Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

ebye

For et par år siden leste jeg en artikkel i Aftenposten: "Det bor en morder i oss alle." Det var en psykolog som skrev det. Saken var, så vidt jeg husker, hva du kunne komme til å gjøre hvis noen tok livet av barnet ditt eller utførte ekstreme overgrep. For ordens skyld, dette var lenge før 22.juli.

Da kan det bli litt av en jobb å skille klinten fra klientene, i barnehagen.   ;)

Jostemikk

Ingen link denne gangen, kun jeg som har kopiert noe jeg har skrevet tidligere. Alle trenger å bli minnet på dette både titt og ofte.

«The common enemy of humanity is man.
In searching for a new enemy to unite us, we came up
with the idea that pollution, the threat of global warming,
water shortages, famine and the like would fit the bill. All these
dangers are caused by human intervention, and it is only through
changed attitudes and behavior that they can be overcome.
The real enemy then, is humanity itself.»
– Club of Rome

«We are on the verge of a global transformation.
All we need is the right major crisis...»
– David Rockefeller,
Club of Rome executive member


The world is now more sophisticated and prepared to march
towards a world government. The supranational sovereignty
of an intellectual elite and world bankers is surely preferable
to the national auto-determination practiced in past centuries.»
– David Rockefeller,
Club of Rome executive member
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Frp ville vært halvert hvis dagens meningsmåling hadde vært et nylig valgresultat.

Med en leder som viker med blikket når det stilles direkte spørsmål om klimasaken, har vært på Bilderberg-møte i USA, de samme folkene som sto bak opprettelsen av WWF, ei søster som har blitt ny leder i WWF Norge. Ja, det høres greit ut. Uklarheter drar sjelden meningsmålingene i været. Ikke det at alternativene til Frp er bedre, men for meg personlig virker Siv Jensen å være gal person til å lede noe som helst.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Det er for mange opportunister blant politikerne. De tror de kan slå seg fram med å snakke folk etter munnen, som alternativ til å stå for noe. På den norske arenaen er samtlige opportunister, om enn i forskjellig grad. SV og FrP er typiske og åpenbare, men de er på ingen måte de eneste.

Desverre finnes det ingen klare opportunist-alternativer i Norge, slik som f.eks. Tsjekkias President Vaclav Klaus for eksempel.
Text of Václav Klaus Heartland Institute Conference Speech
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Hva er det egentlig som skjer innen bank- og finanssystemet? Hvem er det som har kontrollen over bedrageriene? Hvem er skyldige? I dag er det vel egentlig to familier som står bak de største banksystemene? Hva er det de ønsker? Det gjør meg ikke roligere å vite at de er ivrige støttespillere innen AGW-hysteriet.

Det ble nok litt for mange 0-er for den som la inn videoen. Det vi snakker om er en halv trillion US $$. Egentlig ganske mye penger ;)


Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 23, 2012, 14:37:33 PM
Frp ville vært halvert hvis dagens meningsmåling hadde vært et nylig valgresultat.

Med en leder som viker med blikket når det stilles direkte spørsmål om klimasaken, har vært på Bilderberg-møte i USA, de samme folkene som sto bak opprettelsen av WWF, ei søster som har blitt ny leder i WWF Norge. Ja, det høres greit ut. Uklarheter drar sjelden meningsmålingene i været. Ikke det at alternativene til Frp er bedre, men for meg personlig virker Siv Jensen å være gal person til å lede noe som helst.

Høyre og Frp beiter på mye av de samme gressgangene, og med rekordoppslutning for Høyre, er det naturlig at Frp svekes. Men andre målinger viser andre tall. Uansett er det valgdagen som teller.

Her er min spådom, og kom gjerne med deres tips også:

Ap 31, H 28, Frp 18, Krf 5, V 5, Sp 6, Sv 4, Rødt 1, Andre 2.

Jeg synes ikke Siv Jensen er noen spesielt dårlig leder, å overta et så stigmatisert og sprikende parti som Frp er en giga-jobb uansett. Og å "hoppe etter Hagen" krever is i magen. Men hva er det med Bilderberg egentlig? Blir man automatisk hjrenevasket ved å delta på slike møter?

Siv Jensen er ikke den som fronter frps klimastandpunkt, og jeg tviler på om partiet kommer til å svinge i retning alarmisme. Men det er godt mulig de ikke ønsker å plaske for mye i badekaret heller, med tanke på regjeringssamarbeid og fordi de er klar over at klima er en ikke-sak i alle tilfelle.

seoto

Kannibalisme i Miami?  :o

Miami Police Shoot, Kill Man Eating Another Man's Face

the naked man they shot was trying to chew the face off another naked man, and refused to obey police orders to stop his grisly meal, which one source now claims included his victim's nose and eyeballs. ...
Aguilar said the officer saw what the man was doing, and ordered him to stop. He said the man growled at the officer, and then returned to his meal.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: Amatør1 på mai 28, 2012, 00:40:33 AM
Sitat fra: seoto på mai 28, 2012, 00:29:31 AM
Kannibalisme i Miami?  :o

Huffda. ManBearPig?

Ja, hvorfor ikke - noe må jo ha skadet hans hjerne ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Mange bekker små kan gjøre en stor og giftig å ...

Dagens første dusj, og sannsynligvis er klor den eneste giften som påvirker kroppen. Men håret skal vaskes. Shampoen holder seg sikkert innenfor grensene for tillatt dagsdose med giftige kjemikalier, den er jo godkjent. Litt bodylotion, gir behagelig og myk hud, og også her holder de skadelige stoffene seg innenfor tillatt dose. Så litt hudkrem - også godkjent. Litt "beskyttelse" under armene? Det ga jeg meg med for tiår siden, huden min sa nei, og håret under armene forsvant for godt.

Gleder meg til frokost! En god kopp kaffe. En snev av dovenskap gjør at jeg velger pulverkaffe, og der har de ingen økologiske tilbud, men hvor mye gift kan man egentlig sprøyte ut over kaffebønnene? Det gå nok bra! Jeg drikker mye vann, siden jeg har kuttet ut all brus, og ettersom vannet mitt kommer fra en bra kilde, er smakløst og uten farge, velger jeg bort tanker om klor og tungmetaller. - Og en liten brødskive - hvor mye gift kan de egentlig sprøyte ut over kornet vårt? Dessuten inneholder dagens brød så mye mer enn bare korn - og de kan da vel ikke sprøyte alle de frøtypene som benyttes? Det holder seg sikkert innenfor hva som er skadelig på daglig basis. Geitost, nøkkelost og egg er mitt vanligste pålegg. Jeg velger å tro at det er absolutt minimalt med gift i osten, orker rett og slett ikke å sjekke nærmere, og jeg kan jo velge økologiske egg - men hvorfor i all verden trenger disse eggene å være så ekstremt blasse i fargen? De var da ikke det tidlig på femtitallet da de ble fôret ganske så økologisk ut fra den gamle metoden. Den gangen de fikk lov til å gå fritt ute og nappe fra bakken om sommeren og fikk kanskje til og med noen ringblomster for å friske opp fargen på plommen - den gangen de gjemte sine egg på de mest bortgjemte steder, og kun en liten jentekropp og -hånd var liten nok til å krype inn under låven og andre bygninger og finne skjulte gjemmesteder. Det gjorde hverdagen for et fantasifullt barn enda mer spennende: "Tenk om låven faller sammen akkurat nå?"

Og dagen fortsetter med sine måltider - alle enkeltinntak skal være innenfor godkjente grenser. Heldigvis har vi jo Mattilsynet som sjekker disse tingene for oss ...

På slutten av dagen har jeg ett spørsmål: Hvor langt utenfor godkjent dagsdose endte det når alt ble lagt sammen?




I løpet av den aktive tiden som klimaforskerbenekter har jeg fått et langt mer kritisk blikk også på andre former for forskning (unntatt samfunnsforskning, den har jeg vært veldig skeptisk til lenge). Men jeg tror faktisk på forsker Marek Cuhra som jobber ved UiT, når han sier:

En ny type giftbruk sprer seg i landbruket.

Og der han begynner artikkelen med:

Maten kommer i innbydende emballasje med smilende kyr og grønt gress og romantiserende navn som Engfrisk, Solhaugen og Gamle mølle.

Men enorme mengder kjemikalier pumpes ut på åkrene for å kvele ugress, drepe skadedyr og forhindre mugg og sopp. Vi vet at rester av denne giftcocktailen sitter igjen i maten.
...

Det er etablert presise toleransegrenser som sikrer at sprøytemiddelrestene holdes under nivåer som våre forskere anser som sikre og ufarlige.

Jeg er en av de omtalte forskere. Og jeg er bekymret.



Selvsagt er det mye viktigere at vi bruker våre ressurser på å bekjempe en mulig dramatisk og drepende klimaendring, som aldri utviklet seg til mer enn hva normalt er, enn at vi skal hindre verdens befolkning i å drukne i sin egen forgiftning. Det forstår da jeg også ;) At selskaper som Monsanto er viktige, forstår jeg også - de tjener enormt med penger og har stor påvirkning langt inn i maktens korridorer, og ikke minst: De vil være en viktig brikke i å holde befolkningstallet nede på sikt, slik at kloden kan puste friere.

Det spiller da vel ingen rolle om den simple allmuen ødelegger sine gener og fruktbarhet, og noen ganger sin forstand - den høyerestående del av eliten sikrer nok seg selv gjennom sunn mat uten sprøytemiddelrester. Så den edlere del av menneskeheten vil nok overleve ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Ja, dette er en formidabel oppgave å få orden på, seoto, f. eks. matproduksjon uten bruk av unødvendige kjemikalier. Økologisk mat gir for liten avkastning, så hva er løsningen da?   8)

seoto

Jeg vet ikke hva vi kan gjøre, ebye. Jeg kan kun gjøre det lille jeg gjør gjennom mine innkjøp. "Avkastning" kan aldri løse problemene. Vi må få verdier utenom de rent økonomiske. Tørre sedler smaker dårlig, og etter hvert som sedlene forsvinner ut av sirkulasjon, kan vi ikke en gang tygge på dem på en sulten dag.

Det er flere år siden jeg sluttet å kjøpe tomater produsert i Nederland eller Spania. Noen av våre kjeder tilbyr kun disse tomatene. Da måtte jeg stå over tomater om vinteren og vente til sommeren. Nå har COOP-kjeden en avtale med Orre Gartneri, og de leverer tomater hele året. Spesielt glad er jeg blitt i deres Flavance-tomat, den er så smakfull at det nesten gjør vondt å sette tennene i den!

Nå som jeg kan få gode, norske tomater hele året, antar jeg at jeg spiser ca. 80-90 kilo i året.

Orre Tomater vant konkurransen «Smaken av Norge» i klassen for beste råvare, med tomaten Flavance.

De skriver på sin hjemmeside:

SitatTomatens aromatiske stoffer dannes i vekstperiodens sluttfase, derfor høstes nå tomatene rødere slik at smaken blir best mulig.

Tomaten oppbevares best ved 12 grader. MÅ IKKE I KJØLESKAP!

Biologisk bekjempelse av skadeinsekter;
vi benytter nyttedyr, f.eks. rovmidd, snylteveps osv som utrydder skadeinsektene.

Bestøves ved hjelp av humler.

Det største problemet når det gjelder tilbud om økologiske varer, er de store matvarekjedene. De ønsker ikke å selge varene. Varene koster foreløpig litt mer, og mange bevisstløse forbrukere ser kun på pris, og ikke på kvalitet. "Gulost er gulost" ;) ) Henger kanskje sammen med at vi har utviklet oss til å bli en grandiosanasjon, og andre lands folk klør seg i hodet for å forstå hvorfor?

Folk trenger opplysninger, rett og slett, og foreløpig har ikke myndighetene gjort særlig mye i denne forbindelsen.

Kunnskapen om økologisk dyrking øker. Dyrkingsjorden holder seg friskere og unngår å gå brakk, slik vi har sett så mange steder, ikke minst i USA, gjennom den superproduktive dyrkingen av korn og mais. Bøndene og landarbeiderne vil holde seg friskere og færre vil dø av forgiftningene.

I et lite land som Costa Rica rapporteres det hvert år om ca 700 akutte forgiftninger og ca 30 dødsfall på grunn av ett enkelt sprøytemiddel: parakvat. I Brasil er skadene på grunn av sprøytemidler et av de største helseproblemene, ca 200 000 mennesker skades årlig.

Det er også ganske dødelig for mange fattige bønder å bli involvert med Monsanto. I India har titusenvis av bønder tatt sine egne liv det siste tiåret pga sviktende avlinger ved å bruke frø som ikke er tilpasset deres område, og av gjelden til slike selskap.
Monsanto's GMO Seeds Contributing to Farmer Suicides Every 30 Minutes

Men det kan jo hjelpe til med å holde befolkningsveksten under kontroll, og det er vel små sjanser for de fattige overlevende å klare seg når hovedforsørgeren er borte.

I Afrika har de visstnok prosjekter på gang med økologisk dyrking, og det virker som om det er vellykket så langt - og spesielt for helsen til landarbeiderne og bøndene.

Til syvende og sist er det politikerne som sitter med makten til å gjøre bedringer for folk. Men det har de ikke tid og råd til så lenge de må bruke så store ressurser på klima, som allikevel gjør hva det selv har lyst til, og alltid har gjort det. Og min tillit til at FN kan løse disse - eller andre - problemer ... vel, jeg antar mitt synspunkt etter hvert er godt kjent.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

I dag har forskning.no en - i mine øyne - svært viktig artikkel. Dette må være den beste - og kanskje viktigste video for framtida - som jeg noen gang har sett:

Skolene er syke – hva kan vi gjøre?

Du er kanskje en av mange millioner mennesker som allerede har sett denne videoen – men se den gjerne en gang til. Det er faktisk også fascinerende både andre og tredje gang å høre professor emeritus Ken Robinson skjære beinhardt gjennom vår oppfatning av utdanningssystemet. Han hevder at:

  • Skolen dreper kreativitet.
  • ADHD er en oppdiktet epidemi som skoler er med på å spre.
  • Vi utdanner barn etter idealer som ikke hører hjemme i det 21. århundret.
  • Barn blir tvunget til å forholde seg til emner som dreper engasjement. 


Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.