Hellas, EU og Euro

Startet av Amatør1, mai 23, 2012, 23:57:13 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Euro: theatre of the surreal

Et par statsministre på besøk hos Merkel i Berlin

SitatThe Cameron visit was a very strange affair. Apart from being ambushed over the transaction tax, Cameron was pressed to attend an open discussion with a carefully selected group of 100 "international" students, on "how to deal with the challenges of the future".

Furthermore, Cameron was not the only prime minister in Berlin. The Norwegian Jens Stoltenberg had been invited, and it is difficult to ascertain with whom Merkel spent more time. Sensibly, though, the Norwegian left the discussion between Cameron and the students early to spend the afternoon in a Biergarten.

This is a very odd way of doing business in what is supposed to be a major crisis – can you imagine Hitler treating Chamberlain is such a manner at Munich? Instead of serious, face-to-face talks, we had Merkel prattling to her students about "Learning from each other", under the a Stalinesque slogan: "new paths in the relationship between citizens and the state".
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Beklager at jeg sporer av tråden et øyeblikk, men det var en svært interessant artikkel.

Rett etter der de skriver at Stoltenberg går på ølstue (noe som også ble vist på NRK, kanskje "folkeliggjøring"), står det:

"This is a very odd way of doing business in what is supposed to be a major crisis – can you imagine Hitler treating Chamberlain is such a manner at Munich? Instead of serious, face-to-face talks, we had Merkel prattling to her students about "Learning from each other", under the a Stalinesque slogan: "new paths in the relationship between citizens and the state"."

Her var det mange interessante ting, men jeg skal ta kun den med "Learning from each other". Her ser jeg for meg den totalt selvforsterkende hjernevask av meninger. FN har krøpet inn i utdanningssystemet i utallige land, og dermed vil studenter fra forskjellige land ha mye av den samme og korrekte oppfatning av hvordan verden bør se ut. Så møtes de og skal lære fra hverandre! Og hva vil de "lære"? Det som oppnås er en ytterligere forsterkning av allerede ferdigformede meninger, og de blir selvsagt enda sikrere på at de har rett i sine oppfatninger og at de hører til i et stort og perfekt fellesskap. De ivrigste sendes på forskjellige sommerskoler og andre former for undervisning (dette finnes i de forskjellige FN-systemene) og får deretter jobber innenfor FN-systemet eller deres mange tusen NGO-er, eller de dyttes på plass i deres lands politiske system. Helt perfekt! Hvem kan kjempe mot noe slikt?

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Det er ingen avsporing, seoto! Jeg håpet noen ville ta det poenget. Jeg vurderte å ta med det avsnittet, men tenkte det var best å henvise til artikkelen til Richard North, for der står det mye annet interessant også.

North er en av de klareste analytikerne på skeptikersiden i klimadebatten. Ikke fordi han nødvendigvis forstår mer av vitenskapen, men fordi han har en dyp innsikt i politikken som driver det hele. Det North skriver handler som oftest om helt andre ting enn klima, men det gir en helt nødvendig ramme rundt det hele. Da forstår man mye lettere hvilken politisk setting som motiverer makthaverne bak klimasvindelen.

Jeg anbefaler å følge bloggen hans.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Og hvilket sterkt signal sender dette til Cameron?

North er uten tvil en dyktig journalist som har beholdt evnen til å grave og se bak fasadene, og er i stand til å fortelle hva han ser. Vi får prise oss lykkelige så lenge vi fortsatt har et fritt Internett, slik at vi kan lese hva kritiske journalister skriver.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Det er denne situasjonen som forhåpentlig tar knekken på klimavannviddet, men dessverre ikke uten alvorlige konsekvenser:



Debt crisis: EC plot to use competition rules to close down eurozone banks


"The European Commission is threatening to use EU competition rules to close down the failing Greek, Spanish and Portuguese banks that have pushed the eurozone into a new crisis, with Greece's ATEbank the first in its sights."



"Already in Greece, Spain and the Netherlands, the voters are rejecting austerity – and once they start to link that austerity to eurozone membership, monetary union will collapse quite quickly"




EUROBLOWN: In Brussels, the mentally ill are in charge. In Greece, they are starving.
SitatOn the island of Leros, the  State Infirmary of Leroshas announced that it cannot meet its most basic remit, to keep the patients reasonably well fed. According to deputy governor of the institution, John Antiartis, the 350 mentally ill patients in residence there have become malnourished in recent days, because the hospital has had to deal with critical food shortages .

An urgent letter sent two days ago (Wednesday) to the Greek Health Ministry and the president of the 2nd Health Region, Christina Papanikolaou, informed the recipients that the hospital is no longer able to feed its mentally ill patients. "Pension funds owe us huge amounts, making the State Infirmary of Leros unable to pay its debts," Antiartis explained, as he called on those responsible to address the issue immediately.




Nigel Farage - Europe is Collapsing, Buy Gold & Expect QE
Sitat"Farage also added: "All I can tell you is when I look into the eyes of the leaders of Europe, and as a leader of a group in the European Parliament I do get eyeball to eyeball with them, when I look into the eyes of these people, frankly what I'm seeing now is madness, absolute, total and utter madness."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Det er noen strofer fra en barnesang som har dukket opp i hodet mitt de siste månedene (kan skyldes alderdom ;)) Og den dukket opp igjen da jeg leste ditt siste innlegg:

"...
Sov Dukkelise, sov og bli stor,
og mens du sover, våker din "mor".
Ingenting vondt din vugge skal nå.
"Mor" er jo hos deg, hun passer på.
...
Og Dukkelise, hør nå på meg;
Dersom de andre klemmer på deg,
så skal du værsågod tie still
hvis du vil være dannet og snill."


Nok om det.

Det er fryktelig det vi har sett begynnelsen av her i Europa. Og som alltid er det de svakeste i samfunnet som vil lide. Er europeiske politikere så erkedumme at de overhodet ikke har hatt peiling på hva de har drevet med? Eller har de valgt den stien som ble lagt ut for dem og som de fulgte uten nærmere tankevirksomhet? Har de vært så opptatte av å gavne sine egne posisjoner at de har vært blinde for at de på sikt graver sin egen grav, foruten alle de andre gravene vi vil se?

Jeg håper vi får noen gode og sannferdige analyser over hva som har skjedd, selv om det er for sent for de som allerede lider.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Nå får vi se hva som skjer. Spania får ikke de samme kravene til "austerity" som Hellas, for Spania har allerede innført reformer som tilfredsstiller kreditorene, selv om det utstrakte indre selvstyret i spanske regioner ikke gjør det helt lett å gjennomføre konsekvent overalt. Støttepakken til spanske banker har allerede gitt positiv effekt på børsene i Asia.

Euro-krisen er selvsagt ikke over, men jeg tror at euro er styrket nå, med en klar vilje blant euro-kjernen til å holde fast på felles-valutaen.

UKs utenforskap blir bare mer og mer pinlig. Den engleske bulldag må logre for to herrer samtidig; EU og USA, men en hund har bare en hale.


ConTrari

#52
Spiegel (engelsk) har en god artikkel om hva de tror blir utfallet av euro-krisen; en sterkere integrering av euro-økonomiene, og en 2-fase union. Mange har gir uttrykk for slike tanker tidligere, men dagen sakutte krise gjør det både mer presserende og mest sannsynlig lettere, å gjennomføre en reform som skaper langt større enhet i disse landenes økonomiske politikk. Og fører EU-prosjektet et stykke nærmere målet om en politisk union.

I alle tilfelle ser det ut til at Europa er kommet til en kritisk skillevei; de fleste EU-landene kan ikke fortsette å ta opp mer lån, uten å synke ned i bunnløs gjeld. Samtidig krever dagens samfunnsstruktur et utgiftsnivå som medfører økt behov for låneopptak. Jeg tror mange europeiske politikere vil benytte denne krisen som en mulighet til å gjøre grunnleggende endringer i retning av tæring-etter-næring prinsippet. Alternativet, med en fortsatt voksende velferdssektor som vil kvele all vekst og velstand, er å gli ned i en u-landssituasjon som setter Europa helt på sidelinjen i verden.

http://www.spiegel.de/international/europe/europe-looks-at-plans-for-poltical-union-and-budgetary-oversight-a-838142-2.html

Anbefales!

"It would be the beginning of the United States of Europe. And Germans would likely only be able to approve the plan if it could credibly guarantee that the new political construct would commit to emulating Germany's culture of stability.

As such, the four European architects are aiming at establishing a new European consensus. Germany would have to take on additional risks within the euro zone. In return, southern Europeans would have to grant Brussels control over their national budgets -- according to German principles.

It would be an experiment with uncertain results. It could, in the end, be the savior of the common European currency -- or it could mean the implosion of Europe. Such a plan could very well calm international financial markets. But it could also be that Europeans wouldn't accept it. Still, it might be the last chance to prevent a collapse of the euro."


ConTrari

Noe som forundrer meg i denne debatten er at fokus alltid er på Tyskland som den ene motpol kontra Sør-Europa. Men det er adskillige andre land i unionen som kjører like økonomisk trygt som tyskerne; Østerrike, de nordiske land og jeg også tro Polen bør regnes med. Polen, som er en sterkt voksende økonomisk og politisk maktfaktor. Et lite land som Estland har kjørt beinhardt på ansvarlig økonomisk politikk nærmest uansett hvor store kuttene blir.

Tilsammen vil jeg tro at disse landene har om ikke like stor, så iallfall noe sånt som 2/3 økonomisk tyngde som Tyskland. Jeg antar at tyskerne vil få mer høylytt støtte fra disse, dersom det kommer til en mer tilspisset situasjon.

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på juni 11, 2012, 15:56:54 PM
Spiegel (engelsk) har en god artikkel om hva de tror blir utfallet av euro-krisen; en sterkere integrering av euro-økonomiene, og en 2-fase union. Mange har gir uttrykk for slike tanker tidligere, men dagen sakutte krise gjør det både mer presserende og mest sannsynlig lettere, å gjennomføre en reform som skaper langt større enhet i disse landenes økonomiske politikk. Og fører EU-prosjektet et stykke nærmere målet om en politisk union.

Planen om politisk union her vært der fra dag én. Euroen er ikke et mål seg selv, men et middel for å oppnå det politiske. Alle visste, og det ble uttalt allerede før euroen var en realitet, at det ikke går an å ha felles valuta for så forskjellige økonomier som vi har i Europa.

De samme menneskene visste at det ikke var demokratisk grunnlag for noen politisk union i Europa, derfor må den tvinges inn bakveien, via den såkalte beneficial crisis, som nettopp er ment å ha den effekten du påpeker: Skape et inntrykk av at det ikke fines noe alternativ til tettere politisk integrasjon, med udemokratisk toppstyring fra Brussel.

Problemer er bare det at the beneficial crisis nå har vokst dem over hodet og lever sitt eget liv. Det er bare et tidspørsmål før Hellas dropper ut av eurosonen, og kanskje ut av EU. Spania er neste. Ingen skal få meg til å tro at Spania er "reddet", de har enorm arbeidsløshet, og det står en million tomme feriehus der nede, og det kan ikke bankene takle.

Mye tyder idag på et "Europa med to hastigheter", der Hellas, Italia, Spania, Portugal, Irland er utenfor, kanskje med fler. Storbritannia er utenfor eurosonen allerede og det spekuleres nå i om Toryene vil foreslå avstemning om medlemsskapet, EU er nå noe helt annet enn for kort tid siden. Vi kan ende opp med UK i EØS.

En anne sak er om EU kan overleve dette, jeg mener det er nokså "i det blå" hva som vil skje framover.

Sitat
I alle tilfelle ser det ut til at Europa er kommet til en kritisk skillevei; de fleste EU-landene kan ikke fortsette å ta opp mer lån, uten å synke ned i bunnløs gjeld. Samtidig krever dagens samfunnsstruktur et utgiftsnivå som medfører økt behov for låneopptak. Jeg tror mange europeiske politikere vil benytte denne krisen om en mulighet til å gjøre grunnleggende endringer i retning av tæring-etter-næring prinsippet.

Jeg tror de ønsker å gjøre som planlagt: Tilrane seg mer sentralmakt, utenfor demokratisk kontroll. Men de kan ha forregnet seg, og det kan hende hele korthuset ramler i hodet på dem.

De siste måneder har vist oss at den tanken du presenterer gjør vondt verre i denne situasjonen. Tyskland har insistert på "austerity", med det resultatet vi ser i bl.a. Hellas. Bunnløs fattigdom, uten mulighet til å betale tilbake. Austerity fører til at GDP krymper, noe som gjør forholdet mellom gjeld og GDP enda mer håpløs.

Selvsagt skal det langsiktige være å sette tæring etter næring, men når man har lånt seg til fant kommer man ikke ut av det ved å spare. Det er maksimalt feil politikk til feil tid.

Sitat
Alternativet, med en fortsatt voksende velferdssektor som vil kvele all vekst og velstand, er å gli ned i en u-landssituasjon som setter Europa helt på sidelinjen i verden.

Det er for seint å tenke på det nå, når gjelden er et faktum. Det skal god rygg til å bære gode tider, og EU-politikerne, samt de tankeløse grekerne og spanjolene m.fl. har vist at ryggen har vært for dårlig. Nå kommer payback-time som Christine Lagarde så vakkert formulerte det. Det er ikke noe man velger, det er noe som skjer.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på juni 11, 2012, 17:44:21 PM
Sitat fra: ConTrari på juni 11, 2012, 15:56:54 PM
Spiegel (engelsk) har en god artikkel om hva de tror blir utfallet av euro-krisen; en sterkere integrering av euro-økonomiene, og en 2-fase union. Mange har gir uttrykk for slike tanker tidligere, men dagen sakutte krise gjør det både mer presserende og mest sannsynlig lettere, å gjennomføre en reform som skaper langt større enhet i disse landenes økonomiske politikk. Og fører EU-prosjektet et stykke nærmere målet om en politisk union.

Planen om politisk union her vært der fra dag én. Euroen er ikke et mål seg selv, men et middel for å oppnå det politiske. Alle visste, og det ble uttalt allerede før euroen var en realitet, at det ikke går an å ha felles valuta for så forskjellige økonomier som vi har i Europa.

De samme menneskene visste at det ikke var demokratisk grunnlag for noen politisk union i Europa, derfor må den tvinges inn bakveien, via den såkalte beneficial crisis, som nettopp er ment å ha den effekten du påpeker: Skape et inntrykk av at det ikke fines noe alternativ til tettere politisk integrasjon, med udemokratisk toppstyring fra Brussel.

Problemer er bare det at the beneficial crisis nå har vokst dem over hodet og lever sitt eget liv. Det er bare et tidspørsmål før Hellas dropper ut av eurosonen, og kanskje ut av EU. Spania er neste. Ingen skal få meg til å tro at Spania er "reddet", de har enorm arbeidsløshet, og det står en million tomme feriehus der nede, og det kan ikke bankene takle.

Mye tyder idag på et "Europa med to hastigheter", der Hellas, Italia, Spania, Portugal, Irland er utenfor, kanskje med fler. Storbritannia er utenfor eurosonen allerede og det spekuleres nå i om Toryene vil foreslå avstemning om medlemsskapet, EU er nå noe helt annet enn for kort tid siden. Vi kan ende opp med UK i EØS.

En anne sak er om EU kan overleve dette, jeg mener det er nokså "i det blå" hva som vil skje framover.

Sitat
I alle tilfelle ser det ut til at Europa er kommet til en kritisk skillevei; de fleste EU-landene kan ikke fortsette å ta opp mer lån, uten å synke ned i bunnløs gjeld. Samtidig krever dagens samfunnsstruktur et utgiftsnivå som medfører økt behov for låneopptak. Jeg tror mange europeiske politikere vil benytte denne krisen om en mulighet til å gjøre grunnleggende endringer i retning av tæring-etter-næring prinsippet.

Jeg tror de ønsker å gjøre som planlagt: Tilrane seg mer sentralmakt, utenfor demokratisk kontroll. Men de kan ha forregnet seg, og det kan hende hele korthuset ramler i hodet på dem.

De siste måneder har vist oss at den tanken du presenterer gjør vondt verre i denne situasjonen. Tyskland har insistert på "austerity", med det resultatet vi ser i bl.a. Hellas. Bunnløs fattigdom, uten mulighet til å betale tilbake. Austerity fører til at GDP krymper, noe som gjør forholdet mellom gjeld og GDP enda mer håpløs.

Selvsagt skal det langsiktige være å sette tæring etter næring, men når man har lånt seg til fant kommer man ikke ut av det ved å spare. Det er maksimalt feil politikk til feil tid.

Sitat
Alternativet, med en fortsatt voksende velferdssektor som vil kvele all vekst og velstand, er å gli ned i en u-landssituasjon som setter Europa helt på sidelinjen i verden.

Det er for seint å tenke på det nå, når gjelden er et faktum. Det skal god rygg til å bære gode tider, og EU-politikerne, samt de tankeløse grekerne og spanjolene m.fl. har vist at ryggen har vært for dårlig. Nå kommer payback-time som Christine Lagarde så vakkert formulerte det. Det er ikke noe man velger, det er noe som skjer.

Ja, det er vel ingen hemmelighet at EU har arbeidet mot politisk union i lang tid. Noen vil være utenfor dette, som UK, andre har et mer positivt forhold til ideen, og da særlig kjerneland som Tyskland, Frankrike, Nederland og Belgia.

I artikkelen er også spørsmålet om mer demokrati i EU-systemet omtalt:
"A further chapter of the concept developed by the four Euro-crats addresses the need to inject more democracy into European resolutions. Commission President Barroso has highlighted the need to outfit a political union with democratic legitimacy. One such idea envisions the European Commission president being elected directly by European citizens. Another concept under consideration, say sources in Brussels, is that of turning the office of commission president and European Council president into one -- a kind of "European president.""

"Austerity" er noe man må leve med i flere land i lang tid fremover -og det er ikke en tysk oppfinnelse. Men tyskerne er hendige knagger å henge ubehagelige sannheter på , og tyskerne selv er verdensmestre i å være sine egne prügelknaber.

Alvorlige kutt i et ineffektivt statsapparat er helt nødvendig for å overleve økonomisk i de skakkjørte landene. Men her er det store forskjeller, og ingen kommer ned mot Hellas i så måte. Man kan uansett ikke bevilge seg ut av en krise ved hjelp av mer lån. Det er selvsagt at BNP vil krympe i en slik situasjon. Og det er tegn som tyder på at folk flest innser dette, i Irland ble det stort flertall for finanspakten i folkeavstemmingen.

Jeg vil minne om at krisen i Spania primært er en bankkrise; landet har mindre statsgjeld enn f.eks. Tyskland. En banksektor som igjen vil være i stand til å tilby vanlige tjenester til landets næringsliv er et viktig skritt mot en bedre økonomi. Og husk at arbeidsledigheten i Spania var på 20% i oppgangsårene også....

To-hastighets EU kan meget vel bli løsningen, og det er jo ikke så ukjent, tross alt er det en slags todeling allerede med mange av landene utenfor euroen, og et land som Danmark har lang erfaring med å kreve særordninger og unntak. At EU skulle gå i oppløsning er etter mitt syn totalt urealistisk.

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på juni 11, 2012, 19:19:46 PM
Ja, det er vel ingen hemmelighet at EU har arbeidet mot politisk union i lang tid. Noen vil være utenfor dette, som UK, andre har et mer positivt forhold til ideen, og da særlig kjerneland som Tyskland, Frankrike, Nederland og Belgia.

Union ja, det vil de ha .... de uvalgte byråkratene i Brussel. Virkeligheten i "kjernelandene" er heller ikke helt rosenrød. Men hvis de svarer feil, så spør EU om igjen til de klarer å svare riktig.

May 30, 2005
French No vote leaves EU treaty in chaos
"France on Sunday night dealt a potentially fatal blow to the European Union's constitutional treaty as voters resoundingly rejected it in a referendum.

The 56 per cent victory for the No campaign sparked an immediate political firestorm in France and could stall Europe's 50-year integration drive. The French vote could also have a knock-on effect in the Netherlands, which is due to hold its own referendum on Wednesday. The latest opinion polls show Dutch voters are also likely to vote No."


Dutch vote on treaty as 'Nee' predicted
"Polls are showing Dutch voters will join the French in decisively rejecting the EU Constitution in a referendum today, deepening a crisis in the bloc."

22 September 2007
Dutch PM faces defeat over EU treaty vote
The Dutch government rejected mounting calls for a referendum on Europe's new reform treaty last night, two years after Dutch voters killed off the European constitution in a referendum that stunned the EU.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Gerten

Fint at mer enn et syn på EU er representert her på forumet.
Jeg vil supplere med noen gjetninger om Spania. De ligger ikke godt an. Ved siden av statsgjelden er gjelden som regionene har minst like stor. At penger nå blir dyttet til bankene og næringslivet får lån, sikrer ikke produksjon. Produksjon skal avsettes og hvem har penger til å kjøpe?

En tettere integrasjon er en løsning men likevel uaktuelt. Selv om EU er udemokratisk er det drøyt å integrere når mer enn 50 % i EU er mot EU.  Det vil gi Marine lePen og hennes tilhengere vind i seilene sammen med andre høyre-nasjonalistiske bevegelser. Liker ikke å si det, men det ser svart ut nå.   
It's the clouds!

Amatør1

Noen ord fra felten, situasjonen er alt annet en rosenrød:

Eurocrash: an extraordinary day

SitatYesterday, there was always going to be a positive market reaction to the Spanish "bailout", and the day would end up flat – even on a high volume of trading. The morning rally was wiped out as the market trended sharply into negative territory. And Ambrose explained why.

Europe, he wrote, has lit the fuse on an economic and financial bomb. Only three days earlier, he had been warning that Spanish banks may need anything up to €450 billion over time, making it the largest rescue in the history of the world.

Teoriene om hva som kan sje nå, er mange, og analysene er "interessante":

SitatThe Guardian picked up the story at the end of the day remarking that the "hurried" Spanish banking bailout had failed to calm market nerves. The country's borrowing costs were edging up into the danger zone and, as nerves frayed, the word Italy was heard.

SitatSays Ambrose: the package offers no fundamental relief. It is a €100bn loan package to the sovereign state of Spain, not a recapitalisation of banks. It raises Spain's public debt by up to ten percent of GDP. There is no mutualisation of EMU debts, no move towards fiscal union. Nothing has changed.

"Existing holders of Spanish debt will be pushed further down the credit ladder with each transfer of EU money to Spain. Europe will now pay the price for what it did in Greece, where EU bodies concentrated all loses on pension funds, sovereign wealth funds, life insurers, and others who had stood behind Greece until the bitter end. They suffered 75 percent haircuts as a reward for loyalty".



SitatWho will be responsible for Spain though, we wonder – when or if the dust settles. More to the point, when will it ever end? At the moment, Spanish miners are burning tyres to block roads (pictured above). How long will it be before politicians are wearing them when they do?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Hmm ja vi får se  8). Tror nok at tanken om et sterkt EU er ønsket av de fleste i unionen.

Som de sa i en meningsmåling om tilhørighet i Nord-Italia for noen år siden:

1) EU
2) Lombardia
3) Italia

Det vil alltid være sterke uttrykk i kriserammede land, men Spania bekymrer meg faktisk ikke. De har etter mitt syn emn grunnleggende forskjellig holdning fra grekerne, og legger ikke skylden på andre.