning på radioaktivitet osv.


Hva skjer så? (helt utelukket å stoppe å skrive nå)

Visse journaler kommer med skremmende rapporter hvor vi kan studere Nuclear Hockey Sticks.....

Det vil oppstå en debatt om hva som er naturlige strålingssykuser fra alunskifter, bananer og poteter (husk at begge de to siste gir voldsomme utslag på geigertelleren, enkelte vil si katastrofale utslag), og så må dette analyseres opp mot menneskaskapt radioaktivitet. Her trengs det virkelig mye forskning ja, oljefondet kommer til å gå unna!

Den nye Cicero-direktøren kommer til å legge ansiktet i alvorlige folder på NRK, og hevde at de som tviler på dette tror at jorden er flat. SVerne vil gå helt bananas igjen.

FN kommer til å danne Intergovernmental Panel of Atomic Winter, med påstand om at et eller annet må avgiftbelegges og det må innføres kvotehandel. Ellers går verden under.

Det vil dukke opp mengder av bevis etter hvert som man får homogenisert, kvalitetsikret og systematisert observasjonene. Og det vil bli konstruert datamodeller etter velkjente prinsipper med innebygd fyfy og katastrofalt stigende kurver.

Kloke koner vil bekjentgjøre at det er umoralsk å tvile

Så vanker det både Nobelpriser og Sofiepriser til denne gjengen. På tide med en til til Obama, det er jo så lenge siden sist!
Det blir bilder i pressen med utrydningstruede isbjørner med vannskrekk stående på mikroskopiske isflak, og nå er de både radioaktive og gløder i mørket!"

Og så er vi i gang med galskapen igjen......

Vil du virkelig bidra til å dra i gang disse klimaskrullingene med en ny dommedag, Jostemikk?
It's the sun, stupid!

Jostemikk

Jarlgeir.

Det vil aldri skje, verken på dette forumet eller annet steds, at det jeg holder på med skal gå på bekostning av min ærlige, oppriktige mening. Å be meg om noe annet er uhørt. Det er jo nettopp slike holdninger som har ført til klimaidiotiet og annet jeg forsøker bekjempe.

Når det gjelder å ta knekken på alarmistene, så har jeg arbeidet fulltid med det i to år, uten å ha tjent så mye som et rødt øre på det. Og er det dette som er ditt største håp, å ta knekken på klimagalskapen, så har jeg en god idé. Les denne tråden grundig. Absolutt alt som behøves ligger i denne.

Divergensproblemet - et fata morgana

I denne tråden jeg skriver i akkurat nå, ville jeg satt størst pris på om de som deltok var interesserte i de lidelsene tusener av dyr av en eller annen grunn er påført, samt det skremselscenarioet det visselig er, at Japan kan ende opp ubeboelig hvis det kommer et nytt kraftig jordskjelv i området. Kan dette stemme? Hvilke muligheter har resten av verden til å forberede seg på en slik voldsom katastrofe? Hvilke stråleverdier ble vi egentlig utsatt for etter Tsjernobyl osv. Selv kan jeg ikke svaret på dette til det nøyaktige, men det må være av interesse å ta dette opp. Sannheten i en slik situasjon kan umulig være en trussel mot noe som helst av verdi.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 17, 2012, 19:45:13 PM
Muligens er det ikke bare dyra som lider. Folk ser også ut til å ha gått på en uforklarlig smell. Har vi hørt om saken i Norge via MSM? Ja, så vidt, men jeg tør vedde ganske mye på at de fleste av dere ikke har fått med dere denne saken. Det sto ikke bedre til med meg før svært nylig.



Her er det jo svært mange momenter å gripe fatt i, og jeg vil helst være mer generell. Når det gjelder Fukushima, virker det underlig dersom denne katastrofen har merkbar effekt i Alaska, men ikke i Japan? Det bor et meget stort antall personer noen titalls mil fra Fukushima, men hvor er deres strålingsskader? Eller blir dette dysset ned av japanske myndigheter ?  Det tviler jeg på, de er helt ekstreme når det gjelder trygghet i Japan.

Tyskland fremstår av og til som lett hysterisk, de har en sterk trang til å være moralsk korrekte, en trang som truer med å forkludre deres virkelighetsoppfatning. Dersom trusselen om atomkrise er så stor at kraftverkene må stenges, hvorfor er de i full gang i Frankrike, England, Sverige og Finland bl.a.?

Om Japan kan bli ubeboelig ved et nytt superkraftig jordskjelv? Tror ikke det, så lenge deres atomkraftverk er stengt. Og man bør huske på at jordskjelvet ikke ødela Fukushima, det var tsunamien som stanset driften av kjølesystement. Så atomkraftverk som ikke ligger rett i vannkanten burde være sikre nok.

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 18, 2012, 21:46:57 PM
Jarlgeir.

Det vil aldri skje, verken på dette forumet eller annet steds, at det jeg holder på med skal gå på bekostning av min ærlige, oppriktige mening. Å be meg om noe annet er uhørt. Det er jo nettopp slike holdninger som har ført til klimaidiotiet og annet jeg forsøker bekjempe.

Når det gjelder å ta knekken på alarmistene, så har jeg arbeidet fulltid med det i to år, uten å ha tjent så mye som et rødt øre på det. Og er det dette som er ditt største håp, å ta knekken på klimagalskapen, så har jeg en god idé. Les denne tråden grundig. Absolutt alt som behøves ligger i denne.

Divergensproblemet - et fata morgana

I denne tråden jeg skriver i akkurat nå, ville jeg satt størst pris på om de som deltok var interesserte i de lidelsene tusener av dyr av en eller annen grunn er påført, samt det skremselscenarioet det visselig er, at Japan kan ende opp ubeboelig hvis det kommer et nytt kraftig jordskjelv i området. Kan dette stemme? Hvilke muligheter har resten av verden til å forberede seg på en slik voldsom katastrofe? Hvilke stråleverdier ble vi egentlig utsatt for etter Tsjernobyl osv. Selv kan jeg ikke svaret på dette til det nøyaktige, men det må være av interesse å ta dette opp. Sannheten i en slik situasjon kan umulig være en trussel mot noe som helst av verdi.

Ha...humm...dessverre pirrer slike nyheter min humor mer enn min frykt. I USA er jo Bald Eagle et slags nasjonalsymbol -kan Alaska nå få sitt eget; Bald Pilot? (Motto for begge: "Hårløs i høyden")

Men mer seriøst: Hvor er skadene hos mennesker etter Tjernobyl, her i landet? Og hvor mange ble egentlig drept, båd eumiddelbart og i eterkant, i Ukraina av denne katastrofen? Her er et etter mitt syn behov for et skeptisk blikk, for det virker som om det kan være rom for tvil om de høyeste anslagene. Ikke så ulikt saken omkring DDT.

jarlgeir

Jordskjelv vil fortsette å forårsake katastrofer, uansett om vi har atomkraft eller ikke. Arealer vil synke i havet, og hva så?

Det som er verdt å merke seg er at de i Japan ikke fulgte sikkerhetsrutinene, og at kombinasjonen av jordskjelv og tsunami gjorde at atomkraftverkene plutselig befant seg i en teknologisk ørken. Med den gamle typen kraftverk som ikke stenger seg ned automatisk ved feil, så vil dette være et problem, og derfor bør gammel teknologi erstattes av ny snarest mulig.

Hver dag utsettes vi for strålingsverdier mye høyere enn Tsjernbyl hver gang vi spiser en potet eller banan. Hvilket betyr, bare glem det. Du kaster bort tid på tull. Hvis det finnes en strålingstrussel i Norge så heter den Radongass.

Når det gjelder dyr som lider så skjer det hele tiden, akkurat som mennesker lider et eller annet bortgjemt sted. Skal man ta dette inn over seg får man et kort liv.
It's the sun, stupid!

Jostemikk

Jarlgeir, nå skriver du mye rart. I det første innlegget ditt i denne tråden ba du meg bekjempe uærlighet med samme mynt. Nå sier du at vi mennesker har mer å frykte fra jorda selv enn mye av den galskapen vi finner på. Skal vi bekjempe radongass? Skal vi bekjempe havet også da, slik at vi ikke skal drukne? Bekjempe stup, slik at vi ikke faller utenfor og slår oss bedervet eller i hjel? Dette blir jo en helt absurd måte å tenke på.

Hvis dyrene i Arktis lider av noe vi mennesker har skylda for, er det galt å avskrive det som et problem ikke verdt å nevne. Ikke verdt å tenke på. Ikke verdt å forsøke å løse.

Vi mennesker gjør en helt forbannet stor mengde med idiotiske ting som går ut over både oss selv og uskyldige utenforstående, enten du liker å tenke på det eller ikke. Men jeg er enig med deg, og regner med at du får et langt liv. Men jeg skal fortelle deg en hemmelighet. Før eller senere havner vi alle samme sted. Fram til det får du velge din sti, så velger jeg min, så får vi heller ta en pils og diskutere videre når vi har nådd endestasjonen. Hvis de har pils der, da.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på mai 17, 2012, 19:45:13 PM
Først noen grunnleggende opplysninger om fakta. Det er målt forhøyede radioaktive verdier i både Alaska, Arktis, Canada og USA etter den katastrofale tsunamien som førte til fullt havari i atomreaktorene i Fukushima. Og det har skjedd en kjernefysisk nedsmelting. Et Kinasymdrom i Japan om du vil. Og det er på lang nær antatt å være bagatellmessig det som har skjedd.

Beklaget at jeg er seint ankommet, men det skjedde da ingen kjernefysisk nedsmelting i Fukushima? Reaktorene ble skrudd av slik de skulle. Men de fortsetter å produsere varme i dager etterpå. Problemet var at kjølingen av denne prosessen var avhengige av elektriske pumper, og disse ble slått ut av tsunamien. Reaktorbeholderen sprang ikke lekk, det slapp ikke ut radioaktivitet.

I samme bygning ble det lagret brukte brenselsstaver som lå til avkjøling i bassenger. Pga. de ødelagte vannpumpene fordampet etter hvert vannet og H2O spaltet seg til Hydrogen + Oksygen, en blanding kjent som knallgass. Denne eksploderte og ødela 2 reaktorbygninger, og noe radioaktiv Jod slapp ut. Såvidt jeg husker har radioaktiv Jod en halveringstid på 8 dager (?) sammenlignet med tusenvis av år for det som slapp ut fra Tsjernobyl (Cesium).

Meg bekjent er det ikke dokumentert noen nedsmelting av kjernereaktor på Fukushima, ei heller dramatiske helsekonsekvenser for befolkningen i Japan eller andre steder.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på mai 20, 2012, 17:55:07 PM
Sitat fra: Jostemikk på mai 17, 2012, 19:45:13 PM
Først noen grunnleggende opplysninger om fakta. Det er målt forhøyede radioaktive verdier i både Alaska, Arktis, Canada og USA etter den katastrofale tsunamien som førte til fullt havari i atomreaktorene i Fukushima. Og det har skjedd en kjernefysisk nedsmelting. Et Kinasymdrom i Japan om du vil. Og det er på lang nær antatt å være bagatellmessig det som har skjedd.

Beklaget at jeg er seint ankommet, men det skjedde da ingen kjernefysisk nedsmelting i Fukushima? Reaktorene ble skrudd av slik de skulle. Men de fortsetter å produsere varme i dager etterpå. Problemet var at kjølingen av denne prosessen var avhengige av elektriske pumper, og disse ble slått ut av tsunamien. Reaktorbeholderen sprang ikke lekk, det slapp ikke ut radioaktivitet.

I samme bygning ble det lagret brukte brenselsstaver som lå til avkjøling i bassenger. Pga. de ødelagte vannpumpene fordampet etter hvert vannet og H2O spaltet seg til Hydrogen + Oksygen, en blanding kjent som knallgass. Denne eksploderte og ødela 2 reaktorbygninger, og noe radioaktiv Jod slapp ut. Såvidt jeg husker har radioaktiv Jod en halveringstid på 8 dager (?) sammenlignet med tusenvis av år for det som slapp ut fra Tsjernobyl (Cesium).

Meg bekjent er det ikke dokumentert noen nedsmelting av kjernereaktor på Fukushima, ei heller dramatiske helsekonsekvenser for befolkningen i Japan eller andre steder.

Dette er også mitt inntrykk. Fukushima hadde såvidt jeg husker 1. generalsjons teknologi, som ligger evig langt bak det som nå kreves i nye anlegg. Kritikken bør først og fremst rettes mot at det ikke var noen krav om oppgradering av anlegget.

Jostemikk

Aftenposten - Japansk radioaktivitet i tunfisk utenfor USA

SitatAmerikanske forskere har oppdaget at tunfisk har tatt med seg radioaktiv forurensning fra Japans ødelagte atomkraftverk til USA.

Dette er første gang forskere har funnet at en så stor vandrende fisk har båret med seg radioaktiv forurensning over en så lang strekning, nesten 10.000 kilometer. Den mektige tunfisken kan bli 450 kilo tung (kilde: wikipedia).

- For å være ærlig, vi ble nærmest forskrekket, sier Nicholas Fisher ved Stony Brook-universitetet i New York, en av forskerne som mandag rapporterte om funnene sine i the Proceedings of the National Academy of Sciences.

Angående et par av kommentarene i denne tråden. Fra Wikipedia:

SitatThe Fukushima Daiichi nuclear disaster (福島第一原子力発電所事故 Fukushima Dai-ichi ( pronunciation) genshiryoku hatsudensho jiko?) is a series of equipment failures, nuclear meltdowns, and releases of radioactive materials at the Fukushima I Nuclear Power Plant, following the Tōhoku earthquake and tsunami on 11 March 2011.

...In the hours and days that followed, reactors 1, 2 and 3 experienced full meltdown.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#14
VG - Nedsmelting i tre Fukushima-reaktorer

SitatNedsmelting i tre Fukushima-reaktorer

Brenselsstavene i tre av seks reaktorer på Fukushima Daiichi-verket er rammet av nedsmelting, bekrefter operatøren.


Kjernekraftverket ble skadd i jordskjelvet og tsunamien 11. mars, og nedsmeltingen skjedde kort tid etter naturkatastrofen, opplyser eieren TEPCO.
Det vekker reaksjoner i Japan at opplysningene om nedsmeltingen først blir gjort offentlig over to måneder etter ulykken. Arbeidere jobber fortsatt med å forhindre at radioaktivt vann slipper ut av reaktorene og få anlegget under kontroll.

Eksperter forsøker fortsatt å forstå hvordan hendelsene utspant seg på kraftverket og situasjonen kom ut av kontroll etter skjelvet og tsunamien. FNs atomeksperter har innledet en gransking av hendelsene.

Et år etter denne artikkelen i VG, er situasjonen den samme. En pågående nedsmelting som man antar vil være umulig å stoppe på flere tiår.

Som om ikke dette skulle være nok, er det reaktor 4 med plutonium og 1500 brukte og ubrukte brenselstaver, og myndighetene i Japan innrømmer å ikke være i nærheten av å ha situasjonen under kontroll.

I artikkelen står det at de arbeidet for å hindre ytterligere lekkasjer til havet. Nå et år senere, vet vi at disse lekkasjene er et økende problem. De har ikke klart å begrense noe som helst.

Kongeriket Norge er en tung økonomisk investor i Fukushima-anlegget gjennom blant annet Oljefondets rikdommer. Sett dette i sammenheng med dette. I det minste verdt å tenke på?

Hvordan skal vi IPCC-skeptikere kunne kreve ærlighet fra vårt lands forskere og politikere, hvis vi ikke slår knallhardt ned på det som har skjedd under og etter at Fukushima-reaktorene gikk i lufta?

Husker dere det amerikanske krigsskipet som lå og overvåket situasjonen noen sjømil av land de første timene ette uhellet i Fukushima-reaktorene? Kommanderende på skipet opplyste at de måtte evakuere i all hast grunnet radioaktiv stråling. Representanter for de amerikanske militære styrker er ikke akkurat kjent for å være hysteriske for litt "normal" radioaktiv bakgrunnsstråling.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren