Noen tips om bilde- og tekstfunksjoner

Startet av Jostemikk, juni 20, 2011, 00:06:02 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Den beste billedfunksjonen er Inline full-size image Denne funksjonen finner man ved å klikke på Vedlegg og andre alternativer under boksen man skriver innlegget i. Da velger man følgende alternativ:

[attachimg=1]

Da kommer det opp en kode i teksten til innlegg der kursor sto da dere valgte funksjonen:

[attachimg=2]

Dette er korrekt valg for å kunne plassere bildet der man ønsker det skal være i innlegget. Alt dette omhandler bilder man laster opp fra egen harddisk. Hvis man velger å legge inn bilder ved hjelp av linking fra andre nettsteder, velger man funksjonen Sett inn bilde:

[attachimg=3]

Bildet havner der i innlegget du legger inn koden.

Størrelse og antall bilder pr innlegg

Når det gjelder bilder lastet opp fra harddisk har jeg satt en begrensning på 6 bilder pr innlegg. Maks størrelse pr bilde er 500 kb (unødvendig høyt for det vi bruker bilder til her, grafer o.l), og maksimalt 1000 kb med bilder pr innlegg. Når det gjelder bilder man legger ut gjennom linking til andre nettsider, er det ingen begrensning verken på størrelse eller antall, men jeg ber alle om å ikke legge ut bilder på mer enn 900 pixlers bredde, da bilder større enn dette fordreier bredden på tråden, med dertil hørende sideskroller dukkende opp nederst.

Forhåndsvisning av innlegg

Denne funksjonen er god å ha, særlig til å begynne med og man ikke er helt sikker på forumets diverse redigeringsmuligheter. Bilder lastet opp fra egen harddisk vil ikke vises ved forhåndsvisning, mens bilder limt inn i img-koden vil vises.

Det er bare å prøve seg fram. Husk at alle funksjoner som gjemmer seg bak et av ikonene over tekstboksen (innleggsramma) lager en kode, for eksempel er B koden for halvfete bokstaver, for ikke å si halvfete bokstaver :) Husk at kursor av en eller annen grunn havner på utsiden av koden når man har valgt en kode. Derfor må man klikke mellom kodene før man skriver det man vil ha i halvfet, kursiv osv.

Er noe dårlig forklart, bare spør om hjelp. Husk funksjonen jeg nevnte over, forhåndsvisning. Den finner man langt ned på siden, rett til høyre for Legg til innlegg.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Tester...

[attachimg=1]

Hm.. kommer ikke frem ved forhåndsvisning, så jeg må legge inn for å teste.

Hey, voila, min barndomsbygd!
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Flott bilde av vakker natur!

Nei, når man laster opp bilde fra egen harddisk vises ikke dette ved hjelp av "forhåndsvisning". Men når man limer inn en bildeadresse fra en annen nettside mellom img-kodene (ved siden av flash for video-knappen), vises bildet på forhåndsvisning.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Jeg har lastet inn et 

gif-bilde.

Hele bildet blir ikke vist, det er trunkert litt på høyre side. Kan jeg få vist hele bildet i mindre størrelse? Til vanlig html, kan jeg nedskalere med width=. Kan noe tilsvarende benyttes her?

Jostemikk

Hei!

Skal du gjøre bildet mindre må du laste det ned på egen harddisk, bruke et egnet program, og laste det opp ved hjelp av "Vedlegg og andre alternativer" som jeg har beskrevet i første innlegg. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på november 05, 2011, 21:50:35 PM
Hei!

Skal du gjøre bildet mindre må du laste det ned på egen harddisk, bruke et egnet program, og laste det opp ved hjelp av "Vedlegg og andre alternativer" som jeg har beskrevet i første innlegg. :D

En sein korreksjon til dette. Det er å anbefale å gjøre slik du sier, men det går også å justere slik:

[attachimg=1 width=500]
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Den måten Amatør1 viser for å redusere størrelsen på bilder man linker inn mellom img-kodene, har vært et av mine viktigste hjelpemidler i ettertid fra han første gang gjorde meg oppmerksom på det.

Et tips angående størrelser på bildene man legger inn, enten det er fra egen harddisk eller via link, er å ikke overskride 900 pixlers bredde på bildet. Alt større enn dette fører til at det dukker opp en sideveis scrollbar under innlegget, og så store bilder er det i de fleste tilfeller ikke nødvendig å legge inn.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren