Skremselspropaganda i Norge

Startet av Telehiv, oktober 31, 2011, 10:00:12 AM

« forrige - neste »

ebye

Takk for den Klovne-linken, Bebben.    ;D

Klimahavforskermiljøet i Norge snakker om "forsuring" ved at pH-verdien i havet har gått ned med 0.1 pH-enhet, fra pH = 8.2. Normalområdet er pH = 8.2 - 8.0, eventuelt variasjoner i området pH = 8.4 - 7.8! En kan bli sur av mindre!    ;)

I intervjuet med Børsheim, se link i forrige post, omtales den mengde CO2 som blir tatt opp i havet, i løpet av 20, 30, 50 år, når innholdet av CO2 i atmosfæren øker, som nå



Det Børsheim tilsynelatende har glemt, er at CO2 felles ut som CaCO3, når CO2-innholdet øker. Skolerte geokjemikere kjenner godt til Henry's lov og Massevirkningsloven. De to lovene ordner opp i CO2-balansen.

Jeg regner med at det kommer noen forskningsrapporter i kjølvannet av denne "Klovne-konferansen". Geokjemien i det materialet vil bli grundig gransket, vær sikker.

For de som lurer, her har skeptikerne, også kalt klima-realister, Per Engene og Tom V. Segalstad på laget.

Follow "CO2 in the sea", more to come!    ;)      8)

BorisA

Sitat fra: BorisA på mai 06, 2013, 06:42:53 AM
Nytt klimaalarmistisk innslag på TV2 i dag tidlig.

Her fritt etter hukommelsen:
Forsuringen av havet som vi nå er vitne til vil få store negative konsekvenser i Arktis.
En kvinnelig forsker (Gunnhild? et eller annet) ble intervjuet.
Hun sa visst noe om at det var funnet en klar sammenheng mellom CO2-nivået i lufta og CO2-nivået i havet.
Solhjell var også frempå med en kommentar og sa noe sånt som:
"Det eneste som kan redde oss fra forsuring, havnivåstigning og klimaendringer er at vi reduserer våre cO2-utslipp."

NB! Senere i sendingen kom et innslag fra den virkelige verden.
En bonde fra Østlandet ble intervjuet om den sene våren
Pløying av marka var umulig siden det fortsatt er tele i bakken, og dyra kom ikke ut av fjøset.
Og vi snakker 6.mai!
Og her om samme temaet i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/klima/--Dramatisk-mye-surere-hav-i-Arktis-7194724.html
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Brattbakkallen

Ebye i #1200:
SitatDet Børsheim tilsynelatende har glemt, er at CO2 felles ut som CaCO3, når CO2-innholdet øker. Skolerte geokjemikere kjenner godt til Henry's lov og Massevirkningsloven. De to lovene ordner opp i CO2-balansen.

Det der slo meg også, da jeg leste artikkelen i BT.

Jeg reagerte på denne:

Børsheim sa bl.a. :
SitatVi bruker tanker med sjøvann med riktig temperatur, og så tilsetter vi CO2 i de mengdene vi vet vil bli tatt opp i havet i løpet av 20 - 30 - 50 år dersom ikke noe blir gjort for å redusere utslippene, forteller Børsheim (bildet).

Slike labforsøk er jeg litt skeptisk til. Har man fått med alt som burde være med oppi de tankene for at det hele skal bli realistisk?

Vanskelig å bedømme ut fra en slik avisartikkel, selvfølgelig, men jeg har i bakhodet noe jeg leste om forsøk som i sin tid ble gjort på dette med virkningen av "surere" hav (på koraller, tror jeg). I stedet for å bruke CO2, eller også H2CO3, så brukte man saltsyre (HCl) som tilsetning i vannet. (!).  Dette vitnet vel om enda større huller i kjemikunnskapene enn mine?  ;)

Er det noe mangelfulle kunnskaper om CO2-kretsløpet og tilhørende kjemiske reaksjoner i havet ute og går denne gangen også?

Ja, jeg er glad vi har Tom V. Segalstad og Per Engene å støtte oss på. Og så håper jeg kjemikyndige personer her på forumet følger opp dette.  :)

(Ingen kosmobbing av kjemikere denne gangen altså, Ebye.   ;)  )

BBK


Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Ewer Gladblakk.

"Forsuringen av havet som vi nå er vitne til vil få store negative konsekvenser i Arktis."
SitatEn kvinnelig forsker (Gunnhild? et eller annet) ble intervjuet.
Hun sa visst noe om at det var funnet en klar sammenheng mellom CO2-nivået i lufta og CO2-nivået i havet.
Solhjell var også frempå med en kommentar og sa noe sånt som:
Det eneste som kan redde oss fra forsuring, havnivåstigning og klimaendringer er at vi reduserer våre cO2-utslipp.
osv...
SitatDet er konferanse om hav"forsuring" i Bergen denne uken. Da vil det nok komme en del nyheter, blant annet om klovnefiskens luktesans og CO2.

Detta synes som en lang vei å gå til sunne forhold i Arktis.....spesielt for stakkars "Nemo"!:)
http://no.wikipedia.org/wiki/Klovnfisk
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

ebye

Sitat fra: Brattbakkallen på mai 06, 2013, 12:22:23 PM
Er det noe mangelfulle kunnskaper om CO2-kretsløpet og tilhørende kjemiske reaksjoner i havet ute og går denne gangen også?

Ja, jeg er glad vi har Tom V. Segalstad og Per Engene å støtte oss på. Og så håper jeg kjemikyndige personer her på forumet følger opp dette.  :)
Vær sikker, BBK, dette vil bli fulgt opp.

Tom V. Segalstd er autoriteten på dette feltet, og her er de kjemiske reaksjonene som er involvert når CO2 løses i havet og til slutt felles ut som CaCO3



Det viktigste poenget her er:

Av nettolikningen ser vi at CaCO3 felles ut, og det forbrukes OH- - ioner.

Men, det blir ikke "surere" selv om havet tappes for OH- - ioner. Takket være leirmineraler og andre silikater, har havet et uendelig reservoar av OH- - ioner.

Og dessuten, med 70 % hav av klodens areal, er det visstnok ikke fossilt materiale nok til å bringe pH under 7.0. Dog, den viktigste regulatoren er Massevirkningsloven (Guldberg & Waage), som sørger for, at når det kommer mer CO2 ned i havet, skyves nettolikningen mot høyre.

Le Chateliers prinsipp, åh, det er så deilig å skrive det!

http://no.wikipedia.org/wiki/Le_Chateliers_prinsipp

Alt er kjemi, men kjemi er ikke alt!   :)       ;)        8)

Bebben

Her er kanskje litt mat for deg, ebye:

SitatForsuring av havet.
Kunnskapsstatus for norske farvann
[2010]

Utført av Havforskningsinstituttet og NIVA ved Knut Yngve Børsheim og Lars Golmen "i nært samarbeid med forskere på Geofysisk institutt, Universitetet i Bergen, Bjerknessenteret for klimaforskning og Universitetet i Oslo" på oppdrag fra SFT.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

stjakobs

I artikkelen i Aftenposten sto det også: "Og den mest optimistiske spådommen er at innen noen få tiår, innen enden av dette århundret, vil havet være dobbelt så surt."


Hva er dobbelt så surt i dette tilfellet?
"IPCC is a four letter word."

seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Brattbakkallen

stjacobs i #1206:
SitatHva er dobbelt så surt i dette tilfellet?

Neimen ikke godt å si. Men det låter mye mer skremmende enn f.eks "halvparten så basisk" og det er vel skremselsfaktoren som må optimaliseres?

::) 8)

BBK
Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Obelix

Sitat fra: Brattbakkallen på mai 06, 2013, 16:20:31 PM
Neimen ikke godt å si. Men det låter mye mer skremmende enn f.eks "halvparten så basisk" og det er vel skremselsfaktoren som må optimaliseres?

Bra at BBK bruker riktig terminologi   :)

For som vi vet så er alt over 7,0 PH basisk. Og alt under surt.
Da blir det feil å omtale en reduksjon i basiskheten som at havet blir "forsuret". - Det er fysisk umulig!  Havet kan kun bli forsuret når PH'en synker til 7,0!  Og dit vil vi aldri komme.  Tom V. Segelstad har skrevet at dette scenariet vil aldri inntreffe fordi så mye CO2 finnes ikke her på jorden for å skape en slik endring i havets basiskhet.  (underforstått med henblikk på CO2).

Klima-alarmistene er et særegent folkeslag. De nekter å stole på det de ser! Per Engene har trukket fram de hvite kalk-klippene ved Dover som et synlig bevis på at naturen helt gratis (og helt naturlig) deponerte store mengder CO2.  Hvordan klarer alarmistene å få seg til å tro at naturlige mekanismer som alltid har virket - vil slutte nå, bare fordi vi mennesker lever på denne planeten?

Merkelig "logikk", mener nå jeg!  :P
No fear for the real men! No hope for the scared!

Brattbakkallen

#1211
Fra rapporten som Bebben linket til i #1208:
SitatModellstudier viser at norske havområder kan bli opptil 120 prosent surere mot slutten av dette århundret.

Det var snakk om modellstudier, ja. Det ante meg vel.

Selvfølgelig er det mye mer behagelig å studere slike, enn å hoppe i havet og måle, men er slike modellstudier helt til å stole på?

Forresten:
Hva klinger mest skremmende av "dobbelt så surt" og "120 prosent surere", tro?   :-\

BBK
Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Ewer Gladblakk.

Det som kansje vil redde Solgjel og hans litt lignende, er en heller litt brå tverrvending...synes at det er veldig synd å si det...men :-[
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

BorisA

#1213
Mens Norge fryser, og Europa har nettopp har kommet seg gjennom enda en iskald vinter.
Tele i mai osv, osv, så kjører  TV2 en aldri så liten klimaalarmistkampanje for tiden.

I dag tidlig var Solhjell på plass igjen for å kommentere regjeringens klimamelding.
Ifølge reportasjen og Solhjell hadde vi DRAMATISKE klimaendringer på gang.

Han ramset opp kommende utfordringer:
- Klimaendringer (selvsagt)
- Stigende hav som gjorde det nødvendig med tilpasinger i Norges kystbyer (og det enda landet stiger mye mer enn havet!).
- Flotten ville bli et stadig større problem
- Og drikkevannet slapp heller ikke unna, det ble verre.

Om bare vi i Norge kunne kjøre mer kollektivt, og redusere utslippene våre, så ville situasjonen straks bli bedre.
Men sånn er det vel å leve i i en klimaboble, og være hjernevasket av Cicero og Bjerknessenteret, og uten evne til å sanse den VIRKELIGE verden.

Snakker vi komiske klima-ALI her?



Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Dette er tatt opp tidligere, det dreier seg om "forsuringen" av havet i Arktis. Denne gang er det på forskning.NO via NTB, og nå ble nok Klif-direktøren lykkelig:

http://www.forskning.no/kortnytt/356065

SitatForskerne er bekymret for at det økende utslippet av CO2 vil forurense havet slik at både fiske og andre aktiviteter blir rammet. Havområdene i Arktis er spesielt sårbare.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren