Vintersport på TV - en søndagsbetraktning fra sofaen

Startet av Jostemikk, mars 03, 2013, 12:30:26 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Opp før sola for å følge med på Vasaloppet. To nordmenn stakk tidlig, og dro med seg det som var av svenskekroner delt ut på spurtpunkter. Jeg hadde egentlig en følelse av at dagen i dag ville ende dårlig for våre vinteratleter. Mest etter mottoet at før eller senere må det da begynne å butte? Medaljene har strømmet på i alpint, skiskyting og nordiske grener.

Et godt stykke ut i Vasaloppet oppsto det problemer. Ikke for nordmennene, for der lå brødrene Aukland i ei lita tetgruppe. Problemet var at det var et par kilometer igjen til mål, samtidig som Tora Berger skulle inn til andre skyting i fellesstarten i Kollen, der hun kjempet for sin tredje strake Kollenseier denne helga etter et vanvittig VM avsluttet forrige helg. Og som ikke dette var nok, sto Aksel Lund Svindal på start i super-g på Kvitfjell, for å kjempe om sammenlagtseier i både super-g- og sammenlagtcupen.

Raskt kanalskifte mellom TV2, NRK1 og NRK2, og iløpet av et par-tre hektiske minutter hadde Jørgen Aukland vunnet Vasaloppet, med bror Anders på tredjeplass, Aksel Lund Svindal knust konkurrentene i Kvitfjell, og Tora Berger gått ut i tet etter andre liggendeskyting i Kollen, et løp hun etterhvert vant. Som om ikke dette var nok, gikk etter hvert Laila Kveli inn til gull i dameklassen i Vasaloppet. (Hvem er hun?)

Akkurat gikk starten på VM-femmila.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Endelig fikk vi en ny dimensjon inn i fellesstartrenn. Takk og gratulasjon til en tapper svenske er på sin plass. Dette åpner opp for at andre vil ta samme sjanse i fremtidens fellesstarter.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Twisted Sister

Haha! Skulle hatt TV med Picture in Picture, du! ;)

Her i huset løste vi problemet med å forsove oss. Etter 2 uker i Florida, er vi ikke helt på norsk tid ennå, og vi våknet ikke før 12:15 :( Hadde satt klokka til å ringe i tide til å få med seg Tora gå, men skrudde visst av klokka når jeg trodde jeg trykket på slumre-knappen...

Ble utrolig imponert over svensken på 5-mila i dag! :D Det står stor respekt av det han fikk til i dag!!

Obelix

Det ble en fabelaktig sportssøndag  :D Og jeg var glad for at Johan Olsson tok svenskenes første (og desverre eneste) gullmedalje idag  ;D
Val de Fiemme fikk nysnø flere ganger i løpet av skiVM. Dette ergrer vel 'varmistene', men for oss andre var det fint å se flotte "postkort-motiv" fra den lille italienske byen. Jeg fikk flere ganger lyst til å selv finne fram skiene og legge ut på tur, men jeg satte meg ned til det ble for sent på dagen, he he he....
No fear for the real men! No hope for the scared!

BorisA

#4
Sitat fra: Obelix på mars 03, 2013, 20:33:44 PM
Det ble en fabelaktig sportssøndag  :D Og jeg var glad for at Johan Olsson tok svenskenes første (og desverre eneste) gullmedalje idag  ;D
Val de Fiemme fikk nysnø flere ganger i løpet av skiVM. Dette ergrer vel 'varmistene', men for oss andre var det fint å se flotte "postkort-motiv" fra den lille italienske byen. Jeg fikk flere ganger lyst til å selv finne fram skiene og legge ut på tur, men jeg satte meg ned til det ble for sent på dagen, he he he....
Dette minner meg om et innlegg jeg skrev på vgd:
http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1752012/tittel/skifoeret-i-europa

Sitat:
Jeg er generellt vintersportinteressert og har fulgt med på langrenn, skiskyting, alpint, hopp og skøyter (som har blitt innendørsidrett) i årtier.

Og ofte har arrangementene blitt avlyst pga snømangel, men IKKE i de siste årene. Tvert imot har jeg inntrykk av det er har blitt en sjeldenhet. I år har det vært avlysninger pga for mye snø, ikke for lite.

I helg etter helg ser vi fantastiske bilder fra naturskjønne områder i all sin vinterprakt. Vinteridretten lever i beste velgående, dels  takket være stabilt kalde og snørike vintre i Europa (og ellers i vintersporsdrivende deler av verden) de siste årene.

Dette er altså hva mine "uvitenskapelige" observasjoner forteller meg.
Sitat slutt:
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.