Musikk jeg digger!

Startet av Jostemikk, august 30, 2011, 00:02:32 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Jeg gjør noe så sjelen (uhørt?) å bumpe et innlegg i denne tråden. Årsaken er ene og alene aktualiteten i den sensurerte teksten jeg har sitert og uthevet. Jeg håper noen tar seg tid til å tenke litt på hva dette betyr. :)

Sitat fra: Jostemikk på september 22, 2013, 00:47:33 AM
På grunn av en TV-film jeg titter på fra tid til annen i kveld, ble jeg minnet om en av de mer kjente lovløse fra depresjonstiden i USA, Pretty Boy Floyd.

Dette er Woody Guthries The Ballad of Pretty Boy Floyd fra 1939, og Floyd Banner var ikke akkurat mors beste barn, men Guthries ballade er sterkt farget av datidens brutalitet i regi bankene, en rå tid der de drev bøndene fra gårdene sine. Med dette i mente bør dere legge spesielt merke til avslutningen av sangen. De to siste linjene i siste vers er fjernet fra innspillingen.

SitatAnd as through your life you travel
Yes, as through your life you roam
You won't never see an outlaw
Drive a family from their home


Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Sitat fra: Jostemikk på mars 31, 2014, 23:57:00 PM
Jeg gjør noe så sjelen (uhørt?) å bumpe et innlegg i denne tråden. Årsaken er ene og alene aktualiteten i den sensurerte teksten jeg har sitert og uthevet. Jeg håper noen tar seg tid til å tenke litt på hva dette betyr. :)

Sitat fra: Jostemikk på september 22, 2013, 00:47:33 AM
På grunn av en TV-film jeg titter på fra tid til annen i kveld, ble jeg minnet om en av de mer kjente lovløse fra depresjonstiden i USA, Pretty Boy Floyd.

Dette er Woody Guthries The Ballad of Pretty Boy Floyd fra 1939, og Floyd Banner var ikke akkurat mors beste barn, men Guthries ballade er sterkt farget av datidens brutalitet i regi bankene, en rå tid der de drev bøndene fra gårdene sine. Med dette i mente bør dere legge spesielt merke til avslutningen av sangen. De to siste linjene i siste vers er fjernet fra innspillingen.

SitatAnd as through your life you travel
Yes, as through your life you roam
You won't never see an outlaw
Drive a family from their home

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/G4YKUJZI5Bg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Betimelig påpeking, Joste.

Woody ble jo i sin levetid kastet ut av de fleste stater og radiostasjoner og media for øvrig for å synge "the gospel of truth" - ikke helt ulikt skjebnen til mange av dagens IPCC-kritiske aktører  8)

Moderne tilpasningsdyktige artister som vil fram i verden og synger Woodys uoffisielle nasjonalsang "This land is Your land", passer f.eks. behendig på å utelate disse to versene:

....................

As I went walking I saw a sign there
And on the sign it said "No Trespassing."
But on the other side it didn't say nothing,
That side was made for you and me.

In the shadow of the steeple I saw my people,
By the relief office I seen my people;
As they stood there hungry, I stood there asking
Is this land made for you and me?

...........................   
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ageof37

The minut you think you have figured it out... Think again.

Jostemikk

Ettersom jeg allerede har brakt Elvis på banen, (dagens klimalink) tenkte jeg det kunne passe å legge ut en sang fra en Elvis-konsert der Elvis ikke synger selv.

Elvis hadde med seg en del brukbare musikere og korister. Denne gang handler det om de sistnevnte, nærmere bestemt Stamps Quartet ledet av J. D. Sumner, som har prestert den laveste tone noe menneske har prestert på opptak.

For de som ikke føler ubehag ved religiøse tekster, og i tillegg liker vakre mannsstemmer og like vakre harmonier, kos dere med Sweet Sweet Spirit, skrevet av nevnte Sumner.

http://www.youtube.com/v/9Ae5pjIK8lM
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Et av verdens mest undervurderte band.

Van Der Graaf Generator - Undercover Man (1975 Live Belgium)
http://www.youtube.com/v/MJLxYMlfPAs?version=3&amp;hl=en_GB

Jeg var 16 år og fikk ikke denne ut av hodet...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Ofte setter ei låt seg fast i hjernen og blir der ei god stund. Nå lider jeg av denne:

http://www.youtube.com/v/MtUQImH26Bw


Med eller uten musikk, god påske til alle!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

#381
Noen ganger er det "helt ål-reit" med vinter hele året! :)
http://www.youtube.com/watch?v=yaaZzTlMPRQ

Beklager eget kluss i innlegget til å begynne med, men det skulle være i orden nå! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Ewer Gladblakk.

-tenk og være så redd for en kalkun! ;D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

Det er så mye man kan være redd for, Ewer. Selv har jeg aldri møtt en stor kalkun, men husker godt en angrepsivrig hane fra min barndom. Ja, jeg ble redd for den. Den døde ikke av alderdom, for det er vanskelig å kombinere små barn og aggressive dyr, spesielt når de går løse på gårdsplassen. Men det var bare den ene hanen.

Jeg var endel på besøk i Florida for noen år tilbake. I bakhagen var det ofte besøk av et par sandtraner (Sandhill crane). De er totalfredet, og man ble straffet for å være så uheldig å skade en av dem. Det er imponerende fugler. De pleide å spise fra fuglebrettet i hagen, det sto vel drøyt halvannen meter over bakken. Vi sto i ro inne og beundret disse dyrene, vi ønsket ikke å skremme dem. En gang ønsket jeg å se om de var skye. Jeg gikk fra inngangen til huset og rundt til bakhagen, hadde tatt med meg en liten brødbit. Tranefar (jeg antok det var tranefar, siden han var størst) fikk øye på meg. Jeg stoppet opp og han kom et par skritt mot meg. Så gikk jeg et par skritt nærmere ham, og plutselig var det bare en drøy meter som skilte oss. Det var vel da det gikk opp for meg at han egentlig hadde et veldig langt og skarpt nebb, og da tror jeg fantasien løp litt av med meg. Jeg tok rolig noen skritt tilbake, før jeg snudde og gikk. Kanskje han bare ville ha tatt imot mitt lille tilbud om mat. Kanskje han ville hakket meg. Det får jeg aldri vite ;)

Jeg fikk også med meg at dette traneparet en dag dukket opp med sitt lille avkom :)



Det er ikke uvanlig å se dem på byggefelt.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

Det var en trivelig og fin historie, Seoto...en sånn man husker! :)
Har selv gode minner fra en svunnen tid med magisk tranedans på et jorde litt nord for familiehytta ved Glommas bredd....og den dagen jeg glemmer det, er jeg enten død eller helt senil!
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på juni 15, 2014, 03:39:50 AM
....skulle ha skrevet litt mer om vårt eget innerste ønske om å være personlig udødelige, men glemte det i farten....vel, nå er det nevnt! :)

Sitat fra: Amateur2 på juni 15, 2014, 09:53:00 AMHer er du ved kjernen,  grunnlaget for all ondskap, Ewer: Ønsket om egen, personlige, udødelighet.

http://www.youtube.com/v/5L8-FTvSVxs
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

En flott fremføring av Freddie Mercury - en av de aller største :)
Rart å tenke på at nå er det snart 23 år siden han døde.

Jeg tror "Alltid freidig" må ha vært den første salmen vi måtte pugge på småskolen tilbake på 50-tallet. Spesielt har siste vers alltid vært populært:

Kjemp for alt hva du har kjært,
dø om så det gjelder!
Da er livet ei så svært,
døden ikke heller.


Dersom man vet at man har kjempet en uegennyttig kamp for livets sanne verdier, og ikke sviktet seg selv, tror jeg man kan dø i fred og med god samvittighet. Den viktigste kampen i dag er vel fortsatt kampen for menneskehetens frihet fra undertrykkelse.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.