Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

Rosario

#555
Noen vil tro at hva de leser er feil, og ingen har begreper for å skjønne innholdet i nyheten

Sitathttp://www.panarmenian.net/eng/details/109199/
"On April 20, I was on duty at Kabul airport customs terminal; I witnessed a British intelligence officer who, along with three British militaries tried to get away with a rather large box delivered to Kabul by ISAF plane, with no customs inspection. I knew this officer by sight since he was a frequent visitor at Kabul airport. I asked the British military to show their cargo documents; they refused to do it. When I persisted in my request, they said I had no right to demand anything from them since they enjoyed diplomatic immunity. When I told them my boss's order bans me from allowing cargo out without examination, a squabble emerged between us. I ordered my assistants never permit the British vehicle out of the terminal gates until I contacted my boss. At this moment, one of the British militaries put his gun against the chest of a police officer in an attempt to open the gates. The other police officer seized the box handle and pulled it. The box fell on the ground and flung open. I was amazed to discover that it contained at least 15 and maybe even 20 "belts" for suicide bombers.

Hvorfor er det så få insidenser som dette? Kanskje fordi når man bruker diplomatpost unngår man kontroll. I 2001 fikk CIA en avtale om at de kunne operere fritt i grensetraktene i Pakistan. Idag er det området et arnested for terrorister. Tilfeldig? Det de driver på med er å destabilisere Pakistan. Norge samarbeidet med CIA.

seoto

Vil Internett bli den nære framtids slagmark?

Selling spyware to trap dissidents

Memory infecting virus

Münch (31) develops intrusion software for computers and smartphones. These programs infect digital memory and pry into people's virtual private lives. The Trojan horse that can do all that is called FinFisher. This sort of spyware is called Trojan because its snooping functions are smuggled in inside a harmless-looking shell.

[...] Gamma's bestselling tool in the FinFisher family is called FinSpy. Münch bends over his Mac laptop to show what the program can do. First the infiltrator selects the operating system he wants to attack: you want to hit an Apple iPhone, a smartphone running Google's Android operating system or a PC running on Windows or the free Linux system?

Den elektroniske overvåkningen øker - dag for dag. Grensene flyttes stadig.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

#557
Sitat fra: seoto på mars 01, 2013, 17:14:17 PM
[...] Gamma's bestselling tool in the FinFisher family is called FinSpy. Münch bends over his Mac laptop to show what the program can do. First the infiltrator selects the operating system he wants to attack: you want to hit an Apple iPhone, a smartphone running Google's Android operating system or a PC running on Windows or the free Linux system?

Den elektroniske overvåkningen øker - dag for dag. Grensene flyttes stadig.

La meg slå et slag for Linux. Dette innlegget skrives fra en laptop som kjører Linux Kubuntu. Det vesentligste med Linux er i og for seg ikke at de fleste distribusjoner er 100% gratis, men at de nettopp er åpne. Det betyr at hvem som helst kan kontrollere at det ikke er "hemmelig" programvare ombord, installert av myndigheter eller andre. Det samme kan du ikke si om et lukket system som Windows.

Like viktig er det at Linux har en annen sikkerhetsfilosofi enn Windows (dvs. Windows sin filosofi på området eksisterer omtrent ikke, det er klattet til etterpå). Linux er designet etter Unix sin sikkerhetstankegang fra starten av, og resultatet er at det for alle praktiske formål ikke finnes noe virus for Linux. Det er nok mulig å infisere en Linux-maskin om man prøver, men det er veldig vanskelig å få den til å spre seg automatisk.

Så, prøv en Linux-distribusjon idag, det finnes mange, og de er veldig bra. En annen Linux-maskin her i huset betjener værstasjonen utenfor. Du har Skype og Firefox og en mengde andre kjente programmer, så hvorfor bruke et lukket, dyrt og usikkert system som Windows? .... kan man spørre. Selvsagt finnes det gode svar på også det, men allikevel.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Takk for opplysningene, Amatør1 :) (Tok sjansen på en smiley)

Problemet med en overgang nå, ville vel være tanken på å slutte å bruke de programmene man er blitt så altfor vant med de siste tiårene. Akkurat nå er jeg selvsagt friere til å gjøre det, men tidligere var det litt vanskeligere i forbindelse med mitt arbeid på PC. Jeg utsatte å installere Windows så lenge jeg kunne, men måtte til slutt bite i det sure eplet. Det ble akkurat det marerittet jeg fryktet de første årene.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Brattbakkallen

Amatør1:   
SitatLa meg slå et slag for Linux. Dette innlegget skrives fra en laptop som kjører Linux Kubuntu. Det vesentligste med Linux er i og for seg ikke at de fleste distribusjoner er 100% gratis, men at de nettopp er åpne. Det betyr at hvem som helst kan kontrollere at det ikke er "hemmelig" programvare ombord, installert av myndigheter eller andre. Det samme kan du ikke si om et lukket system som Windows.

Jeg må få lov til å kommentere den der. Vår systemansvarlige (som forøvrig er en gammel elev av meg) sverger til Linuxrelaterte systemer men her på "bruket" så er det jo Windows som skal brukes. Jeg har derfor, i min Windows 7/64 vært nødt til å innstallere en skikkelig viruskontroller og  ikke minst, et par opprenskingsprogrammer for å holde "hodet over vannet". Jeg lengter meg litt tilbake til f.eks. DOS 6.22, jeg der nettverk var begrenset til et printernettverk, hvor flere maskiner delte på en printer.
Skulle du ut i den vide verdenen, så var du henvist til et 300 baud modem som det var litt av en svartekunst å få til å funke mot en PC.

Takk for muligheten til å mimre.

:)


Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Amatør1

Sitat fra: seoto på mars 01, 2013, 18:01:29 PM
Takk for opplysningene, Amatør1 :) (Tok sjansen på en smiley)

Problemet med en overgang nå, ville vel være tanken på å slutte å bruke de programmene man er blitt så altfor vant med de siste tiårene. Akkurat nå er jeg selvsagt friere til å gjøre det, men tidligere var det litt vanskeligere i forbindelse med mitt arbeid på PC. Jeg utsatte å installere Windows så lenge jeg kunne, men måtte til slutt bite i det sure eplet. Det ble akkurat det marerittet jeg fryktet de første årene.

Jeg har vel kommet til at den eneste virkelige begrensningen en har på Linux i forhold til Windows er programmer av typen Photoshop (Gimp holder ikke mål) og hvis du er hardcore gamer. Forøvrig er det en god ide å forberede seg på Windows ved å slutte å bruke Microsoft-programvare som Internet Explorer, MS Office, Outlook og denslags, og heller bruke Firefox, LibreOffice og Thunderbird. Alle disse er like lett tilgjengelige på Windows og Linux, og helt gratis. Og så er det en hærskare med veldig fine og meget avanserte programmer du bare kan drømme om på Windows.

Ok, det var dagens reklame. Stopper der før det blir for mye prat. Men prøv selv. De fleste kan testes via Live CD uten å installere noe.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

la1goa

Da har jeg sent inn forslag til VGD.

http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1719744/tittel/gi-oss-innspill-paa-hva-som-maa-rettes/side/32

Et spamfilter som brukerene selv kan fylle ut. Fyll ut lista med to navn og du har et normalt nivå på debatten.
De to personene blir også arbeidsledige om et halvt år når ingen leser hva de skriver.

/Knuta

Amatør1

Sitat fra: la1goa på mars 01, 2013, 22:23:22 PM
Da har jeg sent inn forslag til VGD.

http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1719744/tittel/gi-oss-innspill-paa-hva-som-maa-rettes/side/32

Et spamfilter som brukerene selv kan fylle ut. Fyll ut lista med to navn og du har et normalt nivå på debatten.
De to personene blir også arbeidsledige om et halvt år når ingen leser hva de skriver.

/Knuta

Det du foreslår var standard egenskaper på newsgrupper (eller usenet som det egentlig heter). Det var jo selve internett før web ble oppfunnet (web følger HTTP-protokollen mens usenet følger NNTP-protokollen).

For noen år siden (2007?) forsøkte Telenor å legge ned sin news-server. Det skapte stor furore og artikler i avisene og store protester fra brukerne, som hadde avtale med telenor om at news var en del av tjenesten. Telenor ga seg faktisk. Men i September 2012 ble telenors News-tjeneste i stillhet fjernet, og vi hørte ingenting i mediene om det. Synd, veldig synd. For news var virkelig et godt medium for debatt, med nntp-klienter som gjorde akkurat det du ber om.

Men slike filtre på VGD? Det tviler jeg på vil komme.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Det var en slik funksjon på salige Aftenposten Debatt. Gjorde dagen mye triveligere.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på mars 01, 2013, 22:35:21 PM
Det var en slik funksjon på salige Aftenposten Debatt. Gjorde dagen mye triveligere.

Var det virkelig? Det gikk meg hus forbi!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på mars 01, 2013, 22:40:36 PM
Sitat fra: Jostemikk på mars 01, 2013, 22:35:21 PM
Det var en slik funksjon på salige Aftenposten Debatt. Gjorde dagen mye triveligere.

Var det virkelig? Det gikk meg hus forbi!

Det var det. Husker sågar noen av trollene ble irriterte over at det ble helt umulig å erte på seg noen. Hvis jeg ikke husker helt feil, fikk både Tele og jeg trollkjeft for å bruke Ignorer-knappen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på mars 01, 2013, 22:49:01 PM
Det var det. Husker sågar noen av trollene ble irriterte over at det ble helt umulig å erte på seg noen. Hvis jeg ikke husker helt feil, fikk både Tele og jeg trollkjeft for å bruke Ignorer-knappen.

Kort flashback fra AD, jeg så ingen knapp  ;D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Joda, jeg husker den knappen. Problemet var bare at man så at vedkommende lagde innlegg, bare ikke innlegget selv, og da ble jo de fleste til slutt så nysgjerrige at de ikke klarte annet enn å aktivere igjen ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Det var et eller annet på innstillinger oppe til høyre på profilen. Het vel rett og slett Ignorer medlem. Var mindre drastisk enn det redaktøren i Aftenposten gjorde. Hun trykket på Ignorer forum.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Asteroiden som passerte jorda i høyde med de geostasjonære satellittene ble en stor sak i MSM. At vi kort tid etter fikk et nedslag i Russland skulle man tro ville bli en av århundrets største nyhetssaker. Slik ble det ikke. Det eneste som skjedde svært raskt var en avfeiing fra NASA om at de to tilfellene hadde noe som helst med hverandre å gjøre.

Tar vi også med kraftige lysglimt på nattehimmelen den 13. februar, lysglimt som ingen instanser i Norge vil uttale seg om, kan man virkelig begynne å undres. Nå har en av leserne til Tallbloke regnet litt på det som har med asteroiden og det senere meteorittnedslaget å gjøre.

Tallbloke - Andrew Cooper: Were the recent asteroid flyby and Chelyabinsk meteor strike events linked?

Jeg innrømmer glatt at jeg har tenkt i de baner (ikke asteroidebaner) at det ville vært nærmest en kriminell neglisjering av muligheten til diverse institusjoner å IKKE forsøke seg på asteroiden. Når ellers vil vi igjen få en bedre mulighet til å gjøre forsøk for å se om det vil være mulig å hindre et fremtidig, og mulig planetødeleggende objekt å dundre inn i oss?

Jeg skulle svært gjerne fått i hende overvåkingsopptak fra bensinstasjoner, offentlig bygninger etc. fra kvelden 13. februar og påfølgende natt. Noe skjedde, og ingen vil fortelle om det. Jeg så det ble forsøkt startet en tråd om dette i en viss avis, men den tråden forsvant før blekket i åpningsinnlegget hadde tørket.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren