Nå har brorparten av oss fått fordøye meldingen om dette forumets endelikt en liten stund. Nå er det på tide å se fremover - skal vi starte et nytt forum? Jeg føler det er viktig å bevare brukergruppen vi har her. (Eller møtes alle sammen allerede et annet sted også, som jeg ikke vet om?
Hvem er"vi" som skulle kunne restarte et slikt forum med den innsatsen som Jostemikk har bydd på av seg skjøl med for å holde så mye av det det igang på tross av eget liv og helse...?
Unnskyld meg, men jeg tviler, kjære godtfolk! 
Ja, jeg tviler jeg også. Jeg står klar til å ta på meg ansvaret for det tekniske, men jeg har f.eks. ikke tid eller nok kunnskap til å være moderator hvis et nytt forum skulle anta en størrelse og/eller kvalitet som kan sammenlignes med Klimaforskning.com. Ei heller føler jeg meg kompetent til å stå for andre innlegg enn den "lette" sorten (type "Dagens link" o.l.). Det eneste jeg kan gjøre er å stille med plattformen. Gratis, åpent for alle og med lang levetid.
Mulige veivalg:
- En bred profil, med antall underforum omtrent som Klimaforskning.com
- En smalere profil, med mindre om "alt annet enn klima"
- En side som bare legger ut interessante linker til andre sider, med tilhørende (muligens tidsbegrensede) kommentarfelt
- Et forum (ev. underforum) eller en webside der kun definerte eller inviterte "hovedforfattere" kan starte tråder/skrive artikler
- Et forum som starter i det små og utvider seg organisk og (skal jeg tørre å nevne ordet her?) demokratisk

(MERK: Dette var bare noen ideer som poppet opp. Jeg er åpen for alt, inkludert endringer og sammenblandinger av alle punktene jeg har nevnt. Det ene utelukker ikke det andre med mindre det er selvmotsigende)
Noen utkast til formål for et eventuelt nytt forum:
- Med en vitenskapelig forankring forsøke å forklare hvilke mekanismer som styrer klimaet
- Et mål om å opplyse, informere og formidle godt fundamentert kunnskap om miljøet på planeten vår
- Ettergå medias fremstilling av klimasaken
- Sette søkelys på makthavernes beslutninger rundt klima og miljø, både beslutningsgrunnlaget og resultatene
- En arena for kritiske røster som har blitt fratatt sin ytringsfrihet i den offentlige debatten andre steder