Bildetråden om alt - men selvfotografert

Startet av Jostemikk, september 06, 2012, 20:21:08 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

#60
Kompisen på nordveggen holdt på med et jaktbytte forrige gang jeg la ut bilde av den. Her synes den sammenrulla, innpakka lunchen litt bedre. Ettersom spindelvevet var nytt, antar jeg at den er nylig fanget og skal på lager for mørning.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

På ei sammenrast låvebru på en forlengst fraflytta husmannsplass sto denne smørblomsten som allerede hadde stengt døra for natta. Håndholdt kamera, halvhøyt f-tall, og alt for lang lukkertid med nedpressa ISO, rene oppskriften for katastrofe godt ut i skumringstimen. Så var det bare det at jeg så på LCD-skjermen på kameraet at jeg  var innom noe OK. Blomsten var kantet med alvepels... 200 bilder og dobbelt så mange myggstikk, (hva er det med blodet mitt som tiltrekker all mygg på mils avstand?) bare for å måtte hive 198 av dem rett i søppelbøtta på PC-en. Et godt eksempel på manglende næringsvett.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Noen skapninger er snåle for den som tar seg tid til å tenke litt på det. Eller kanskje den ikke er så snål? Byggverket den bærer på ryggen er en overlegen geometrisk genistrek en finner igjen mange steder i naturen. Nesten over alt finnes den, når jeg tenker meg nøyere om. Det er bare nesten ingen som vet det. Fibonaccispiralen/numrene er kanskje det mest spennende som finnes.

Åkke som, denne dukka opp i terrassehekken under duskregnet i Østfold i dag.

[attachimg=1]

Tassen burde vært talisman for tempelridderne...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

En oppdatering i forbindelse med forrige innlegg og den vakre sneglen. Alle som er opptatt av geometri kan selvfølgelig alt om det allerede, men dette er for de som ikke har hatt tid til å sette seg inn i saken.

Noen av de laveste fibonaccinumrene som danner grunnlaget for spiralen vi kan se i sneglehus, galakser, orkaner etc.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Det er sommer bare en gang i året, mens vinteren dukker opp hvert år... Det gjelder å få med seg noe av det som hører årstiden til.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

De to neste bildene hører også sommeren til, og viser himmelen over Oslofjorden for tre dager siden. De minner meg dessuten om Johannessen, Eftevaag, Matta, Myggen og flere. Er det noen som vet hvorfor? :)

[attachimg=1]

[attachimg=2]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Tre forskjellige bilder av noe en kan ta bilder av i Østfold i juli.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#68
Pinnsvinet er en fredsæl skapning. Hvis jeg gjør for raske bevegelser er eneste reaksjon at det enten reiser piggene ørlite, eller at det bøyer hodet og plasserer snuta mot magen så det blir en ball. Skjer det siste, er det raskt i avslappet vigør igjen. Eller sulten vigør. Det er glad i nøtter og frø.

[attachimg=1]

Så et bilde av en ringblomst. Den har påske- og sommerfarger, og i dag gjenspeilte den sola i sommervarmen.

[attachimg=2]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Naturen fornyer seg, og det er mye blomsten og bien for tiden. Selv om jeg ikke har sett ei eneste bie. Blomsterfluer og humler gjør jobben de også, og får mat som takk for strevet.

[attachimg=1]

[attachimg=2]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

#70
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,949.msg35756.html#msg35756
SitatDe to neste bildene hører også sommeren til, og viser himmelen over Oslofjorden for tre dager siden. De minner meg dessuten om Johannessen, Eftevaag, Matta, Myggen og flere. Er det noen som vet hvorfor?
Kan det hende at de overnevte var spesielt hengivende til makrell, og ditto makrellskyer?
(Eller er jeg litt for snar i tomatsausen her nå... :D)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på juli 21, 2014, 13:56:10 PM
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,949.msg35756.html#msg35756
De to neste bildene hører også sommeren til, og viser himmelen over Oslofjorden for tre dager siden. De minner meg dessuten om Johannessen, Eftevaag, Matta, Myggen og flere. Er det noen som vet hvorfor?
Kan det hende at de overnevte var spesielt hengivende til makrell, og ditto makrellskyer?
(Eller er jeg litt for snar i tomatsausen her nå... :D)

Stemmer det, Ewer. Makrellfotball. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Ut i skogen for å nyte naturens overskudd. Solvarm bringebær er nydelig, og det finnes mengder av det i sommer.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

Husker så godt bringebærene langs Glommas bredd, frå før om årene....løp rundt i kortbukser og hadde det faan så bra! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på juli 25, 2014, 14:34:33 PM
Husker så godt bringebærene langs Glommas bredd, frå før om årene....løp rundt i kortbukser og hadde det faan så bra! :)

Det var en slags mimretur vi var på mor mi og jeg da jeg tok det bildet før jeg spiste bærene. Var i skogen der ho henta kuene for melking da ho var jentunge.

Å gå langs Glomma som guttunge gir sikkert like gode minner, Ewer. Hadde en med fiskestanga også, så var det jo en hel ekspedisjon, der en dag kunne virke så lang som ei uke for en liten tass, og mulighetene og opplevelsene var nesten uendelige. Slik var det i hvert fall for meg for 40 år siden.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren