Relativt vær

Startet av Amatør1, september 02, 2011, 00:44:08 AM

« forrige - neste »

Amatør1

Jeg har hatt en værstasjon av denne typen i snart 18 måneder


Den sender trådløst til inne-enheten, som er koblet til med USB-kabel til en PC. På PC'en kjører et lite program som leser av alle data hvert 10. minutt, og lagrer resultatet i en database.

Dermed går det jo an å sammenligne for eksempel månedlige gjennomsnitt fra år til år. Jeg må dog skynde meg å si at det ble laget og installert en Stevenson screen i April i år, så det kan nok påvirke sammenligningen noe. Målingene før det er som vist på bildet over, mens nå er temperaturføleren inne i Stevenson screen - boksen.

Uansett
Juli-Aug 2010: 16.32 C
Juli-Aug 2011: 15.98 C



It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Har nøyaktig maken, men har ingen Stevenson-kasse. Bor 1 km unna Mets målestasjon, og har en del interessante observasjoner, for å si det mildt. Får komme med litt om dette utover vinteren. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på september 02, 2011, 01:49:42 AM
Har nøyaktig maken, men har ingen Stevenson-kasse. Bor 1 km unna Mets målestasjon, og har en del interessante observasjoner, for å si det mildt. Får komme med litt om dette utover vinteren. :D

Det var interessant! Jeg bor 9km unna nærmeste fra Met. Har en bekjent som har samme måleutstyr (og min programvare) som meg, og som bor midt imellom. Utslagene er tydelige.

Si ifra hvis du vil ha programvare for Ubuntu for denne værstasjonen. Jeg betjener den fra en utrangert laptop som kjører Xubuntu 9.10.

Stevenson-kasse tror jeg kan være et stort poeng. Sola ødelegger for målingene midt på dagen, så det kan nok forklare store deler av forskjellene fra ifjor til i år.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to