Litt klimahistorie

Startet av Jostemikk, oktober 26, 2011, 17:05:44 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Flott at du så det der, Josik! Det rare er at de har Færøyene med allerede:



Det ender opp med ei øy for mye. Færøyene, Hebridene og Shetland - alle er med. Så har de tatt med Frisland i bonus, med mange spennende navn på havner, odder og fjorder.

Jeg leste et sted at en av sjøfarerne som tegnet inn Frisland, dro dit fra Grønland sammen med "The Norsemen". Dette får meg til å tenke på New Foundland. Dette ødela den samme personen da han beskrev øya med mange byer, og et høyt fjellområde i sentrum, der øyas tre hovedelver alle hadde sine kilder.

Jeg må innrømme at jeg har vært inne på tanken at vikingene ga den gode sjøfarer/karttegner og historieskriver et eller flere måltider ispedd fluesopp. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Etter det forrige innlegget har jeg brukt litt tid på å studere diverse geografi og topografi på Færøyene. Jeg har ikke funnet ut noe som er verdt å nevne, men har en litt off-topic sak å komme med. Det er ganske imponerende hva Google Earth kan brukes til. Her fra nordlige del av Færøyene:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg anbefaler denne flotte klimahistorien av Tony Brown på det varmeste:

A short anthology of changing climate.

Den er ikke så kort som tittelen antyder. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

seoto

Uff, ja - da var det kaldt. Men heldigvis var jeg ennå ikke født :)
Dette ble nok omtalt som "fimbulvinter" av mange. Fimbulvinter var et uttrykk som kom i forbindelse med 3 fryktelige vintre for snart 1500 år siden, der de heller ikke fikk skikkelige somre. I 1966 (som omtales i artikkelen) bodde jeg i Ytre Enebakk, der de målte 36 kuldegrader. Man måtte puste gjennom skjerf, neseborene frøs til. Snøen gir masse lyd når man går på den i en slik kulde ;)

SitatGanglere: «Kva er å fortelja om ragnaròk?»
Høg: «Store ting er å melde om det, og mange òg.
Det fyrste er at det kjem ein vinter som er kalla Fimbulvinter.
Då driv det snø or alle ætter, det er sterk kulde og kvasse
vindar, ingen ting har gagn av sola. Det er tre slike vintrar -
utan sommar imellom.»
– Den yngre Edda
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: seoto på november 21, 2011, 21:33:31 PM
Uff, ja - da var det kaldt. Men heldigvis var jeg ennå ikke født :)
Dette ble nok omtalt som "fimbulvinter" av mange. Fimbulvinter var et uttrykk som kom i forbindelse med 3 fryktelige vintre for snart 1500 år siden, der de heller ikke fikk skikkelige somre. I 1966 (som omtales i artikkelen) bodde jeg i Ytre Enebakk, der de målte 36 kuldegrader. Man måtte puste gjennom skjerf, neseborene frøs til. Snøen gir masse lyd når man går på den i en slik kulde ;)

SitatGanglere: «Kva er å fortelja om ragnaròk?»
Høg: «Store ting er å melde om det, og mange òg.
Det fyrste er at det kjem ein vinter som er kalla Fimbulvinter.
Då driv det snø or alle ætter, det er sterk kulde og kvasse
vindar, ingen ting har gagn av sola. Det er tre slike vintrar -
utan sommar imellom.»
– Den yngre Edda

Må ha vært det året vi målte -37 i mitt barndomshjem i Oslo, ufyselig surt i kuldesøkket langs Akersælva.

Men det Edda-sitatet bør kunne brukes av våre alarmistvenner, de har jo allerede forklart oss at de seneste kulderekordene skyldes AGW. "Ingen ting har gagn av sola" Maunder Minimum?

seoto

SitatMå ha vært det året vi målte -37 i mitt barndomshjem i Oslo, ufyselig surt i kuldesøkket langs Akersælva.

Men det Edda-sitatet bør kunne brukes av våre alarmistvenner, de har jo allerede forklart oss at de seneste kulderekordene skyldes AGW. "Ingen ting har gagn av sola" Maunder Minimum?

Nei, det var langt tidligere, nærmere 1500 år siden. Det er mer beskrevet her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Fimbulvinter
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: seoto på november 21, 2011, 22:46:37 PM


Nei, det var langt tidligere, nærmere 1500 år siden. Det er mer beskrevet her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Fimbulvinter

Eh, jeg mente det året det var -36 i Ytre Enebakk. Vet det kan kjennes litt perifert ut der, men så gammeldagse er de vel ikke... ;)

seoto

Du har rett om 1966. Det jeg svarte på var om Maunder Minimum. Det er jo ikke så VELDIG lenge siden ;) (Sånn ca. 1645 til 1715.) Den fimbulvinteren Edda nevner, var ca. 1500 år siden, altså rundt 530-540.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på november 21, 2011, 21:33:31 PM
Uff, ja - da var det kaldt. Men heldigvis var jeg ennå ikke født :)
Dette ble nok omtalt som "fimbulvinter" av mange. Fimbulvinter var et uttrykk som kom i forbindelse med 3 fryktelige vintre for snart 1500 år siden, der de heller ikke fikk skikkelige somre. I 1966 (som omtales i artikkelen) bodde jeg i Ytre Enebakk, der de målte 36 kuldegrader. Man måtte puste gjennom skjerf, neseborene frøs til. Snøen gir masse lyd når man går på den i en slik kulde ;)

SitatGanglere: «Kva er å fortelja om ragnaròk?»
Høg: «Store ting er å melde om det, og mange òg.
Det fyrste er at det kjem ein vinter som er kalla Fimbulvinter.
Då driv det snø or alle ætter, det er sterk kulde og kvasse
vindar, ingen ting har gagn av sola. Det er tre slike vintrar -
utan sommar imellom.»
– Den yngre Edda

Det der er svært interessant! Her er en hypotese om bakgrunnen til Fimbulvinteren:

http://no.wikipedia.org/wiki/Fimbulvinter
SitatI årene 535-536 skjedde det et bemerkelsesverdig temperaturfall, antagelig på grunn av et stort vulkanutbrudd. Snorres beskrivelse passer med hvordan dette kan ha vært opplevd.

Extreme weather events of 535–536
http://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_weather_events_of_535%E2%80%93536
SitatThe extreme weather events of 535–536 were the most severe and protracted short-term episodes of cooling in the Northern Hemisphere in the last 2,000 years. The event is thought to have been caused by an extensive atmospheric dust veil, possibly resulting from a large volcanic eruption in the tropics

535 AD — The "Dark Ages" Begin – Scientific Growth Stops !
Volcano Krakatoa Explodes, plunging the Whole Planet into Darkness !

Sitat535 AD

    The nobles were returning from the middle east "HOLY WARS".
    Pope John II died.
    There were days of darkness.
    The plague swept around the world three times in about ten years.
    There were seven years of crop failures.
    Nations changed their religions.
    Empires Fell.
    In places great drought destroyed the land.
    In other places floods brought chaos.
    Tree rings didn't show normal growth for fifteen years.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: seoto på november 21, 2011, 23:19:55 PM
Du har rett om 1966. Det jeg svarte på var om Maunder Minimum. Det er jo ikke så VELDIG lenge siden ;) (Sånn ca. 1645 til 1715.) Den fimbulvinteren Edda nevner, var ca. 1500 år siden, altså rundt 530-540.

Ok, skjønner. Litt rotete av meg, jeg bare syntes "ingen ting har gagn av sola" var en fin beskrivelse av en solminimumsperiode.

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på november 21, 2011, 23:22:39 PM


Det der er svært interessant! Her er en hypotese om bakgrunnen til Fimbulvinteren:


SitatThe extreme weather events of 535–536 were the most severe and protracted short-term episodes of cooling in the Northern Hemisphere in the last 2,000 years. The event is thought to have been caused by an extensive atmospheric dust veil, possibly resulting from a large volcanic eruption in the tropics



Krakatoa kan også ha inspirert Munchs bilde Skrik:

"Tre amerikanske astronomer [2] har satt Munchs valg av rød himmel i bildet i sammenheng med at et vulkanutbrudd i Indonesia forårsaket sterkt rødfarget himmel ved soloppgang og solnedgang i Europa fra november 1883 til februar 1884."

http://no.wikipedia.org/wiki/Skrik

Hvordan ville verden idag takle et tilsvarende utbrudd som på 500-tallet?


Amatør1

Sitat fra: ConTrari på november 21, 2011, 23:47:22 PM
Krakatoa kan også ha inspirert Munchs bilde Skrik:

"Tre amerikanske astronomer [2] har satt Munchs valg av rød himmel i bildet i sammenheng med at et vulkanutbrudd i Indonesia forårsaket sterkt rødfarget himmel ved soloppgang og solnedgang i Europa fra november 1883 til februar 1884."

http://no.wikipedia.org/wiki/Skrik

Denne hypotesen ble lansert i bl.a. det amerikanske tidsskriftet Sky&Telescope i 2003
Astronomical Sleuths Link Krakatoa to Edvard Munch's Painting The Scream

Jeg har selv ingen tro på denne hypotesen, for er det noe vi har mye av om vinteren her på Østlandet så er det rød himmel slik Skrik viser eksempel på (scenen er visstnok fra Ekeberg og sør-østover).  Vi trenger ikke vulkanutbrudd for å få slike himler. Jeg skrev et leserinnlegg om dette, med kopier av mange røde himler jeg hadde fotografert, men de tok det ikke inn. Kanskje litt kognitiv dissonnans  ;D ?

Sitat fra: ConTrari
Hvordan ville verden idag takle et tilsvarende utbrudd som på 500-tallet?

Interessant spørsmål! Det vet vi veldig lite om ...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Jeg har alltid trodd at Munch så helt andre farger og former enn folk flest, og at han ikke var avhengig av noen solnedgang for å male en solnedgang, for å si det slik. Mulig jeg var i overkant slem nå. :o
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på november 22, 2011, 00:02:26 AM


Jeg har selv ingen tro på denne hypotesen, for er det noe vi har mye av om vinteren her på Østlandet så er det rød himmel slik Skrik viser eksempel på (scenen er visstnok fra Ekeberg og sør-østover).  Vi trenger ikke vulkanutbrudd for å få slike himler. Jeg skrev et leserinnlegg om dette, med kopier av mange røde himler jeg hadde fotografert, men de tok det ikke inn. Kanskje litt kognitiv dissonnans  ;D ?


Ja, det er jo litt merkelig med 10 år mellom utbruddet og maleriet... ;)