Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

seoto

Takk til Jostemikk og Amatør1 for spennende innlegg! :)

Ja, folk kan skape et paradigmeskifte, men da må mange nok bli bevisst at de er i stand til det, og villige til å ta sjansen på en sannsynligvis svært tøff periode mens alt går seg til. Dagens egoistiske maktmennesker gir ikke fra seg makten frivillig! Mennesker sitter med (eller burde sitte med) nok kunnskap (eller tilgang til kunnskap) om at alt kan være annerledes.

I de siste årtiene har vi blitt oppdratt til å være forbrukere, mer eller mindre bevisstløse sådanne. Som bevisstløs forbruker blir man egoistisk og grådig, det er om å gjøre å karre mest til seg selv, slik at man alltid har litt mer enn naboen og andre i familien. Den bevisstløse forbruker tror at hans/hennes verdi ligger i hvor mye man kan "koste på seg" av "goder". Forbrukeren spør ikke en gang seg selv om det er riktig å gjøre dette. Denne evige grådigheten etter mer og mer skaper overproduksjon og miljøproblemer. Selvsagt vil de grådige ha alt så billig som mulig, noe som medfører at arbeidere i fattige land sulter og dør, og ofte blir drept av dårlige arbeidsvilkår gjennom produksjonen av varer til vår forbrukergrådighet. Bevisstløs grådighet for egen person fører også til at vi bryr oss mindre om hverandre.

Dersom folk satte seg ned og tenkte seg nøye om, tror jeg mange ville synes dette er ille, og være villige til å gjøre noe med det. For mange går ikke inn i denne forbrukerpsykosen av ond vilje, men fordi de tror at det er slik det må være. "Alle" forteller oss jo hele tiden om alt det nye vi bare MÅ ha! For ikke å snakke om alle de tingene vi må gjøre og oppleve.

Hva med om vi ble oppdratt til å ta vare på hverandre, bry oss om hverandre, ha tid nok sammen, og være lykkelige med livet dersom vi selv og andre rundt oss har nok, - nok til ikke å fryse, nok til ikke å sulte, nok til ikke å tørste?

Skal man endre samfunnskulturen, kan man ikke bygge på historisk tankeutvikling, for det er den som har bragt oss hvor vi er i dag, til forbruker- og grådighetssamfunnet. Vi må lære av alle feilene vi har gjort gjennom historien. Dagens bank- og pengesystem kan aldri skape en bedre verden, og må fjernes i dagens form. Da vil også mange av de sterkt undertrykkende gigantselskapene følge etter.

Et paradigmeskifte er nødvendig, og vi har i mange år sett tendensen i ønskene til folk. Skulle ønske jeg hadde en oppskrift på en overgang, men noen har sikkert klare tanker om hvordan det bør skje. Jeg tror mange ønsker å hoppe av den karusellen de sitter på i dag, den som snurrer fortere og fortere. Jeg tror at folk ønsker mer tid til sin familie, sine venner og seg selv. Kanskje de viktige tingene i livet, som familie og nærsamfunn, kan bli viktigere enn et evig løp etter karrière? Hvem er det som forteller oss at karrière og arbeid er viktigere enn familie og venner? Hvorfor har flere og flere, både unge og voksne, behov for "lykkepiller"? Hvorfor faller flere og flere utenfor arbeids"livet"? Neppe fordi vår samfunnsform er så bra. Vi kan bedre enn som så!

Så tømmer vi Stortinget, gjerder inn bygningen, og lar den stå som et skrekkens minne om hvor galt alt kan gå når vi har ledere som lar seg dirigere av grådighet ;) Det samme gjør vi med bygningen som ligger til høyre rett over gaten fra Stortinget ;)

Det var morgenens ønskedrøm, den faller nok ned til virkeligheten igjen i løpet av dagen :(
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på juni 01, 2013, 09:51:45 AM
Så tømmer vi Stortinget, gjerder inn bygningen, og lar den stå som et skrekkens minne om hvor galt alt kan gå når vi har ledere som lar seg dirigere av grådighet ;) Det samme gjør vi med bygningen som ligger til høyre rett over gaten fra Stortinget ;)

Godt poeng. Den ligger dog godt til høyre for Stortinget. Har litt erfaring med det der.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Obelix

seoto sitt innnlegg med nummer 750 føyer sinn i rekken av de gode innleggene av Jostemikk og Amatør1  :D

Det er soleklart at verden vi har nå er moden for en oppprenskning med hensyn til hva det er som fortsatt skaper dyp fattigdom for over 1,3 milliarder mennesker, og som skaper ytligere ny fattigdom i sør-Europa.  Rikdommen blir mer og mer konsentrert på få familer, firmaer, fond, etc.  Bankvesenet bør røskes opp med roten.

En debattant på "Nye meninger", André Rhode Garder, har i flere innlegg beskrevet det syke i at det er private eiere av våres penger og våre "statsbanker"- som får rentene på lånene, og ikke oss selv, folket, ved at de er vi som eier våre egne penger.

Vi må fortsatt ha et bankvesen, som låner ut pengene, men at rentene går til hver enkelt nasjonalstat og ikke diverse få megakonglemorater. Bare dette ene lille grepet vil forhindre at ny-fattige land i sør-Europa må låne enda mere penger bare for å betale den forfalte rente-gjelden til de private bankene.

I en verden med fortsatt stor fattigdom og livstruende sult, ja da er ikke tiden inne for å redusere folks etterspørsel. Den må økes. Så alt det som har skjedd siden 2008 har kun gavnet de få rike selskaper, men ikke de jevne menn og kvinner. Lønninger har blitt kuttet, mens overskuddet til de få rike eierene har økt.  Verden produserer etter hva jeg har lest, mat til 11 milliarder mennesker, og vi er ca. 7,3 milliarder mennesker per nå, så det er ikke et resursproblem at mennesker levei i sult.Nei, det er et kapital-mangel-problem fordi maten må jo betales.  Så for at verden skal bli bedre, så må vi finne løsninger på denne kapital-mangel-problematikken.

Og slik jeg ser det, så må vi gå for løsninger som gavner de jevne menn og kvinner, ikke de få megarike!  I overført betydning kan vi starte med "eat the rich..."
No fear for the real men! No hope for the scared!

seoto

Obelix:

"En debattant på "Nye meninger", André Rhode Garder, har i flere innlegg beskrevet det syke i at det er private eiere av våres penger og våre "statsbanker"- som får rentene på lånene, og ikke oss selv, folket, ved at de er vi som eier våre egne penger."

Her er jeg enig i det Garder skriver, men under dagens system er det lite vi får gjort med dette, det vil bare bli verre jo mer panisk den ene prosenten av de som sitter med kontroll over 39 % av verdens rikdom får panikk over at penger ikke kan trykkes fort nok. Vi ser at styresmakters kontroll over sentralbankene er totalt fraværende. Tvert imot synes de privateide sentralbankene heller å kontrollere myndighetene.

Så skriver du:

"I en verden med fortsatt stor fattigdom og livstruende sult, ja da er ikke tiden inne for å redusere folks etterspørsel. Den må økes."

Nå er jeg nok ikke enig med deg, Obelix. Dette er hva den ene prosenten har innprentet oss, for at deres egen rikdom kan økes. Det er ikke vi folk som trenger denne veksten, for vi har mer enn nok å dele på når vi finner mer rettferdige metoder enn hva vi ser i dag. I dag går de store pengebeløpene oppover i systemene, til og med når vi tror vi gir til å hjelpe fattige folk. Alt er korrupt, umoralsk og uetisk i et slikt system. Jeg kom over denne siden på Tekst-TV i dag (fant den ikke i de vanlige nyhetene):

[attachimg=1]

Og her er artikkelen i CNBC:

Top 1% Control 39% of World's Wealth

Folk jobber hardere og hardere, og mer og mer av fortjenesten forsvinner oppover i systemet og gjør de rikeste enda rikere. Det er ikke vanlige folk som tjener på denne utopiske troen på at vekst i økonomien og produksjonen er eneste sanne veien å gå. Den troen er skapt av de rikeste ... Hvor mye mer vekst vil verden tåle? I "vekst" ligger også et ufattelig sløseri av ressurser og helt unødvendig miljøforurensning. I Norge ser vi det f.eks. gjennom fiskeoppdrettsanleggene. Vi er til og med hjernevasket til å tro at det er helt ok at de rikeste bare blir rikere og rikere. Vi må  lære oss å dele godene på en mer rettferdig og menneskelig måte.

Nå har jo Hellas vært så flinke at de skal få lov til å sette seg i enda dypere gjeld til IMF og EU. Og hvor går så brorparten av disse lånene? Jo, de går til å "redde" bankene ut av problemer bankene selv har skapt! Det kommer ikke folket til gode gjennom praktiske tiltak som kunne få folk tilbake på fote. Ja, det ville virkelig være ille dersom de rikeste ikke skulle få mer vekst i sine inntekter ;)

I mine øyne har dagens kapitalistiske system løpt totalt løpsk. Det er ingen myndigheter som kontrollerer denne ville ferden. Tvert imot synes mange å ha kastet seg på karusellen og gi all støtte de kan til mer galskap. Og folk sitter på sin bak og etteraper hva de er fortalt: Ja, det er akkurat slik det skal være!

Dersom vi skal beholde et kapitalistisk system, må vi gå tilbake til utgangspunktet, og vi må begynne å handle mer fra hverandre, selv om lover og regler legger flere og flere hindringer i veien for dette. Vi må holde og fordele pengene blant oss selv ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Her sier Ellie Rubenstein opp som lærer, og slakter skolesystemet. Står det egentlig særlig bedre til i den norske skolen? Er det plass til det vi pleide å kalle den engasjerte lærer, den som lærte oss lysten til å lære, til å bli nysgjerrige? Eller er det bare plass til zombier?


Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

#755
Sitat fra: seoto på juni 01, 2013, 16:57:51 PM
Her sier Ellie Rubenstein opp som lærer, og slakter skolesystemet. Står det egentlig særlig bedre til i den norske skolen? Er det plass til det vi pleide å kalle den engasjerte lærer, den som lærte oss lysten til å lære, til å bli nysgjerrige? Eller er det bare plass til zombier?



Gammelt problem på alle måter. Selv hadde jeg en snill og en god lærer. Altså to forskjellige. Resten var likegyldige, slemme, eller forbannet slemme. Antar at de likegyldige hadde gitt opp både elever og læreplan forlengst, mens de forbannet slemme ville forsvart læreplanen og resten av skolesystemet de var en del av for å utøve vold med nettopp det. Vold. Overfor unger. Når jeg kjenner etter har jeg fortsatt litt vondt i nakken etter å ha blitt løftet opp etter den i et jerngrep. Gikk i førsteklasse den gangen, og veide vel ikke en gang 30 kilo. Det gjorde vondt allikevel. Forbrytelsen jeg hadde begått besto i å snu meg under oppstilling foran skoletrappa da en annen elev ropte på meg. Før jeg visste ordet av det hang jeg der og dingla.

Neste gang samme lærer forsøkte seg på det samme, var det et rent bakholdsangrep fordi han hadde sett at jeg hadde tyggegummi i munnen. Tyggegummien var av type apotekkjøpt V6, og den fikk jeg av faren min da han kjørte meg på skolen den dagen, bare jeg lovet huske å spytte den ut før det ringte inn til første time. Det glemte jeg. Dette var et par år etter den første gangen han tok jerngrep, og nå veide jeg litt mer. Derfor klarte han ikke løfte meg denne gangen, men pinglekødden forsøkte alt han var kar om. Han var fortsatt rød i trynet da det ringte ut.

Det var egentlig bra at den stakkars enslige svalen, den gode læreren, ikke hadde meg i mer enn ett fag. Hadde alle lærere vært som denne ene flotte personen, kunne det gått fullstendig galt med meg. Jeg kunne endt opp som akademiker eller noe annet fælt. Heldigvis gikk alt bra, og jeg ble harejeger og tørrfluefisker. Den gode slutta som lærer og startet eget firma. Den snille læreren døde tidlig av kreft. Only the good die young. Pinglekødden som likte bruke vold mot småunger ble rektor på en annen skole, og rasshøl av hans art pleier som regel bli hønngamle. Det ga meg en idé. Jeg kunne jo dratt på besøk?

Når det gjelder Ellen Rubenstein og hennes beslutning, og seotos spørsmål om det snart bare er plass til zombier, så ja. Det er snart bare plass til zombier, og de er da også utdannet til å bli det hvis de ikke er så heldige at de får gode lærere. Dette minnet meg forresten om en film med Michelle Pfeiffer som heter Dangerous Minds.

For å vise at det ikke er ensartethet innenfor grupper med samme livssyn og politiske ideologi, kan nevnes at både den snille, den flinke, og pinglekødden alle stemte Kristelig Folkeparti. Det var forresten et krav på den skolen. Så var da også rektoren klokker. Han var forresten ikke helt fri for voldsbruk mot elever selv. Kanskje det er grunnen til at hans ene sønn ble en fæling til å gå langrenn? Jeg mener, vokste han opp med en far han hele tiden måtte flykte i skrekk fra, så utvikles både hjerte og lunger, og slikt er jo en fordel når man skal gå rundt i ei skiløype og høres ut som hvalross mens snørr og sikkel henger fra hake til knær. Han ble norgesmester i stafett. Hvis han løp av redsel, ville han sikkert vært god nå i dag med så mange jaktstarter som det har blitt.

Nå gir jeg meg før fristelsen blir for stor til å fortelle om hva klokkeren, altså rektoren, gjorde den dagen et par av gutta heisa en BH til topps i flaggstanga på skolen. Det er pr. dags dato den styggeste lyden jeg har hørt av en knyttneve som treffer levende kjøtt.

For den som lurer, så nei, jeg gikk ikke på skole på Bastøy.

God helg.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

Sitat..........Nå gir jeg meg før fristelsen blir for stor til å fortelle om hva klokkeren, altså rektoren, gjorde den dagen et par av gutta heisa en BH til topps i flaggstanga på skolen. Det er pr. dags dato den styggeste lyden jeg har hørt av en knyttneve som treffer levende kjøtt.

For den som lurer, så nei, jeg gikk ikke på skole på Bastøy.

En trist, men utrolig godt fortalt historie detta, Joste....livet er neimen ikke like lett hele tia! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på juni 01, 2013, 23:06:17 PM
Sitat..........Nå gir jeg meg før fristelsen blir for stor til å fortelle om hva klokkeren, altså rektoren, gjorde den dagen et par av gutta heisa en BH til topps i flaggstanga på skolen. Det er pr. dags dato den styggeste lyden jeg har hørt av en knyttneve som treffer levende kjøtt.

For den som lurer, så nei, jeg gikk ikke på skole på Bastøy.

En trist, men utrolig godt fortalt historie detta, Joste....livet er neimen ikke like lett hele tia! :)

Det var ikke så gæli, Ewer. Dessuten endte det jo godt. Jeg ble tørrfluefisker. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på juni 02, 2013, 00:33:04 AM
Det var ikke så gæli, Ewer. Dessuten endte det jo godt. Jeg ble tørrfluefisker. ;)

En trist historie som heldigvis endte godt! Slikt kan jo ende mye verre...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: Amatør1 på juni 02, 2013, 06:35:32 AM
Sitat fra: Jostemikk på juni 02, 2013, 00:33:04 AM
Det var ikke så gæli, Ewer. Dessuten endte det jo godt. Jeg ble tørrfluefisker. ;)

En trist historie som heldigvis endte godt! Slikt kan jo ende mye verre...

Jeg leste den fulle versjonen hos Booker. Nå forstår jeg bedre hvorfor jeg har lest så mange sinte kommentarer fra engelske folk om disse tingene. Det er på vei til å bygge seg opp veldig mye sinne i England, på så mange områder.

Det er mange triste skjebner, og når det gjelder dagens barne"vern", bør vi ha øynene vidt åpne. Dessverre kommer mange av sakene aldri fram i dagens lys. Det har dannet seg foreninger her i Norge for å hjelpe folk som blir utsatt for barnevernet, ofte med tilknyttet advokat. Jeg har sett en egen hjemmeside der mange av historiene kommer fram. Barnevernet må sloss om midlene som de fleste andre, og da må de jo vise at de er effektive for å få penger. Ingen ønsker å nedbemanne. Det er alltid kamp om midlene! Siden vi har blitt AS Norge så er det jo ikke til å unngå at samfunnsideen må ofres til beste for ønsket om økonomisk vekst.

Også i Norge har vi private selskaper som tjener grovt på på at barnevernet setter ut barn - bl.a. Aleris. Så lenge det offentlige er villig til å punge ut, vil vel disse private selskapene ønske en stadig vekst. Ja, det er mange måter å få gode sugerør til våre skattepenger.

Barnevernet burde være en institusjon som folk følte tillit til, og et sted de trygt burde kunne henvende seg til i en vanskelig periode. Det er ikke bare i rus-/mishandlingstilfeller barnevernet fjerner barn i stedet for å hjelpe familien. Heldigvis er ikke lokket fullstendig skrudd til i Norge i forhold til mediene, men barnevernet er noen ganger heldige som kan gjemme seg bak taushetsrett.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Obelix

Sitat fra: seoto på juni 01, 2013, 14:15:57 PM
...   Så skriver du:

"I en verden med fortsatt stor fattigdom og livstruende sult, ja da er ikke tiden inne for å redusere folks etterspørsel. Den må økes."

Nå er jeg nok ikke enig med deg, Obelix. Dette er hva den ene prosenten har innprentet oss, for at deres egen rikdom kan økes. Det er ikke vi folk som trenger denne veksten, for vi har mer enn nok å dele på når vi finner mer rettferdige metoder enn hva vi ser i dag. I dag går de store pengebeløpene oppover i systemene, til og med når vi tror vi gir til å hjelpe fattige folk. Alt er korrupt, umoralsk og uetisk i et slikt system."

Det er helt greit seoto, at vi ikke er helt enig. Men ut ifra hva du skriver, så er det ikke mye som skiller.  Et eksempel på noe som jeg er helt enig med deg, kommer her:

Sitat fra: seoto på juni 01, 2013, 14:15:57 PM
Folk jobber hardere og hardere, og mer og mer av fortjenesten forsvinner oppover i systemet og gjør de rikeste enda rikere. Det er ikke vanlige folk som tjener på denne utopiske troen på at vekst i økonomien og produksjonen er eneste sanne veien å gå. Den troen er skapt av de rikeste ... Hvor mye mer vekst vil verden tåle? I "vekst" ligger også et ufattelig sløseri av ressurser og helt unødvendig miljøforurensning. I Norge ser vi det f.eks. gjennom fiskeoppdrettsanleggene. Vi er til og med hjernevasket til å tro at det er helt ok at de rikeste bare blir rikere og rikere. Vi må  lære oss å dele godene på en mer rettferdig og menneskelig måte..... osv....

Som sagt, helt enig! Det er kun på forslag til løsning som vi kanskje har andre synspunkter. Men det overordnede som seoto beskrev, er jeg helt enig i.

Jeg ble idag oppmerksom på denne artikkelen: Europas ledere har mislyktes totalt
SitatDet er en betydelig risiko for at det verste fortsatt ligger foran oss i et kriserammet Europa, mener Joseph Stiglitz. Nobelprisvinneren feller en nådeløs dom over europeiske ledere.
No fear for the real men! No hope for the scared!

seoto

Vi er enige om mye, som du sier, det er vel måten å løse problemene på vi er noe uenige i. Man kan ikke løse et problem med samme tankegang som skapte problemet. Videre vekst i samme spor som nå, er i hovedsak til glede for de få. Det vil ikke være smertefritt å endre dagens pengestruktur, pengenes vei, og det vil koste menneskeliv, men det gjør også dagens system - i stadig økende takt. Det er nok å se på den skremmende økningen i arbeidsløshet, som det vi ser i Europa og USA. Vi ser at sannsynligvis vil nesten en hel generasjon unge mennesker gå tapt. Det kan nok bli mange opprørere blant disse unge menneskene, som naturlig nok vil kjempe for sin rett til å overleve. Og hva gjør politikerne, de som skulle ha ansvaret for sitt folk? Jo, de setter sitt land i større og større gjeld. Og mye av lånene går på toppen av alt til å vedlikeholde et sykt banksystem.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Spiren

New Report to the Club of Rome by Ugo Bardi launched in Berlin

High-grade global deposits of coal, oil, gas and other minerals are declining to levels where extraction costs will increase dramatically, says Ugo Bardi, energy expert in a new Report to the Club of Rome [...] read more

http://www.clubofrome.org/
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

seoto

Skandalen om overvåking i USA er hett stoff, og debattene ikke mindre hete.

Mike Adams har en utdypende artikkel om overvåkingen, og hvordan selskapene er påbudt av myndighetene å lyve dersom de blir spurt om de overvåker brukerne for myndighetene, og om hvordan de utleverer opplysninger. For meg er ikke disse tingene noe nytt, for det har vært skrevet mye om denne overvåkingen (innsidere med taushetsplikt klarer ikke alltid å holde på sine hemmeligheter), men først nå har det blitt tatt opp av MSM, og også blitt endelig bevist. Men diskusjonen vil nok snart dabbe av - kritiske diskusjoner som angår myndigheter gjør alltid det.

SitatHow Google, Facebook, Skype, Yahoo and AOL are all blatantly lying to their own users in denying NSA spy grid scheme

What do Google, AOL, Skype, Facebook, Apple, Hotmail and Yahoo all have in common? They have all been caught turning over private user data to the government's spy agency, the NSA. All these companies routinely turn over the emails, voice calls, text chats, photos, files and even logins and passwords of their users, including Americans.

"There is a massive apparatus within the United States government that with complete secrecy has been building this enormous structure that has only one goal," journalist Glenn Greenwald recently told Piers Morgan (who knows all about spying and hacking people's private data). "And that is to destroy privacy and anonymity not just in the United States but around the world."

[...]

But what nobody is yet revealing is that all these companies are required by law to LIE to their own customers about secret government surveillance.

Les resten av artikkelen gjennom linken ovenfor.

For å spore stemningen blant folk, er det alltid spennende å følge diskusjonen nedenfor artiklene, så også i dette tilfellet. Her har vi noen innlegg som, etter min mening, griper rett inn i forskjellen mellom de som forstår hva som skjer, og de som med en svekket oppfatningsevne forstår svært lite.

Sitatpaulie2:
Of course Google and Facebook are spying on our content -- how else would they know which ads or which blogs to block? My friend had a 2nd amendment blog and Google basically shut him down because he was too radical. What ever happened to the 1st amendment? I think it will eventually come out that they are getting even more info than they have admitted to so far.
Anybody who trusts this administration (and by that I mean Obama) is a complete idiot. I especially hate it when they say "Well Bush did this or that!" What does that have to do with anything? It's like repremanding one of your children for breaking a window and them pointing at their brother and saying "Yeah but Billy scratched your car last month!"
What the heck does that have to do with the issue at hand? Nothing. Same as how good or bad George W Bush was or wasn't has to do with the dumbass we have in the White House now.

SitatTatiacha Bhodsvatan (svar til paulie2):
It matters because previous presidents put into place all the laws and executive orders for any current president (of any party) to do what they are doing. And not just W but Clinton and Bush Sr and Reagan etc. Obama has misused the power he has from any constitutional stand point, but he has the power he does because those who came before him set him up to have it! If another president comes after him Obama will have played his part to make that president even more powerful. But even all that is mostly illusion since the rulers of the big corporations and banksters are the ones truly calling all the shots. They are all traitors

Sitatpaulie2 (svar til Tatiacha Bhodsvatan):
That's the most lame argument I've heard yet! So, Obama is only misusing his power BECAUSE the former presidents gave him the ABILITY to do so?? Ok, so he has no free will? So you don't think a man with principals and moral character has the ability to say, "You know, I CAN spy on the American people, I CAN target groups I don't like using the IRS, I CAN try to take down journalists who leak info I don't want out -- but you know what? I'm NOT going to do it BECAUSE IT'S WRONG.

Sitatdemocideafterdisarmingchattle (svar til paulie2):
You missed the most important part and point of the post:
"But even all that is mostly illusion since the rulers of the big
corporations and banksters are the ones truly calling all the shots. They are all traitors"

SitatTatiacha Bhodsvatan (svar til paulie2):
Presidents with integrity become dead presidents real quick :-) so sure he could say or do anything he wanted with his free will for about a day or two, no one aspires to the office, and actually makes it that has integrity. They had to sell themselves down the river long before they were even nominated.

Jeg kommer ikke med noen analyse av disse utsagnene. Enten forstår man det, eller så forstår man det ikke.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.