Bøker - forskning, politikk og annet

Startet av seoto, november 09, 2012, 14:14:45 PM

« forrige - neste »

seoto

«FOLKEFIENDER - Om sannhetens pris og vitenskapens sjel» av Trond Skaftnesmo

For noen uker siden kom jeg over denne boken som nærmet seg utgivelse, og forhåndsbestilte den. Jeg vet egentlig svært lite om boken, men tittelem og beskrivelsen fenget meg. Nå fikk jeg akkurat melding om at boken nå er under trykking, og snart blir sendt ut. De sendte med litt tekst fra forordet:

Sitat[...]
Jeg kjenner ikke forfatteren og vet ikke hvorfor han har valgt å stikke hodet inn i dette illsinte vepsebolet. Men han fortjener vår takk. På 172 manussider og med over 200 referanser overbeviser han oss både om nødvendigheten av å stille enkle spørsmål, og om farene ved å gjøre det. I min naivitet tror jeg at han kanskje minnes Arnulf Øverlands dirrende oppfordring:

DU SKAL IKKE TÅLE SÅ INDERLIG VEL
DEN URETT SOM IKKE RAMMER DEG SELV

Tore Midtvedt
Professor emeritus dr. med.
Karolinska Institutet, Stockholm

PS. Da jeg stilte meg selv spørsmålet om hvorfor jeg påtok meg å skrive dette forordet, fant jeg svaret på side 25 i manus, der Helen V. Ratajczak skriver: "Jeg er pensjonist nå. Jeg kan skrive hva jeg vil." DS

Setningen "Jeg er pensjonist nå" er jo noe vi ofte har nevnt når vi har lurt på hvorfor det er så få unge forskere som tør å stå fram som skeptiske til den politiserte AGW-aksjonen.

Jeg lager denne nye tråden under "Om andre ting enn klima", siden jeg ikke vet om ordet klima i det hele tatt er nevnt i boken. Dessuten kan det være greit å ha en tråd der man kan anbefale interessante bøker.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

Det kan jo kansje gå begge veier med både tittelen på boka "Folkefiender", i både for og etterord (?), Seoto.....trur jeg venter litt til du har lest den, og kansje forklarer litt nermere hva dine betraktninger blir, før jeg tør å kjøpe den skjøl...
(Ikke så mye ut i fra sunn skeptisisme, men fordi jeg er evig blakk)! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

ebye

Siden vi er litt utenfor "klima", fikk bare en assosiasjon

Ever Glad Blakk   ;)

ebye

Sitat fra: seoto på november 09, 2012, 14:14:45 PM
Jeg lager denne nye tråden under "Om andre ting enn klima", siden jeg ikke vet om ordet klima i det hele tatt er nevnt i boken. Dessuten kan det være greit å ha en tråd der man kan anbefale interessante bøker.
En kjempeidé, seoto. Uten at dette er noe å trakte etter, forumet får noe skjær av Aftenposten, temalisten utvides - laaaangsomt. Dette er jo et fremragende kulturbidrag, i tillegg til musikken og skålene.

Jeg hadde og har stor glede av galt-bøkene til Gudmund Hernes, der den første er:

Hvorfor alt går galt og andre lover for det moderne menneske.

I denne serien om "alt galt, og alt verre", samlet Hernes lover, som kaster et skrått lys på livet. Det var kjente lover: Murphy's lov, Janteloven og f. eks. Peter's lov. Utover slike kjente lovmessigheter, oppfordret Hernes leserne til å sende inn "sine" lover. Samlingen er en praktfull inngang til livet, med et skrått og humoristisk blikk.    ;)     8)

Ewer Gladblakk.

#4
SitatSiden vi er litt utenfor "klima", fikk bare en assosiasjon

Ever Glad Blakk
En ikke så aller værst assosiasjon det, ebye. :)
Og tar en med fotnotene i hele presentasjonen og innleggene mine her på KLF, så blir det komplett....en helst glad, evig blakk og forvirra landstryker!  :D

Men, jeg er kansje mindre diffus og snubler kansje ikke så mye med så mangt, som før.....etter at jeg fant detta forumet, og alle som gjør det så bra, ivertfall! :)


Ps: Skriveleif og rettetasting....sorry Ebye!  ;)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

Jeg har ikke lest Hernes-bøkene. Kan være fordi jeg i endel år hadde det for travelt til å finne tid for lesning, men kan også henge litt sammen med "Hernes-må-fjernes"-perioden. Sannsynligvis er Hernes mye morsommere som privatmenneske enn hva han var som politiker.

Nå har jeg undersøkt litt nærmere om boken jeg nevnte, og vet mer om hva det handler om. Den skal bli spennende å lese, for problemene den tar opp, og menneskeskjebnene, er jo spøkelser som alltid har forfulgt menneskeheten, og kanskje ikke minst i våre dager. Det ser vi jo på mainstream klimaforskning. Du må ikke si noe som ikke passer og preke makta imot, for da mister du alt og blir latterliggjort. Om man skulle ha rett, spiller mindre rolle.

Faktisk hadde jeg helt glemt at jeg bestilte denne boken, det var et impulskjøp, men nå gleder jeg meg!
Her er hva boken handler om:
http://www.paradigmeskifte.nu/2012/01/folkefiender/
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

#6
SitatForfatteren Trond Skaftnesmo fikk i oktober 2011 et Fritt Ord-stipend for å skrive bok om de tre "folkefiendene"
Bare tre!...?...jeg trudde det var langt flere folkefiender...men det er vel ettersom man helst vil se det med så mangt, det også.....til og med uttapå det dem med fritt ord-stipend bør ta med mellom permene sine...?

Åkkesom, det som selger mest, også utenfor de mest hippolistisk-premierte bokpermene, blir nok no "vettløs gambling", i dag.....mao, vi blir nok det vi aller helst leser....og skjøl er jeg nå villig til å satse minst en ti'er på Skaftnesmo! :)
(Og det bare pga litt nytt menneskeskapt håp!)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Hvem skrev Den daarligste mennesketype har jeg paatruffet blandt half breeds (franskmænd og indianere) og blandingsavkom av lapper og nordmænd.?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Sitat fra: Jostemikk på november 16, 2012, 18:14:49 PM
Hvem skrev Den daarligste mennesketype har jeg paatruffet blandt half breeds (franskmænd og indianere) og blandingsavkom av lapper og nordmænd.?
Mitt tips: Knut Hamsun
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på november 16, 2012, 18:14:49 PM
Hvem skrev Den daarligste mennesketype har jeg paatruffet blandt half breeds (franskmænd og indianere) og blandingsavkom av lapper og nordmænd.?

Jon Alfred Mjøen ?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Amatør1 svarte helt riktig, og det var sannelig godt gjort!

Har lest meg gjennom halve hans Racehygiene (1914) nå. Tenkte det kunne være greit å sette seg godt inn i hans tanker om menneskeavl. Noe er interessant og lærerikt. Noe er åpenbart galt. Mesteparten er svært skremmende. En ting skal Mjøen ha. Han forsto at en arm brukket i voksen alder ikke ble ført videre via arv...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på november 16, 2012, 18:50:51 PM
Amatør1 svarte helt riktig, og det var sannelig godt gjort!

Har lest meg gjennom halve hans Racehygiene (1914) nå. Tenkte det kunne være greit å sette seg godt inn i hans tanker om menneskeavl. Noe er interessant og lærerikt. Noe er åpenbart galt. Mesteparten er svært skremmende. En ting skal Mjøen ha. Han forsto at en arm brukket i voksen alder ikke ble ført videre via arv...

"For tiden samler man nemlig hele det fysiologiske barneproletariat: født døve, epileptikere, aandssvake, vanartede, seksuelt perverse i velindrettede offentlige anstalter, driver dem ut av anstalten naar de er blit forplantningsdygtige, sprer dem ut over landet, fordeler dem paa gardene og inficerer de gode slegter med daarlig arvestof"

Det er vel omtrent slik Holdren og Gro Harlem Brundtland tenker òg?



fra

"Gud har skapat svarta och vita människor,
jäfvulen derimot halfnegeren."

En komparativ analyse av
Jon Alfred Mjøen og Herman Lundborgs
rasehygieniske ideer i Norge og Sverige.
Ca. 1900-1935

Helge Pedersen

Hovedoppgave i historie
Historisk institutt, universitetet i Oslo
Våren 2003

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Ewer Gladblakk.

SitatMesteparten er svært skremmende. En ting skal Mjøen ha. Han forsto at en arm brukket i voksen alder ikke ble ført videre via arv...
Veldig vanskelig å bare være norsk, nå! :-\
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

Det er visst ikke mange som har funnet spennende bøker i det siste ;)

Nå har jeg mottatt boken jeg startet innlegget med, og den virker svært lovende. Det synes å være mange sammenhenger med det som skjer innen klimaforskning. Så det betyr vel at mye innen forskningsmiljøet kan være betent. Man må også der følge mainstream. Og slik har det kanskje alltid vært?

I begynnelsen av boken er det gjengitt et par uttalelser, som passer perfekt inn også i klimasaken.

SitatMaktkritikk blir stadig oftere avfeid som "konspirasjonsteorier". I gamle dager var kritisk journalistikk å grave fram og presentere informasjon om makthaveres falskspill og skjulte aktiviteter. I dag er "kritisk" journalistiskk å gjøre narr av "konspirasjonsteoretikere" som er så sprø at de tror at makthavere driver med falskspill og skjulte aktiviteter.

Trond Andresen, 2012: Oss skrullinger. Klassekampen 02.06.2012.

SitatÅ være for vaksine-sikkerhet betyr ikke at en er anti-vaksine. Det ville være som å kalle noen anti-bilist hvis de støttet Toyotas tilbakekalling av 1,53 millioner biler i 2010 [...] eller å si at noen var imot mat, fordi de protesterte på GMO-mat. Jeg er IKKE mot vaksiner, jeg er mot dårlig vitenskap. Grunnen til at så mange avviser selv muligheten for at vaksiner kan skade, er fordi de tror at dette er sant. Dette er religion, ikke vitenskap. [min uth.]

Lucija Tomljenovic, 24.01.2011: Being pro-vaccine safety does NOT make one anti-vaccine. British Medical Journal, 24.1.2011.

Spørsmålet "Kan vaksiner utløse autisme?" var nok til å ødelegge Wakefields liv, han mistet sin britiske legelisens og endte opp med å ta med familien og flytte til Texas. Det som skremte ham mest med saken var den skråsikkerheten som ble vist - akkurat som innen klimaforskning.

Hva skjer med de forskerne som stiller spørsmål om kvaliteten på klimaforskningen? Er det noen grunn til å tro at det går særlig bedre med dem? Må forskere bli pensjonister før de tør å uttale seg? (Helen V. Ratajczak, PhD: "Jeg er pensjonist nå. Jeg kan skrive hva jeg vil."

Nå gleder jeg meg til å lese boken, for jeg tror den kan gi noen svar på endel ting jeg har lurt på - i et enkelt språk.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Ny bok:

Ingen må få vite
av Mehraz Rafat.

Omtale:
Stortinget etablerer i 1997 Norfund, som skal bidra til utvikling i u-land gjennom investeringer i privat sektor. Virksomheten går strålende – i alle fall blir det rapportert i regnskapet og til offentligheten. En erfaren medarbeider i fondet varsler etter noen år om at tilstanden dessverre ikke er så lys som rapportert. Tap på mange hundre millioner kroner er holdt skjult, det sitter folk fengslet, penger kanaliseres via skatteparadiser, infor¬masjon tilbakeholdes systematisk fra styre og grove organisatoriske represalier iverksettes mot dem som motsetter seg misbruket. Saken lekker til Dagens Næringsliv og utløser en omfattende politisk oppvask. Det sitter en rekke samfunnstopper i Norfund-styret. Nettverket har forgreninger til de fleste partier og kretsen rundt statsministeren. De får det travelt med å tildekke fakta og kvitte seg med varsleren. Fortielse, løgn, kameraderi og ulovlige represalier er virkemidlene. De lykkes nesten.

Hvordan står det egentlig til med korrupsjonen i vårt land? Hvordan går det med de som varsler om ulovligheter og kriminalitet? Har vi et demokrati sterkt nok til å tåle sannheten? Mye tyder på at vårt "demokrati" overhodet ikke tåler sannhet og åpenhet. Har vi merket noen bedring etter 22.07.11? Vi ble jo lovet det ...

Her er sakset fra en kronikk i Aftenposten 22.08.13, skrevet av Nina Witoszek (professor, Senter for utvikling og miljø, UiO), der hun tar for seg denne saken:

Demokratiets selvmord

SitatÅ si fra om kritikkverdige forhold hos mektige personer får gjerne større konsekvenser for varsleren enn for dem som begår overtramp – også i Norge.

Millioner forsvinner
Ingen må få vite er et drivende, ofte irriterende, men svært rystende dokument om hemmelighold, statlig underslag og varslerens tragedie. Forfatteren er en norsk-iransk siviløkonom med en drøm om å redusere fattigdom i verden – aksepterer en ny jobb i Norfund, et statlig fond som bidrar til fattigdomsreduksjon i u-land gjennom investeringer i privat sektor. Men snart oppdager Rafat at Norfunds fargerike sjef er en finansiell Don Quijote. Millioner av kroner sløses bort eller forsvinner i skatteparadiser. Rapporter blir forfalsket og manipulert. Misbruk av penger og inkompetanse blir tildekket overfor Norfunds styre. Og det blir systematisk rapportert om bedre resultater enn det realiteten skulle tilsi.

Les resten i kronikken, det er en sterk kronikk, med blant annet denne uttalelsen, der hun sammenlikner med forhold i kommunisttiden:

Sitat... minner Rafats beskrivelse om det som i kommunisttiden ble kalt "nomenklatur": et produkt av en degenerert arbeiderstat. Nomenklatur betegner en gruppe mennesker som holder ulike sentrale posisjoner i alle sfærer – myndigheter, industri, landbruk, utdanning – og som holder fast ved sin makt og privilegier uavhengig av deres kompetanse eller prestasjoner.

Det kan virke som om de fleste ikke ønsker å vite om offentlig kriminalitet. Det er mye behageligere å skyve det fra seg, helst som "konspirasjonsteorier", og fortsette sin blinde tro til at våre ledere bare ønsker det beste for sitt folk og verden, og aldri ville lyve for oss i viktige saker. Og selvsagt følger de vel demokratiske spilleregler, slik som åpenhet ...? Når skal folk våkne opp til virkeligheten? Vi har hatt så mange varslere, men har vi noen gang takket dem for deres viktige arbeid? Nei, vi lar dem helst gå til grunne, for deres budskap er så forbasket ubehagelig!

Denne boken skal kjøpes, ikke minst for å støtte en modig mann!

Kanskje burde man i samme slengen også kjøpe denne boken:


Korrupsjonskultur, kameraderi og tillitssvikt i Norge
- av Carl August Fleischer
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.