Her er løsningen på en effektiv rettsprosess mot klimajukserne

Startet av Telehiv, januar 14, 2013, 23:38:59 PM

« forrige - neste »

Sören F

Sitat fra: Jostemikk på januar 16, 2013, 11:10:12 AMJeg tror alle forstår både dansk og svensk skriftlig godt nok til at du selv kan velge hvilket språk du vil benytte.
Tack! Jamen då kör jag väl svenska då, så blir det rentav nästan inga stavfel alls :-)

seoto

Velkommen, Sören :)

Som Jostemikk sier, dansk skriftlig tekst går svært godt, det er først når det kommer til tale at endel norske får problemer ;)
Skriftbildet av dansk er nok enklere å lese for oss norske enn hva svensk er, men alt er en tilvenning.
Fint å se at du anbefaler Bernie Lewin - han har nedlagt mye seriøst arbeid i sitt historiske tilbakeblikk. Skal titte litt nærmere på Sverker Sörlin. Ellers har vi jo doktoravhandlingen til Jacob Nordangård, "ORDO AB CHAO".
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Telehiv

Sitat fra: Sören F på januar 16, 2013, 11:00:27 AM
Sitat fra: ConTrari på januar 16, 2013, 00:15:49 AM
Noen som vil vedde på hvem som stikker av med retten til "klimakrisen"; vitenskapshistorikerne eller religionshistorikerne? Eller må det lages et helt nytt fagfetl for studiet av dette - og beslektede - fenomener?
Det kan også blive videnfilosoferne, med sin sociale epistemologi, som Alvin I Goldman (i fx. Pathways to knowledge) mener skulle have en "anvendt" gren, som beskriver hvordan og hvorledes hele felter nogle gange kan sejle rigtig forkert (nævner i den bog selv psykatrien).

Undskyld jeg skriver min hjælpelige dansk, er svensk i København som ellers kan både dansk (rimelig godt) og svensk - er dog ikke hjemme med skrevet norsk, og i valget læse dansk eller svensk så vælger I dansk? - ret gerne hvis jeg gætter fejl :-)

Blandt historikerne bliver den mere interessante del ville jeg tro videnskabshistorikernes. Der findes måske tre fløje: varmsidens egen, Spencer Weart, mere mainstreamhistoriker som synes at skønne omtrent varmsiden ejer paradigmet så der står vi vel også indtil videre, det svenske eksempel nok Sverker Sörlin, og så skeptikersidens, med i hvert fald Bernie Lewins blog, sikkert også andet.

Ai ai!
Her ble det spilt inn flere nye interessante tanker og personer! Du satte straks i gang et stimulerende tankespinn hos meg!
Hjertelig velkommen til deg, Søren F!

PS: Skriv gjerne svensk, hvis vi ikke forstår broderfolket vil vi aldri heller forstå svakhetene i drivhusmodellen - vi må jo kunne lese Arrhenius på originalspråket! 8)

Mvh Telehiv (Tele blant venner)   
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Sören F

Sitat fra: seoto på januar 16, 2013, 11:22:14 AMSkal titte litt nærmere på Sverker Sörlin. Ellers har vi jo doktoravhandlingen til Jacob Nordangård, "ORDO AB CHAO".
Exakt, och nye Nordangård går dessutom i detalj på själva klimatområdet, i alla fall dess tidiga upprinnelser vad jag förstått, vilket kanske inte Sörlin gör i sin bredare miljöhistorikerprofil; jag fick ändå det intrycket, att han tycker varmparadigmet "gäller" (dessutom att han själv tycktes dela det) av något han sade i radio en gång.

Amatør1

Hjertelig velkommen Sören F!

Du har noen interessante tanker, kom gjerne med mer! Og jeg foretrekker din svenske utgave  :)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Sören F

Sitat fra: Amatør1 på januar 16, 2013, 17:58:35 PM
Hjertelig velkommen Sören F!

Du har noen interessante tanker, kom gjerne med mer! Og jeg foretrekker din svenske utgave  :)
Tack Amatør1, och jag kan rentav återvända till topic lite här efter att ha sett kvällens Uppdrag granskning i svensk TV, SVT1. Där får man verkligen en föraning om hur det kan komma att faktiskt te sig den dagen stormedia tar tag i klimatfrågan lite mer. Det handlade denna gång dock om hur begreppet barnfattigdom sålts med tiopotenta överdrifter, hur ansvariga sen låter när de konfronteras med sådant. Reprisen går t ex i SVT1 i morgon torsdag fm kl 1045-1145.

Amatør1

Sitat fra: Sören F på januar 16, 2013, 21:43:15 PM
Där får man verkligen en föraning om hur det kan komma att faktiskt te sig den dagen stormedia tar tag i klimatfrågan lite mer.

Jeg håper du har rett i at dette faktisk vil skje, men jeg tviler. Det forutsetter at vi lever i et samfunn basert på opplysning og demokrati, men desverre er det stadig mer som tyder på at vi har forlatt opplysningstidens tidsalder og befinner oss i en postmoderne tilstand preget av kunnskapsløshet og manipulasjon. Mediene har forlengst oppgitt sin rolle som forsvarer av enkeltmenneskene overfor makten, og de har forlatt sin rolle som spredere av fakta. Moderne medier forvarer makten overfor folket, og sprer aktivt desinformasjon, stikk i strid med åpenbare fakta, slik vi ser det daglig i klimadebatten.

Så om du kan vise at jeg tar feil, blir jeg bare glad  :)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Sören F

Sitat fra: Amatør1 på januar 16, 2013, 22:23:05 PM
desverre er det stadig mer som tyder på at vi har forlatt opplysningstidens tidsalder og befinner oss i en postmoderne tilstand preget av kunnskapsløshet og manipulasjon. Mediene har forlengst oppgitt sin rolle som forsvarer av enkeltmenneskene overfor makten, og de har forlatt sin rolle som spredere av fakta. Moderne medier forvarer makten overfor folket, og sprer aktivt desinformasjon, stikk i strid med åpenbare fakta, slik vi ser det daglig i klimadebatten.

Så om du kan vise at jeg tar feil, blir jeg bare glad  :)
Jag tror du har rätt i att undfallenheten inför särskilt offentligfinansierat förvillande är ett jättefenomen i mångdecennieskala, medieproblemet i vår tid, men samtidigt att det är som gjort för en tillnyktring, så att om hundra år är detta mediehaveri väl cementerat i skolböcker osv, som det alldeles begripliga, historiska som hände här ca halvseklet kring detta sekelskifte.

Amatør1

Sitat fra: Sören F på januar 16, 2013, 22:33:42 PM
om hundra år är detta mediehaveri väl cementerat i skolböcker osv, som det alldeles begripliga, historiska som hände här ca halvseklet kring detta sekelskifte.

Om hundre år, ja. Men jeg vil ikke vente i hundre år på at fornuften skal seire. Dessuten, om alarmistene får holde på i 50 eller 100 år til, er samfunnet redusert til middelaldersk nivå.

Vi må snu dette mye raskere, og veien går gjennom opplysning av vanlige folk som deg og meg. At dette forumet vokser ganske raskt for tiden, gir meg en liten oppmuntring om at det er mulig å få det til.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Sören F

Sitat fra: Amatør1 på januar 16, 2013, 22:50:36 PM
vil ikke vente i hundre år på at fornuften skal seire. Dessuten, om alarmistene får holde på i 50 eller 100 år til, er samfunnet redusert til middelaldersk nivå.

Vi må snu dette mye raskere, og veien går gjennom opplysning av vanlige folk som deg og meg. At dette forumet vokser ganske raskt for tiden, gir meg en liten oppmuntring om at det er mulig å få det til.
Jag tror det går hyfsat fort också, att det är mer eller mindre över inom få år. Menar bara sen också att tillsammans med andra besläktade skandaler, så mognar erfarenheten av detta hela till något som får sin egen självklara beteckning och kapitel i historieböckerna på kanske 50-100 års sikt.

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på januar 16, 2013, 22:50:36 PM
Om hundre år, ja.

Om hundred År er Alting glemt
Venner, hvad end vi her må lide!
Ti lad os være glade stemt,
Sætte de mørke Griller tilside!
Den Rus, som vi  i aften får,
er sovet ud om hundred År.

Sören F

Som komplement till det idéhistoriska. C-G Ribbing på svenska TCS-bloggen skriver om hur den ofta utmärkta tidskriften Axess i november hade et helt temanummer om just det här syndromet med hela fält som också långsiktigt kliver fel, köttgryte-orienterade skolor som riskerar bli och ibland har blivit pinsamma ekokammare. Med artiklar från idéhistoriker.

Intressant så långt, och solklart att klimat skulle vara ett av områdena det då skrevs om, men, icke så!

Axess har istället tidigare visat sig hoppa på det övergrandiosa, svenska Wijkman/Rockström-tåget, Tällberg- och "nobel"-konferenser.

seoto

Ribbing har en svært talende illustrasjon etter innlegget sitt ;)

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.