Her har det vært mange gode diskusjoner om modellering og modellører. I post # 23 finner jeg bl.a. dette:
Men, vi er vel enige om at klimaforskerne preges av en langt framskredet aversjon mot empiriske data, ikke sant? Disse dataene viser jo ikke det de hevder foregår i vårt klima. Derimot henviser forskerne hele tiden til klimamodeller og deres "projeksjoner". Disse klimamodellene er ikke noe annet enn dataprogrammer, og det er enten forskerne selv som programmerer disse modellene, eller de gjør det ikke. I begge tilfeller baserer de seg på resultatene av modellkjøringene.
Jeg tror derfor skillet mellom klimamodell-programmerere og klimaforskere ikke er spesielt sentralt, og hvis det er slik at det finnes et slikt skille, kan det godt hende det er de som lager modellene som har mest oversikt og forståelse, siden forskerne forholder seg til modellenes resultater uansett, så det kan jo være lurt å vite hvilke begrensninger slike modeller har, og det vet de som har laget modellene. Det er dermed ikke sagt at modellene er holdbare.
Det brukes begreper som
projeksjoner og prediksjoner om hva klimamodellene kan fortelle oss om det fremtidige klimaet, f. eks. ved år 2100!
Etter å ha lett litt, fant jeg dette oppslaget her på Forumet fra 2011
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,379.msg4867.html#msg4867Og i denne sammenheng er det spesielt oppslaget i Bergens Tidende som er av interesse:
http://www.climometrics.org/11btdran.pdfHer advarer Daniela Jacobi klimaforskerne mot å fremstå som om de kan varsle eller predikere framtidas klima. Vi holder på med
framskrivinger, sier hun. Og i følge Helge Drange selv, er han spesielt opptatt av å fremheve dette!!
Da er det nok bare jeg som husker feil da, som mener jeg har hørt
projeksjoner og prediksjoner fra norske klimaforskere, opptil flere ganger.
Strengt tatt lurer jeg på om det egentlig er
scenarier de driver med. Da burde forskerne unnlatt å snakke om sannsynligheter. Klimaforskerne burde lagt frem ulike alternativer, og politikerne burde vurdere scenariene, og velge det som var "politisk" mest akseptabelt. Men her gjør klimaforskerne på nytt en kjempebrøler. De skifter hatt på ett sekund, på hatten står det
politiker, og de skremmer i vei. For et klovnesirkus.