Hvordan utbre den skeptiske holdningen?

Startet av Klimatilsynet, desember 12, 2011, 21:23:55 PM

« forrige - neste »

Klimatilsynet

Først må jeg få presentere meg som personen bak Klimatilsynet. Dette er mitt første innlegg her på denne utmerkede bloggen, og napoleonskake til dere som startet og driver denne bloggen. Bedre finnes ikke.

Så hvordan komme til orde med vår sak om både media og politikere stritter imot?

Jo, vi har kun en mulighet. Vi kan erobre nettet.

Dette nettstedet, Klimaforskning, er nr. 4 om en søker på ordet Klimaforskning på Google. Men det burde være nr. 1.

Og det kan oppnås, selv om det kun er Cicero, Bjerknes og Meteorologisk institutt foran på lista.

Altså: søkemotoroptimalisering.

Ellers bør vi kanskje lære litt av den politiske venstresida om hvordan en skaffer seg makt i dette samfunnet.











Jostemikk

Hei, Klimatilsynet, velkommen! :D

Takk for god omtale! Jeg tror vi må lære av alle som har noe å fortelle oss om hvordan vi skal nå fram, venstresiden eller andre. Angående søkemotortilpasning, så er det tatt opp her av andre. Jeg er bare ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Forslag med forklaring mottas med takk!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#2
Hei Klimatilsynet, og hjertelig velkommen! Det er på tide noen fører tilsyn med klimaforskningen  ;D

Jeg er enig i at vi kan erobre nettet, men vi bør gjøre det med vårt sterkeste kort: Gode kunnskaper og argumenter. Vi bør ikke forsøke å kopiere "den andre siden", som kun har manipulasjoner og andre "triks" å basere sin tilsynelatende makt på.

Vi bør absolutt bli mer synlige, og redelige og ryddige midler kan selvsagt vurderes. Det at klimaforskning.com allerede er nr 4 på Google er en liten seier. men Google er ikke alt, på Bing er vi allerede nummer 1!  8)

Stå på!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Velkommen, klimatilsynet! :) Takk for hyggelige ord - og ros til deg for en fin blogg!

Vi ligger faktisk øverst på Yahoo også  ;D

At vi ligger øverst på Bing er bra. Mange som kjøper nye pc-er får automatisk Bing som søkemotor, og ikke alle vet hvordan de skal endre til annen søkemotor. Så der kan vi fange opp endel.

Ellers er det jo munn-til-munn-metoden - eller hva heter det i våre elektroniske dager? Og legge ut linker i diskusjoner - det er kanskje det mest effektive. Da treffer vi også folk som kan være interessert.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Klimatilsynet

#4
Sitat fra: Jostemikk på desember 12, 2011, 21:38:35 PM
Hei, Klimatilsynet, velkommen! :D

Takk for god omtale! Jeg tror vi må lære av alle som har noe å fortelle oss om hvordan vi skal nå fram, venstresiden eller andre. Angående søkemotortilpasning, så er det tatt opp her av andre. Jeg er bare ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Forslag med forklaring mottas med takk!

Bare hyggelig. Vi er på samme team.

Jeg er heller ingen autoritet på optimalisering, men knytter bånd, linker, legger igjen lenker på relevante nettsteder, norske og internasjonale, Watts UP, ClimateAudit, BishopHill,

Debatter på Aftenposten, VG.











Klimatilsynet

#5
Sitat fra: Amatør1 på desember 12, 2011, 21:40:00 PM
Hei Klimatilsynet, og hjertelig velkommen! Det er på tide noen fører tilsyn med klimaforskningen  ;D

Jeg er enig i at vi kan erobre nettet, men vi bør gjøre det med vårt sterkeste kort: Gode kunnskaper og argumenter. Vi bør ikke forsøke å kopiere "den andre siden", som kun har manipulasjoner og andre "triks" å basere sin tilsynelatende makt på.

Vi bør absolutt bli mer synlige, og redelige og ryddige midler kan selvsagt vurderes. Det at klimaforskning.com allerede er nr 4 på Google er en liten seier. men Google er ikke alt, på Bing er vi allerede nummer 1!  8)

Stå på!

Takk for det, og helt enig med deg.

Jeg vet ikke hvordan vi skal kunne utbre kunnskapsbasert klimaskepsis, men den ufunderte, bondske klimaskepsis gjør oss uansett en bjørnetjeneste.

Det må formidles at klimaskepsis er vitenskapelig fundert, basert på fagfellevurdert vitenskap.

Det er her slaget står nå...










Amatør1

Sitat fra: Klimatilsynet på desember 12, 2011, 22:25:23 PM
Bare hyggelig. Vi er på samme team.

Jeg er heller ingen autoritet på optimalisering, men knytter bånd, linker, legger igjen lenker på relevante nettsteder, norske og internasjonale, Watts UP, ClimateAudit, BishopHill,

Debatter på Aftenposten, VG.

Dette er en god strategi. Vi har mulighet for å bli det definitive stedet (eller ett av de viktige) der klimadebatt på norsk foregår! Forskning.no har langt på vei meldt seg ut, og Aftenposten har begått harakiri i klimadebatten, så det er bare å forsyne seg. Vi kan derfor presentere argumentene til mange interesserte, om de bare finner ut at vi eksisterer.

Forøvrig har vi sørget for å få norske sider med skeptisk ståsted representert her
Skeptical Views in non-English countries

Klimatilsynet er med :-)

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Klimatilsynet

#7
Sitat fra: Amatør1 på desember 12, 2011, 22:49:19 PM
Sitat fra: Klimatilsynet på desember 12, 2011, 22:25:23 PM
Bare hyggelig. Vi er på samme team.

Jeg er heller ingen autoritet på optimalisering, men knytter bånd, linker, legger igjen lenker på relevante nettsteder, norske og internasjonale, Watts UP, ClimateAudit, BishopHill,

Debatter på Aftenposten, VG.

Dette er en god strategi. Vi har mulighet for å bli det definitive stedet (eller ett av de viktige) der klimadebatt på norsk foregår! Forskning.no har langt på vei meldt seg ut, og Aftenposten har begått harakiri i klimadebatten, så det er bare å forsyne seg. Vi kan derfor presentere argumentene til mange interesserte, om de bare finner ut at vi eksisterer.

Enig.

Det må formidles at det finnes vitenskapelig grunnlag for klimaskepsis.

Uansett et søkemotortips: Kjør bilder, ikke bare tekst, gjerne også video, f.eks fra Youtube eller Vimeo.


Klimatilsynet

#8
Sitat fra: seoto på desember 12, 2011, 21:49:22 PM
Velkommen, klimatilsynet! :) Takk for hyggelige ord - og ros til deg for en fin blogg!

Vi ligger faktisk øverst på Yahoo også  ;D

At vi ligger øverst på Bing er bra. Mange som kjøper nye pc-er får automatisk Bing som søkemotor, og ikke alle vet hvordan de skal endre til annen søkemotor. Så der kan vi fange opp endel.

Ellers er det jo munn-til-munn-metoden - eller hva heter det i våre elektroniske dager? Og legge ut linker i diskusjoner - det er kanskje det mest effektive. Da treffer vi også folk som kan være interessert.

Takk for det, Seoto.

Fantastisk med førsteplassen på Bing og Yahoo.

Det er nettop her vi har muligheten.

Akilleshelen.

Det er nesten som en øyner håp!

Amatør1

#9
Sitat fra: Klimatilsynet på desember 12, 2011, 23:45:08 PM
Fantastisk med førsteplassen på Bing og Yahoo.

Det er nettop her vi har muligheten.

Det er flott!! Men vi må også være interessante. Og det er vi....

Jostemikk har en lang serie med dyptpløyende artikler: Kvalitet! Og vi har nettopp rapportert at Canada har trukket seg fra Kyoto, mens VG, Dagbladet og Aftenposten ikke har et pip om det: Aktualitet!

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Hei Klimatilsynet, velkommen skal du sannelig være. Jeg har lest bloggen din siden jeg oppdaget den, og takk for en hel rekke med veldig gode poster.

Jeg tror en god strategi for å bli kjent på dette tidspunkt er å legge igjen en link her og der i kommentarfeltene til nettavisene - disse koker jo over til tider av skeptiske kommentarer under klimasakene.

Nå er jo dette et debattforum og ikke en blogg, som Klimatilsynet eller dagfinns blogg, og dermed blir det gjerne litt mer "prat" her enn tunge diskusjoner om den såkalte "vitenskapen". Selv trives jeg utmerket med at det er plass til litt spøk og ablegøyer, men kanskje kunne vi trenge litt mer motstand, og kanskje kunne det ha vært skilt litt tydeligere mellom "tunge" innlegg som Jostemikks obduksjoner av temperaturdata og den litt mer "prateglade" delen. En del av forklaringen er nok at vi er såpass få - men vi blir stadig flere!

Som Amatør1 sier, er det mulighet for at dette kan bli et svært viktig forum, ettersom det åpenbart fyller et vakuum - dvs et stort behov som ikke er dekket andre steder.

Det var noen løse tanker, kanskje symptomatisk for mange av mine innlegg :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Takk for mange hyggelige ord, Bebben. Du er et svært verdsatt medlem. Du er jo også en av veteranene på forumet, og har vært med oss fra den tiden det fremdeles var stille og rolig, og vi ble bedre kjent ved å være litt "off topic". Det var jo også derfor vi satte opp forumet "Om andre ting enn klima". Noen ganger trenger vi å sosialisere litt og bli bedre kjent, samt ha det litt morsomt  ;D Og det synes jeg vi alle har klart.

Forøvrig kan jeg være enig med deg i at vi kunne trengt litt mer motstand. Men på den andre siden ville det kanskje ha ført til liknende tilstander som vi har sett andre steder? Nå kan vi alle komme med informasjon, uten siden opp og ned med krangel. Det gir oss en mulighet til å samle utrolig mye informasjon i fred og ro. Og jeg håper jo at alle er modige nok til å komme med konstruktiv kritikk. Det er sikkert mye som kan gjøres bedre - og veien blir vel til mens vi går? Vi lærer.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

BorisA

Jeg slutter meg også til rekken av velkommenhilsere, altså velkommen fra meg som også er temmelig fersk her.

BorisA
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Sitat fra: Klimatilsynet på desember 12, 2011, 23:45:08 PM
Fantastisk med førsteplassen på Bing og Yahoo.

Det er nettop her vi har muligheten.

Akilleshelen.

Det er nesten som en øyner håp!

Hei Klimatilsynet,

Hyggelig å se deg med igjen, jeg henger meg på Klimaforskningsvelkomstkomiteen.  :)
Det er mange som kan nevnes, ut fra tung, trygg og lang tjeneste på tidligere AD. Men du og Telehiv skapte vei i klimavellinga da dere satte i gang.

"Hvis ingen går i fella, men passer seg for den, så skal alle feire jul uten klimakilleshelen! ;)

Mange gode tips er samlet her , for å få frem Klimaforskning.com som det stedet der det foregår en klimadebatt.

Jeg skal tipse han"Luringen", om å linke til siden ofte.  ;)  F. eks. er vel temaet Climate Gate 2.0 vel verdt å nevnes spesielt, der det er mulig. Her har leserne muligheten til å få innsikt i "The Internal Life of The Team". Avslørende!

I tillegg til alle blogg-diskusjoner, er det mulig å linke i svar under Nye Meninger (Dagsavisen) og ABCNyheter - meninger.

Og så er det jo bare å være flinke med nye titler på tråder - som treffer godt i det åpne rom!

I ventetiden frem til 2012, er det jo mulig å tenke på "noe" nytt.

martin

Sitat fra: Klimatilsynet på desember 12, 2011, 21:23:55 PM
Jo, vi har kun en mulighet. Vi kan erobre nettet.

La meg først si hei til dere alle og takke for en fin fin webside. Jeg ble nettopp gjort oppmerksom på Klimaforskning av noen på VGD. Så det skulle være et tegn på at det nytter met slik reklame av enkeltindivider :)

Jeg treffer en god del folk i løpet av et år og kommer ofte i prat om bl.a klima. Mange gir uttrykk for en følelse av at klimalarmen er overdrevet og min erfaring er at folk rett og slett tar det hele med en klype salt. Men de fleste har nok med sitt fra før og det er begrenset med informasjon som kan formidles i forbifarten. Da hadde det vært greit å ha et par DVDer i baklomma som informerer med kortfatta, enkle fakta hva som ikke stemmer med vedtatt klimakonsensus. Så mitt spørsmål her er om noen vet om slike infobomber, gjerne med Norsk tekst. Jeg tenker altså på en primer her som kan vekke interesse for videre selvstendig undersøk/engasjement.