Velkommen til La Niña-land!

Startet av Jostemikk, august 23, 2011, 19:07:21 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Nå har ENSO/PDO funnet ut at det er på tide å gjøre stillehavet litt kaldere igjen, og vi har passert den magiske grensen på -0,5 (+/- 0,5 regnes som nøytralt), og med de sedvanlige måneders forsinkelse i resten av jordas temperatursystem, kan vi regne med en kald avslutning på 2011, og kjøling start på 2012. Det gjenstår selvfølgelig å se hvor sterk "Lillejenta" blir. Slik ser det ut nå, og jeg har tegnet inn et par streker, som viser den klassiske kalde pilspissen vestover, som blant annet gjør det kaldt og plaskvått i Australia, og tørt i det nordøstlige av Afrika. Ser man andre veien, så ser man årsaken til den forferdelige tørken man opplever i blant annet Texas nå i år:

[attachimg=1]

Her kan dere se trenden som har krøpet seg under -0,5:



Denne grafen kommer fra WUWTs flotte ENSO-side, og blir automatisk oppdatert, så det blir spennende å følge den utover.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg holder på med et prosjekt jeg ikke helt vet hvor ender. Enn så lenge, kan jeg jo legge ut et del-resultat av dette. Jeg lagde en GIF-animasjon av NOAAs hver tredje- og fjerdedags statistikk over temperaturen ved havoverflaten. Slik ser La Niña ut i Jostemikk-film i januar, 2011:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#2
Her er en animasjon for august og så langt i september nå i år. Bildene jeg har brukt er lastet ned fra NOAA.gov.

[attachimg=1]

Ikke glem å se på NINO3.4 SS-INDEX i det første innlegget i denne tråden. Det oppdaterer seg automatisk. Nå har den begynt å krype ytterligere nedover.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Bare for å vise litt av forskjellen, her er fra januar 1998, det gigantiske El Niño-året. NOAA hadde litt annerledes grafikk den gang. Dette er som sagt noen prøvesmaker av noe jeg forsøker å få til. :D

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#4
I et tidligere innlegg i en annen tråd, har jeg skrevet relativt krast om de som teller antall El Niño og La Niña. Jeg har forsøkt å forklare at det er varighet/styrke som viser om vi er i negativ eller positiv fase av ENSO/PDO. Jeg har også delt opp MEI-indexen for å forsøke å vise hva jeg mener.

Det er så viktig at alle forstår dette, at jeg gjør et forsøk til. Så får dere som har forstått dette for lenge siden heller bære over med meg. ;)

Man regner alt innenfor 0,5 til -0,5 som nøytralt. Dette er det nok mange årsaker til. For det første er det å regne ut en slik index ikke akkurat grei skuring. Det er haugevis av parametre som teller. En annen grunn til at de har satt dette midt-beltet som nøytralt, kan være av statistiske årsaker. Litt bevegelse en eller annen vei er det hele tiden.

Jeg har rett og slett fotobehandlet ENSO-indexen ved å fjerne alt som ligger innenfor denne nøytrale sonen. Da ser det slik ut:

[attachimg=1]

Jeg har som dere ser også lagt til markering ved Det store klimaskiftet i '76, og det nye klimaskiftet etter 1998.

I realiteten var det kun én La Niña i perioden 1976-1998!

Etter dette har bildet snudd, og verden har ikke blitt varmere. Og verre skal det bli. At PDO/ENSO-indexene nå er negative (ca 30 år i hver fase) er en ting. Noe annet er at vi har en annen betydelig strøm i klimasystemet, nemlig NAO, Den Nordatlantiske Oscillasjon). Under tiårene med temperaturnedgang etter andre verdenskrig, var PDO/ENSO/NAO i samstemt, negativ fase.

En slik samstemt fase, men da til positiv/varm, skjedde i 1918, som er det største, store klimaskiftet vi har i moderne tid. Jeg viser dette ved hjelp av en graf fra Climate4you.com. Jeg har lagt til vannrette, svarte linjer for å vise mer nøyaktig temperatur, og jeg har lagt til tilsvarende loddrette for å vise når dette skjedde.

[attachimg=2]

Det som er viktig her er å legge merke til at den sterkeste oppvarmingen, eller den raskeste, skjedde fra 1918 og framover. Husk at denne grafen viser temperaturen i Arktis. 70-90 grader nord. I 1918 var det sannsynligvis flere halv- og helkaotiske naturlige klimapåvirkere som tro til. Se for eksempel denne fra Atlantic Multidecadal Oscillation and Northern Hemisphere's climate variability, Marcia Glaze Wyatt, Sergey Kravtsov and Anastasios A. Tsonis:

[attachimg=3]

En annen viktig ting å legge merke til på grafen fra Climate4you er at nesten hele oppvarmingen i forrige århundre skjedde fra 1918-1938. Altså kun 20 år! Ta så en titt på oppvarmingen fram mot nåtiden. Still dere så spørsmålet: Hva er det som er så "dramatisk, meget raskt, varmere enn vi noen gang tidligere har sett" med det som har skjedd de siste 30 år?

Legg også meget godt merke til temperaturutviklingen på grafen fra Climate4you med tanke på den virkelige temperaturutviklingen på jorda. Den synes å være vesentlig bedre enn de globale temperaturgrafene diverse institutt viser verden. For husk:

Hvis det ikke har blitt varmere i Arktis de siste 80 år, må resten av verden ha blitt kaldere! Håper de som ikke har lest om dette tar seg tid til å gjøre det, og at de som allerede har lest den, kanskje kan ta en titt til? Den er her: Kaldere planet de siste 70-80 år?. For bedre å kunne få forståelse av hvor lite de offentlige temperaturstatistikkene er til å stole på, les denne: Phil Jones med selvmotsigende temperaturstatistikk?

At oppvarmingen fra 1918 og framover ble oppfattet som dramatisk har jeg skrevet om i Den store oppvarmingen i Arktis etter første verdenskrig .

Det er naturlige klimavariasjoner som førte til nesten all oppvarming i dette århundret. Etter 30- og 40-tallets varmetopp, en varmetopp som norske IPCC-representanter forsøkte å stryke fra litteraturhenvisningene i AR4, Oppsummering for beslutningstakere, har vi kun opplevd en temperaturnedgang, kall det ei hengekøye i fasong, før 20 nye år med oppvarming fram til 1998, og disse skyldes ENSO/PDO/NAO etc. Og glem heller ikke sola midt opp i dette. Den kan vise seg å være dirigenten for det meste.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Det ser ut som om du er på sporet av noe  :)

It's official: NOAA's Climate Prediction Center says La Niña is back

Sitat

NOAA's Climate Prediction Center: La Niña is back

La Niña, which contributed to extreme weather around the globe during the first half of 2011, has re-emerged in the tropical Pacific Ocean and is forecast to gradually strengthen and continue into winter.

Ny kald vinter i Desember-Januar-Februar?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Det var ikke så vrient å se på bildene fra NOAA at det var noe fælt som var på vei. :)

ENSO betyr ikke bare temperatur - det betyr vær!

Jeg undres så fortvilt over hvorfor media ikke forteller verdens befolkning sannheten? Hva som til enhver tid er hovedårsak til det og det været osv. Det er jo bare å logge seg inn på nettsiden til NOAA og lese selv! Se bare hva de forteller nå. Halvfete uthevinger er gjort av meg:

La Niña, which contributed to extreme weather around the globe during the first half of 2011, has re-emerged in the tropical Pacific Ocean and is forecast to gradually strengthen and continue into winter...

..."This means drought is likely to continue in the drought-stricken states of Texas, Oklahoma and New Mexico," said Mike Halpert, deputy director of the Climate Prediction Center. "La Niña also often brings colder winters to the Pacific Northwest and the northern Plains, and warmer temperatures to the southern states."...

The strong 2010-11 La Niña contributed to record winter snowfall, spring flooding and drought across the United States, as well as other extreme weather events throughout the world, such as heavy rain in Australia and an extremely dry equatorial eastern Africa....

La Niña is a naturally occurring climate phenomenon located over the tropical Pacific Ocean and results from interactions between the ocean surface and the atmosphere. During La Niña, cooler-than-average Pacific Ocean temperatures influence global weather patterns.


Jeg spør igjen: Hvorfor forteller ikke media verden om dette?

Det samme gjelder selvfølgelig politikerne. Er de ikke interesserte i sannheten? Kan de ikke stjele nok penger av folk ved hjelp av sannhet? Er de avhengige av repeterende løgner gjennom hele sin karriere? For det kan umulig komme av at opplysningene er vanskelig tilgjengelige:

NOAA's National Weather Service is the primary source of weather data, forecasts and warnings for the United States and its territories. NOAA's National Weather Service operates the most advanced weather and flood warning and forecast system in the world, helping to protect lives and property and enhance the national economy. Visit us online at weather.gov and on Facebook.

NOAA's mission is to understand and predict changes in the Earth's environment, from the depths of the ocean to the surface of the sun, and to conserve and manage our coastal and marine resources. Join us on Facebook , Twitter and our other social media channels.


Det vil ikke være mulig for en eneste journalist i dette landet å komme i ettertid å si: "Jamen, vi visste ikke!" MSM er pill råttent!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Fra Universitetet i Duke, USA - fire filmsnutter som forklarer ENSO-systemet

Ta en titt på denne, El Niño (ENSO) Animation. Dessverre må man ha quicktime-player, men det er link til nedlasting på filmen hvis man klikker på den for å starte.

Utrolig fascinerende! Når det kalde, meget næringsrike vannet flommer opp i forbindelse med La Niña, eksploderer livet i havet! Håper noen får tid og lyst til å se på disse fire filmene. De varer ikke mange minuttene. :)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Dette er bildet jeg la ut den 22. august:



Slik ser temperaturkartet for havoverflaten ut nå i dag:

[attachimg=1]

Det begynner å skje noe sørover langs kysten av Alaska. Ellers verdt å merke seg er temperaturfallet i deler av Atlanterhavet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

AMSUtemps (Spencer&Christy) målinger den 5. oktober 2011 for havoverflaten er kald:

[attachimg=1]

Dette er den laveste temperaturen målt for denne datoen de siste ti år. Målingene høyere opp i atmosfæren, 14.000 fot/ca 5km (AQUA5) viser en tangering av laveste temperatur de siste ti år:

[attachimg=2]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#10
Noe helt spesielt kan være under oppseiling i Stillehavet. Enkelte antar at man skal få en La Nina helt utenom det vanlige. Det er mange som har spekulert over den meget kraftige El Ninoen i 1998, og at denne sendte den globale temperaturen opp på et nytt og høyere nivå.

Nå mumles det altså om en helt kolossal La Nina under oppbygging. Så kald at den har sprengt rammene for grafen de bruker, og bildet er fra NOAA:



http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/analysis_monitoring/lanina/images3/nino34SSTMon.gif

Her er ståa akkurat nå:

[attachimg=1]

Vi er allerede midt i en La Nina, men man spekulerer altså i at vi ikke har nådd halvveis i det monsteret som ser ut til å bygge seg opp.

Hvis dette skjer, og vi får en langvarig La Nina ned mot -2,5, vil vi se en solid, global nedkjøling. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, så vi får bare følge med utover. De som spår vær og klima er jo kjent for å ha bommet tidligere. :)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg har bange anelser angående denne "Alle La Ninaers mor"-spådommen nevnt i innlegget over. Det samme med Met Office sitt sesongvarsel for kommende vinter.

Det blir spennende å følge utviklingen, det er sikkert. Treffer de med varslet sitt, vil det gi et skikkelig fall i global gjennomsnittstemperatur. Bommer de, kan det hende Afrikas Horn kan få noen skikkelige regnskurer. La Nina-forhold i vintermånedene gir tørke på Afrikas Horn. I Australia er det ofte motsatt. De kan oppleve noen skikkelige flommer.

Som sagt, det blir interessant å følge utviklingen. :)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på oktober 19, 2011, 12:30:43 PM
Jeg har bange anelser angående denne "Alle La Ninaers mor"-spådommen nevnt i innlegget over.

Hva betyr det? Du tror det ikke blir så ekstremt som grafen kan gi inntrykk av? I såfall er jeg vel enig, men det kan virke som om vinteren blir bra i år også....
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Hehe! Jeg blir naturlig skeptisk hvis noen spår værfenomener helt utenom det vanlige. Melder Meteorologisk Institutt 4 meter snø over Østlandet til helgen, ja da slår skeptikeren i meg inn. Og det er nesten et slikt varsel de har kommet med angående La Nina-utviklingen. De spår oss rett tilbake til en ny, liten istid. Hmmm... ???

Det er jo klart at det kan skje. Jeg har jo lagt ut historien som iskjerneprøvene på Grønland fortalte oss. At skillet mellom ei ordentlig istid og en mellomistid kan skje lynende raskt. Men så var det skeptikeren i meg...

Det ser ut til å bygge seg opp en hei dundrende negativ PDO nordøst i stillehavet. Se opp mot Alaska-kysten. Så akkurat der ligger det kanskje til rette for noe ekstraordinært. Det blir nok godt skiføre i USA. Men så er det flere ting som skal spille på lag. Blant annet Southern Oscillation. Der ligger det ikke an til noe ekstraordinært det jeg har klart å finne ut.

Mildere England og Norge denne vinteren? Et kaldere Arktis? En AMO som kommer med de første varslene om hutrende år?

Fy flate som jeg spekulerer og synser her. Kunne kanskje hatt en fremtid som hovedforfatter i IPCC? ;D (Eller spåkjerring på tivoli?)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Her er SST for september og oktober, presentert som GIF-bilde.

[attachimg=1]

Bildene jeg har brukt er fra NOAA, der det er mulig å se slike animasjoner, men da mangler de høye breddegradene.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren