1998 - hvor var det varmt?

Startet av Jostemikk, november 27, 2011, 00:19:17 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Jeg snakket om overflatetemperaturen i atsmofæren, Dagfinn. Den som ligger ned mot bakke og hav. Jeg har ingen kjepphest å ri angående denne saken jeg heller, og det er bare å spørre. Det er jo det jeg stort sett har gjort i denne tråden. :D

Ja, det er mye som varmes opp gjennom konduksjon. Tror dette er litt vanskelig via havoverflata, da den alltid er kaldere enn vannet rett under. Samme hvor tynt dette overflatesjiktet er, er det som jeg skrev NØDT til å være kaldere enn vannet rett under. Skal den kaldere overflatehinna overføre infrarød varmestråling fra sitt kalde jeg til det varmere sub-jeg?

Test hårfønertipset jeg kom med. For å unngå direkte oppvarming av glasset, går det an å lage et hull i selve isoporen. Sett hårføneren på full blåst og varme, og se om den er effektiv til å varme opp vann. Er den det har jeg tatt feil, og det vil i så fall ikke være første gang. Kanskje du finner ut at det er mulig å varme opp vannet hvis du lager skikkelig "storm i et vannglass"? ;)

En presisjon: Det jeg mener med den kalde overflatehinna er det samme som skjer når du svetter. Fordampningen gjør huden din kaldere, og også resten av kroppen mister varme. Det er derfor vi svetter når det er varmt. Havet svetter også når det er varmt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren