Et godt spørsmål fra Tonyb

Startet av Jostemikk, august 12, 2011, 21:41:23 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

På bloggen til  Judith Curry, stiller Tonyb et meget godt spørsmål til Joel Shore:

Joel

As Co2 is a reasonably well dispersed gas with al parts of the world registering around 380ppm plus or minus 10ppm or so, can you clarify why around 30% of the globe has been cooling for a climatically meaningful period of time -around 30 years or more? Thanks.

tonyb


Ja hvordan kan dette henge sammen? CO2 i ppm varierer nesten ikke i det hele tatt, globalt sett. Allikevel har ca 30 % av planeten opplevd nedkjøling de siste 30 år.

For de som ikke er kjent med Tonyb, så anbefaler jeg alle å lese alt han har skrevet. Han har blant annet en del historiske perspektiv som "mainstream" konsekvent nekter å svare på. :)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Godt spørsmål... men neppe til riktig person.

Hm, men JS svarer at 

SitatHi, tonyb! The effect of CO2 is a fairly small pertubative effect (~1%) on the global radiance balance of the earth.

Såvidt jeg forstår, vil dette kunne gi en watt eller to per kvadratmeter.

Sammenlign dette med f.eks. effekten av den årlige jordbanen, som er på minst 80 w/m2 mellom abhelium (jorden lengst fra solen) i begynnelsen av juli og perihelium (jorden nærmest solen) i begynnelsen av januar.

Eller sagt helt enkelt så er denne mektige kong Carl Oscar II (CO2) en rimelig impotent gammel busemann etter hvert, og dette er den underliggende grunnen til at "klimakrisen" nå er i ferd med å fordampe. Hørte jeg forresten ordet "klima" i årets valgkamp?

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!